وزیر خارجه ترکیه: آماده ادامه گفت‌وگو‌ها با یونان هستیم

کد خبر: 1242951

وزیر خارجه ترکیه گفت: آماده ادامه گفت‌وگو‌ها و گسترش روابط همه جانبه بر اساس منافع مشترک با همسایه‌مان یونان بدون هیچ پیش‌شرطی هستیم.

 وزیر خارجه ترکیه: آماده ادامه گفت‌وگو‌ها با یونان هستیم

وزیر خارجه ترکیه گفت: آماده ادامه گفت‌وگو‌ها و گسترش روابط همه جانبه بر اساس منافع مشترک با همسایه‌مان یونان بدون هیچ پیش‌شرطی هستیم.

به نقل از آناتولی، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه طی نشست خبری مشترک با یورگوس گراپتریتیس، همتای یونانی خود در آنکارا تاکید کرد: آماده ادامه گفتگو‌ها و گسترش روابط همه جانبه بر اساس منافع مشترک با همسایه‌مان یونان بدون هیچ پیش‌شرطی هستیم.

فیدان در این نشست خبری که پس از دیدار دوجانبه برگزار شد، با بیان اینکه با همتای یونان خود مشکلات در راستای اژه و مدیترانه شرقی را مورد بحث قرار داده‌اند، گفت: در خصوص اژه اختلاف نظر داریم. اینها را در گذشته در جلسات مشورتی مطرح می‌کردیم. روی از سرگیری این روند در دوره آینده تمرکز کردیم.

وی تاکید کرد: در خصوص اتخاذ رویکردهای جدید برای حل مشکلات موافقت کردیم.

فیدان تاکید کرد: موضوع مهاجرت غیرقانونی باید زمینه همکاری باشد نه رقابت. نمی‌خواهیم شاهد تلفات بیشتر در دریای اژه باشیم.

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: آماده ادامه گفتگو‌ها و گسترش روابط همه جانبه بر اساس منافع مشترک با همسایه‌مان یونان بدون هیچ پیش‌شرطی هستیم./مهر

یونان از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت می‌کند

رئیس دستگاه دیپلماسی یونان گفت که ترکیه باید معیارهای عضویت در اتحادیه اروپا را رعایت کند و یونان از عضویت ترکیه در صورت تحقق شرایط حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر خارجه یونان امروز (سه‌شنبه) با همتای ترکیه‌ای خود برای گفت‌وگوهایی با هدف بهبود روابط میان این متحدان ناتو که بر سر یک رشته مناقشات چند دهه‌ای اختلاف دارند، دیدار کرد.

گفت‌وگوها میان وزیر خارجه یونان و هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه در شرایط دوستانه‌ای انجام شد و این وضعیت حسنه بابت ارسال کمک‌های یونان به ترکیه پس از زلزله ویرانگر اوایل سال جاری و ابراز تسلیت ترکیه به یونان پس از حادثه مرگبار قطار در این کشور است.

هاکان فیدان در نشست با همتای یونانی خود گفت: ما با یونان وارد مرحله جدید و مثبتی شده‌ایم.

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: ما آماده‌ایم بدون پیش‌شرط با همسایه خود یونان در مورد هر موضوعی گفت‌وگو کنیم و از طریق گفت‌وگو بر اختلافات فائق آییم. ما انتظار همکاری موثر در مبارزه با تروریسم را داریم.

همچنین وزیر خارجه یونان گفت که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان در نیویورک در مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار خواهند کرد. به گفته او، پس از ۷ سال، جلسه شورای عالی همکاری هم برگزار خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی یونان افزود: ترکیه باید معیارهای عضویت در اتحادیه اروپا را رعایت کند. یونان از عضویت ترکیه در صورت تحقق شرایط حمایت می‌کند. ما توافق کردیم که دستور کار مثبت را ادامه دهیم.

وزیر خارجه یونان همچنین گفت: ما می‌خواهیم روابط خوب همجواری را در راستای منافع مشترک مردم خود توسعه دهیم. ما باید روی درک متقابل و صداقت سرمایه‌گذاری کنیم، حتی اگر برخی از دردهای گذشته را نتوان با قلم پاک کرد. باید دیدگاه‌هایی که باعث بحران می‌شود را حذف کنیم. رهبران ما برای از سرگیری همکاری بین دو کشور موافقت کرده‌اند. ما به عنوان دو وزیر، در حال ارزیابی هستیم که برای غلبه بر اختلافات خود چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها