هشدار سازمان ملل نسبت به وخامت اوضاع انسانی در ونزوئلا

کد خبر: 935488

معاون دبیر کل سازمان ملل در امور انسانی ضمن هشدار به شورای امنیت اعلام کرد که ونزوئلا با یک بحران انسانی پیچیده روبرو شده است.

هشدار سازمان ملل نسبت به وخامت اوضاع انسانی در ونزوئلا

خبرگزاری مهر: به نقل از رویترز، «مارک لوکوک»، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور انسانی روز چهارشنبه در گزارشی به شورای امنیت، هشدار داد که در حال حاضر ونزوئلا با یک بحران انسانی پیچیده و نگران کننده روبروست.

به گفته معاون دبیر کل سازمان ملل، بحران انسانی در ونزوئلا باعث بروز وضعیت اضطراری و افزایش خطرات جانبی در منطقه آمریکای لاتین شده است.

مارک لوکوک در جلسه شورای امنیت از اعضای این شورا و همچنین دبیرکل سازمان خواست تا با توجه به گسترش بیماری‌ها در ونزوئلا و کمبود شدید امکانات بهداشتی و موادغذایی در این کشور اقدامات لازم را دنبال کنند.

اقتصاد ونزوئلا متأثر از تشدید تحریم‌های آمریکا رو به وخامت گذاشته و این شرایط باعث شده تا اوضاع انسانی و بهداشتی این کشور آمریکای لاتین نیز به شدت دچار بحران شود.

آمریکا تلاش دارد تا با اعمال فشار بر دولت قانونی نیکولاس مادورو از طریق تنگ‌تر کردن محاصره و تحریم‌ها، دولت این کشور را به مرحله سقوط بکشاند، هرچند شهروندان ونزوئلا با این اقدام آمریکا به شدت مخالفند.

درخواست پنس از سازمان ملل برای به‌رسمیت شناختن گوایدو

معاون رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی در سازمان ملل خواست تا این نهاد بین‌المللی «خوان گوایدو»، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا را به‌رسمیت بشناسد. «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در سخنرانی در نشست سازمان ملل از این نهاد بین‌المللی خواست تا به مردم ونزوئلا برای ایجاد آینده‌ای روشنتر کمک کند و این کار را می‌توان با لغو اعتبار نظام مادورو و به‌رسمیت شناختن «خوان گوایدو» رهبر مخالفان به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا انجام داد.

وی سپس به نقل قولی از رئیس جمهور آمریکا پرداخت و گفت:« اگر خوبان با بدان مقابله نکنند شرارت پیروز خواهد شد.»

پنس سپس رو به نماینده ونزوئلا در سازمان ملل می‌کند و می‌گوید: با تمام احترام به آقای نماینده، شما نباید اینجا باشید. شما باید به ونزوئلا بازگردید و به مادورو بگویید که زمان آن فرا رسیده که برود.

سازمان کشورهای آمریکای لاتین دو روز پیش قطعنامه ای را که «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا تنظیم کرده بود را با ۱۸ رای مثبت، نه رای مخالف و شش رای ممتنع تصویب کرد که بر اساس آن «گوستاو تاره»را به عنوان نماینده ونزوئلا در این سازمان به رسمیت می شناسد.

وزیر خارجه کوبا این اقدام سازمان کشورهای آمریکایی مبنی بر به رسمیت شناختن تاره به عنوان نماینده ونزوئلا در این سازمان را محکوم کرد. وزارت خارجه ونزوئلا نیز روز سه شنبه اعلام کرد که کاراکاس هر گونه تصمیمی که نماینده جدید اتخاذ کند را نادیده می‌گیرد.

پاسخ دیپلمات روس به مایک پنس؛ مداخله در امور دیگر کشورها را متوقف کنید

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد در سخنانی آمریکا را متهم کرد که از سال 2013 به این سو، میلیارد‌ها دلار خسارت به ونزوئلا وارد کرده است. سفیر روسیه در سازمان ملل متحد چهارشنبه شب به وقت تهران در سخنانی آمریکا را متهم کرد که از سال 2013 به این سو میلیاردها دلار خسارت به ونزوئلا وارد کرده است.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «راشاتودی» «واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سخنرانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد افزود که واشنگتن با مداخله در ونزوئلا بحرانی را برای براندازی دولت مشروع این کشور طراحی کرد.

دیپلمات روس در ادامه گفت، دولت ترامپ در حالی که سرگرم سرقت منابع ونزوئلا بود، همزمان نیز کمک‌رسانی فوری به اهالی این کشور را خواستار شد.

نبنزیا در ادامه یافتن راه حل دیپلماتیک جهت خاتمه یافتن بحران ونزوئلا تا تغییر نظام در این کشور را خواستار شد.

وی سپس به دیگر مداخلات غرب به ویژه آمریکا در تغییر نظام برخی کشورهای جهان چون سوریه اشاره کرد.

دیپلمات روس همچنین خطاب به نمایندگان سایر کشورهای آمریکای لاتین که برخی آن‌ها حامی اقدام‌های برانداز آمریکا هستند، گفت: «آیا هیچ عبرتی از تاریخ نگرفته‌اید؟»

وی افزود که برای آمریکا، ونزوئلا تنها یک عامل بالقوه چانه زنی در عرصه‌های ژئوپولیتیک محسوب می‌شود.

نبنزیا اظهار داشت: «اگر خواستار بزرگ شدن مجدد آمریکا هستید، و همه صادقانه علاقه مند مشاهده آن هستیم، دخالت در امور دیگر کشورها را متوقف کنید.»

این در حالی است که «مایک پنس»، معاون رئیس جمهور آمریکا نیز در سخنانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا مجوز دولت «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور قانونی ونزوئلا لغو و به جای او، «خوان گوایدو» رهبر مخالفان به عنوان رئیس جمهور قانونی این کشور شناخته شود.

اتهامات واشنگتن علیه پکن درباره ونروئلا را رد می‌کنیم

نماینده چین در نشست شورای امنیت درباره اوضاع ونزوئلا تأکید کرد: تحریم یکجانبه (آمریکا) به مردم ونزوئلا کمکی نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نماینده چین در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع بررسی آخرین اوضاع در ونزوئلا در سخنانی اعلام کرد: چین اوضاع ونزوئلا را زیر نظر دارد.

نماینده چین در نشست شورای امنیت گفت: چین از استقلال تمامیت ارضی ونزوئلا حمایت می‌کند و از گروه‌های مختلف در این کشور می‌خواهد تا به گفتگو و رایزنی روی آورده و اختلافات را از این طریق حل و فصل کنند.

نماینده پکن در این باره ادامه داد: چین از حل و فصل صلح آمیز مشکلات در ونزوئلا حمایت کرده و با هرگونه مداخله نظامی در این کشور مخالف است. پکن با کمک‌های بشردوستانه با اهداف سیاسی در این کشور نیز مخالف است. تحریم‌های یکجانبه علیه این کشور را در می‌کنیم. چین تصمیم گرفته است تا کمک‌های فوری را به مردم این کشور ارسال کند تا از این طریق بتوان از مشکلات مردم بکاهد. همچنین؛ اولین محموله از کمک‌های بشردوستانه غذایی و دارویی را نیز به این کشور ارسال کردیم.

وی در این باره اضافه کرد: چین به همکاری با دولت این کشور برای رسیدن مردم ونزوئلا به رفاه و آرامش ادامه می‌دهد. برای کمک به مردم این کشور باید از حل و فصل آرام مشکلات در این کشور دفاع کرد و نمی‌توان با تحریم‌های یکجانبه به مردم کمک کرد. نماینده آمریکا اتهامات بی اساسی را علیه چین در این خصوص روا داشته که ما آنها را رد کرده و اعلام می‌کنیم که ما در امور داخلی هیچ کشوری از جمله ونزوئلا دخالت نمی‌کنیم؛ بلکه از انتخاب مردم این کشور حمایت می‌کنیم.

واشنگتن پشت پرده به‌رسمیت شناختن نماینده مخالفان ونزوئلا است

پس از اقدام اخیر سازمان کشورهای آمریکایی علیه ونزوئلا، وزیر خارجه کوبا این اقدام را محکوم و واشنگتن را پشت پرده آن دانست.

به گزارش اسپوتنیک، «برونو رودریگز» (Bruno Rodriguez) وزیر خارجه کوبا اقدام اخیر «سازمان کشورهای آمریکایی» (OAS) مبنی بر به رسمیت شناختن «گوستاو تاره» (Gustavo Tarre) به عنوان نماینده ونزوئلا در این سازمان را محکوم کرد.

وزیر خارجه کوبا در پیامی توئتری در این خصوص نوشت: جایگزین کردن نماینده یکی از کشورهای عضو بدون درخواست آن کشور و با توجه به قصد قبلی کشور متبوع در خصوص تَرک سازمان، نقض غیر مستقیم روش‌های معمول سازمان کشورهای آمریکایی است که طبق دستور آمریکا صورت گرفته است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها