طرح تدبر در قرآن با رویکرد جدید آغاز به کار کرد

کد خبر: 453403

طرح تدبر در قرآن ویژه دانشگاه‌های تهران، با رویکرد جدید با هدف تعمیق بصیرت قرآنی-ولایی در بین نخبگان مجددا آغاز بکار کرد.

طرح تدبر در قرآن با رویکرد جدید آغاز به کار کرد

سایت فردا ؛ طرح تدبر در قرآن (ویژه دانشگاه‌های تهران) با رویکرد جدید با هدف تعمیق بصیرت قرآنی-ولایی در بین نخبگان مجددا آغاز بکار کرد.

این طرح در راستای تأکیدات قرآن کریم و همچنین عترت(ع) بر تدبر و فهم روشمند قرآن و همچنین براساس منویات مقام معظم رهبری(دام ظله) مبنی بر لزوم بصیرت‌افزایی و محور قرار دادن تدبر در قرآن به عنوان عنصر بصیرت بخش به نخبگان و توده‌ها، شکل گرفته است.

طرح تدبر در قرآن با رویکرد جدید آغاز به کار کرد

این طرح از سال 84 تا 92 توسط نهاد رهبری دانشگاهها در دانشگاه‌های تهران با محوریت آموزش تدبر بیشتر سوره های جزء 27-30ام قرآن کریم برگزار شد. این دوره‌ها ابتدا با مرکزیت کانون قران و عترت دانشگاه تهران و در ادامه با مرکزیت مرکز قرآن و عترت حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان (وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها) در دانشگاه‌های مختلف شهر تهران برگزار شد. در این 8 سال، در حدود 3000 نفر از دانشجویان هر یک به مقداری در این طرح شرکت نموده‌اند.

برگزاری همایش‌های سوره‌های نیمه بلند قرآن، دوره تربیت مربی با حضور طلاب و دانشجویان علوم قرآنی، اردوهای علمی- آموزشی، دوره آشنایی با سیره معصومین(ع) و همچنین فعالیت‌های پژوهشی از جمله فعالیت‌های دیگر طرح تدبر در قرآن دانشگاهها بوده است. از دیگر ثمرات برگزاری دوره‌ها در دانشگاه‌ها تشکیل هیئت قرآن و عترت متشکل از فارغ التحصیلان این دوره‌ها بوده است.

اهداف دوره‌های تدبر در قرآن دانشجویی:

1. محوریت مباحث قرآنی با سوره های قرآن ، نه صرفاً تک آیات

2. فهمی جامع از نظام هدایت وحیانی در قرآن

3. محور بحث، درک معارف تمدن‌ساز قرآن کریم در سوره‌ها می‌باشد، نه صرفاً معارف فردی

4. افراد در این دوره‌ها علاوه بر آشنایی با محتوای قرآنی با روش فهم تدبری قرآن نیز آشنا می‌شوند

در این جلسات که با رویکرد جدیدی در حال اجرا می باشد مخاطبان کلاس های تدبر در قرآن با سه شیوه برگزاری کلاس مواجه خواهند شد که برای رسیدن به اهداف کلاس موثر می باشد.

این سه شیوه به شرح زیر می باشد:

1. محتوای کلاس‌ها روش‌مند و دارای ضابطه می باشد، نه ذوقی و سلیقه‌ای

2. کلاس‌ها به شیوه مخاطب‌محور و کارگاهی اداره می شود به ویژه در دوره آموزشی

3. دانشجویان علاقه‌مند را با رویکردی نوین با زبان عربی به عنوان مقدمه تدبر در قرآن آشنا می‌کند(در دوره آموزشی)

شروع دوره جدید

بعد از یک وقفه‌ کوتاه - که جهت جمع‌بندی تجربیات و تقویت طرح و تدوین محتوای نهایی انجام گرفت- این کلاسها در برخی مراکز، مانند حوزه دانشجویی دانشگاه شریف و دانشگاه امام صادق(ع) مجدداً آغاز شده است.

هم اکنون امکان شرکت در این دوره‌ جدید برای کلیه برادران دانشجو و همچنین برادران فارغ‌التحصیل کمتر از سی سال سن، فراهم است. دوره جدید شامل دوره مقدماتی است که پس از طی آن علاقه مندان می‌تواند متناسب با علاقه و استعداد در دوره «عمومی» تدبر در قرآن و یا دوره «آموزشی» شرکت نمایند.

لازم به ذکر است که دوره مقدماتی از اوایل آبان۹۴ الی اواخر آذر۹۴ برگزار خواهد گردید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت Tadabor.ir مراجعه نمایید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها