پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با «فردا»:

بیانیه شورای همکاری خلیج فارس مبنای حقوقی ندارد

کد خبر: 1260664

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: برخی اختلافات ایران با عربستان، امارات و تا حدی کویت مسئله میدان گازی آرش را سیاسی کرده است.

بیانیه شورای همکاری خلیج فارس مبنای حقوقی ندارد

گروه سیاست سایت فردا: اخیرا در بیانیه شورای همکاری خلیج فارس ادعا شده است که میدان مشترک گازی آرش متعلق به کویت و عربستان است.

پیرمحمد ملازهی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «واقعیت این است که در خلیج فارس منابع مشترک گازی و نفتی وجود دارد اما اینکه کدام طرف ذی‌حق است و کدام طرف نیست، نمی‌شود به سادگی تکلیفش را روشن کرد. قوانین بین‌المللی را اگر نگاه کنیم، معمولا کشورها از سر حد خشکی تا حدود تا 12کیلومتر در آب را متعلق به خود می‌دانند. وضعیت برای ایران خاص است زیرا ایران جزایری را دارد که اگر 12کیلومتر را از آنجا لحاظ کنیم، وارد مناطقی می‌شویم که کویتو عربستان بر آن ادعا دارد».

او ادامه داد: «برخی اختلافات ایران با عربستان، امارات و تا حدی کویت مسئله میدان گازی آرش را سیاسی کرده است و شورای همکاری خلیج فارس هم حق را به کویت و عربستان داده است. بیانیه این شورا درباره میدان آرش سیاسی است و مبنای حقوقی ندارد. برای حل مسئله سه کشور ایران، عربستان و کویت باید بنشینند و راهی بیایبند و مسئله را به طور دقیق و حقوقی حل کنند‌. ما با قطر هم این مشکل را داریم. میدان پارس جنوبی میان قطر و ایران مشرک است که بحث‌هایی بر آن هم وجود دارد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: «البته این را هم باید بگویم که سیاسی‌شدن موضوع در شرایط کنونی به نفع عربستان هم نیست. زیرا عربستان برای مبادلات اقتصادی کلانش نیازمند آرامش منطقه‌ای است و در این مسیر نمی‌خواهد با ایران تنشی داشته باشد اما به هر حال کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در موضوعاتی که به ایران مرتبط است با یکدیگر متحدند ولی در عین خال هیچ کدام هم نمی‌خواهند رسما با ایران درگیر شوند».

ملازهی در پایان گفت: «کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در موضوع جزایر سه‌گانه کاری از پیش نمی‌برند زیرا گرچه بحث‌های زیادی هر دو طرف دارند اما این موضوع به بحث تمامیت ارضی برمی‌گردد و هم نیروهای نظامی ایران در آن سه جزیره مستقرند، هم قدرت نظامی ایران بالاست و هم نظام ایران انگیزه سیاسی برای حفاظت از تمامیت ارضی را دارد و اینکه چندی پیش همین شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌اش از ادعای امارات حمایت‌‌ کرد، چندان‌جدی نیست و این موضوع با بحث میادین گازی و نفتی مشترک فرق دارد. در این‌ موضوع‌کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به دلیل حمایتی که از سوی آمریکا می‌شوند تصور می‌کنند موضعشان برتر است. در هر‌حال اکنون دستگاه دیپلماسی ایران نسبت به این موضوعات نگاه واقع‌بینانه‌ای دارد و نمی‌خواهد مشکلات بیشتر شود اما این را هم باید در نظر داشته باشیم که پقتی بحث تمامیت ارضی پیش می‌آید انتظار از دستگاه دیپلماسی آن است مواضعی محکم‌تر اتخاذ کند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها