خبر به روایت «فردا»

چشم‌ها به وین/ دیپلماسی گازی/ افکارسنجی به سبک «شرق»

کد خبر: 1112945

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

چشم‌ها به وین/ دیپلماسی گازی/ افکارسنجی به سبک «شرق»

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«وطن امروز» تیتر زده «مشت پر ایران در مذاکرات» و اشاره‌اش به قرارداد گازی اخیر است که در جریان سفر رئیسی به ترکمنستان امضا شد. این روزنامه اصولگرا معتقد است که «امضای قرارداد سه‌جانبه انتقال گاز با همسایگان شمالی به عنوان نمونه موفق بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های منطقه و گسترده ‌شدن سبد دیپلماسی می‌تواند موجب تحول در رویه سیاست خارجی کشور شود». سیاست خارجی که اصلی‌ترین پرونده روی میز آن توافق با طرف‌های برجامی است و مذاکرات مربوطه را نیز همین دیروز در وین کلید زده است. وطن امروز آن مذاکرات را نیز در گزارشی تحت عنوان «اولویت ایران‌: لغو تحریم‌ها» پوشش داده و به نقل از انریکه مورا، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشته است: «من نسبت به مذاکرات نه خوشبینم و نه بدبین. من دیدگاه مثبتی نسبت به این دارم که تمام هیات‌ها عزم خود برای تعامل ابراز کردند. در آینده‌ای نزدیک نشستی در سطح وزرا اتفاق نخواهد افتاد. رفع تحریم‌ها اولویت اصلی ایران است. آنها درک می‌کنند رفع تحریم‌ها در ازای تعهدات میسر خواهد شد و آنها (ایران) موافقند به گفت‌وگو درباره تعهدات هسته‌ای ادامه دهند».

وطن امروز 9 آذر

«اعتماد» مذاکرات برجامی که دروز در وین شروع شد را «نخستین زورآزمایی در کوبرگ» خوانده و در گزارشی که تیتر یک هم نشده است، نوشته است: «دو مرکز تضارب افکار برای بازشدن گره احیای برجام پیشنهاد کردند : ارایه تضمین‌های فنی به جای تضمین‌های سیاسی و حقوقی». سارا معصومی در این گزارش آورده است: «به نظر می‌رسد که در این مرحله دوطرف ترجیح بدهند مواضع مذاکراتی خود را بیش از پیش تبیین کنند. البته در این مرحله هر دو طرف با خواسته‌های حداکثری پای میز مذاکره حاضر شدند، اما تجربه این قبیل مذاکرات نشان داده که خواسته حداکثری الزاما خواسته نهایی نیست. از سوی دیگر تیم ایران ترجیح می‌دهد در این مرحله چندان مشت خود را باز نکند و شفاف‌سازی بیشتر مواضع مذاکراتی را به دور بعدی شاید در آینده‌ای نه چندان دور موکول کند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که نتیجه نخستین دور رایزنی‌های هیات جدید مذاکره‌کننده ایران با طرف مقابل نه توافق باشد و نه بتوان از آن با عنوان شکست در احیای برجام یاد کرد. »

اعتماد 9 آذر

«جوان» عکس یک خود را به اولین حضور تیم مذاکره کننده دولت رئیسی در وین اختصاص داده و خوشبینی علی باقری را تیتر کرده است. 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر یک شده اما به موضوع کمبود پزشک که گویا در آینده‌ای نه چندان دور تبدیل به یک معضل خواهد شد، پرداخته است. جوان با عنوان «آشفتگی ۴ رکن پزشکی از یک مطالبه مردمی!» نوشته است: «ماجرای کمبود پزشک در کشور و چالش‌هایی که از این خلأ گریبانگیر مردم کشورمان می‌شود، ماجرای تازه‌ای نیست. این حکایت به درد کهنه نظام سلامت تبدیل شده و صف‌های طولانی در مطب برخی پزشکان و عدم‌دسترسی عادلانه مردم در نقاط مختلف کشور به پزشک را موجب شده است. با وجود این مقاومتی سخت در صنف پزشکان برای افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی وجود دارد و در این مظلوم‌نمایی از درآمد و شرایط سخت زندگی پزشکی تا حدی که موجب مهاجرت پزشکان می‌شود، وقتی صحبت از افزایش ظرفیت می‌شود به یک باره شاهد گارد‌گیری عجیب سردمداران صنف پزشکان، یعنی نظام پزشکی، فرهنگستان علوم پزشکی، کمیسیون بهداشت مجلس و وزارت بهداشت هستیم. این در حالی است که این چهار نهاد یا به قول خودشان چهار رکن اصلی نظام سلامت خود بیشتر از همه بر کمبود پزشک در کشور واقفند، اما انگار دلشان نمی‌خواهد انحصار از دست‌شان خارج شود و افراد تازه‌نفس و با انگیزه به جرگه نظام خدمات سلامت کشور بپیوندند، به همین خاطر هم هر از چند گاه با هر بهانه‌ای شاهد مقاومت قشر خاصی از پزشکان در برابر آمار و ارقام و گزارش‌ها از میزان پزشک در کشور و برخی برنامه‌ها و تلاش‌ها برای افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی هستیم.»

جوان 9 آذر

«شرق» در ادامه رویکرد خستگی‌ناپذیر خود برای تخریب مجلس و در چنین روزی که شروع دور جدید مذاکرات مورد توجه همه روزنامه‌است، مجلس را عکس یک و ادعا کرده که «مجلس یازدهم پژواک صدای جامعه نیست»! حالا بهانه‌اش چیست؟ این بار اظهارات بیژن نوباوه نایب رئیس کمسیون فرهنگی که در برای برخی فیلم‌ها به وزیر ارشاد هشدار داده و گفته بود که اگر آنها اکران شود، به مجلس احضار خواهد شد. نکته جالب گزارش شرق اما این است که هر کدام از اظهارنظرهای نمایندگان مجلس که خوشش نیامده را پشت سر هم ردیف و ادعا کرده که این حرف‌ها، حرف مردم نیست. حالا حرف مردم را چطور سنجید؟ با تماس اتفاقی و غیرگزینشی با برخی مردم! در واقع گزارش نویس این روزنامه اصلاح طلب هر آنچه مایل بوده را از زبان برخی افراد که نامش را به اختصار آورده، درج کرده و خدا می‌داند که اصلا چنین افرادی هستند یا نیستند. بگذریم از اینکه معلوم نیست چند نفر از آنهایی که پاسخ تماس غیرگزینشی خبرنگار شرق را داده‌اند (به فرض برقراری چنین تماس هایی) پاسخ های مورد نظر آنها را داده اند. فاصله از زمین تا آسمانی این شیوه با یک نظرسنجی دقیق که بتوان ادعا کرد بازتاب حرف مردم است هم به جای خود.

شرق 9 آذر

«کیهان» در تیتر یک امروز خود یک گزارش خبری-تحلیلی دارد از مذاکرات وین. این روزنامه اصولگرا تیتر زده «آمریکا فقط با لغو همه تحریم‌ها بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت می‌کند» و این را از سخنان دیروز سخنگوی وزارت خارجه کشورمان وام گرفته است. کیهان در گزارش امروز خود همه اخبار مربوطه را پشت سر هم ردیف کرده و آنجا که وقت تحلیل رسیده هم نوشته است: «آمریکایی‌ها اکنون باید بدانند سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی به بن‌بست کامل رسیده و این واقعیتی است که بسیاری از مقامات و رسانه‌ها و اندیشکده‌های غربی (هم در آمریکا و هم در اروپا) بر آن صحه گذاشته‌اند. از سویی جمهوری اسلامی هم نشان داده که به‌ خوبی توانسته در برابر تحریم‌های ظالمانه امریکا مقاومت کند. بسیار روشن است که آمریکا اقتصاد و اوضاع داخلی خوبی ندارد و در پروژه‌های بین‌المللی خود هم شکست خورده و به قول نشریه آمریکایی اکونومیست «این ایران است که آمریکا را تحت ‌فشار قرار داده است.» همچنین شرایط جهانی و وضعیت کنونی جمهوری اسلامی ایران (از افزایش ذخایر هسته‌ای، رشد 48 درصدی صادرات ایران گرفته تا تداوم تدریجی گشایش‌های ارزی و پیشرفت روزافزون در بسیاری از حوزه‌های علمی، پزشکی، دفاعی و...) حاکی از آن است که جمهوری اسلامی در این دوره از حیات خود در دولت سیزدهم، دست برتر را در اختیار داشته و در میز این دور از مذاکرات از مواضع اصولی خود کوتاه نمی‌آید؛ مطالبات و مواضعی که سکانداران جدید دستگاه دیپلماسی بارها بر آن تأکید کرده‌اند؛ «لغو همه تحریم‌ها»، «راستی‌آزمایی» و «ارائه تضمین».»

کیهان 9 آذر

«آرمان ملی» شروع مذاکرات را در تیتر یک خود و با عنوان «مذاکـره زرد برای توافـق سبز» پوشش داده و نوشته است: « آنچه که مسلم است در این دور از مذاکرات وقتی برای هدر دادن وجود ندارد چرا که طرفین از مطالبه یکدیگر خبر دارند و چارچوب نیز تعیین شده است. لذا مسائل خارج از توافق و مسائل ثانویه‌ای طرح و بررسی نخواهد شد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در عین حال مصاحبه‌ای دارد با مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح طلب که به پیگیری مطالبات در دولت جدید کنایه زده و می‌گوید: «فهمیدید که «لغو تحریم» از آتش زدن برجام مهم‌تر است». او در این مصاحبه می‌گوید: «پر واضح است هر آنچه که توانستند برای جلوگیری از موفقیت آقای ظریف و تیم مذاکره‌کننده انجام داده و منافع ملی کمترین اهمیتی برایشان نداشت. اکنون لیدرهای آنها در قوه مجریه و تصمیم‌گیر هستند و مردم پاسخ مطالباتشان را از آنان می‌خواهند. از طرفی هم باید دانست که ترس و هراس آنها از چیست. اکنون از ترس مردم است که دیگر برجام را خسارت نمی‌خوانند و آن را آتش نمی‌زنند. حتی اگر مذاکرات به نتایج مطلوبی منجر نشود هم، به مردم خواهند گفت که با آمریکا، اروپا و دنیا مذاکره کردیم، ولی آنها توافق نکردند. اشتباه است که تصور شود مطالبه مردم تاثیری ندارد، چراکه قدرت مردم تاثیر زیادی در تصمیم‌گیری‌ها مسئولان دارد. به همین جهت نقش‌آفرینان در عرصه مذاکرات، باید پاسخی برای این سؤال مردم داشته باشند که چرا در مسیر لغو تحریم‌ها حرکت نمی‌کنند. اگر آنان حتی در دل به نعمت بودن تحریم‌ها معتقد و درعمل به آن تداوم بخشیده تا همچنان از منافع اقتصادی آن بهره ببرند، هرگز به دلیل هراس از مردم این خواست قلبی خود را عیان نمی‌کنند، حتی اگر به قیمت کنترل فضای سیاسی و ممانعت از فعالیت منتقدان باشد. مردم خواهان لغو تحریم‌ها هستند و بارها این مطالبه را با صدای بلند اعلام کرده‌اند.»

آرمان ملی 9 آذر

«ایران» اما مذاکراتی برجامی در وین را با تیتری متفاوت از سایر روزنامه ها پوشش داده است. این روزنامه دولتی عکسی از باقری‌کنی رئیس هیات مذاکره کننده ایران در وین را برگزیده و در گزارشی تحت عنوان «عزم ایران وقت کشی غربی‌ها» نوشته است: «جدیدترین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور دیپلمات‌های ایران و کشورهای 1+4 روز گذشته در هتل «کوبورگ» وین در حالی آغاز شد که تهران برای به نتیجه رساندن زودهنگام این مذاکرات عزم خود را جزم کرده است. سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور که پیشتر پیگیری مذاکره نتیجه محور را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی دولتش اعلام کرده، بر ضرورت لغو فوری تحریم‌ها تأکید داشته است. حمایت صریح و بی‌وقفه رئیس‌جمهور به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور بر پیگیری مذاکرات و به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها جهت رسیدن به نتیجه در کوتاه مدت، راه را برهرگونه تردیدافکنی در رویکرد و اهداف تیم مذاکره کننده می‌بندد و روشن می‌کند که هیأت اعزامی به وین با طراحی یک سازوکار روشن درصدد است مسیر صعب و سخت مذاکره با قدرت‌های بزرگ جهانی را طی کند.»

ایران البته در تیتر یک امروز خود نیز قرارداد گازی که در جریان سفر رئیسی به ترکمنستان امضا شد را فصل تازه در دیپلماسی انرژی خوانده است.

ایران 9 آذر

«صبح نو» عکسی از جلسه دیروز تیم مذاکره کننده ایران به ریاست علی باقری با اعضای 1+4 را برای جلد امروز خود انتخاب کرده منتها آنقدر تیتر روی آن آورده که دیگر چیزی از عکس برای دیدن باقی نمانده و آن چشم نوازی که از یک جلد تماما عکس انتظار می‌رود را فدا کرده است. در محتوا اما مذاکرات دیروز را با تاکید بر اراده جدی ایران پوشش داده است. 

علاوه بر این به قراداد گازی اخیر اشاره کرده و «شکستن بن بست گازی بدون برجام» را به رخ می کشد. 

در عین حال گفت وگو با عادل تبریزی، کارگردان و گزارشی درباره فرزندآوری و سبک زندگی جدید را نیز در صفحه نخست خود دیده است. 

صبح نو 9 آذر

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها