خبر به روایت «فردا»

گروسی در تهران / معطل واشنگتن/ درآمد 10 برابر

کد خبر: 1133627

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

گروسی در تهران / معطل واشنگتن/ درآمد 10 برابر

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

کیهان/ توافق یا فریب؟

«کیهان» توافق هسته‌ای با طرف‌های برجامی که برخی معتقدند حالا دیگر حسابی نزدیک است، را سوژه تیتر یک امروز خود کرده و با تیتر «توافق بدون تضمین معتبر و لغو کامل تحریم‌ها فریب است» نوشته: «طرف‌های غربی با طرح و برجسته‌‌سازی اینکه «در مراحل پایانی مذاکرات وین هستیم»، «به توافق نزدیکیم» «نشانه‌هایی برای رسیدن به توافق وجود دارد»، «مذاکرات وارد مرحله نهایی می‌شود» و... تلاش می‌کنند خود را خواهان توافق جلوه داده و القا کنند طرفی که خواهان مذاکره و دیپلماسی نبوده، جمهوری اسلامی ایران است! آنها گمان می‌کنند از همین رهگذر می‌توانند با انحراف افکار عمومی، ایران را وادار به پذیرش یک «توافق بد» کنند! این فرضیه جایی قوت می‌گیرد که آمریکا و اروپا هنوز در برابر شروط اصلی جمهوری اسلامی ایران (لغو همه تحریم‌ها، راستی آزمایی و ارائه تضمین) نه‌تنها ابتکار عملی از خود نشان نداده بلکه با موضوع تضمین‌ها مخالفت هم کرده‌اند.»

کیهان 14 اسفند

شرق/ در آستانه توافق؟

«شرق» در میزگردی که گویا قبل از شروع جنگ در اوکراین برگزار شده، به گفت‌وگو با علی‌اکبر صالحی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و عباس ملکی، دانشیار انرژی دانشگاه صنعتی شریف پرداخته و سعی کرده که مختصات ایران آینده را ترسیم کند. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که تیتر یک کرده نیز با اشاره به سفر امروز گروسی به ایران به بحث تعیین تکلیف مذاکرات برجامی پرداخته و نوشته: «نشانه‌ها حاکی از این است که این بار زمان زیادی از نهایی‌شدن تصمیم مذاکره‌کنندگان احیای برجام باقی نمانده است و نتیجه نهایی چه احیای برجام باشد چه فروپاشی این توافق، احتمالا در همین هفته مشخص شود. در این فضا شایان‌توجه است که در واکنش به تکرار عباراتی درباره نزدیک‌بودن گام آخر مذاکرات از سوی طرف‌های دیگر توافق که شامل توییت‌هایی به زبان فارسی از سوی نماینده بریتانیا نیز می‌شد. سخنگوی وزارت خارجه ایران در توییتر نوشت: گفت‌وگوهای وین همچنان ادامه دارد. اخبار خوب زودرس جایگزین توافق خوب نمی‌شود.»

شرق 14 اسفند

وطن امروز/ عبرت امنیت فروشی

«وطن امروز» در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «عبرت امنیت‌فروشی هاشمی تا زلنسکی» نوشته: «درگیری‌های اوکراین را فارغ از هر سرانجامی می‌توان ضربه آخر به نگاه غربگرایان نسبت به معادلات جهانی خواند. واکنش کشورهای غربی به خدشه‌دار شدن حریم امن اروپا بخوبی همگان را به این جمع‌بندی رساند که کماکان امنیت، محور و ضامن اصلی هرگونه پیشرفتی برای کشورهاست و در مسیر حفظ این محور هیچ ابایی از سرکوب آزادی رسانه‌ها و وادار کردن نهادها به تبعیت از دستورالعملی واحد وجود ندارد. 

 بحران اوکراین و قرار گرفتن این کشور در موقعیتی که برای فرار از سقوط و فروپاشی هر روز دست به دامان یکی از قدرت‌های جهان می‌شود و در نهایت با جواب منفی آنها مواجه می‌شود، پایانی بر ایده «برون‌سپاری امنیت» در سطح جهانی خواهد بود. عبرت زلنسکی در عین اثبات تعیین‌کنندگی قدرت نظامی در تثبیت امنیت به عنوان اهرم اصلی حیات و دوام هر جامعه، عمق خیانت «برون‌سپاری امنیت» را بر همگان روشن کرد. »

وطن امروز 14 اسفند

اعتماد/ دوئل ایران و آمریکا

«اعتماد» تیتر یک خود را به وضعیت مذاکرات هسته‌ای اختصاص داده و نوشته: « شنیده‌های «اعتماد» حاکی از آن است که ایالات متحده مجددا پیشنهاد مذاکره مستقیم با ایران به منظور گفت‌وگو درباره اختلاف‌های باقیمانده را داده که با مخالفت تهران روبه‌رو شده است. در نتیجه، در تازه‌ترین ابتکار اجرایی شده، هیات‌های ایران و امریکا پاسخ‌ها به مطالبه‌های یکدیگر را در نامه سربسته تحویل انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌دهند و او بدون اطلاع از محتوای نامه‌ها، آنها را میان هیات‌های ایران و امریکا جابه‌جا می‌کند». در بخش دیگری از این گزارش به اختلافات باقی‌مانده اشاره شده و آمده است: «مساله تضمین اقتصادی، پرونده باز اختلاف پادمانی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی ایالات متحده و متعاقبا نام سنتکام در لیست گروه‌های تروریستی ایران در زمره اصلی‌ترین اختلاف‌های درشت باقیمانده بوده‌اند.»

اعتماد 14 اسفند

صبح نو/ از وین چه می‌خواهیم؟

«صبح نو» تصویری از دیدار علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان و انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا را عکس یک کرده و در گزارشی با تیتر «از وین چه می‌خواهیم؟» از خط قرمزهای ایران در مذاکرات هسته‌ای جاری می‌گوید. در این گزارش به نقل از منابع مختلف تاکید شده که «احیای برجام نزدیک است».

این روزنامه اصولگرا در شماره امروز خود به مسائل داخلی و خارجی دیگری هم می‌پردازد. مثلا از رویارویی اقلیت و اکثریت مجلس در زمینه مواجه با فضای مجازی گزارش داده و با اشاره به اینکه «رادیکال‌ها با طرح‌های جنجالی برای مجلس هزینه‌ می‌تراشند» تیتر زده «اقلیت در مقابل اکثریت».

صبح نو 14 اسفند

سازندگی / تجربه روحانی

«سازندگی» امروز از نظر شکلی قدری متفاوت است چون آن نوار بالایی را حذف و صفحه نخست را که عموما به یک موضوع اختصاص داشت را به دو بخش تقسیم کرد. یک بخش گفت‌وگوی «سازندگی» با حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران درباره احیای برجام، آمادگی ستاد اقتصادی دولت و «تجربه روحانی» است.

در بخش دیگری از صفحه یک امروز سازندگی، تلاش شده به این سوال پاسخ داده شود که «تحریم نفتی روسیه برای ایران چه منافعی دارد؟» و دلایلی که سبب می‌شود اتفاقات اخیر به عنوان فرصت خوبی برای ایران به حساب ‌آید، ذکر شده. دلایلی از جمله اینکه 1. قیمت جهانی نفت رکوردشکنی کرده و اگر تحریم‌ها برداشته شود و ایران به بازار جهانی نفت بازگردد، درآمدهای نفتی با افزایش قابل توجهی مواجه می‌شود. 2.  نفت ایران تا حد زیادی استاندارهای «نفت اورال» روسیه را دارد که پس از تحریم‌ها سه سال گذشته، در بخشی از بازار اروپا جایگزین نفت ایران شد. 3. ایران می‌تواند با تداوم سیاست‌ها درستی که در مذاکرات در پیش گرفته، در بلندمدت به یکی از مهم‌ترین تامین‌کننده‌های انرژی اروپا تبدیل شود.

سازندگی 14 اسفند

ایران / درآمد 10 برابر 

«ایران» که این روزها مدام آمار و ارقام را بررسی کرده و از بهبود اوضاع اقتصادی گزارش می‌دهد، در شماره امروز خود تیتیر زده «درآمد نفتی 10 برابر شد» و نوشته: «به طور قطع یکی از مهم‌ترین دستاوردها و رخدادهای اقتصادی در نیمه دوم سال‌جاری، ثبات و آرامشی است که در بازار ارز شاهد هستیم. ... بررسی عملکرد دولت سیزدهم در کسب درآمدهای ارزی نشان می‌‌دهد که از دو ناحیه رشد صادرات غیرنفتی و افزایش صادرات نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی ورود ارز به کشور جهش داشته است. ازیک سو صادرات غیرنفتی کشور طبق تازه‌ترین آمار اعلامی از سوی گمرک ایران در پایان 11 ماهه امسال به بیش از 43 میلیارد دلار رسید و از طرف دیگر با افزایش صادرات نفت خام و بازگشت ارز حاصل از آن به کشور، شاهد چند برابر شدن درآمدهای نفتی هستیم. به طوری که مجموع درآمدهای ارزی کشور در 11 ماهه سال‌جاری نیز براساس اعلام احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی از نظر ریالی به 95 هزار میلیارد تومان رسیده است.»

ایران 14 اسفند

آرمان ملی/ ترجیح چاپلوسان به نخبگان

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با فرشاد مومنی، اقتصاددان که عکی یک شده. مومنی در این مصاحبه که با تیتر «ترجیح «چاپلوسان» به «نخبگان»؛ -لااقل اجازه اظهارنظر بدهید» منتشر شده، می‌گوید: «شیوه حکمرانی کنونی تا زمانی که تغییر نکند، ایران روی آرامش و اعتلابخشی پیدا نخواهد کرد. این چیزی است که از طریق میدان دادن به بحث‌های کارشناسی و عالمانه و به حاشیه رفتن سفله‌ها و چاپلوس‌ها و فاسدها امکان‌پذیر می‌شود و این جزو بدیهیات اولیه عقلی است. تا زمانی که عزیزان به این نکته توجه نکنند ما گرفتاریم. بزرگ‌ترین بازنده این شیوه قاعده‌گذاری خود دولت است که از نظر مالی در حال تجربه یک شرایط خطرناک است».

وی تاکید می‌کند: « در ادبیات توسعه یک مسأله وجود دارد و آن این است که در شرایطی که یک کشور با یک وضعیت آسیب‌پذیر نسبت به مسأله فساد وجود دارد، همه‌چیز از کارکرد می‌افتد. من صمیمانه به نهادهای نظارتی هشدار می‌دهم که درباره این شیوه حکمرانی تأمل کنند»

آرمان ملی 14 اسفند

جوان/ معطل واشنگتن

«جوان» عکس و تیتر یک امروز خود را به سفر رئیس جمهور به خلیج گرگان و سفر رئیس قوه قضاییه به هرمزگان اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم برجام و وضعیت مذاکرات را مورد توجه قرار داده و با تیتر «توافق» معطل آخرین تردید‌های واشنگتن نوشته است: «با وجود صدا‌های امیدوارکننده‌ای که از وین به گوش می‌رسد، اما در واشنگتن رفتار‌ها در قبال توافق با ایران همچنان متناقض است. جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا بامداد جمعه در نامه‌ای به رؤسای دو مجلس قانونگذار این کشور، وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران را تمدید کرد تا نشان دهد حتی با وجود توافق قرار نیست تغییری در سیاست‌های امریکا در قبال ایران صورت گیرد. تمدید وضعیت فوق‌العاده در برابر ایران از سوی بایدن یک روز پس از آن صورت گرفت که جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفته بود مذاکرات در وین «پیشرفت قابل توجهی» داشته است. ... با وجود چشم‌انداز‌های مثبت دستیابی به توافق در وین، به نظر می‌رسد نهایی شدن توافق احتمالی معطل تصمیم نهایی در واشنگتن است. »

جوان 14 اسفند

آفتاب یزد/ نگاه‌ها به تهران

«آفتاب یزد» رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به خاطر سفری که امروز به تهران می‌کند، عکس یک کرده و با اشاره به اینکه «توافق منوط به به نتیجه سفر رئیس آژانس اتمی به ایران شد» تیتر زده «همه نگاه‌ها به تهران».

این روزنامه اصلاح‌طلب بازپس‌گیری ویلای نیاوران یعنی ویلایی که در اختیار رحمانی فضلی وزیر کشور دولت روحانی بود را تیتر یک کرده است. ضمن اینکه می‌پرسد آیا رحمانی فضلی اجاره مدت زمانی که آنجا ساکن بوده را پرداخته کرده یا خیر؟!

آفتاب یزد 14 اسفند

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها