چگونه برای رسیدن به موفقیت محیط پیرامون را تغییر دهیم؟

کد خبر: 543429

محیط همان دست نامرئی است که رفتارهای انسان‌ها را شکل می‌دهد. ما فکر می‌کنیم که عاداتمان نتیجه انگیزه‌ها، استعداد و تلاش است. مسلما این عوامل موثر هستند اما جالب است بدانید که در مدت زمان طولانی، مشخصه‌های شخصیت شما در برابر محیطی که در آن هستید ناچیز هستند.

چگونه برای رسیدن به موفقیت محیط پیرامون را تغییر دهیم؟
سرویس اجتماعی فردا: شاید بتوان شکست را با نبود انگیزه و استعداد و موفقیت را با سخت‌کوشی، تلاش و صبور بودن توجیه کرد. البته این مسائل موثر هستند. اما جالب است بدانید که رفتار انسان‌ها در طول زمان چقدر تغییر کرده است. در حالیکه به انگیزه (و یا حتی استعداد) بیش از حد توجه می‌شود اما در بسیاری از مواقع، محیط تاثیر بیشتری در شکست‌ها و پیروزی‌ها دارد.
در کتاب جارد دیاموند او می‌نویسد که قاره‌ها اشکال مختلفی دارند. این امری بی‌اهمیت به نظر می‌رسد اما ظاهرا تاثیر عمیقی بر رفتار انسان‌ها دارد.
برای مثال، شکل قاره آمریکا شمالی جنوبی است و آفریقا نیز به همین صورت از شمال به جنوب است. اما زمین در اروپا، آسیا و غرب آسیا عکس این است. این سرزمین کشیده شده از شرق به غرب است. در طول قرن‌ها شکل قاره‌ها تاثیر زیادی بر رفتار انسان‌ها داشته است.
انگیزه را دست بالا می‌گیریم در صورتی که محیط تاثیر بیشتری دارد
زمانی که کشاورزی در دنیا گسترش یافت، کشاورزان در مسیر شرق به غرب راحت‌تر حرکت می‌کردند؛ به این دلیل که مکان‌هایی که در یک عرض جغرافیایی هستند آب و هوایی یکسان، مقدار آفتاب و بارش باران یکسان و قابل مقایسه در فصول مختلف هستند. کشاورزان اروپا و آسیا می‌توانستند دانه‌های مشابهی از فرانسه تا چین بکارند.
اما آب و هوا از شمال به جنوب بسیار متفاوت است. به طور مثال آب و هوای فلوریدا و کانادا را مقایسه کنید. بسیاری از دانه‌هایی که در هوای گرم رشد می‌کنند، در آب و هوای سرد به خوبی رشد نمی‌کنند. برای گسترش دانه‌ها در شمال و جنوب، کشاورزان باید با هر تغییر آب و هوایی دانه‌هایی جدیدی را یافته و آن‌ها را بومی کنند.
در نتیجه این تفاوت‌های آب و هوایی، کشاورزی با سرعت دو تا سه برابر در آسیا و اروپا رشد کرد. در طول قرن‌ها این تاثیر زیادی داشته است. افزایش تولید غذا در اروپا و آسیا باعث شد رشد جمعیت در این مناطق افزایش یابد. فرهنگ‌ها در اروپا و آسیا توانستند با استفاده از جمعیت بیشتر، ارتش‌های بیشتری را تشکیل داده و فناوری‌ها و نوآوری‌های جدیدی را به وجود آورند.
این تغییرات در مقیاس‌های کم شروع شد و در طول زمان سرعت گرفت. البته عامل‌های دیگری نیز در این قضیه دخیل بودند اما به نظر می‌رسد شکل قاره‌ها در سر بر آوردن اروپا و تسخیر آمریکای جنوبی و شمالی بی‌تاثیر نبوده است.
محیط همان دست نامرئی است که رفتارهای انسان‌ها را شکل می‌دهد. ما فکر می‌کنیم که عاداتمان نتیجه انگیزه‌ها، استعداد و تلاش است. مسلما این عوامل موثر هستند اما جالب است بدانید که در مدت زمان طولانی، مشخصه‌های شخصیت شما در برابر محیطی که در آن هستید ناچیز هستند.
تصور کنید می‌خواهید در زمستان کانادا گوجه به عمل آورید. ممکن است بااستعدادترین کشاورز دنیا باشید اما این تاثیری نخواهد داشت. برف نمی‌تواند جای خاک را بگیرد.
مدرکی دال بر بااستعدادتر بودن و یا باانگیزه‌تر بودن کشاورزان اروپا و آسیا نسبت به دیگر جاهای دنیا در دست نیست اما آن‌ها توانستند دو تا سه برابر نسبت به دیگر جاهای دنیا در کشاورزی پیشرفت کنند. اگر می‌خواهید شانس پیروزی خود را بالا ببرید، پس باید در محیطی فعالیت کنید که نتیجه کار شما را تسریع بخشیده و از آن جلوگیری نکند.
برای موفقیت به طراحی محیط پیرامونتان بپردازید
راه‌های زیادی برای طراحی محیطی است که به موفقیت شما کمک کند. این سه استراتژی به شما کمک می‌کند:
تا جایی که ممکن است محیطی طراحی کنید که تصمیمات خوبی برای شما بگیرد. برای مثال، خریدن بشقابی کوچک‌تر می‌تواند با تصمیم درباره اندازه غذا به کاهش وزن شما کمک کند. همین طور استفاده از نرم افزارهایی برای بستن شبکه‌های اجتماعی در حین کار می‌تواند قدرت تمرکز شما را تقویت کرده و از به تعویق انداختن جلوگیری کند.
چند سال قبل، سایت خرید پت‌اسمارت روند خرید محصولات را تغییر داد. بعد از کشیدن کارت اعتباری از مشتریان می‌پرسیدند که آیا می‌خواهید به خیریه کمک کنید؟ با این استراتژی ساده این سایت توانست ۴۰ میلیون دلار در یک سال کمک جمع آوری کند.
می‌توانید از استراتژی مشابه برای طراحی محیطی و ایجاد جریان عادت‌های خوب در میان رفتارهای عادی خود استفاده کنید. برای مثال اگر می‌خواهید یک ساز موسیقی را یاد بگیرید می‌توانید آن را وسط خانه بگذارید. همین طور اگر باشگاه ورزشی خود را در مسیر محل کار به خانه انتخاب کنید احتمال رفتن به آن بیشتر خواهد بود. عادت‌های خود را در مسیر فعلی خود طراحی کنید.
کشاورزان گذشته فرصت از بین بردن موانع را نداشتند. برای مثال، سازندگان تلویزیون در ژاپن خط تولید خود را طوری طراحی می‌کردند که نیازی به چرخیدن و یا خم شدن کارگران نباشد و زمانی هدر نرود. شما نیز می‌توانید تاثیرات منفی در محیط خود را کاهش دهید. برای مثال، خوردنی‌های ناسالم را دم دست نگذارید.
محیط تنها در شکست‌ها دخیل نیست
البته ما در صورت کم آوردن سریعا محیط را مقصر می‌دانیم. اگر شغلی را از دست دادید به دلیل اقتصاد بد است. اگر بازی‌ای را باختید به دلیل داوری بد است. اگر دیر به محل کار رسیدید به خاطر ترافیک وحشتناک است.
اما زمانی که برنده می‌شویم محیط را نادیده می‌گیریم. اگر شغلی را به دست آوردید چون بااستعداد بودید و از شما خوششان آمد. اگر بازی را بردید به خاطر خوب بازی کردن شماست. اگر زود به قرار ملاقات رسیدید، به این دلیل است که شما آدمی منظم هستید.
این مساله بسیار مهم است که بدانیم محیط بر رفتار خوب و رفتار بد ما موثر است. کسانی که می‌توانند رفتارهای خوب را در خود نهادینه کنند معمولا کسانی هستند که محیطی درست می‌کنند که آن رفتار برای آنان راحت‌تر باشد. اما کسانی که موفق نیستند، در جنگ با محیط خود هستند. ممکن است در نگاه اول عدم انگیزه به نظر برسد اما در حقیقت در محیط نامناسبی هستند.
زندگی یک بازی است و اگر می‌خواهید در طول زمان نتایج بهتری بگیرید باید در محیطی بازی کنید که به نفع شماست. برنده‌ها معمولا به خاطر این برنده می‌شوند که محیط به آنان کمک می‌کند.
منبع:‌ سایت شخصی جیمز کلیر،‌ نویسنده راه‌های موفقیت و نظم شخصی
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها