دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

انتقاد «صبح نو» از قضاوت‌های عجولانه سوپرانقلابی‌ها درباره سخنان شیخ حسین انصاریان

کد خبر: 1215591

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

انتقاد «صبح نو» از قضاوت‌های عجولانه سوپرانقلابی‌ها درباره سخنان شیخ حسین انصاریان

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

جام جم: ادعای غربگرایان مبنی بر دین‌گریزی مردم چقدر صحت دارد؟

اصلاح‌طلبان رادیکال و غربگرایان در ماههای اخیر بیش از همیشه سعی کرده‌اند تجربه حکومت دینی را شکست‌خورده معرفی کنند و حتی اخیرا از حکومت فرادینی در مقابل حکومت دینی دفاع می‌کنند.

جام جم در این رابطه نوشته: در این سال‌ها بسیار از این قبیل سخنان شنیده‌ایم که «حضور دین در عرصه حکومت باعث کاهش دینداری شده و تجربه جمهوری اسلامی نشان داد که دین سیاسی به‌معنای حضور روحانیون در مصادر حکومتی به‌جای افزایش دینداری به کاهش آن منجر شده است.»

این نوع ادعاها درحالی است که در مناسک عبادی و مراسمات مذهبی شاهد شرکت چهار میلیون‌نفری ایرانیان در راهپیمایی اربعین حسینی و اعتکاف‌های چندصدهزارنفری دانشجویی و دانش‌آموزی هستیم. اقبال به حج و زیارت حرم‌های معصومین و قبور مطهر شهدا و امامزادگان و علمای عظام و شرکت در تشییع شخصیت‌های مذهبی می‌توان گفت در قیاس با پیش از انقلاب یا سال‌های نخستین آن، نزد اقشار گوناگون به طرز محسوسی افزایش‌یافته است.

نسل نو با آن‌که ممکن است علاقه‌مند اسطوره‌های تخیلی هالیوود و حامی خرده مواضع سیاسی یک هنرمند باشد، اما شخصیت‌هایی چون شهید سلیمانی، چمران، بهشتی، طالقانی، تهرانی مقدم، شهریاری و فخری‌زاده را الگوی سیاسی -اجتماعی - علمی خود می‌خواند.

کیهان: قاطبه مردم مخالفتی با طرح‌های مقابله با بدحجابی ندارند

شیوه برخورد با بدحجابی به محل بحث‌های فراوانی تبدیل شده که هر یک از کارشناسان و جریان‌های سیاسی از زاویه دید خود به آن می‌پردازند.

کیهان در این خصوص نوشته: دولت یازدهم و دوازدهم نسبت به رواج فرهنگ غربی در کشور و بروز پوشش‌های نامتعارف در عرصه عمومی و در مقابل حساسیت‌هایی که در میان جامعه متدینین برانگیخته می‌شد، اگر نگوییم بی‌توجه، لااقل کم‌توجه بود و تلاشی برای حل این مسئله نمی‌کرد. ولی دولت فعلی عزم خود را برای حل این مسئله جزم کرده است.

طبق معمول جریان غربگرای داخلی ساز مخالف کوک کرده است و با اتخاذ رویکردی دوگانه سعی در منصرف ‌کردن مسئولین کشور از این موضوع دارد.

نحوه واکنش مردم نسبت به برخورد با بدحجابی این‌گونه نیست که رسانه‌های مدعی اصلاحات تلقین می‌کنند. آنها به‌گونه‌ای تحلیل می‌کنند که گویا پوشش‌های نامتعارف و متعارض با فرهنگ اسلامی- ایرانی در لایه‌های عمیق جامعه ما رسوخ کرده و جزئی جدانشدنی از فرهنگ مردم گشته است و حالا هر برخوردی در این زمینه با مقاومت مردم مواجه خواهد شد.

قاطبه مردم مخالفتی با طرح‌های مقابله با بدحجابی و پوشش‌های نامتعارف نخواهند داشت. چه آن که بسیاری از مردم حتی اگر متشرع به معنای خاص نباشند، از مشاهده پوشش‌های ناهنجار و منافی عفت در کوچه و خیابان ناراضی‌اند.

جوان:‌ در حیطه «عقیده» اجبار راهی ندارد اما در حیطه «عمل» جبر و اکراه لازم است

روزنامه جوان با اشاره به اینکه امسال اولین ماه رمضان پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود که مردم با چهره‌های متفاوت برخی زنانی مواجه می‌شدند که مبانی دینی را زیر پا گذاشته و با هنجار شکنی سعی داشتند شعار «زن، زندگی، آزادی»‌را به نمایش بگذارند، نوشته: بایستى محدوده عقیده را از محدوده عمل و حقوق جدا کرد. در حیطه «عقیده» اجبار هیچ راهى ندارد ولى در حیطه «عمل»، جبر و اکراه هم لازم است و هم قابل قبول است.

حجاب امری لازم الاجراست و شایسته است پیش از آنکه حاکمیت به عنوان یک وظیفه قانونی آن را دنبال کند آحاد جامعه آن را رعایت کنند و دچار حرام شرعی نشوند، ولی اگر کسی یا کسانی متوجه حرام شرعی که انجام می‌دهند نیستند این وظیفه حاکمیت است که از تبدیل «حرام شرعی» به «حرام سیاسی» جلوگیری کند و هیچ توجیهی با این عنوان که حرام‌های دیگری همچون دزدی، اختلاس و... وجود دارد و تا از این حرام‌ها جلوگیری نشود، نباید با رفتار هنجارشکنانه بی حجابی در جامعه برخورد کرد، دلیلی برای دست روی دست گذاشتن نیست.

رسالت: طرح مقابله با بدحجابی و بی‌حجابی نیروی انتظامی معقول‌ترین طرح است

اجرای طرح جدید نیروی انتظامی در قبال کشف حجاب با واکنش‌های متعددی روبرو شده است.

روزنامه رسالت در این زمینه نوشته: بعد از وقایع پاییز سال گذشته، برای برهه‌ای چند ماه حجاب در کشور خلاء قانونی داشت. اما همچنان شاهد بودیم که قاطبه بانوان حتی در تهران، دست از حجاب پیشین خود برنداشتند.

پس از خلاء قانونی چندماهه در موضوع حجاب، معقول‌ترین طرحی که برای مقابله با بی‌حجابی مطرح شد، طرحی بود موسوم به «مقابله با بدحجابی و بی‌حجابی» که توسط نیروی انتظامی مطرح شد.

این طرح ویژگی‌های مثبتی دارد که شاید مهم‌ترین آن‌ها، مشخص بودن حد تخلف است. طبق آنچه اعلام شده این طرح شامل کشف حجاب می‌شود و کشف حجاب حد قابل تمایز و مشخصی است. ویژگی خوب دیگر این طرح، نظام برخورد مرسوم و به‌دوراز بدعت آن است. بدعت‌هایی مثل ون‌های گشت ارشاد و کلاس‌های اجباری که چهره‌ای کریه و زننده داشت. بدون در نظر گرفتن امر بسیار مهم نحوه اجرا، این طرح در بادی امر قابل دفاع و حمایت است.

انتقاد «صبح نو» از قضاوت‌های عجولانه سوپرانقلابی‌ها درباره سخنان شیخ حسین انصاریان

سخنان اخیر حجت‌الاسلام انصاریان از جمله اینکه  ۹۰ درصد خانم های بی حجاب را مقصر نمی‌دانم و باطن این خانم‌ها با خدا است با واکنش‌های حمایتی و انتقادی متفاوتی روبرو شده است. موضوعی که روزنامه صبح نو درباره آن نوشته: رسانه‌هاى بیگانه با تصور جدایى مواضع شیخ حسین،  شادمان از مشاهده متن سخنرانى، مدعى آن بودند که واعظ مورد وثوق متدینین تهران از قطار انقلاب پیاده شده است. در سوى دیگر سوپرانقلابى‌ها با قضاوت‌هاى عجولانه بعد از عمرى ارشاد و مجاهدت در جبهه تبیین و تبلیغ، شیخ حسین را به انحراف و بى‌بصیرتى متهم ساختند.

توئیت جالب توجه عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامى در این خصوص به منازعات جارى در فضاى مجازى پایان داد. مهدى فضائلى در این خصوص نوشت:«برخلاف برخی برداشت‌ها، این سخن واعظ معزز حجت‌الاسلام حاج شیخ حسین انصاریان که «۹۰ درصد خانم‌های بی‌حجاب را مقصر نمی‌دانم... باطن این خانم‌ها با خدا است»، منطبق بر نگاه رهبر انقلاب و تصریحات متعدد معظم‌له است.»

موضع اخیر و هوشمندانه عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب به این معنى است که حجت‌الاسلام انصاریان برخلاف تصور بدخواهان و دشمنان اسلام و انقلاب، موضعى خلاف مبانى دینى و قوانین کشورى اتخاذ نکرده است.

چنین موضع شفاف و روشنى مى‌تواند درس عبرتى باشد براى رادیکال‌هایی که خود را مدعى تبعیت از مواضع رهبرى مى‌دانند اما گرفتار در دام افراط و تفریط، چنین اتهاماتى را به یاران صدیق انقلاب در مقاطع مختلف تاریخى وارد ساخته‌اند. در این میان مواضع شیخ حسین عزیز هم آن چیزی نیست که مخالفان نظام اسلامی بتوانند به آن دل خوش کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها