گلناره، بانوی فساد مالی ازبکستان/ گوگوش ازبک‌ها كيست!؟+‎ تصاوير

کد خبر: 314973

دختر بزرگ آقای کریم اف رئیس جمهوری ازبکستان در سال 2009 به عنوان نماینده این کشور در دفتر سازمان ملل به ژنو رفت و در همان سال با مبلغ 15 میلیون یورو یکی از مجلل ترین خانه های این شهر را خرید. نکته قابل توجهی که نظر این گروه را به خود جلب کرده قرآن منبت شده بر روی سنگ است که در موزه ازبکستان شهرت بسیار زیادی داشت.

گلناره، بانوی فساد مالی ازبکستان/ گوگوش ازبک‌ها كيست!؟+‎ تصاوير
سرويس سياسي «فردا»؛ هنوز خیلی ها از 300 میلیون دلاری که کریم آوا در جعبه های نوشیدنی گذاشت و به خارج از ازبکستان فرستاد صحبت می کنند؛ موضوعی که هرگز از ذهن مردم این کشور پاک نمی شود. همه آن هایی که خبرهای ازبکستان را دنبال کرده اند، بدون تردید برای چندبارهم که شده به نام "گلناره کریموا" برخورد کرده اند؛ دختر بزرگ "اسلام کریموف"، نخست وزیر ازبکستان که تاچندی پیش سفیر این کشور در دفتر سازمان ملل در ژنو بود. گلناره، سفیر سابق ازبکستان در اسپانیا نیز بود. او ارتباط سیاسی بسیاری قوی هم با سایر سیاستمردان دنیا دارد. بیش از یک دهه است که فعالیت های سیاسی اش را از سر گرفته با این حال ترجیحش همواره این بوده که در عرصه بین المللی فعالیت کند و کار زیادی به مسائل داخلی ازبکستان حداقل در ظاهر هم که شده نداشته باشد. گلناره در ماه های اخیر مثل همه روزهای سه سال اخیر، متهم به پولشویی در ازبکستان است و حتی چند پرونده مالی هم در دیگر کشورها از جمله فرانسه دارد. اتهام تازه دختر رئیس جمهور ازبکستان این است همه اشیایی که از"موزه ملی تاشکند"ناپدید شده یا دزدیده شده درقصرمجلل گلناره درژنو رویت شده است! این خبری است که روزنامه " لومتن" به آن اشاره کرده و این خبر را از افراد ازبک مقیم سوییس به دست آورده که به خانه گلناره رفته اند. اعضای گروه "اوزدم فاند" در سوییس با سند و مدرکی که از روز 23 دسامبر 2013به دست آورده اند این خبر را رسانه ای کرده اند. آنها از همه جواهرات، طلا و نقره جاتی که از موزه ملی ازبکستان ناپدید شده بود در خانه گلناره فیلمبرداری کرده اند و توسط "اسکایپ" آن را به همه نشان داده اند. دختر بزرگ آقای کریم اف رئیس جمهوری ازبکستان در سال 2009 به عنوان نماینده این کشور در دفتر سازمان ملل به ژنو رفت و در همان سال با مبلغ 15 میلیون یورو یکی از مجلل ترین خانه های این شهر را خرید. نکته قابل توجهی که نظر این گروه را به خود جلب کرده قرآن منبت شده بر روی سنگ است که در موزه ازبکستان شهرت بسیار زیادی داشت.
«سفیر بکسان» رییس این گروه در گفت و گو با روزنامه "لومتن" از خانه گلناره و اشیایی که در آن دیده با یک جمله کوتاه یاد کرد:« درست مثل این بود که بدون بلیت به موزه رفته باشید ». گلناره کریموا علاوه بر فعالیت های سیاسی در عرصه موسیقی هم فعالیت می کند و بیشتر شهرتش در ازبکستان را پیش از وارد شدن به دنیای سیاست مدیون خوانندگی اش است. او بین اهالی موسیقی ازبکستان به نام « گوگوش » مشهور است و چندین آلبوم را روانه بازار کرده که یکی از آنها بیش از 300 هزار نسخه در بازار فروخت.
کریم آوا اجرای مشترکی هم با " ژرار دوپاردیو"، هنرپیشه مطرح سینمای فرانسه هم دارد که در بین اهالی موسیقی شناخته شده است. با این حال طراح جواهرالات هم هست و علاقه زیادی به دنیای مد و فشن دارد. همه این ها البته باعث نشده تا گلناره از فعالیت های سیاسی اش دست بکشد. به رغم اینکه ویکی لیکس در پی افشاگری اش به این موضوع اشاره کرد که او به خاطر پولشویی هایی که داشته منفورترین چهره ازبکستان است ؛ خیلی ها از او به عنوان جانشین پدر 75 ساله اش یاد می کنند. امری که حالا با افشاگری هایی که درباره گلناره می شود در هاله ابهام قرار دارد. در سايت ويكي پيديا در مورد وي آمده است: گُلناره ایسلوموفنا کَریموا، بازرگان، طراح جواهر، دیپلمات و خواننده اهل ازبکستان است. وی دختر اسلام کریموف رئیس‌جمهور ازبکستان است و از او بعنوان جانشین احتمالی پدرش یاد می‌شود.
کریموا رئیس شورای سرپرستی بنیاد همایش فرهنگ و هنر ازبکستان و موسس مارک پوشاک و جواهرات گلی و از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ سفیر ازبکستان در دفتر سازمان ملل در ژنو بود. کریموا دانش‌آموخته اقتصاد در دانشگاه اقتصاد تاشکند، دارای مدرک کارشناسی مطالعات منطقه‌ای از دانشگاه هاروارد و دکترای علوم سیاسی از دانشگاه سیاست و اقتصاد جهانی تاشکند است.
در اواخر سال ۲۰۱۳ جنجال انتشار عکسهای نیمه‌برهنهٔ وی در اینترنت، عصبانیت و اعتراض پدرش را به دنبال داشت. مخالفان سیاسی اسلام کریمف سعی کردند با تحت فشار قراردادن اسلام کریمف به واسطهٔ این تصاویر، برنامهٔ جانشینی گلناره بجای پدرش را تغییر دهند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها