خبر به روایت «فردا»

غائله کرسنت/ هکرهای ایرانی/ معترضان آب/ یاس در فضای مذاکرات

کد خبر: 1110789

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

غائله کرسنت/ هکرهای ایرانی/ معترضان آب/ یاس در فضای مذاکرات

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«جوان» رابرت مالی را عکس یک کرده و از «گرد مرگ»ی می‌گوید که آمریکا بر مذاکرات برجامی پیش رو پاشیده. اشاره‌اش به این سخن مالی است که گفته بود «اگر ایران با این سرعت، پیشرفت‌هایش را ادامه دهد، حتی اگر قرار باشد برای بازپس‌گیری منافع به برجام بازگردیم، این کار غیرممکن خواهد شد» و نوشته: « امریکایی‌ها با اظهارات خود یأس و ناامیدی را به فضای مذاکرات تزریق می‌کنند که می‌تواند مذاکرات را قبل از شروع به بن‌بست بکشاند.» 

گزارش نویس جوان در ادامه آورده است: «توسعه برنامه هسته‌ای ایران که امریکایی‌ها روی آن موج‌سواری می‌کنند، پس از خروج امریکا از برجام شروع شد و مقامات تهران بار‌ها اعلام کرده‌اند که در صورت بازگشت امریکا به این توافق و لغو تحریم‌ها، ایران نیز به تعهداتش ذیل برجام عمل خواهد کرد. امریکایی‌ها در آستانه مذاکرات هسته‌ای تلاش می‌کنند با تهدید خواندن توسعه برنامه هسته‌ای ایران، روسیه و چین را نیز با خود همراه کنند و فشار‌ها به ایران را برای امضای توافق جدید که خواسته‌های امریکا و متحدانش را بیش از گذشته تأمین کند، افزایش دهند. دولت امریکا تلاش می‌کند با این ادعا‌ها هرگونه شکست در مذاکرات هسته‌ای در وین را به گردن ایران بیندازد و فشار افکار عمومی داخلی و خارجی را از روی دوش خود بردارد. دولت بایدن بار‌ها گفته که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین، تصمیم دارد به برجام بازگردد، اما در عمل اقدامی برای کاستن از اختلافات انجام نداده است و کمافی‌السابق به فشار حداکثری علیه تهران ادامه می‌دهد.»

روزنامه ها 30 آبان

«شرق» امروز صفحه یک خود را طوری بسته که گمان می‌کنیم هنوز دولت روحانی است. زنگنه عکس یک و ظریف عکس دو. گزارشی که عکس یک شده در واقع واکنشی است به جنجال دوباره درباره قضیه کرسنت که اخیرا به راه افتاده است. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: «صداوسیما با یک فاصله کوتاه 20ساله ناگهان به موضوع علاقه نشان داده و برخی اعضای مجلس، از تریبون رسمی صداوسیما بار دیگر حمله به بیژن زنگنه وزیر سابق نفت ایران را شروع کردند و حالا زنگنه که در تمام این سال‌ها سکوت مطلق اختیار کرده بود -جز اینکه در یک جمله می‌گفت کرسنت قرارداد خوبی بود- در صفحه توییتر خود اعلام کرد که برای ارائه توضیحات به صداوسیما می‌رود؛ اتفاقی که شاید این بار رفع ابهام کند از این قضیه پیچیده. ... بحث کرسنت را خود زنگنه و مخالفان باید حل‌وفصل کنند، اما دو سؤال وجود دارد: اول اینکه بعد از 20 سال چرا امروز صداوسیما به یاد شفاف‌سازی افتاده؟ و دوم اینکه نمایندگان مجلس نباید حداقلی از استانداردهای احتیاطی را در سخن‌گفتن رعایت کنند؟ آبروی شرکت ملی نفت به کنار، آبروی کشور بازیچه دعواهای سیاسی است؟»

شرق در گزارش دیگری به واکنش اخیر ظریف به ادعاهای برجامی آمریکا پرداخته و با عنوان «‌ظریف همچنان پیگیر برجام» نوشته است: « ظریف در حالی به دفاع از برجام پرداخته است که جانشینان او و تیمش، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه فعلی و علی باقری‌کنی، معاون سیاسی او که در جایگاه سابق سیدعباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات احیای برجام است، رویکرد متفاوتی به مسئله برجام داشته‌اند. آنها در اظهارات خود درباره این مذاکرات، تأکید خود را از موضوع برجام به بحث رفع تحریم‌ها تغییر داده‌اند و باقری به طور خاص حتی از به‌زبان‌آوردن یا نوشتن نام برجام نیز ابا داشته است.»

روزنامه ها 30 آبان

«وطن امروز» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز را به عکسی غبارآلود از آسمان خاکستری تهران اختصاص داده و با تیتر «در هوایت بی‌قرارم» به موضوع آلودگی هوای تهران پرداخته است. بهانه این گزارش آن است که «بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران شاخص آلودگی هوای پایتخت روز گذشته به 173 رسید». این روزنامه اصولگرا در پی علت‌جویی و چاره‌جویی است و مهدی چمران، رئیس شورای شهر هم در گفت‌و‌گو با «وطن امروز» گفته که «عدم توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی توسط دولت دوازدهم از عوامل تشدید آلودگی هوای تهران است». او همچنین گفته: «ما این را از بدو ورود به شورا و حتی قبل از آن می‌گفتیم که باید در زمینه آلودگی هوا اقدامات جدی را در دستور کار قرار دهیم. در بدو ورود مسائل را طرح کردیم و گفتیم که آلودگی هوا را در پیش داریم. امیدواریم با طرح‌هایی که در دست اجراست بتوانیم تا حد زیادی آلودگی هوا را کنترل و از آسیب به مردم جلوگیری کنیم.»

روزنامه ها 30 آبان

«اعتماد» بازگشایی کامل مدارس را سوژه گزارشی کرده که تیتر و عکس یک امروزش است. تیتر زده پایان دوران«شاد» و به این طریق کنایه می‌زند به سپری شدن دوره شادی که دانش آموزان فارغ از درس و کلاس با استفاده از برنامه «شاد» به کمک والدین مثلا درس می‌خواندند و نمره می‌گرفتند. 

این روزنامه اصلاح طلب در شماره امروز گزارش قابل توجه و تامل دیگری هم دارد. گزارشی با استناد به آمار که از افزایش تعداد دریافت‌کنندگان بیمه بیکاری در سال 1399 و همچنین افزایش 3.5 برابری اخراجی‌ها در سال گذشته حکایت دارد. وضعیتی که تا حد زیادی ناشی از اوضاع و احوال کرونایی و آثار اقتصادی آن است. در این گزارش آمده است: «طبق اعلام اردیبهشت ماه مدیریت روابط کار وزارت تعاون، مقرری بیمه بیکاری در سال جاری به 2 میلیون و 755 هزار تومان افزایش یافته در حالی که طبق قانون تامین اجتماعی، بیکار‌شدگان مجرد در صورتی که 6 تا 24 ماه سابقه بیمه‌پردازی داشته باشند به مدت 6 ماه و کارگران بیکار شده متاهل به مدت 12 ماه مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند شد. در صورتی که سابقه بیمه‌پردازی برای کارگر مجرد یا متاهل بیکار شده 25 الی 120 ماه باشد، مدت زمان پرداخت مقرری بیمه بیکاری برای کارگران مجرد به 12 ماه و برای متاهلان به 18 ماه افزایش می‌یابد.»

روزنامه ها 30 آبان

«کیهان» تیتر یک امروز خود را به یک گزارش تحلیلی داده با عنوان «افول آمریکا؛ از ادعای ابرقدرتی تا تحقیر توسط دو جوان ایرانی» و نوشته «حجم واکنش‌ها و گستره تصمیمات اتخاذی دولت آمریکا از جمله تحریم و تعیین پاداش برای شناسایی دو جوان ایرانی به اتهام اعمال نفوذ سایبری در انتخابات آمریکا به وضوح نشان می‌دهد که سیستم امنیتی این کشور با ادعای ابر قدرتی جهان تا چه اندازه آسیب‌پذیر و درمانده است.» در این گزارش آمده است: « این نخستین بار نیست که آمریکائی ها در برابر آنچه حملات سایبری هکرهای ایرانی خوانده‌اند، اذعان به عجز و ناتوانی کرده و نهادهای امنیتی این کشور نیز به شرکت‌های آمریکائی در این زمینه هشدار داده اند .چندی پیش بود که اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در توصیه‌نامه‌ای که برای شرکت‌های آمریکایی فرستاده و شبکه «سی‌ان‌ان» می‌گوید به دست آن رسیده، مدعی شد هکر‌های ایرانی وب‌سایت‌های مجرمان سایبری را برای یافتن اطلاعات حساس به سرقت رفته از سازمان‌های آمریکایی و خارجی جستجو کرده‌اند که می‌تواند در تلاش‌های آینده برای هک این سازمان‌ها مفید باشد. اف‌بی‌آی نام هکر‌ها را شناسایی نکرده یا نگفت که آیا آن‌ها با دولت ایران مرتبط هستند یا خیر. اما «آدام میرز» معاون ارشد اطلاعات در شرکت امنیتی CrowdStrike در ادعایی بی‌اساس گفت که هکر‌های مرتبط با دولت ایران به‌طور فزاینده‌ای در فعالیت‌های مجرمانه سایبری مانند باج‌افزار به‌عنوان وسیله‌ای برای محو کردن خطوط بین عملیات سایبری دولتی و غیردولتی فعالیت می‌کنند. پیش‌تر هم شبکه سی‌ان‌ان گزارش کرد که گروهی از هکر‌های خارجی ۹ شرکت پیمانکاری در بخش‌های دفاعی، انرژی، خدمات درمانی، فناوری و آموزشی در آمریکا را مورد حمله هکری قرار دادند.»

روزنامه ها 30 آبان

«آرمان ملی» که دیر از سایر روزنامه ها در پوشش اخبار اعتراضات در اصفهان جا مانده بود، امروز تیتر یک امروز خود را به این موضوع اختصاص داده و در گزارشی با عنوان «صدای زلال معترضان آب» به نقل از محمد درویــش، کنشگر و فعال محیط زیسـت نوشته است: «تجمعی که مردم اصفهان در مدت یازده روز گذشته و در بستر زاینده رود انجام دادند، حاصل 20 سال، بی‌توجهی و خون دل خوردن مردم این استان است. مردم صبور این استان و کشاورزان شریف شرق استان اصفهان و منطقه ورزنه، بارها هشدار دادند، اشک ریختند، بارها با تراکتورهایشان به سمت اصفهان حرکت کردند، بارها نشان دادند که دیگر چیزی برای از دست دادن، ندارند، آنها در کنار مردم این استان جانشان به‌ لب‌شان رسیده است. در این شرایط دشوار اقلیمی مثل کاهش بارندگی و در سرما، در بستر خشک زاینده رود دورهم جمع شدند و این‌بار مردم اصفهان به آنها ملحق شدند. روزهای اول تعداد تحصن‌کنندگان بسیار کم بود، اما در روز جمعه، بزرگترین اجتماعات محیط زیستی ایران و به جرات می‌گویم منطقه خاورمیانه شکل گرفت. نکته مهم این است که این اجتماع در نهایت متانت و نهایت مدنیت و بدون خشونت رخ داد و نظیر آن در اروپا و کشورهای پیشرفته کمتر دیده ‌شده است. این نشانه توسعه یافتگی مردم ایران و استان بزرگ اصفهان است که تا چه اندازه حفظ مایملک محیط‌زیستی‌شان و اینکه یک رودخانه جاری و زنده باشد، برای این مردم مهم است. باید این اعتراض مدنی به فال نیک گرفته شود و خوشحالیم که دولت و حاکمیت نیز اجازه داد این اجتماع بزرگ شکل بگیرد و مردم احساس کنند که حرف آنها شنیده می‌شود. مردم وقتی احساس کنند که حرف آنها شنیده می‌شود، دست به رفتارهای خشونت آمیز نمی‌زنند و اهل گفت‌وگو، مدارا و صبر هستند. خواسته این مردم جاری شدن آب در رودخانه‌‌هایشان است و فکر نمی کنم خواسته بزرگ و غیر قابل اجرایی نباشد.»

روزنامه ها 30 آبان

«ایران» لغو ممنوعیت تردد شبانه که دیروز با دستور رئیس جمهور و بعد از کش‌وقوس‌های فراوان بالاخره حاصل شد را عکس یک کرده اما گزارش قابل توجهی برای پوشش این خبر ندارد و هر چه نوشته همان است که دیروز درباره نشست ستاد مقابله با کرونا و تصمیمات آن خوانده بودیم.

تیترهای کنار هم چنگی به دل نمی‌زند و حرفی برای گفتن ندارد. تنها تیتری که قدری بیشتر توجه را جلب می‌کند آن است که از «اولویت دولت بر مجلس برای قانونگذاری فضای مجازی» نوشته. در این گزارش به نقل از بهداد عباسی، جرم شناس فضای سایبری آمده است: «فناوری اطلاعات و فضای مجازی با کمبود و خلأ قانونی مواجه است و این امر بر فعالان این حوزه پوشیده نیست اما بهتر است هر قانونی که قرار است در مجلس تصویب شود، از طریق دولت در قالب لایحه به مجلس ارائه شود. طبق قانون اساسی نهاد قانونگذار مجلس شورای اسلامی است و وظیفه مهم قانونگذاری را برعهده دارد اما معمولاً قانونگذاری به‌صورت لایحه از سوی قوه مجریه یعنی دولت پیشنهاد می‌شود و سپس نمایندگان مجلس لایحه را در قالب طرح به صحن علنی مجلس برده و رأی‌گیری می‌کنند. به عقیده صاحبنظران ارائه لایحه از سوی دولت به مجلس دارای مزایای زیادی از جمله انجام کارشناسی و فرایند بررسی تخصصی‌تر لایحه است.» عباسی در ادامه این گزارش تأکید کرده که «فضای مجازی در کشور از کمبود قوانین و مقررات رنج می‌برد.»

روزنامه ها 30 آبان

«آفتاب یزد» در گزارشی به بررسی گزینه‌ پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش پرداخته و آن را «ضعیف – میانه‌رو و رای‌آور!» می‌خواند. این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از محمدرضا نیک نژاد کارشناس آموزشی نوشته است: «ه قول معروف همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید. دو وزیر پیشنهادی که در مجلس رد شدند سبقه ایدئولوژیک آن‌ها بسیار قوی بود که این موضوع برای آموزش و پرورش و معلمان نگرانی ایجاد کرده بود. به نظر می‌آید گزینه سوم این نگرانی را ایجاد نمی‌کند زیرا چند سال یا درکنار آموزش و پرورش بوده یا در خود آموزش و پرورش فعالیت داشته است. لذا تا حدودی با ساختار آموزشی آشنا است و از این تندروی‌ها به دلیل تجربه‌اش دور شده است. این گزینه نسبت به دو گزینه قبلی کمی میانه رو‌تر است و آسیب‌هایی که در پی تندروی‌ها ممکن است به آموزش و پرورش وارد شود در این گزینه وجود ندارد. به هر حال درست است ایشان در جایگاه‌های مختلف مدیر اقتصادی بوده است اما تا حدودی ارتباطش را با آموزش و پرورش حفظ کرده است.» 

در ادامه این گزارش نیز به نقل از علی‌ بهشتی‌نیا، کارشناس آموزشی آمده است: «متاسفانه هیچ گاه از بدنه آموزش و پرورش و خود معلمان مشورت خواسته نشد و نظرخواهی صورت نگرفت و گزینه‌ها بدون توجه به خود معلمان معرفی شد. بهتر بود یک نگاهی به نظریات معلمان نیز داشته باشند تا حداقل کسی انتخاب شود که به درد‌های آموزش و پرورش آشنا و به خود معلمان نزدیک باشد.هیچ یک از وزرا تا به امروز به فکر آموزش و پرورش نبودند. ما درد آموزش داریم زیرا محتوای آموزشی کتب درسی ما به شدت ضعیف و سیاسی شده است.به نظر من سیاسی کردن آموزش و پرورش و حضور مافیای آموزش خطرناک‌ترین مسئله‌ای است که می‌تواند خطر آفرین باشد.»

روزنامه ها 30 آبان


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها