دفاع از اراذل معبرفروش و قانون شكنان در رسانه ملى عجيب بود!/ دستفروشى با ايجاد سدمعبر جرم است

کد خبر: 554312

ابوالقاسم چيذرى در نامه اي به عليرضا برازش، تهمت و توهين به نيروهاى انضباط شهرى و تخريب شهربان در برنامه پايش و رسانه ملى را غيرقابل پذيرش خواند.

سرویس اجتماعی فردا: مديرعامل شهربان شهردارى تهران طي نامه اى به مدير شبكه يك سيما از حمايت پررنگ برنامه پايش از اراذل معبرفروش و «جرم دستفروشى با ايجاد سدمعبر» و دفاع از هرج و مرج در شهر انتقاد كرد.
به گزارش روابط عمومی شهربان شهرداری تهران، ابوالقاسم چيذرى در نامه اي به عليرضا برازش، تهمت و توهين به نيروهاى انضباط شهرى و تخريب شهربان در برنامه پايش و رسانه ملى را غيرقابل پذيرش خواند.
در بخش دیگری از این نامه آمده است:« طبق ماده ٦٩٠ قانون مجازات اسلامى، ایجاد سدمعبر با دستفروشي و يا هر فعل ديگرى، جرم است و از يكماه تا يكسال حبس دارد؟ دستفروشى حتى اگر ايجاد سدمعبر هم نكند به دليل فروش خارج از شبكه نظارت قانوني، تخلف است.» متن کامل این نامه به شرح ذیل است: جناب آقاي برازش مدير محترم شبكه يك سيما سلام عليكم بى ترديد، رسانه ملى به عنوان تريبون تبيين ارزش ها و سياست هاى نظام مقدس جمهورى اسلامى، در وهله نخست بايد كانون انتشار اخلاقمدارى و ارزش هاى دينى در جامعه اسلامى باشد و يكي از اين ارزش ها، رعايت انصاف و اخلاق رسانه در تحليل موضوعات با نگرشى كارشناسانه است. با اين حال، در كمال تعجب و تأسف، در برنامه پايش روز يكشنبه ١٧ مردادماه با موضوع دستفروشى، از سوى عوامل اين برنامه، تقواى رسانه اى و نقد كارشناسانه در موضوع دستفروشى و قانون انضباط شهرى، نقض شد و سيل تخريب، تهمت و توهين به مجموعه شهربان شهردارى تهران و مأموران انضباط شهرى روانه گرديد. شهربان شهردارى تهران به عنوان يكى از ارگان هاى حاكميتى، طبق قانون و مصوبات شوراى اسلامى شهر تهران، افتخار دارد كه به رغم هجمه هاى سياسي برخى جناح هاي خاص و شبكه هاى سازمان يافته دستفروشي، متولى برقرارى انضباط شهرى به عنوان يك ضرورت قانونی باشد. اما متأسفانه در برنامه مذکور، با رويكردى تخريبي، يكجانبه (به نفع باندهاى بساط گسترى) و غيركارشناسانه، به شهربان و نيروهاى انضباط شهرى حمله شد! اين در شرايطي است كه حدود ٧٠ درصد بساط گستران و دستفروشان، نيازمند نيستند و براى فرار از ماليات، بيمه و نظارت هاى قانونى با تصاحب معابر عمومى و توزیع خارج از شبکه قانونى كالا، درآمدهاى كلان كسب مى كنند و عده اى اراذل قانون شكن با فروش و اجاره دادن معابر عمومى، درآمدهاي ميليونى دارند و ضمن تحريك احساسات عمومى با تابلو دستفروشی، با قمه، چماق و چاقو از ماموران انضباط شهرى استقبال مى كنند! در همين راستا و در نقد و اعتراض به برنامه پايش با موضوع دستفروشى، بيان چند نكته را ضرورى مى دانيم:
١- در شرايطي كه مقام معظم رهبرى و دلسوزان نظام بر لزوم استفاده بهينه از نيروي انسانى به ويژه جوانان، اشتغال زايي توسط دولت در راستاى تخصص و تحصيلات افراد و مقابله با مشاغل كاذب تاكيد دارند، حمايت از شغل كاذب دستفروشى كه بستر ارتكاب جرم و اتلاف نيروى كار در كشور است، چه تبعات خطرناكى در پى دارد؟
٢- نقد جدى دیگر به اين برنامه كه نشان دهنده رويكرد غيركارشناسانه آن است طرح اين سئوال تحريك آميز براي نظرسنجى از عموم مردم بود كه "آيا دستفروشي جرم است؟" اكنون سئوال اين است كه مگر عموم مردم كارشناس حقوق و يا مطلع از مواد حقوقي هستند كه به اين سوال تخصصي پاسخ بدهند؟! اگر فرض كنيم تعمدي در طرح اين سئوال در كار نبوده، آيا سازندگان يك برنامه در سطح رسانه ملى نبايد پس از كسب اطلاعات لازم درباره يك موضوع، اقدام به ساخت آن كنند؟ آيا عوامل اين برنامه، مطلع نبودند كه طبق ماده ٦٩٠ قانون مجازات اسلامى، ایجاد سدمعبر با دستفروشي و يا هر فعل ديگرى، جرم است و از يكماه تا يكسال حبس دارد؟ دستفروشى حتى اگر ايجاد سدمعبر هم نكند به دليل فروش خارج از شبكه نظارت قانوني، تخلف است.
٣- طيف گسترده اي از افراد در قالب دستفروشي اقدام به اعمال مجرمانه مانند فروش مواد مخدر، كالاي قاچاق، مشروبات الكلى و... مى كنند. آيا صحيح است كه برنامه پايش با سوء استفاده از رسانه ملى، به تريبون دفاع جانانه از اين اقدامات تبديل شود؟ رهبر معظم انقلاب در راستاى تحقق اقتصاد مقاومتي و حمايت از توليد داخلي به مسئولين تاكيد فرموده اند كه كالاي قاچاق در مقابل چشمان مردم به آتش كشيده شود. آيا تاكيدات معظمٌ له براي همگان و به ويژه رسانه ملي، فصل الخطاب نيست؟! ٤- آيا از سوى سياستگذاران محترم رسانه ملى، اصول نقد سازنده و تفاوت آن با تخريب، توهين و تهمت براي سازندگان برنامه پايش تبيين نشده است و يا اينكه عوامل اين برنامه، به صورت خودسر و هدفمند، اقدام به تهمت، اهانت و تخريب شهربان كرده اند؟!
٥- آيا رسانه ملى نبايد حامى و تقويت كننده قوانين و فرهنگسازى در اين رابطه باشد؟ سرشبكه هاى دستفروشى كه در فضاى مجازى خود را به عنوان مخالفان حاكميت معرفي مى كنند و با غصب معابر عمومى براى كسب درآمدهاي غيرقانوني و ميليونى بر روي قانون قمه مى كشند، با رويكرد حمايتى برنامه پايش، اين افراد، جسورتر نخواهند شد و شهر را به سمت هرج و مرج پيش نخواهند برد؟!
لذا تقاضا داريم در راستاى تنوير افكار عمومى، حمايت از انضباط شهرى و رفع مظلوميت از ماموران انضباط شهرى، ضمن برخورد قانونى با عوامل برنامه پايش، از مطرح شدن چنين رويكردهاى مخربي پيشگيرى نماييد. با آرزوى تحقق كامل نظم و انضباط در ام القراى جهان اسلام ابوالقاسم چیذری
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها