گفت‌وگوی «فردا» با حسن بهشتی‌پور

هشدار دیپلماتیک

کد خبر: 1200547

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی می‌گوید: اگر اروپا می خواهد با چنین واکنش رادیکالی از سوی ایران مواجه نشود، خودش ابتدا باید از اتخاذ مواضع رادیکال پرهیز کند.

هشدار دیپلماتیک

گروه سیاسی فردا: این روزها سطح اختلافات بین ایران و اروپا به اوج رسیده است، پارلمان اروپا قطعنامه ضدایرانی صادر کرد، تهران پیام داد اگر بخواهد این قطعنامه عملیاتی شود، اقدام متقابل انجام خواهد داد. در این میان پاسخ تلویحی امیرعبداللهیان درباره خروج احتمالی ایران از ان پی تی واکنش های متفاوتی را در پی داشت. منتقدان معتقد بودند که این نوع موضعگیری را نباید یک مقام دیپلمات انجام می داد، در مقابل موافقان بر این باورند که لازم بود اروپایی ها این موضع را از زبان یک دیپلمات می شنیدند.

حسن بهشتی پور در گفتگو با خبرنگار فردا درباره مواضع اخیر امیرعبداللهیان نسبت به ان پی تی گفت: وزیر خارجه کشورمان اعلام نکرد که ایران از ان پی تی خارج می شود بلکه یک هشدار به اروپا داد. این موضع مشابه مواضع مقامات آمریکا است که می گویند همه گزینه ها روی میز هستند.

وی افزود: آقای امیرعبداللهیان می خواهد بگوید از نظر ایران نیز همه گزینه ها روی میز است و ما هیچ کدام آنها را کنار نمی گذاریم بلکه انتخاب هر کدام بستگی به رویکرد طرف غربی دارد. حالا شاید برخی کارشناسان معتقد باشند که خروج از ان پی تی دشمنان ایران را زیاد می کند ولی وقتی طرف اروپایی اقدام رادیکال انجام می دهد چه طور می توان از آقای امیرعبداللهیان انتظار داشت که مواضع متعادل دیپلماتیک اتخاذ کند؟

این کارشناس مسائل سیاست خارجی یادآور شد: من اگر بودم هرگز نمی گفتم از ان پی تی خارج می شویم چون براساس ان پی تی قائلیم به اینکه انرژی هسته ای حق مسلم ماست؛ در واقع این حق را ان پی تی به ایران و همه کشورها داده است ولی وقتی طرف مقابل اقدامات رادیکال انجام می دهد قطعا من از او انتقاد کنم نه از وزیر خارجه کشورم.

وی ادامه داد: پارلمان اروپا بخشی از نیروهای مسلح ایران را تروریست اعلام کرد، البته خوشبختانه شورای وزیران اتحادیه اروپا چنین کاری را هنوز انجام ندادند و امیدوارم هرگز این کار را نکنند ولی معمولا عرف بین الملل این است که در مقابل اقدام رادیکال، اقدام رادیکال انجام می دهند ولو اینکه درست نباشد. اگر اروپا می خواهد با چنین واکنش رادیکالی از سوی ایران مواجه نشود، خودش ابتدا باید از اتخاذ مواضع رادیکال پرهیز کند.

بهشتی پور گفت: چرا اروپایی ها ایران را به سمت اقدامات رادیکال سوق می دهند؟ برای اینکه می خواهند زمینه را برای مداخله در امور داخلی ایران فراهم کنند. در واقع آنها قصد دارند برای اقدام علیه ایران مقبولیت ایجاد کنند بنابراین ما باید هوشمندانه از اوضاعی که دارند برای ایران فراهم می کنند، تحلیل صحیح داشته باشیم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها