آجرلو: بخشی از جریان اصلاحات گروگان تاج زاده است /شورای نگهبان آسان‌تر عمل کرد | نظری: باید تندروی را از هر طرف کنار زد

کد خبر: 1276258

سعید آجرلو فعال سیاسی اصولگرا و حجت نظری فعال سیاسی اصلاح طلب در نشست اقتدارآفرینی با انتخابات در غرفه ایسنا حضور پیدا کردند.

آجرلو: بخشی از جریان اصلاحات گروگان تاج زاده است /شورای نگهبان آسان‌تر عمل کرد | نظری: باید تندروی را از هر طرف کنار زد

حجت نظری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این نشست با بیان اینکه انتخابات از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت است، اظهار کرد: همه کسانی که به دنبال تغییرات در جامعه هستند امکان استفاده از فرصت انتخابات را همیشه مغتنم می دانند و این امکانی است که قانون اساسی به برکت نظام جمهوری اسلامی فراهم کرده است.

وی با اشاره به تلاش برخی برای مقابله با ساختار انتخابات اظهار کرد: علی رغم میل برخی، باید تندروی را از هر طرف کنار زد و از فرصت انتخابات استفاده کرد.

موج تحریم طلبی خوشبختانه از سوی برخی افراد در جریان اصلاح طلب شکسته شده است

آجرلو  نیز گفت: نهاد انتخابات مهم است و در ۴۵ سال زنده بودن و پویا بودن سیاست داخلی را مشاهده کرده که باعث تحولات در جامعه شده است.

وی ادامه داد: انتخابات مجلس دوازدهم و تاکید رهبری بر موضوع مشارکت مهم است و موج تحریم طلبی خوشبختانه از سوی برخی افراد در جریان اصلاح طلب شکسته شده و در بخش های مهمی از بیانیه ۱۱۰ نفر مشاهده شده که مرزی با اصلاح طلبان گذاشته شده حرکت خوبی است و باید رقابت حول محور و مفهوم توسعه و پیشرفت بین جناح راست و چپ داشته باشیم.

نظری در پاسخ به پرسشی درباره ریشه تردیدها در خصوص مشارکت در انتخابات پیش رو اظهار کرد: در این زمینه باید قائل به تفکیک باشیم؛ اینکه مردم تردید دارند می‌تواند به علت ضعف عملکرد دولتها و مجالس مختلف باشد اما درباره تردید فعالان سیاسی باید به دنبال جنبه‌های دیگر بود؛ نمی‌توان از کسی که امکان رقابت ندارد انتظار رقابت داشت و نمی‌توان از کسی که در هر دوره‌ای از انتخابات می‌آید و تلاش می‌کند که فضای انتخابات را گرم کند اما رد صلاحیت می‌شود انتظار داشت که در انتخابات مشارکت کند؛ بنظرم این شرایط به ساختار باز می‌گردد و نیاز است که این ساختارها اصلاح شوند.

وی گفت: اگر بخواهیم تغییر ایجاد کنیم، این تغییر الا و لابد با توجه به وضعیت فعلی کشور، از صندوق رای می‌گذرد و با وجود اینکه ممکن است این تغییر زمان بر باشد، باید از این فرصت استفاده کنیم.

آجرلو فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه آیا صحبت نظری را قبول دارید که امکان رقابت در انتخابات در جریان اصلاحات وجود ندارد؟ بیان کرد: جریان اصلاحات می توانست گسترده تر در انتخابات حاضر شود؛ از سال ۹۸ سیطره گروه های تحریم طلب و رادیکال در اصلاحات بر بخش های میانه روتر اصلاحات حاکم شد البته متاسفانه در جریان اصولگرا هم گروه های رادیکال است که چندان به نهاد انتخابات اهتمام نداشته باشند.

آجرلو گفت: بخشی از جریان اصلاحات وارد فرایند انتخابات نشدند و خود تحریمی کردند. نوع رفتارها در جامعه و پالس دولت ها به جامعه و موفق نشدن دولت روحانی رای خود را در اصلاحات نشان می دهد و جریان اصولگرا هم همین است.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: در نظام سیاسی اصلاح طلب کسانی به انتخابات اعتقاد نداشته و عبور کرده اند. بخشی از جریان اصلاحات گروگان تاج زاده است و گروه هایی که می خواهند لیست دهند را تحت فشار قرار می دهند.

وی بیان کرد: باید یک بار دیگر سیاست داخلی را سامان داده و مستقر کرده و سیاست داخلی توسعه یافته چپ و راست باشد که بازتاب جامعه بوده و جامعه را نمایندگی کنند چون رقابت درون گروهی اصولگرا و اصلاح طلب واقعیت جامعه نیست که در راس آن تحریم طلبان اصلاح طلب و گروه هایی در جریان اصولگرا هستند که دنبال افزایش شکاف داخلی هستند.

بخشی از جریان اصولگرایی با نهاد انتخابات موافق نیستند

نظری در پاسخ تاکید کرد: کاملا درست است که بخشی از جریان اصولگرایی که تندرو است و در جبهه پایداری شناخته می‌شود، امروز در دل‌شان با نهاد انتخابات موافق نیستند اما از این طیف افراد قابل توجهی تایید صلاحیت نمی‌شود؛ رفتار دوگانه شورای نگهبان در این جاست.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: پدر معنوی جبهه پایداری مرحوم آیت‌الله مصباح است و از ایشان فیلم موضع گیری وجود دارد که می‌گویند مردم چه کاره هستند که رای بدهند.

آجرلو در مقابل بیان کرد: درباره جبهه پایداری گفتید؛ از بین اعضای ارشد آقای محصولی و آقای اقاتهرانی چنین چیزی دارید که گفته باشند.

وی ادامه داد: از آقای مصباح اکت سیاسی است که مردم در انتخابات شرکت کنند.

آجرلو  گفت: در عمل بین اعضای رسمی جبهه پایداری چنین چیزی وجود ندارد. نمایندگان مجلس ششم ۱۲۱ نفر نامه ای نوشتند آن تفکر و افرادی که نامه نوشتند باید تایید شوند؟ آن هایی که تحصن کردند و استعفا دادند آیا باید تایید شوند. نظام سیاسی باید چه کند؟

نظری در پاسخ به این پرسش که چقدر فکر می‌کنید که عملکرد آقای روحانی در رفتار مردم در کاهش مشارکت در انتخابات تاثیر گذار بوده است؟ گفت: این موضوع تا حدی قابل خدشه است به این معنا که اگر مردم از عملکرد فردی ناراضی باشند، به فردی دیگری رای می‌دهند؛ در صورتی که مردم به رقیب فردی که بد رفتار کرده، رای نمی‌دهند به معنای عملکرد ضعیف بازیگران سیاسی و ساختار سیاسی است.

شورای نگهبان رفتار دوگانه دارد

نظری در پاسخ به اظهارات آجرلو با تاکید بر اینکه رادیکال های هر دو طیف کار را به وضعیت امروز رساندند، گفت: آنچه الان مهم است این است که شورای نگهبان رفتار دوگانه دارد؛ شورای نگهبان به عنوان ناظر و مهمترین امر انتخابات هیچ شاخصی برای تایید یا رد صلاحیت تعیین نمی‌کند و نمی‌گوید که چه افرادی را با چه شاخص‌هایی کاملاً رد می‌کند و چه افرادی را با چه شاخص‌هایی کاملاً تایید می‌کند. اگر این رفتار اصلاح نشود، تا حد قابل توجهی نمی‌تواند آن بی اعتمادی را بازگرداند.

وی افزود: در انتخابات موجود ما به عنوان کسانی که از مشارکت در انتخابات حمایت می‌کنیم با کمک آقای مطهری لیستی تهیه کردیم؛ این لیست الان آماده است و دو روز است که به دنبال فضایی برای برگزاری نشست خبری هستیم اما هیچ جایی به ما نمی‌دهند تا این نشست خبری را برگزار کنیم.

آجرلو گفت: شورای نگهبان در این دوره آسان تر عمل کرد اما اصلاح طلبان در پیش ثبت نام حضور پیدا نکردند؛ درباره نقش شورای نگهبان، در سال ۱۴۰۰ اصلاح طلبان لیست شورای شهر داشتند و آقای خاتمی حمایت کرد. شورای دوم هم تا نهضت آزادی تایید شد.

نظری در واکنش به اظهارات آجرلو تاکید کرد: بطور کلی اگر برای مردم قیم مابی نکنیم و مانند آنچه در شورای شهر دوم رخ داد این قوه تشخیص را برای مردم قائل باشیم که حق را از باطل تشخیص دهند، ایرادی ندارد.

رویکرد قیم‌مابی سیاست داخلی را تضعیف می‌کند

آجرلو اظهار کرد: به نظرم قیم مآبی رویکرد اصلاح طلبان تندرو است؛ این روحیه ای است که سیاست داخلی را تضعیف می کند و ضربه می زند.نمونه آن سال های ۸۴ و ۸۸ است.

وی بیان کرد: اصولگرایان ۹۴ و ۹۶ شکست خوردند و یک روزی محلس دست این جناح و آن جناح می افتد و چیز عجیبی نیست اما مساله جامعه و کشور پیشرفت است. یعنی اینکه کمیته امداد و ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان رقیب دولت نیست اما اشتباه آقای روحانی بود که از ابتدا مخالفت کرد.

آجرلو ادامه داد: در سال ۸۰ تا ۸۴ رشد اقتصادی بود چون دولت با حاکمیت یکی شد و گرایش رادیکال کنار گذاشته شد و کشور جلو رود و سال ۸۴ تا ۸۸ هم اینطور بود اما هر وقت توازن بهم خورد به مشکل خوردیم.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که محلس آینده چه ویژگی داشته باشد که مجلس اثرگذار باشد؟ اظهار کرد: مسائلی همچون ناترازی صندوق های بازنشستگی، برنامه هفتم، اشتغال و سرمایه اجتماعی وجود دارد که محلس آینده باید به این ها پاسخ دهد نه اینکه صرفا رویکرد تخریب و ایده ایجابی داشته باشد که در نتیجه آن کشور جلو نمی رود.

وی افزود: باید برای این چالش ها راه حل داشت اکنون از بروکراسی نفتی به بروکراسی مالیاتی رفتیم که این مطلوب نیست چون از تورم مالیات گرفته شود و باعث نابرابری و مشکلات اقتصادی و معیشتی می شود. راه حلی پیدا شود که چه طور از بروکراسی مالیاتی به یک طرح نو برسیم.

وی گفت: احمدی نژاد رییس جمهور بود و رای مردم را گرفت؛ در انتخابات تایید نشد و مجمع تشخیص فرق دارد. کسانی که با تفکر تاج زاده و آرمین می بازند شروع می کنند پشت مردم قایم شدند.

آجرلو گفت: درباره اینکه گفتید مردم به نهادها بی اعتماد می شوند؛ اگر بی اعتمادی مردم به نهادها باشند باعث آن طیف های اصلاح طلب هستند چون در دولت ها رفتند و بعد بیرون آمدند ژست اپوزیسیون گرفتند.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: مساله بانک ها و صندوق بازنشستگی مربوط به یک جناح است؟ همه جناح ها شریک هستند و اینکه دولتی بخواهد راهکار داده و حل کند اما وقتی بیرون از دولت می آیند و ناکارآمدی نشان دهند شروع به شورش کردن علیه حاکمیت می کنند. این رویکردهای سلبی به هر دو جناح ضربه می زند و از همه مهمتر به پیشرفت و کارآمدی ضربه می زند.

وی اضافه کرد: باید رقابت راست و چپ با پیوست های اجتماعی برای پیشرفت و عدالت باشد تا بتوان با مدل عقب ماندگی دهه ۹۰ در حوزه های مختلف جبران کنیم اما برخی راه حل را گذار از جمهوری اسلامی و تغییر قانون می گویند؛ جمله منسوب به آقای خاتمی است که تدارک چی است و آقای روحانی می گوید کاری جز مذاکره کردن بلد نیستم؛ قاعده بازی این است که جریان های سیاسی رقیب نظام سیاسی نیستند و رقیب یکدیگر هستند.

مجلس هویت خود را به خود بازگرداند

نظری هم گفت: شاید یکی از اولین اتفاقاتی که باید در مجلس رخ دهد این است که مجلس هویت خود را به خود بازگرداند و به عنوان یگانه قانون مدار کشور به عرصه سیاست‌گذاری باز گرداند.

عضو حزب اعتماد ملی با تاکید بر لزوم تحزب گرایی در کشور عنوان تاکید کرد: در ایام منتهی به انتخابات که فضا از عقلانیت به سمت موج آفرینی رسانه‌ای حرکت می‌کند، شاید نتوان خیلی دنبال برنامه بود اما اگر از مجلس انتظار داشته باشیم که حاکمیت احزاب را تثبیت کند، طبیعتاً می‌توانیم بیشتر شاهد ایده پردازی احزاب و ارائه برنامه از سوی آنها باشیم.

مجلس دوازدهم در امور اجرایی دخالت نکند

آجرلو در جمع بندی بیان کرد: نظام حزبی نیازمند باز تعریف است چون حزب خانه اصلی سیاست است و تقویت نیرو از درون حزب می آید و اینکه در حد وسع و اندازه وعده داده شود.

وی افزود: مجلس دوازدهم باید در امور اجرایی دخالت نکند که مساله مجالس ما در دوره های مختلف بوده است. برنامه هفتم می تواند محور مجلس بعد باشد که با آن بتوان دولت و قوانین را جلو برد و عنوان میثاق پیشرفت کشور باشد.

نظری نیز در جمع‌بندی اظهارات خود گفت: خواهشم از سیاستمداران کلان کشور این است که امکان ظهور و بروز را در عرصه‌های مختلف کشور فراهم کنند؛ اگر این امکان و فرصت برابر برای تمام ایرانیان در عرصه‌های مختلف فراهم شود، چرا مردم باید انتخابات را تحریم کنند و در آن مشارکت نکنند؟ خواهش دلسوزانه من این است که مردم توانمند، خوب و پای کار را صرفا به عنوان رای دهنده نبینند و همیشه از آنها استفاده کنند./ ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها