دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

رویارویی جوانان و سران اصلاحات

کد خبر: 1256485

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

رویارویی جوانان و سران اصلاحات

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

کیهان: اصلاح‌طلبان خود را بی‌رغبت نشان می‌دهند تا حاکمیت شرط‌هایشان برای حضور در انتخابات را بپذیرد

 

اصلاح‌طلبان در بسیاری از موارد درست برخلاف آنچه از آن دم می‌زنند رفتار می‌کنند مثل وقتی قبل از هر انتخاباتی ادعای جوان‌گرایی دارند اما وقتی به قدرت می‌رسند مسن‌ترین مدیران را انتخاب می‌کنند.

روزنامه کیهان درباره ادعاهای اصلاح‌طلبان درباره انتخابات نیز نوشته: رقابت سالم انتخاباتی واجد شرایطی است که متاسفانه بسیاری از مدعیان اصلاحات اصرار دارند که از آن تخطی کرده و آن را زیر پا بگذارند. مدعیان اصلاحات به طور مکرر‌ حضور خودشان در انتخابات را در ‌‌هاله‌ای از ابهام و با ذکر شرط و شروط فراوان مطرح می‌کردند. این اقدام با دو هدف عمده صورت می‌گرفت؛ نخست آنکه نظر افکار عمومی را به خود جلب کرده و حضور یا عدم حضور خود را مهم و تعیین‌کننده جلوه دهند! و دیگر آنکه توجه حاکمیت را به خود معطوف کنند تا قید و شرط‌هایشان برای حضور در انتخابات را بپذیرد یا به اصطلاح عامیانه، ناز آنها را برای حضور در انتخابات بخرد! با مقایسه مجموع ردصلاحیت‌ها و عدم احراز صلاحیت‌ها در ادوار مختلف مجلس پی می‌بریم که در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شاهد یکی از کمترین میزان‌ها بوده‌ایم. در سال 1388 این جریان سیاسی، شکست در انتخابات را نپذیرفته و «دروغ تقلب» را مطرح کرد. این طیف سیاسی متاسفانه ظرفیت پیروزی در انتخابات را نیز ندارد. نشان به آن نشان که هم در سال 92 و هم در سال 96 پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، مدعی شدند که «اختیارات کافی نداریم و نمی‌توانیم کاری انجام دهیم».

 

سازندگی: جبهه اصلاحات انتخابات را تبدیل به برگه سوخته برای خود کرد

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران ضمن انتقاد از جبهه اصلاحات گفت این جبهه با نرسیدن به تصمیم درباره انتخابات مجلس، آن را تبدیل به برگه سوخته برای خود کردند.

روزنامه سازندگی به نقل از حسین مرعشی نوشته: جبهه اصلاحات و نزدیکان این جبهه پیشاپیش از انتخابات ۱۴۰۲ برای مجلس کناره‌گیری کردند. تعبیری که در جلسات دارم این است که این انتخابات برای اصلاح‌طلبان برگ سوخته است. چون از ابتدا هم در مورد استفاده از برگ انتخابات به تصمیم نرسیده بودند و رها کردند. به این دلیل که به تصمیم نرسیده بودند، الان دیگر انتخابات برای اصلاح‌طلبان برگ سوخته است. کلاً اصلاح‌طلبان از بنیان به انتخابات ورود نکرده و پیشاپیش انتخابات را واگذار کردند. این برگ سوخته ممکن است به ما لطمه بزند و آنچه اصلاح‌طلبان باید به آن فکر کنند این است که چگونه با این برگ سوخته برخورد کنند که اگر شرایطشان را بهبود نمی‌بخشد- که نمی‌بخشد- اوضاع را بدتر نکند.

 

رونمایی جوان از ۱۱ محور انتقادی جوانان اصلاح‌طلب به سران اصلاحات/ از عدم پاسخگویی به منتقدان تا استبداد رای

شنیده‌ها حکایت از وجود اختلافات و اعتراضات جدی در جلسات احزاب اصلاح‌طلب از سوی جوانان نسبت به لیدر‌های این جریان است.

روزنامه جوان با طرح این مطلب نوشته: مجموع انتقادات مطرح‌شده به سران جریان و جبهه اصلاحات از سوی طیف منتقد این جریان عبارت است از: پاسخگو نبودن سران و نیرو‌های مؤثر جریان اصلاحات به منتقدان و جوانان پرسشگر، انتقاد از ادعای همه‌چیزدانی نیرو‌های پیشکسوت جبهه اصلاحات، فقدان روحیه عذرخواهی در جبهه اصلاحات، اذعان به وجود استبداد رأی در مجموعه اصلاحات، تأکید بر بنیان شدن مجموعه‌های اصلاح‌طلب بر اساس حامی‌پروری جهت ارتقای افراد، اذعان به وجود خالص‌سازی در جبهه اصلاحات و حذف چهره‌های عقلانی در این جبهه، تصریح بر وجود روحیه و رویه خودی- غیرخودی در میان اصلاح‌طلبان، تأکید بر پنهان‌سازی ناکارآمدی جریان اصلاحات پشت راهبرد‌هایی همچون جامعه‌محوری، اذعان به جامعه ماندگی اصلاح‌طلبان از معدل واقعیت‌های جامعه، انتقاد از انفعال انتخاباتی در میان اصلاح‌طلبان و تئوریزه کردن عدم مشارکت در انتخابات، تأکید بر عدم تغییرات نسلی در جریان اصلاحات.

 

اعتماد: مرزبندی شورای ائتلاف با جبهه پایداری شفاف شد

روزنامه اعتماد با اشاره به گردهمایی مبنا و رویکرد ائتلاف نسبت به سوپرانقلابی و شریانی‌ها نوشته: به نظر می‌رسد در دو هفته اخیر حدادعادل حتی در این همایش هم اینچنین هشدار جدی به غایبان مهم همایش یعنی پایداری‌ها نداده بود و در سخنان حدادعادل در این همایش کماکان ارسال سیگنال وحدت هر چند ضعیف و کم جان، اما مشهود است.

در کنار هشدار نهایی حداد به جبهه پایداری باید این اظهارات را در قالب حکایت «به در گفتن و برای دیوار شنیدن» نیز تفسیر کرد؛ ارسال پیامی برای تشکل شریان که در خط مقدم درگیری با قالیباف است با این مضمون که اگر پا در مسیر پایداری‌ها بگذارید برای حدادعادل در زمره تندروها هستید و جایی در شورای ائتلاف نخواهید داشت. فارغ از اینکه خود جبهه پایداری و شریان نیز تمایلی برای حضور در شورای ائتلاف در شرایط فعلی که این شورا تمام‌قد پشت محمدباقر قالیباف ایستاده ندارند، این موضع‌گیری حداد در ابعادی فراتر از موضوع انتخابات ۱۴۰۲ نشان از آغاز عصری تازه است. عصری که تعارفات وحدت کنار رفته و مرزهای درگیری شفاف‌تر از همیشه می‌شود.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها