صهیونیست‌ها پشت پرده عصبانیت غربگرایان را فاش کردند!

کد خبر: 1233602

هفته گذشته آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در سفری تاریخی که پس از 11 سال صورت گرفت، به دعوت رسمی رؤسای جمهور کنیا‌، اوگاندا و زیمبابوه به آفریقا سفر کرد و به همراه وزرا و هیئت عالی‌رتبه همراه، دیدارها و رایزنی‌های مختلفی با مقامات این سه کشور انجام داد.

صهیونیست‌ها پشت پرده عصبانیت غربگرایان را فاش کردند!

غربگرایان به‌خوبی می‌دانند اقداماتی چون سفر رئیس‌جمهور به آفریقا هم خواب‌هایی که برای جمهوری اسلامی دیده بودند را پریشان می‌کند و هم بطلان شعارهای «رفع تحریم» و «تعامل با جهان»‌شان را آشکار می‌سازد.

این سفر دیپلماتیک رئیس‌جمهور مورد هجمه و تخریب جریان غربگرای داخلی – همسو با رسانه‌های ضدایرانی خارج نشین- قرار گرفت و در رسانه‌های مکتوب و مجازی این جریان، تلاش شد با طرح مسائلی چون کم‌اهمیت بودن کشورهای آفریقایی‌، احیای روابط با آنها بی‌حاصل نشان داده شود.

همچنین رسانه‌های جریان غربگرا با تخریب وجهه برخی از دستاوردهای این سفر که رسانه‌ای شد، مانند تهاتر 15 میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی ایران با کالاهای اساسی کشورهای آفریقایی، تلاش کردند این سفر را نه‌تنها بی‌حاصل‌، بلکه عقبگرد و خسارت جلوه دهند. در حالی که همین رسانه‌ها در زمان دولت پیشین در مورد کانال مالی «اینستکس» میان ایران و اروپا که به معنای فروش نفت در برابر دریافت مقداری از مواد غذایی و داروهای مورد نیاز کشور بود، واکنش کاملا متفاوتی داشته و آن را به عنوان یک دستاورد مهم معرفی می‌نمودند!

صهیونیست‌ها پشت پرده عصبانیت غربگرایان را فاش کردند!

اما حین و پس از اتمام سفر آیت‌الله رئیسی به قاره سیاه، اظهاراتی از سوی مقامات سیاسی و تحلیلگران غربی بیان شد که حاکی از اهمیت این سفر راهبردی و نگرانی کشورهای متخاصم با جمهوری اسلامی از دستاوردهای آن بود.

 به عنوان مثال، مشاور پیشین امنیت ملی رژیم صهیونیستی در یادداشتی با ‌اشاره به دستاوردهای دیپلماتیک ایران و تقویت جایگاه کشورمان در آفریقا با توجه به سفر اخیر رئیس‌جمهوری کشورمان به این قاره تاکید کرد: ایران در تلاش برای افزودن کشورهای بیشتر به اردوگاه ضدآمریکایی بوده و خود، کلید تشکیل این بلوک است.

میر بن شابات، مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ در یادداشت خود که در روزنامه اسرائیل هیوم منتشر شده است با ‌اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهوری ایران به آفریقا و بازدید از سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه تصریح کرد: ایران در تلاش است تا با تقویت جایگاه خود در قاره آفریقا و افزودن کشورهای بیشتری به اردوگاه ضدآمریکایی، بر شتاب دیپلماتیکی که در ماه‌های اخیر از آن برخوردار بوده است، بیفزاید.

وی ادامه داد: ایران پس از احیای روابط با عربستان سعودی و امارات متحده عربی و حتی با تعمیق همکاری استراتژیک با روسیه، اکنون هدف دیپلماتیک دیگری را در نظر گرفته است؛ آفریقا. این مقام پیشین صهیونیستی نوشت: جدای از مسائل اقتصادی، واضح است که او سعی خواهد کرد از این سفر برای تقویت شتاب دیپلماتیک ایران در ماه‌های اخیر با تقویت جایگاه خود در قاره آفریقا و افزودن کشورهای بیشتری به اردوگاه ضدآمریکایی استفاده کند. درواقع ایران کلید تشکیل این بلوک بوده است.

اعتراف مقام صهیونیست به جایگاه آفریقا در بی‌اثر کردن تحریم‌‌‌ها

بن شابات در یادداشت خود افزود: ایران و مصر برای بازگرداندن پروازهای مستقیم میان دو کشور که بیش از 40 سال

پیش متوقف شده بود، توافق کردند. اگر این گام درست باشد، نه‌تنها ضرورت اقتصادی هر دو کشور را منعکس می‌کند، بلکه میل به آغاز فصل جدیدی در روابط آنها را نشان می‌دهد که در طول سال‌ها با تنش‌های زیادی همراه بوده است. در حال حاضر نمی‌توان گفت که اوضاع از این‌جا به کجا پیش می‌رود، اما فعلاً تأیید شده است که مصر محدودیت‌های ویزای توریستی از ایران را لغو خواهد کرد.

وی در ادامه به روابط گرم میان ایران و سایر کشورهای مهم آفریقایی، از جمله آفریقای جنوبی و الجزیره ‌اشاره کرد و نوشت که هدف واقعی از این تلاش‌ها از بین بردن تأثیر تحریم‌ها بر ایران و گشودن فرصت‌های جدید برای بهبود اقتصاد این کشور است.

میر بن شابات که اکنون رئیس ‌موسسه امنیت ملی و استراتژی صهیونیستی Misgav است، ادامه داد: اما این تلاش‌ها برای خدمت به یک هدف فراگیر طراحی شده‌اند؛ تأثیرگذاری بر نظم جدید جهانی و ایجاد یک سیستم چندجانبه که به عنوان ابزاری برای تضعیف ایالات متحده و غرب عمل کند.

به گزارش ایسنا‌، این مقام سابق صهیونیستی در بخش پایانی یادداشت خود تلاش کرد راهکارهایی را برای رژیم صهیونیستی به منظور مقابله با این شرایط ارائه دهد و نوشت: اول، اسرائیل باید حضور خود را در کشورهای آفریقایی، به‌ویژه در کشورهایی که مورد توجه ایران بوده‌اند، تقویت کند. دوم، باید قراردادهای عادی‌‌سازی روابط با سودان را با وجود آشفتگی داخلی آن نهایی کند. سوم، باید مطمئن شود که مصر را در سطوح مناسب درگیر می‌کند تا از اصطکاک بر سر روابط جدیدش با ایران جلوگیری کند. چهارم، باید حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را به رسمیت بشناسد.

در حقیقت سفر رئیس‌جمهور کشورمان به آفریقا به ‌اندازه‌ای مهم و دارای ابعاد گوناگون بوده که این مقام سابق صهیونیست به سرعت راهکارهایی برای مقابله اسرائیل با دستاوردهای این سفر ارائه نموده است. حال آنکه برخی تحلیلگران مدعی اصلاحات در کشور از فهم اهمیت این سفر عاجز بوده و برخی دیگر نیز از آن ناراحت شده‌اند! به راستی سفری که مایه نگرانی صهیونیست‌ها شده، چرا باید موجب ناراحتی و عصبانیت این جریان در داخل کشور نیز بشود؟!

تایمز اسرائیل: تهران به دنبال صدور انقلاب به تمام آفریقا است

وبگاه «تایمز اسرائیل» نیز در گزارشی به حضور ایران در قاره آفریقا ‌اشاره کرد و با بیان اینکه «نفوذ جمهوری اسلامی به منطقه خاورمیانه و آفریقای جنوبی محدود نمی‌شود و تهران دنبال صدور انقلاب به تمام این قاره است.» نوشت: «جمهوری اسلامی با کشورهای در حال توسعه در قاره آفریقا دارای روابط تجاری روبه‌رشد است و از طریق این روابط برای کاهش تأثیر تحریم‌های غرب استفاده می‌کند.»

تایمز اسرائیل به نقل از «جو-آنسی‌وان ویک» یک تحلیلگر آفریقایی مسائل بین‌الملل نوشت: ایران، به یک شریک ایدئولوژیک مهم برای قاره آفریقا در مقابل غرب تبدیل شده است.

وبگاه قطری عربی۲۱ نیز در مقاله‌ای به این سفر پرداخت و نوشت؛ در شرایطی که رژیم صهیونیستی برای مقابله با نفوذ ایران در غرب آسیا تلاش می‌کند، همزمان نظاره‌گر حجم حضور ایران در قاره آفریقاست. به نوشته  این وبسایت در حالی که هدف اعلامی ایران از حضور در آفریقا بهبود شرایط اقتصادی‌اش است، اما هدف راهبردی تقویت محور مخالف آمریکا و غرب محسوب می‌شود که تهدیدی در مقابل رژیم ‌اشغالگر قدس به شمار می‌رود.

به گزارش فارس‌، پایگاه خبری و تحلیلی «المانیتور» آمریکا نیز در گزارشی از این سفر نوشت که دولت فعلی ایران توانسته تجارت میان ایران و آفریقا را دو برابر کند و ایران در حال سرمایه‌گذاری در جهت تقویت حمل‌ونقل دریایی با آفریقا برای تسهیل تجارت شرکت‌های خصوصی ایرانی در این قاره است.

به نوشته المانیتور، مقامات ایرانی به دنبال فعالیت و نفوذ بلندمدت در آفریقا هستند و تهران که تنها در ۲۱ کشور از ۵۴ کشور آفریقایی سفارتخانه دارد، می‌خواهد دیپلماسی فعال‌تری داشته باشد و از حالت منفعل فعلی خارج شود.

به نوشته این پایگاه تحلیلی، سفر سیدابراهیم رئیسی به آفریقا، همانند تور آمریکای لاتین، در چارچوب برنامه سیاست خارجی دولت او برای کاهش اثرات مخرب تحریم‌های غرب است.

رمزگشایی از علت عصبانیت غربگرایان

اظهارات متعدد مقامات غربی و کارشناسان عرصه بین‌الملل درباره اهمیت سفر آیت‌الله رئیسی به آفریقا و برنامه راهبردی ایران برای تقویت روابط با این قاره پهناور به خوبی از علت عصبانیت غرب‌گرایان داخلی رمزگشایی می‌کند. در حقیقت کسانی که روزی از آمریکا و اروپا مطالبه تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را داشتند و با شعله‌ور کردن آتش فتنه 88 بهترین بهانه‌ها را برای تحریم بیشتر ملت ایران به استکبار جهانی دادند و روزی دیگر با اتخاذ دیپلماسی التماسی، شعار رفع تحریم سر دادند، از این سفر راهبردی و هر اقدام دیگر که منجر به خنثی‌سازی تحریم‌های ضدایرانی شود عصبانی خواهند بود. چه آنکه می‌دانند این اقدامات هم خواب‌هایی که برای جمهوری اسلامی دیده بودند را پریشان می‌کند و هم بطلان شعارهای «رفع تحریم» و «تعامل با جهان»‌شان را آشکار می‌سازد.

کیهان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها