مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با فردا:

آستانه تحمل تورم کجاست؟

کد خبر: 1267786

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: مردم عادت کردند که با چنین تورمی زندگی کنند.

آستانه تحمل تورم کجاست؟

گروه سیاست سایت فردا: دولت سیزدهم با هدف ثبات بخشی به بازار و مهار تورم جراحی اقتصادی را سال گذشته انجام داد اما نه تنها از تورم افسارگسیخته جلوگیری نکرد بلکه بر شدت تناوب امواج تورمی افزود.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با خبرنگار فردا درباره وضعیت تورمی اقتصاد کشور گفت: سال هایی بود که ارز روی یک رقمی ثابت بود اما تورم ذات اقتصاد کشور ما است. تورم از ابتدای سال های دهه پنجاه در کشور ما به شکل 2 رقمی نهادینه شد و تا به امروز نیز بوده است.

وی با بیان اینکه تورم 25 درصد در اقتصاد ایران عادی شده، افزود: مردم عادت کردند که با چنین تورمی زندگی کنند. علت هم آن بود که به راحتی نفت می فروختیم و با پول نفت می شد خیلی از چاله های اقتصادی را پر کرد. هر زمانی تحریم می شویم تورمی بر اقتصاد کشور تحمیل می شود چون نمی توانیم نفت بفروشیم تا نیازهای ارزی کشور تأمین شود بنابراین قیمت ارز بالا می رود و متقابلا روی تورم اثر می گذارد که نتیجه اش تورم بالای 40 درصد می شود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار کرد: اقداماتی برای تثبیت قیمت ارز طی 8 ماه اخیر انجام شد تا انضباط در بخش بازار پولی و مالی مثل ناترازی بانکها برقرار شود و بتواند قدری بار روانی تورم را از جامعه کم کند. برخی آمارها حکایت از آن می کند که آثار این اقدامات در حال نمایان شدن است اما برخی آمارها نیز از این اقدامات تبعیت نمی کند؛ علتش مختلف است چون اساسا اقتصاد ما پیچیده است.

وی درباره میزان تاب آوری مردم در مقابل تورم افزود: هیچ کسی نمی توان این نقطه را پیش بینی کند چون این معادله تک مجهولی نیست. اگر 12 سال پیش می گفتند دلار 50 هزار تومان می شود، هیچ کس باور نمی کرد و می گفتند «غیرممکن است چون اقتصاد ما چنین جهشی را تاب نمی آورد» اما دیدیم که مردم تحمل کردند بنابراین نقطه انفجار در مقابل تورم غیرقابل پیش بینی است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها