دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

راهبرد مشارکت

کد خبر: 1256261

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

راهبرد مشارکت

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

کیهان: طرفداران مجلس شورای ملی نه در خدمت اسلام بودند و نه در خدمت ملت و ایران

با نزدیک شدن به موعد انتخابات بازی با کلمات و هجمه به مجلس انقلابی نیز از سوی اصلاح‌طلبان بیشتر رخ نشان می‌دهد. در یک مورد قوچانی، رئیس کمیته سیاسی حزب کارگزاران می‌گوید: مجلسی که الان داریم، مجلس شورای ملی نیست.

روزنامه کیهان در این زمینه نوشته: هر چند برخی محافل اشرافی غربگرا مانند همین حزب گارگزاران سعی می‌کنند اسلام و ایران را مقابل هم قرار دهند، اما عملکرد غالب این طیف نه در خدمت اسلام بود و نه در خدمت ملت و ایران. سیاست بازی، بی‌اعتنایی به مشکلات معیشتی مردم و کمونیست خواندن هر کس که از مشکلات مردم دم می‌زد و تسلیم‌طلبی در مقابل فشار آمریکا، ویژگی بارز مجلس ششم با اکثریت مدعی اصلاح‌طلبی بود که موجب انزجار مردم شد، به حدی که وقتی همان اکثریت مدعی تحصن در مجلس برای مقابله با نظام شدند، هیچ حمایتی از جانب مردم، متوجه این رویکرد سیاسی‌کارانه نشد. پیشاهنگان اشرافیت غربگرا در ایران، همان‌هایی بودند که پس از پیروزی نهضت مشروطیت، نام اسلام را حذف کرده و عنوان «مجلس شورای ملی» را برای پارلمان نهادند و همان‌ها مدت کوتاهی پس از قلع و قمع سران روحانی نهضت که پیشاهنگان نهضت هم بودند، استبداد رضاخانی را به مدیریت انگلیس سر کار آوردند و سپس، تبدیل به ابواب جمعی استبداد و استعمار شدند.

 

 

نگاه جوان به راهبرد رقابت در انتخابات اسفند

رهبر معظم انقلاب در ابتدای امسال بر مولفه‌های سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت در انتخابات تاکید کردند.

روزنامه جوان در این باره نوشته: از راهبرد‌های چهارگانه‌ای که اعلام کردند (سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت) رقابت کاملاً جدید بود. به تعبیر دیگر راهبرد‌های امنیت، سلامت و مشارکت را بار‌ها تأکید کرده بودند، اما لااقل نگارنده ندیده بودم که از ناحیه رهبری «رقابت» به‌عنوان راهبرد اعلام شود. بدون تردید مشارکت در شرایط فعلی اقتصادی (به‌رغم آرامش نسبی فعلی در بازار) با رقابت میسر است. رقابت به‌عنوان یک امر روانشناختی برای انسان، می‌تواند او را در روز انتخابات از منزل بیرون بکشد. اصولاً مشارکت و رقابت مکمل همدیگر هستند و رقابت پیش‌نیاز مشارکت و مشارکت معلول رضایت و رقابت است. این رقابت به معنای واقعی کلمه باید مبتنی بر سلایق معرفه و قطب‌بندی‌های موجود باشد. البته این به آن معنا نیست که از حضور سکولار‌ها در انتخابات استقبال شود. کسانی که برای عبور از اسلامیت نظام به انحای مختلف فکری، اجتماعی، رسانه‌ای و طراحی توطئه جنگیده‌اند حتماً نمی‌توانند میداندار انتخابات باشند، زیرا سیاست‌های کلی نظام را نپذیرفته‌اند ولذا قانون گذاری آنان منهای سیاست‌های کلی دچار بحران معناست. از سوی دیگر برای تحقق راهبرد رقابت – خصوصاً بعد از اغتشاشات ۱۴۰۱- به «اجتهاد تساهلی» برای تحقق امر ولایت نیاز است. اکنون که مدعیان ولایتمداری در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی هستند این توقع بیشتر از آنان می‌رود.

 

بررسی معمای سقوط اپوزیسیون در صبح نو

رسانه‌هایی که در حوادث سال گذشته جان گرفته بودند و بی‌محابا با دروغ و نیرنگ می‌تاختند یکی پس از دیگری با بحران مواجه شده‌اند. از استعفای مجریان و کارمندانشان گرفته تا تعطیلی شبکه من‌وتو.

روزنامه صبح نو در این رابطه نوشته: کنش سیاسی همه اعضای اپوزیسیون طبق آنچه بارها اعلام شده بر مبنای منفعت شخصی است و هر کدام خاستگاه و منافع متعددی در دشمنی با مردم ایران دارند و همین منشأ افتراق شدید آنان است. با قطع این منافع شخصی طبیعتا آنها انگیزه‌ای برای اتحاد علیه ایران ندارند. در تداوم روند قهقرای اپوزیسیون علی‌رغم آنکه در هفته‌های منتهی به سالگرد درگذشت مرحومه امینی و به‌ویژه ۲۴ ساعت قبل از آن در رسانه‌های فارسی‌زبان معاند که تمام اخبار خود را بر سالگرد اعتراضات متمرکز کرده بودند و خواهان حضور مردم در خیابان‌ها شده بودند؛ اما ۲۵ شهریور خیابان‌های تهران یکی از آرام‌ترین و خلوت‌ترین روزهای خود را پشت سر گذاشت. برخی با مشکل مدیریت محتوا مواجه بوده و تعدادی دیگر با اخلال در تأمین مالی روبه‌رو شده است. در برخی دیگر از موارد نیز فشار برای تغییر مدیریت باعث انحلال این دست پروژه‌ها شده است، ازجمله می‌توان به شبکه «من‌وتو» اشاره کرد که در روزهای اخیر با فشار شدید برای تغییر در مدیریت شبکه روبه‌رو بوده است تا جایی که خبر رسیده که منابع مالی این شبکه قطع ‌شده و تا زمانی که مدیران آن استعفا ندهند، پرداخت جدیدی از سوی آمریکایی‌ها به آن‌ها صورت نخواهد گرفت.

 

جام جم عنوان کرد: ایستادگی مقاومت در برابر جنگ روایت‌ها صهیونیست‌ها

اینبار صهیونیست‌‌ها نتوانستند همچون گذشته روایت خود را به افکار عمومی جهان غالب کنند‌ و همچون جبهه نبرد در سردرگمی به‌سر می‌برند‌.

روزنامه جام جم در این رابطه نوشته: تل‌آویو در روز‌های پیش رو از توان و بنیه کافی برای اجرایی کردن پروژه خود برخوردار نیست. مقاومت جانانه نیروهای حماس در مقابل جنایات اسرائیل و ضرباتی که در این مدت از سوی مقاومت به صهیونیست‌ها وارد شد، نشان می‌دهد گروه‌های مقاومت از توان نظامی کافی برای دفاع از خود برخوردارند و می‌توانند روی پای خود بایستند. واقعیت جنگ غزه نشان می‌دهد گروه‌های جهادی به سادگی قابل مهار شدن نیستند و نمی‌توان آنها را براحتی از بین برد و نابود کرد. بعد از جنایات اخیر رژیم اشغالگر قدس علیه فلسطینی‌ها، شاهد حمایت‌های بی‌سابقه‌ای از فلسطینی‌ها بودیم به‌گونه‌ای که تاریخ چنین تجربه‌ای را به یاد ندارد و این حرکت بزرگ جهانی ضد‌صهیونیستی در حالی صورت می‌گیرد که این نظام آپارتاید بر جریان اصلی رسانه‌های جهان تسلط دارد اما رویکرد اطلاع‌رسانی نیرو‌های مقاومت به خوبی در برابر جنگ روایت‌هایی که صهیونیست‌ها راه انداخته‌اند، ایستادگی کرده است.

 
 
جوان: روباه لندنی با گرگ‌های اسفراین به گله زد!
 
رسانه‌های اپوزیسیون رفتار عجیب و غریبی ازخود نشان می‌دهند که بیانگر عمق استیصالشان در ماههای اخیر است.
روزنامه جوان در این رابطه نوشته: شبکه لندنی بی‌بی‌سی فارسی قتل‌عام روزانه ۱۶۰ کودک فلسطینی را نمی‌بیند، اما حمله گرگ‌ها به گوسفندان در یکی از دهات ایران را برجسته می‌کند! این یعنی روباه از گرگ خبر می‌دهد، اما از کفتار صهیونیسم نه. این تنها نمونه‌ای است از بی‌تعهدی و بی‌اخلاقی شبکه بی‌بی‌سی فارسی که بزرگ‌ترین حادثه انسانی که تمام جهان را تحت تأثیر قرار داده و حتی بیخ گوش همین شبکه به اصطلاح خبری بیش از یک میلیون نفر انسان آزاده در لندن به حمایت از فلسطین به خیابان‌ها ریختند و فریاد مرگ بر اسرائیل سردادند، اما او چشمانش را بر این واقعیت بست و کور و کر شد! اگر گرگ‌های وحشی به عادت غریزه حیوانی به گله گوسفندان زدند و خساراتی را به دامداران تحمیل کردند، بی‌بی سی و رسانه‌هایی از این دست، گرگ‌های خونخواری هستند که سال‌هاست در لباس میش به جوامع انسانی خصوصاً در جهان اسلام شبیخون زده‌اند.
 
 
خراسان: هر چه عملکرد مسئولان بهتر باشد انتخابات رقابتی‌تر می‌شود
 
کمتر از 4 ماه مانده به انتخابات مجلس،لازم است همه مسئولان بکوشند تا محورهای چهارگانه رهبر انقلاب درباره انتخابات پیش رو مبنی بر مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت محقق شود.
روزنامه خراسان در این باره نوشته: وقتی همه مردم نامزدهای مد نظر خود را در عرصه رقابت ببینند حتما پای صندوق می‌آیند؛ چه آن که اصلا معنای انتخابات گره‌ خورده است با معنای رقابت. نکته دیگر عملکرد مسئولان است؛ به ویژه عملکرد دولت. هر چه عملکرد مسئولان بهتر باشد و مردم اجرای وعده‌های داده‌شده را مشاهده کنند، امیدشان به انتخابات بالا می‌رود، بهبود وضعیت اقتصادی حتما مردم را دلگرم و آن ها را متوجه مقوله انتخابات می‌کند. دولت در ماه‌های پیش رو هرچه تلاشش را در راستای تحقق وعده‌های معیشتی‌اش بیشتر به کار بگیرد، مشارکت انتخاباتی هم بالا خواهد رفت.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها