دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

از سرگیری روابط ایران و عربستان و نظم نوین در غرب آسیا

کد خبر: 1213812

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

از سرگیری روابط ایران و عربستان و نظم نوین در غرب آسیا

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

جوان: نگاه دشمنان به حجاب زنان در حکم پرچم است

بحث درباره حجاب و پوشش علاوه بر اینکه از جنبه‌های شرعی مورد بررسی قرار می‌گیرد به دلیل سرمایه‌گذاری دشمنان بر روی آن دارای وجوه سیاسی نیز شده است.

روزنامه جوان در این ارتباط نوشته: یکی از جاسوسان کاخ سفید در گزارشی درباره برداشتن چادر از سر زنان ایرانی گفته است: «ما موفق شدیم چادر مشکی زن ایرانی را به چادر توری و گل‌دار تبدیل کنیم چادر را هم به مانتو و مانتو‌های بلند را به مانتو‌های رنگین تنگ و خیلی کوتاه و اکنون از حجاب برخی زنان فقط یک روسری باقی مانده است». یا یکی از مقامات بلند پایه امریکا در ارتباط با پوشش زنان در ایران گفته هر زن چادری در کوی و برزن ایران، به منزله پرچم جمهوری اسلامی ایران است؛ لذا ما برای براندازی این نظام، باید حجاب آن‌ها را سست کنیم.

بنابراین، وقتی نگاه دشمن به حجاب زنان این مرز و بوم حکم پرچمی را دارد که همواره در اهتزاز است و همچون موشک به سمت دشمن شلیک می‌شود، باید هم کشف حجاب را علاوه بر حرام شرعی، یک حرام سیاسی دانست.

دیدگاه جوان درباره بی‌انضباطی‌های تورم‌زا

در سال رشد تولید و مهار تورم بیش از همیشه پرداختن به عوامل تورم‌زا و یافتن راهکارهایی برای علاج این عوامل احساس می‌شود. مردم انتظار دارند پس از سال‌های تجربه تورم فزاینده، تجربه توقف افزایش تورم و کنترل و کاهش آن نیز داشته باشند.

روزنامه جوان در این باره نوشته: دولت، بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی است و درآمد نفتی را از طریق بودجه خود وارد اقتصاد می‌کند. حال اگر مصارف بودجه از منابع آن پیشی بگیرد عملاً مجبور به استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول بدون پشتوانه خواهد شد.

اگر قرار است از محل بیت‌المال رفاهی برای جامعه فراهم آید این رفاه فقط نباید از آن مدیران و کارکنان دولت باشد و باقی مردم هم در آن سهیم هستند که مهم‌ترین اقدام رفاهی برای عموم جامعه افزایش قدرت خرید و کاهش تورم است.

بی‌انضباطی‌هایی در روابط اقتصادی شرکت‌های دولتی نیز به چشم می‌خورد که تورم‌زاست. چرا شرکت‌هایی متعلق به بخش دولتی یا عمومی، مواد اولیه را ارزان و تقریباً رایگان (نسبت به قیمت‌های جهانی) از داخل تهیه می‌کنند و محصول نهایی خود را به قیمت جهانی و آن هم با احتساب دلار بازار آزاد به فروش می‌رسانند. بخشی از این سود بی‌رویه البته در نهایت در جیب دولت هم نخواهد رفت، بلکه در قبال پاداش افزایش تولید و... به مدیران و اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌ها خواهد رسید.

نگاه صبح نو به مناسبات تهران-ریاض: نظم نوین در غرب آسیا در حال شکل‌گیری است

به‌دنبال توافق ایران و عربستان در اسفندماه گذشته و پس از دیدار اخیر وزرای خارجه ایران و عربستان قرار بر شروع فعالیت اماکن دیپلماتیک دو طرف و شروع رسمی مناسبات شد.

صبح نو در تحلیل این تحولات نوشته: بار دیگر ایران و عربستان در پکن دیدارهای رسمی را آغاز کردند و به توافقاتی دست یافتند که خود می‌تواند نظم نوینی را در غرب آسیا و حتی نظام بین‌المللی ایجاد کرده و الگویی برای حل‌و‌فصل منازعات و اختلاف‌ها با میانجی‌گری کشورهای عمل‌گرا بدون دخالت آمریکا و غرب باشد.

در ادامه توافق بزرگ [ایران و عربستان] که موجب عصبانیت رژیم اشغالگر قدس و آمریکا شد، بار دیگر پنج‌شنبه ۱۷ فروردین‌ماه، وزیران خارجه ایران و عربستان در پکن، فرصتی را برای فعال‌سازی روابط بین دو کشور فراهم کردند تا تهران و ریاض یک گام دیگر به بازگشایی سفارتخانه‌های خود نزدیک شوند.

مهدی فضائلی: امروز نیز با شارلاتانیزم و فریب‌کاری مشابه رفتار دودمان معاویه مواجهیم

مهدی فضائلی، کارشناس سیاسی در صبح نو نوشته: مبنا، بنیان فکری و رفتاری دودمان معاویه، دنیاطلبی، نیرنگ و فریب‌کاری، عدم صداقت، خشونت کلامی و رفتاری و بی‌تقوایی و فسادآلود بوده و هست و مبنا و اساس مکتب و راه پیامبر (ص) و ائمه اطهار علیهم‌السلام، خدامحوری، صداقت و پاکی، تقوا و بی‌رغبتی به دنیا، انسان‌دوستی، شجاعت و مردانگی.

البته افسوس و هزار افسوس که دودمان معاویه در گذشته و حال و مبتنی بر همان نیرنگ و فریب‌کاری، همواره با نوعی شارلاتانیزم، چهره وقیح و ناپاک خود را بزک کرده به ظاهربینان عرضه کرده و می‌کنند و دودمان حق‌طلب و خدامحور را با چهره‌ای مخدوش و غبارآلود!

همین شارلاتانیزم و فریب‌کاری بود که عده‌ای از شنیدن خبر شهادت امیرالمؤمنین (ع) در محراب، تعجب کردند که مگر علی (ع) نماز هم می‌خواند؟ و امام حسن مجتبی (ع) را مذل‌المؤمنین دانستند و حسین‌ بن علی را خارجی!

امروز نیز مکتب و خط خمینی (ره) و خامنه‌ای به انحاء گوناگون با این خط نیرنگ و شارلاتان‌بازی مواجه است؛ از ژست‌‌های حقوق بشری غربی‌ها گرفته تا اصلاح‌طلبی و قلم‌زنی مستمر آمیخته با تحریف برخی داخلی‌‌ها علیه رهبرانقلاب و گاه و بی‌گاه علیه امام خمینی(ره!)

اگرچه گذر زمان غبار از چهره هر دو دودمان برداشته و حقیقت را آشکار می‌سازد اما نباید همه غبارروبی‌ها را به تاریخ حواله داد، لذا عمارگونه و با سلاح «تبیین» باید به مقابله با دودمان معاویه و عمروعاص رفت.

واکنش جام‌جم به از سرگیری روابطه دیپلماتیک ایران و عربستان: هلال همسایگی رؤیت شد

تغییرات در مناسبات ایران و عربستان که از چندی پیش آغاز شده بود روز گذشته وارد مرحله تازه‌ای شد. روزی که تصمیم بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور رسما اعلام شد.

جام جم درباره تاثیرات توافق ایران و عربستان نوشته: اهمیت فرامتن این توافق هیچ چیزی کم از اصل توافق ندارد، در شرایطی که پرچم براندازی در کوران بلوای ۱۴۰۱ بر زمین افتاد و شیشه منزوی‌کردن ایران در جهان و منطقه با صدای بلند شکست، این توافقنامه‌ها از چین و روسیه تا ریاض و کشورهای خلیج فارس رویای انزوای اقتصادی تهران را هم فروریخت.

با بازگشت عقلانیت و مدارا به روابط ایران و عربستان رویای عادی‌سازی دولت یهود با کشورهای عربی در قالب توافق ابراهیم از نفس افتاده است. کاهش هژمونی آمریکا در جهان، پررنگ‌شدن نقش چین، امنیت خلیج فارس برای سرمایه‌گذاری، کاهش تنش در خاورمیانه و شروع همکاری‌های اقتصادی تهران و ریاض در نظم نوین جهانی هلال همسایگی موثر و پرمنفعت را به همه نشان داده است.

رسالت: نمی‌شود بذر ناامیدی در دل مردم کاشت و خود را کنار کشید

در این روزها شاهدیم که برخی اتفاقات و مسائل به‌جای واکاوی علمی و تقبیح مورد تلطیف و حتی ستایش قرار می‌گیرند. نمونه‌اش فضایی بود که پس از انتشار اخبار مربوط به اقدام کیومرث پوراحمد در برخی رسانه‌ها شکل گرفت.

رسالت در این ارتباط نوشته: بسیاری از رسانه‌های امروز، نارس‌اند؛ چراکه هنوز چارچوب‌های یک رسانه را پیدا نکرده‌اند ولی مثل میوه کال بالاخره روی درخت دیده می‌شوند و خودنمایی می‌کنند؛ اما اگر کسی عجولانه، آن را مصرف کند، لاجرم دچار سوءهاضمه خواهد شد.

نمی‌شود خواسته یا ناخواسته یکی از بزرگترین گناهان کبیره را تطهیر و تلطیف کرد و خود را مسئول ندانست. نمی‌شود با چگالی بیشتر اخبار سیاه و تلخ، بذر ناامیدی در دل مردم کاشت و خود را کنار کشید. نمی‌شود نامسئله‌ها را مسئله کرد و مسئله‌ها را نامسئله جلوه داد و از زیر بار آثار آن شانه خالی کرد. نمی‌شود این و آن را به جان هم انداخت و اختلاف‌افکنی کرد و آنگاه مورد مؤاخذه قرار نگرفت.

نمی‌شود آبروی افراد را بازیچه مطامع و منافع شخصی و حزبی کرد و از عقاب الهی نجات یافت. یکی از ارکان اصلاح روندها در کشور، داشتن رسانه‌های حق‌گرا، بالغ و بلیغ است که با هنرمندی و مسئولانه بتوانند هم حق را بیان کند هم مخاطب را اقناع و همراه گردانند.

همشهری: برخی کشورها به کنترل آهنین اینترنت شهرت دارند

کمتر زمانی است که کاربران با اینترنتشان دچار مشکل نباشند، مشکلاتی که بخش قابل توجهی از آنها به انسدادها و محدودیت‌ها برمی‌گردد.

روزنامه همشهری در این خصوص نوشته: اینترنت به اذعان رهبران جهان در اجلاس IGF سال 2018، به یک ضرورت و تهدید حاکمیتی تبدیل شده و گذشته از انتشار اطلاعات نادرست و حملات سایبری، چند سالی است که رهبران و حاکمان به فکر حفاظت از داده‌ها، برای حمایت از شهروندان و دولت‌های خود افتاده‌اند.

برخی کشورها به‌دلیل کنترل آهنین خود بر کل فضای اینترنتی کشورشان شهرت دارند. در چین، کاربران نمی‌توانند از رسانه‌های اجتماعی غربی استفاده کنند، فیلم‌های ضد‌اخلاقی و جنسی تماشا کنند، یا از تورنت و VPN استفاده کنند.

روسیه نیز تورنت را ممنوع و استفاده از VPN را محدود کرده است. این کشور محدودیت‌هایی قانونی برای محتواهای سیاسی اعمال می‌کند و شبکه اجتماعی بومی خود به نام وی کی را دارد که در میان برخی دیگر از کشورهای آسیایی نیز رواج دارد. روسیه همچنین استفاده از برنامه‌هایی مانند واتساپ، اینستاگرام، فیسبوک، دیسکورد، اسکایپ بیزینس، اسنپ چت، تلگرام و... را ممنوع کرده است و نمونه‌های بومی خود مانند Rossgram و Vkontakte را معرفی کرده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها