دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

از فرانسه تا ایران

کد خبر: 1231390

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

از فرانسه تا ایران

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

علی کریمی: سلامت روانی خودم مهم‌تر بود از یک خواهر سمی!

علی کریمی، فوتبالیست سابق و از لیدر‌های مجازی آشوب سرانجام پس از گذشت چند هفته از دادخواهی خواهرش علیه او نزد افکارعمومی، واکنشی تلویحی به این ماجرا نشان داد و خواهرش را به طور ضمنی «عضو سمی خانواده» خواند.

روزنامه جوان با اشاره به این مطب نوشته: در کشور‌های دیگر، به هنگام رادیکال شدن اعتراضات، سلبریتی‌ها تلاش می‌کنند ضمن بیان اعتراض خود، مردم را دعوت به آرامش کرده و از بروز خشونت جلوگیری کنند. از جمله در آشوب‌های اخیر فرانسه، رفتار کیلیان امباپه، فوتبالیست فرانسوی جالب توجه بود. این ستاره جوان تیم ملی فرانسه با انتشار پستی در فضای مجازی نوشت: «خشونت هیچ مشکلی را حل نمی‌کند به ویژه وقتی که این (خشونت) به طور اجتناب‌ناپذیر به سمت همان‌هایی برگردد که در حال ابراز خشونت هستند.»

 

رسالت: ماکرون در چاهی سقوط کرده که در پاییز گذشته مشغول حفر آن در خیابان‌های تهران بودند

با گذشت چندین روز از آغاز اعتراضات فرانسه توجه رسانه‌ها معطوف به مختصات و ویژگی‌های این اعتراضات به‌خصوص در قیاس با ناآرامی‌های سال گذشته ایران شده است.

روزنامه رسالت در این باره نوشته: در ۲۰ شهر فرانسه حکومت‌نظامی اعلام‌شده است و چند لشکر زرهی و پیاده به استعداد ۴۵ هزار نفر در کف خیابان‌ها هستند. ارتش و پلیس فرانسه در برابر دشمنی قرارگرفته‌اند که نه از خارج کشور هدایت می‌شود و نه روشنفکران و سلبریتی‌های داخل از آن‌ها حمایت می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی و اینترنت کاملا تحت کنترل دولت فرانسه یا فیلتر شده است. ماکرون در پاییز سال گذشته ذوق‌زده از آشوب خیابانی در تهران حمایت کرد. کاخ الیزه را محل ارتباط و تجلیل از کسانی قرار داد که فکر می‌کرد آن‌ها «سَر» جنبش خیابانی در تهران هستند. یک جریان شناخته‌شده در داخل وجود دارد اگر یک ترقه در مسکو منفجر شود هزار تفسیر و تحلیل می‌دهند و دولت را در نگاه راهبردی به شرق مورد مذمت قرار می‌دهند. اما یک جنگ تمام‌عیار در فرانسه در خیابان‌ها در جریان باشد، حاضر نیستند از جنایات حقوق بشری و نقض حقوق بشر و نفی خشونت در فرانسه کلمه‌ای بگویند. امروز ماکرون در چاهی سقوط کرده است که سرویس‌های جاسوسی و امنیتی فرانسه در پاییز سال گذشته مشغول حفر آن در خیابان‌های تهران بودند.

 

جام جام عنوان کرد: ماهیگیری از آب گل آلود با قاچاق‌های تقلبی

محصولات فیک و تقلبی به وفور در گوشه و کنار بازار پیدا می‌شود، محصولاتی که به ام برندهای معروف خارجی به خریدار قالب می‌شوند تا سود هنگفتی نصیب صاحبان بار شود.

روزنامه جام جم درباره این پدیده گزارش داده: یک فروشنده لوازم خانگی ایرانی می‌گوید که متاسفانه با تحریم و اعلام ممنوعیت ورود کالاهای خارجی، شاهد آن بودیم که سودجویان از آب گل‌آلود بازار لوازم خانگی ماهی گرفتند به همین دلیل تقلب در بازار لوازم خانگی رواج دارد. دو نفر در امین‌حضور برندهای خارجی را بر لوازم خانگی تولید داخل زده، از این طریق سود زیادی را به دست می‌آورند و نظارتی بر عملکرد آنها نیست. به طوری که این افراد یخچال ساید‌بای‌ساید اسنوا را تبدیل به سامسونگ، ماشین لباسشویی تی‌سی‌ال را تبدیل به بوش یا ماشین لباسشویی زانتی را تبدیل به ال‌جی کرده و با چند برابر قیمت کالای ایرانی به مصرف‌کنندگان می‌فروشند. برخی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی نیز کشورهای تولید‌کننده محصول را تغییر می‌دهند به طوری که تولید کشور چین را به نام کره‌جنوبی تغییر داده و به مشتریان می‌فروشند یا این‌که در بازار تلویزیون نانو ۸۰ را تبدیل به نانو ۸۶ می‌کنند.

 

کیهان: اگر خیانت و آشوب‌افکنی نبود تورم به‌ شکل محسوسی کاهش پیدا می‌کرد

ناآرامی‌های پاییز گذشته علاوه بر تبعات سیاسی و اجتماعی آثار منفی اقتصادی نیز در بر داشته است.

روزنامه کیهان در این زمینه نوشته: متاسفانه در ارزیابی جهش تورم از اوایل مهر ۱۴۰۱، نسبت به نقش « آشوب ترکیبی»، غفلت یا تغافل صورت می‌گیرد. جریان غربگرایی که بعدها برای جهش تورم ‌اشک تمساح ریخت، همان جریان بانی آشوب‌ها در پاییز و بهمن و اسفند سال گذشته بود. در واقع هم کشته بود و هم تعزیه می‌داشت! ماموریت این جریان در ابتدای سال گذشته‌ بر اساس شگرد راه بینداز و جا بینداز، « تورم سه‌رقمی» بود اما چون موفق نشد، فاز اغتشاشات را کلید زد تا روند بهبود شاخص‌های اقتصادی را منفی کند. جهش قیمت ارز و التهابات ناشی از آن، یکی از عوارض تشدید جنگ ترکیبی دشمن در پاییز سال گذشته بود. قطعا اگر خیانت بی‌ثبات‌‌سازی با شگرد‌های مختلف (آشوب افکنی، جنگ روانی و رسانه‌ای گسترده، دامن زدن به تورم انتظاری مبتنی بر هراس افکنی) نبود، اقتصاد کشور رونق بیشتری می‌گرفت و می‌توانست تورم را به شکل محسوسی کاهش دهد.

 

جوان: بین کشته شدن یک نفر و غارت چه رابطه‌ای وجود دارد؟/ سلبریتی‌های فرانسه عمدتا آرام‌ساز است

پس از شروع اعتراضات در فرانسه قیاس آن با آشوب‌های سال گذشته ایران نیز در رسانه‌ها کلید خورد.

روزنامه جوان در این راستا نوشته: شروع ماجرا از قتل نوجوان ۱۷ ساله شروع شد که این قتل دو روز هم کتمان شد تا فیلم‌های آن هویدا گردید. در ایران هم بهانه فوت مهسا امینی بود و اگرچه امینی کشته نشده بود، اما به دلیل آنکه رسانه‌های بیگانه بدون هیچ سندی مدعی قتل او توسط پلیس شدند، می‌توان شروع داستان را مشترک دانست. نوجوانان محور اساسی این اغتشاشات هستند. این پدیده را در ایران «دهه هشتادی‌ها» معنا کردند. شبکه‌های اجتماعی سازمان‌دهنده زمان و مکان آشوب در فرانسه‌اند که هم ماکرون و هم وزیر دادگستری فرانسه به خانواده‌ها هشدار دادند که اکانت‌های آشوب‌طلب بسته خواهد شد و بالاخره اینترنت و شبکه‌های اجتماعی محدود شد. خشونت در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ ایران و فرانسه شباهت زیادی دارد. هزاران خودرو و ساختمان در فرانسه نابود و صد‌ها مغازه غارت شد. آیا این به کشته‌شدن یک نوجوان مرتبط است؟ بین کشته شدن یک نفر و غارت چه رابطه‌ای وجود دارد؟ باز به تبعیض و فقر و فاصله طبقاتی می‌رسیم که گریبانگیر غرب است، اما نمای بیرونی خود را در حد مدینه فاضله رتوش نموده‌اند. متغیری که اغتشاشات در ایران و فرانسه را متمایز می‌سازد، جهت‌دهی اپوزیسیون و هجوم به محل نگهداری سلاح است که موجب تلفات است. در ایران راهبرد کشته‌سازی برای تهییج بیشتر نیز برنامه است. تفاوت سوم نقش تهییج‌کنندگی و معرکه‌گیری سلبریتی‌ها در ایران است که دوگانه مردم و حاکمیت می‌سازند و خود را جایابی می‌کنند. در فرانسه سلبریتی‌ها عمدتا آرام‌ساز و توصیه‌کننده به حفظ اموال عمومی بودند؛ بنابراین عمده ماهیت اغتشاش مشابه است، اما ادراکی که ساخته می‌شود ایران را یک استثنا معرفی می‌کند و این مأموریت اپوزیسیون و غرب درباره حوادث ایران است.

 

 

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها