فردا گزارش می‌دهد؛

واکاوی مرخصی اجباری مالی

کد خبر: 1230492

رابرت مالی در شکل گیری برجام در سال ۲۰۱۵ نقش پررنگی ایفا کرد و همچنین نقش مهمی در تلاش‌های دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای و تدوین سیاست دولت آمریکا در قبال ایران داشته است.

واکاوی مرخصی اجباری مالی

گروه سیاسی فردا: "رابرت مالی" نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به مرخصی اجباری فرستاده شد و آبرام پالی به عنوان جانشین موقت او در امور ایران ایفای نقش می کند. مالی نیز در بیانیه کوتاهی حضورش در مرخصی را تأیید کرد.

روایت‌ اول

از چندین هفته قبل به دلیل تحقیقات درباره مجوز امنیتی رابرت مالی در واشنگتن استارت خورد و او از همان شروع تحقیقات در مرخصی به سر می برد. مالی درباره این موضوع گفت: «به من اطلاع داده شده که مجوز امنیتی من تحت بررسی است. اطلاعات دیگری در اختیار من گذاشته نشده، اما انتظار دارم تحقیقات به زودی به نفع من تمام شود».

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام وزارت خارجه که از او نام نبرد گزارش داد که تحقیقات مورد نظر توسط دایره امنیت دیپلماتیک هدایت می‌شود. منشأ شک و تردیدها درباره غیبت مالی به آنجا برمی گردد که او در جریان ارائه یک گزارش محرمانه به کنگره در روز ۱۶ مه حاضر نبود که همین مسئله سوالاتی را درباره او پدید آورد که در آن زمان مقام های وزارت خارجه گفتند که مالی در «مرخصی شخصی طولانی» به سر می‌برد.

روایت دوم  

اما روایت دیگری در این زمینه را شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از چند منبع آگاه گزارش کرد و نوشت «مالی به دلیل تحقیقات درباره نحوه جابجایی با مواد محرمانه به مرخصی بی‌حقوق فرستاده شده است». یک مقام آمریکایی که نخواست نامش این موضوع را برای سی ان ان فاش شود کرده و گفته «مالی برای مدتی بعد از شروع این تحقیقات در پست خود باقی ماند، اما دیگر به اطلاعات محرمانه دسترسی نداشت».

همچنین سی ان ان این موضوع را اضافه کرد که «دو منبع آگاه گفتند که وزارت خارجه پیشتر در سال جاری تحقیقات خود درباره اینکه آقای مالی چطور با اسناد محرمانه کار کرده است را تشدید کرد که به تعلیق مجوز امنیتی او در دو ماه گذشته منجر شد. البته نشانه‌ای در دست نیست که این تحقیقات کیفری باشد.»

در روزهای نخست ماه ژوئن گزارش شد که او اخیرا چندین بار با امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد دیدار کرده است که نتیجه آن مذاکرات به یک تفاهم غیررسمی منتهی شد. به نوشته سی‌ان‌ان چ معلوم نیست که این دیدارها قبل یا بعد از تعلیق مجوز امنیتی او بوده است.

رابرت مالی در شکل گیری برجام در سال ۲۰۱۵ نقش پررنگی ایفا کرد و همچنین نقش مهمی در تلاش‌های دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای و تدوین سیاست دولت آمریکا در قبال ایران داشته است. حال باید منتظر ماند و دید، مرخصی اجباری او همانطور که خودش می گوید به نفعش تمام می شود یا به ضررش.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها