گفتگوی فردا با حسن بهشتی پور:

واکاوی پاسخ ایران به فعال‌سازی مکانیزم ماشه

کد خبر: 1218330

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: امیدوارم تا نشست خردادماه شورای حکام، ایران و آژانس بر سر پاسخ به سئوالات مطروحه به توافق برسند.

واکاوی پاسخ ایران به فعال‌سازی مکانیزم ماشه

گروه سیاسی فردا: یک ماه مانده به برگزاری نشست شورای حکام، رسانه های غربی زمزمه هایی را درباره تلاش اروپا برای فعال سازی مکانیزم ماشه انعکاس می دهند. وزارت خارجه ایران نیز به این زمزمه ها واکنش نشان داد و گفت «چنانچه طرف مقابل دچار خطای محاسباتی شود، می‌دانند واکنش ایران چه خواهد بود.»

حسن بهشتی پور در گفتگو با خبرنگار فردا درباره احتمال فعال سازی مکانیزم ماشه گفت: اروپایی ها تا نشست خردادماه شورای حکام صبر می کنند چون قرار است ایران و آژانس به یک جمع بندی درباره سئوالات مطروحه برسند بنابراین بعید به نظر می رسد آنها قبل از خردادماه مکانیزم ماشه را فعال کنند.

وی با بیان اینکه آلمان، فرانسه و انگلیس از برجام خارج نشدند بنابراین متأسفانه می توانند مکانیزم ماشه را فعال کنند، افزود: اگر ایران و آژانس به توافق نرسند، به نظر می رسد غربی ها قصد دارند با قطعنامه شورای حکام معبر حقوقی درست کنند به این معنا که ایران ناقض برجام است و بعد براساس آن فعال سازی مکانیزم ماشه را اعلام کنند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: ایران در زمان دولت آقای روحانی کتبا به اتحادیه اروپا اطلاع داده بود که اگر مکانیزم ماشه را به هر دلیلی فعال کنند، امکان دارد ایران از ان پی تی خارج شود و این اتفاق هم برای ایران خیلی گران تمام خواهد شد و هم برای اروپایی ها و آمریکایی ها بنابراین برای هر دو طرف اثر منفی خواهد داشت.

وی ادامه داد: امیدوارم تا خردادماه ایران با آژانس به توافق برسد چون در این صورت خیلی بعید است که اتحادیه اروپا بتواند مکانیزم ماشه را فعال کند چون فضای بین المللی با آن همراهی نخواهد کرد؛ به ویژه آنکه از اقدام احتمالی ایران نیز آگاهی کامل دارند.

بهشتی پور درباره اخبار منفی رسانه های غربی مبنی بر کُند پیش رفتن همکاری های ایران با آژانس گفت: این را منابع غربی اعلام کردند و خود آژانس موضعی نگرفته است. امیدوارم تا نشست خردادماه شورای حکام، ایران و آژانس بر سر پاسخ به سئوالات مطروحه به توافق برسند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها