دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

از کناره‌گیری بهزاد نبودی تا اصلاح نظام انتخاباتی

کد خبر: 1229811

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

از کناره‌گیری بهزاد نبودی تا اصلاح نظام انتخاباتی

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

کیهان: تندروها بهزاد نبوی را ناچار به کناره‌‌گیری کردند

اصلاح‌طلبان که به‌شدت خود را حساس به رای و نظر جمعی نشان می‌دهند در طول این سال‌ها سازوکارهایی برای فعالیت‌های انتخاباتی و حزبی‌شان چیده‌اند که حتی رئوس آنها هر از گاهی با دلخوری از آن کناره می‌گیرند و احزاب تشکیل‌دهنده نیز هر چند وقت یکبار متوجه می‌شوند نظرشان در تصمیم‌گیری‌ها و لیست‌بندی‌ها هیچ انگاشته شده است.

روزنامه کیهان در این زمینه نوشته: کانال‌های اصلاح‌طلبان نوشتند «در دومین جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات، آذر منصوری با اکثریت آرا به عنوان رئیس‌جبهه اصلاحات انتخاب شد». این خبر حاوی چند خبر و تحلیل است. اولا بنابر اعلام احمد شریف عضو جبهه اصلاحات، منصوری تنها نامزد بود و با این وجود، بخشی از ۴۶ عضو این گروه، با ریاست منصوری (دبیرکل حزب اتحاد ملت/ حزب پدر خوانده) مخالفت کرده‌اند. ثانیا، ریاست منصوری به خاطر این است که بهزاد نبوی پس از استعفای چهارماه قبل، حاضر نشد به هیچ قیمتی دوباره اداره این جبهه را بر عهده بگیرد. بهزاد نبوی عملا از سوی عناصر تندرو‌تر مجبور به کناره‌گیری شده است. او با همه سوابق تندروی‌اش، حریف برخی عناصر رادیکال‌تر نشده و بنابراین ناچار شده همانند عارف و موسوی لاری، عطای ریاست را به لقای آن ببخشد و بیش از این، آماج توهین و شماتت تندرو‌ها در میان اصلاح‌طلبان نشود. تندروهایی که جبران بی‌کفایتی‌های مدیریت هشت ساله خود و نارضایتی مردم را به جای عذرخواهی و اظهار شرمندگی، در فریبکاری سیاسی، ایجاد بلوا و بیگاری دادن بیشتر به آمریکا و اسرائیل و انگلیس دیده‌اند و شمه‌ای از این خیانت را در همراهی با گروهک‌ها و ‌اشرار تروریست در اغتشاشات پاییز سال گذشته به نمایش گذاشتند. بر این مبنا، به نظر می‌رسد جبهه اصلاحات تحت فشار اقلیت متنفذی که نقش پدرخوانده را در آن ایفا می‌کند، قرار است بر حجم رفتار‌های رادیکالیستی بیفزاید و از این جریان، گروهکی برانداز بسازد.

 

کدخدایی مطرح کرد: فوبیای اصلاح نظام انتخاباتی/ لزوم اصلاحاتی برای امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت

در انتخابات تاکنون تحولات و اظهارنظرهای مختلفی درباره اصلاح قانون انتخابات صورت گرفته است که آخرین آن موافقت شورای نگهبان با مصوبه انتخابات تناسبی در تهران است.

در این راستا عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان در روزنامه فرهیختگان نوشته: سال‌هاست که بر ناکارآمدی قانون انتخابات و به‌طور خاص نظام انتخاباتی جامع کشور با لحاظ شرایط سیاسی- اجتماعی تاکید کرده‌ام و به ‌انحای مختلف دولت‌ها و ادوار مختلف مجلس را ترغیب کرده تا شاید قانونی جامع، کارآمد و سازگار با شرایط امروز و در راستای تدابیر چهارگانه‌ رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) درخصوص امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت در انتخابات تدوین شود و کشور را از این ناهنجاری پدید‌آمده به‌دلیل قانون ناکارآمد، نجات دهد. همیشه در فصل انتخابات های‌وهوی بسیاری بلند می‌شود که چه نشسته‌اید که انتخابات مهندسی شده، شایستگان از ورود به مجلس باز مانده‌اند و نظارت شورای نگهبان چه بر سر ما آورده است! اما آیا یک‌بار سوال شده که برای حل این شبهات چه باید کرد؟ گام اول قطعا اصلاح قانون است که علی‌رغم ابلاغ سیاست‌های کلی سال‌‌هاست به تعویق افتاده و هر از گاهی نیز که مطرح می‌شود تعارض منافع مانع انجام این مهم شده است. اکنون مجلس فعلی علی‌رغم مخالفت‌های درون و بیرون این نهاد به یک اصلاح حداقلی قانون انتخابات رأی داده است. شاید این حداقل بتواند دیوار بلند بی‌اعتمادی و ترس موهوم از قانون جدید انتخابات را بشکند. اگر در این دوره‌ مجلس این اصلاحات ولو حداقلی به سرانجام نرسد در این نزدیکی‌ها هیچ ‌اصلاحی صورت نخواهد گرفت و بیماری مزمن نظام انتخاباتی روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود و آب انتخابات همچنان گل‌آلود باقی خواهد ماند و نارضایتی مردم گسترده‌تر شده و استمرار خواهد داشت.

 

همشهری: می‌گویند چرا باید امر حرام جرم‌انگاری شود انگار الکل سالم برای سلامتی مفید است/ الکل هم مثل کشف حجاب هم به خود فرد و هم جامعه صدمه می‌زند

در روزهای اخیر اخبار متعددی از جان‌باختن و آسیب به افراد در پی استفاده از مشروبات الکلی منتشر شده و همین موضوع مجددا پرونده نوع برخورد با این مساله را باز کرده است.

روزنامه همشهری با اشاره به مرگ‌ومیر ناشی از مصرف الکل نوشته: جماعت ساده‌دلی است که می‌گویند چرا باید یک امر حرام، جرم‌انگاری شود و همین امر موجب ترس از مجازات و شکل‌گیری مشروبات تقلبی شود؟ جدی‌جدی این عزیزان فکر می‌کنند اگر الکل سالم به ‌دست مصرف‌کننده برسد، برای سلامتی‌شان مفید است؛ مثل اینکه کسی بگوید مصرف مواد مخدر را آزاد کنید تا مثلا شیشه تقلبی دست خریدار نرسد و باعث صدمه نشود. جهت اطلاع، به قاعده آزادی مسکرات، تنها در آمریکا طی یک سال 95هزار نفر تلف شده‌اند و جالب اینکه بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی به سمت محدودسازی مصرف الکل رفته‌اند. حرام شرعی نه‌تنها به فرد صدمه می‌زند بلکه در امور اجتماعی به جامعه نیز لطمه وارد می‌کند. یکی از دلایل حرمت برهنگی و کشف حجاب همین است. برخی متوجه نیستند که کشف حجاب تنها به ضرر فرد نیست بلکه به یک جامعه صدمه می‌زند و به همین دلیل است که قانون، مانع کشف حجاب می‌شود. ممنوعیت قانونی صرفا برای باحجاب کردن بی‌حجاب نیست و هدف اصلی صیانت از سلامت روانی جامعه است. چند روز پیش در شبکه‌های اجتماعی، یک خانم بی‌حجاب به عورت‌نمایی یک آقا در خیابان اعتراض کرده و احساس ناامنی و بلکه توهین کرده بود. حال سؤال این است که با کدام استدلال، برهنگی زن عین آزادی است و برهنگی مرد ضدآزادی؟

 

جوان: مگر اینستکس همان نفت در برابر غذا نبود؟!

کشمکش میان هواداران دیپلماسی دولت روحانی و سیاست خارجی کنونی کماکان ادامه دارد.

روزنامه جوان در این خصوص نوشته: ایران و امریکا هر دو خبر میدل‌ایست‌آی در خصوص رسیدن به توافق موقت را رد کرده‌اند، با این حال اصلاح‌طلبان به میدان آمده‌اند و توافق انجام نشده را رد می‌کنند و غلط می‌دانند، در حالی که شبیه آن در دوران زعامت ظریف و روحانی بر سیاست خارجی کشور، به نظرشان چنین چیزی خیلی هم خوب می‌آمد! فرآیند اینستکس این‌گونه بود که یک شرکت ایرانی کالایی به اروپا صادر می‌کند و در قبال آن اعتباری به دست می‌آورد. از این اعتبار برای واردات کالا از اروپا به ایران استفاده می‌شد. هیچ گونه پولی در این معامله وارد ایران نمی‌شد. از طرفی، سه کشور اروپایی مؤسس اینستکس اقلام مورد معامله را مواد غذایی، محصولات کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی اعلام کردند. سازوکار اجرایی اینستکس دقیقاً معادل «نفت در برابر غذا» تعریف شده بود. نظر اصلاح‌طلبان چه بود؟ آن‌ها تمام قد از آن دفاع کردند و آن را دستاوردی برای ایران در زمینه دور زدن تحریم‌ها و نیز عبور اروپا از امریکا خواندند. اینستکس البته پس از چهار سال و ۱۰ ماه و یک روز تعطیل شد. کل تراکنش اینستکس هم یک مورد و در زمینه تجهیزات درمانی در تاریخ مارس ۲۰۲۰ بود!

 

خراسان: شرایط اقتصادی و التهابات معیشتی مهم‌ترین عامل فروکاست شادی در جامعه است

در تنگنا قرار گرفتن برای تامین ابتدائیات زندکی موجب می‌شود که آدمی کمتر به تفریح و شادی فکر کند و حتی فرصتی برایشان داشته باشد. در این باره نظرات گوناگون است، عده‌ای معتقدند که هیچ مشکلی وجود ندارد و مردم خوب و خوش‌اند و عده‌ای دیگر سراسر سیاهی در شرایط می‌بینند.

روزنامه خراسان در این ارتباط نوشته: سهم تفریح و سرگرمی در سبد هزینه‌های مردم از سال 1396 که 2.9 بوده، در سال 1402 به زیر یک درصد یعنی هشت‌دهم درصد رسیده است. بی‌شک شرایط اقتصادی و التهابات معیشتی و نبود ثبات در این عرصه‌ها، مهم‌ترین عامل فروکاست شادی و نشاط در جامعه است. حال چرا نهادهای فرهنگی و رسانه ملی در این زمینه گام‌های موثری برنمی‌دارند، پرسش و ابهامی است که آنان خود باید بابت این «ترک فعل» پاسخگو باشند.

 

رسالت عنوان کرد: گام اساسی مجلس برای مهار تورم

پیش‌‌تر وعده داده شده بود که بار مالیات بر ارزش افزوده با تصمیمات مجلس از روی دوش مردم برداشته شود.

اکنون گامی عملی در این راستا برداشته شده است چنانکه روزنامه رسالت نوشته: در نشست علنی روز دوشنبه، مورخ ۵ تیرماه ۱۴۰۲، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در مورد لایحه دوفوریتی الحاق یک‌بند به تبصره (۶) قانون بودجـه سال ۱۴۰۲ کل کشور با ماده واحده این لایحه در مورد تقلیل نرخ مالیات بر ارزش افزوده برخی از محصولات کشاورزی و دارو و واردات آن‌ها در صورت نیاز موافقت کردند. نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی دراین‌باره بیان کرده است: ما مجوز واردات کالاهایی را که در داخل تأمین می‌شود نمی‌دهیم و اگر در این زمینه با بحران و کمبود مواجه شویم، آنگاه مسئولان مربوطه مجوز صادر خواهند کرد. امسال سال مهار تورم است و با کاهش ۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی می‌خواهیم قیمت را ۸ درصد پایین بیاوریم تا به مهار تورم کمک شود.

 
 

جام جم عنوان کرد: جعل نام منتقد برای مهاجمین به ساترا

چالش بر سر فضای رسانه‌ای به‌وجود آمده در باب بحث نظارت بر پلتفرم‌ها و تولیدات نمایش خانگی هپچنان ادامه دارد.

روزنامه جام جم در ابن ارتباط نوشته: نقطه‌زنی رسانه‌ای با رویکرد پیش‌بینانه با کلیدواژه صف‌آرایی «سپاه ابرهه» در مقابل قانون و «پول کثیف» از همان نخستین ساعات انتشار به هدف نشست و جریان «مخالف سامانگیری تنظیم‌گری رسانه‌های فراگیر» را به تکاپوی جعل مفاهیم و تغییر صورت مساله انداخت. موج مولد جعلیات تلاش کرد «مهاجمین» سپاه ابرهه را به «منتقدین» تغییر دهد در حالی که نه در روایات قرآنی و نه در روایات تاریخی هرگز حضور هیچ منتقدی در سپاه ابرهه گزارش نشده. روزنامه وابسته به دانشگاه آزاد که تقویت نهادهای قانونی، اصل قانون و استقرار حکمرانی فرهنگی جزو اهداف اصلی آن تلقی می‌شود در روندی شتابزده مسیر اشتباه گذشته را با ضریب خطای بالاتر ادامه داد. این روزنامه پیشتر هم از هتاکی و تغییر مفاهیم حذر نداشت و حتی در تیترهای اصلی مطالب خود از عبارات خاص استفاده کرده و اکنون خود مدعی توهین به منتقدان شده است! این روزنامه از ابتدا در حرکتی شتابزده با تیتر «منتقدین ساترا سپاه ابرهه شدند» در کنار تصویر ناخوانای یادداشت صفحه نخست «جام‌جم»، جای «مهاجمین» سپاه ابرهه را با عنوان شریف «منتقد» عوض کرده و در مسیر هجمه رسانه‌های بیگانه از «من و تو» تا «بی‌بی‌سی» سبقت گرفت. این که روزنامه‌ای که موظف به حمایت از قانون است اینگونه به میدان می‌آید و شتابزده عمل می‌کند - حتی به صرافت کپی‌برداری بخش قابل توجهی از جمع‌بندی مطلب خود از مطالب قبلی می‌افتد - را کنار بگذاریم، این سوال مطرح می‌شود که چطور بی‌شمار واکنش منتقدان پیشکسوت و صاحبان قلم شریف در رسانه‌های پرمخاطب را نمی‌بیند و تصور می‌کند جمع دو سه نفره خودشان مصداق همه منتقدان هستند جای تعجب ندارد، چون این «خود همه‌پنداری» ابزار تحریف و برپاکردن «دیکتاتوری اقلیت» است.

 

کیهان مطرح کرد: حمایت صدای آمریکا مدال افتخار دیگری برای حزب مدعی اصلاحات

روزنامه کیهان با اشاره به بیانیه اخیر حزب اتحاد ملت نوشته: این بیانیه مورد توجه رسانه‌های معاند خارجی نیز قرار گرفت و صدای آمریکا‌، رسانه وابسته به کاخ سفید که از جمله افراطی‌ترین شبکه‌های ضدایرانی است، اقدام به پوشش این بیانیه کرد.

حال که این بیانیه مورد حمایت صدای آمریکا به عنوان یکی از ضدایرانی‌ترین رسانه‌های بیگانه قرار گرفته مشخص شد مدعیان اصلاحات در مسابقه یاس‌آفرینی با دشمنان قسم‌خورده ملت ایران به موفقیت قابل توجهی دست یافته و حمایت رسانه‌هایی که جز شایعات و اخبار منفی و ناامید‌کننده در مورد کشورمان‌، خبر دیگری را پوشش نمی‌دهند از بیانیه ‌این حزب مدعی اصلاحات، مدال افتخار دیگری در این زمینه برای آنهاست!

 

 

 

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها