انواع تجهیزات چاپ روی پارچه

کد خبر: 1220667
انواع تجهیزات چاپ روی پارچه

چاپ بر روی پارچه یکی از شیوه‌های قدیمی برای تنوع بخشیدن به پوشش و سایر تولیدات صنعت نساجی به شمار می‌رود که امروزه و با پیشرفت تکنولوژی تغییرات فراوانی پیدا کرده است. انواع تجهیزات چاپ روی پارچه، بسته به روش مورد استفاده برای چاپ، با یکدیگر متفاوت هستند. برخی از روش‌های چاپ ساده و ابتدایی محسوب می‌شوند و به ملزومات خاصی نیاز ندارند. در مقابل، شیوه‌های پیشرفته‌ای به وجود آمده‌اند که تجهیزات تخصصی و پیشرفته‌تری را می‌طلبند. مجموعه پایار چاپ با سال‌ها تجربه در این راستا و با استفاده از تکنیک‌ها و تجهیزات روز دنیا، یکی از برترین مراکز چاپ پارچه به شمار می‌رود که قادر است چاپ‌هایی با کیفیت و دوام بالا را با قیمتی رقابتی به مشتریان خود ارائه دهد.

 

سیر تحول شیوه‌ها و انواع تجهیزات چاپ روی پارچه

چاپ روی پارچه از جمله صنایعی به شمار می‌رود که با گذشت زمان پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه خود داشته‌ است. این صنعت برای دست یافتن به استانداردهای بالاتر در کیفیت، به سمت فناوری‌های دیجیتال در حرکت است. به همین جهت چاپگرهای دیجیتال یکی از ضروری‌ترین انواع تجهیزات چاپ روی پارچه به شمار می‌روند که نیاز فراوان به آن‌ها، شرکت‌ها و کارخانه‌های سازنده را به تولید هر چه بیشتر این دستگاه‌ها ترغیب ساخته است. از جمله مزایای مهم این دستگاه‌ها یعنی چاپگرهای دیجیتال، توانایی چاپ بر روی انواع مختلفی از پارچه و محصولات نساجی به شمار می‌رود. جوهر مورد استفاده در این چاپگرها پیگمنت نام دارد که بر روی طیف وسیعی از پارچه کارایی دارد و امکان چاپ‌هایی با کیفیت بالا را فراهم می‌کند. چاپگرهای دیجیتال بسیار کوچک و جمع و جور هستند و استفاده از آن‌ها نیاز به فضای بزرگ و وسیع ندارد. توانایی بالای این دستگاه‌ها برای داشتن تنوع فراوان در رنگ و امکان طراحی‌های خاص و منحصر به فرد، پاسخ‌گوی سلایق مختلف افراد خواهد بود.

تولید مقرون به صرفه و کیفیت بالای خروجی در چاپگرهای دیجیتال یکی دیگر از مزیت‌های این دستگاه‌ها به شمار می‌رود. چاپ دیجیتال این امکان را برای تولیدکننده فراهم می‌سازد تا خود را با تغییرات سریع در میزان تقاضا یا طراحی یک کار هماهنگ کند و توانایی پاسخ‌گویی داشته‌باشد. این مسئله در حال حاضر که اکثر سفارشات، آنلاین هستند کمک فراوانی به افراد مشغول در این حرفه می‌کند. در نهایت ظرفیت تولید و همچنین کیفیت محصول در این نوع چاپگرها قابل تضمین است. مجموعه پایار چاپ یکی از گزینه‌های مورد اعتماد در این صنعت به شمار می‌رود که با استفاده از چاپگرهای دیجیتال کیفیت، ماندگاری و جذابیت چاپ‌های خود را تضمین می‌کند.

2

 

 

روش‌های انجام چاپ روی پارچه

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد تجهیزات مورد نیاز در صنعت چاپ، به روش انجام این فرآیند بستگی دارد. چاپ روی پارچه با روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد. روش‌های سنتی از قبیل چاپ دستی و سیلک که در زمان‌های گذشته بیشتر رواج داشت اما به‌دلیل سختی فراوان و توانایی محدود در تولید، جای خود را به روش‌های دیجیتال دادند. امروز بیشترکارگاه‌های چاپ پارچه از روش‌های سابلیمیشن و چاپگر جوهر افشان برای محصولات خود استفاده می‌کنند.

 سابلیمیشن یکی از شیوه‌های چاپ روی پارچه است که برای چاپ بر روی الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر، اکریلیک و یا ترکیبی از این دو مناسب است. این روش یکی از بهترین و اثبات‌شده‌ترین راه‌ها برای داشتن یک چاپ با کیفیت و دائمی بر روی پارچه به شمار می‌رود. در این فناوری پیشرفته چاپ، از کاغذ ترانسفر که به کاغذ سابلیمیشن معروف است، برای انتقال رنگ به روی پارچه استفاده می‌شود.

سابلیمیشن از طریق فرآیند تصعید اعمال خواهد شد. به فرآیندی که طی آن ماده از حالت جامد به گاز تغییر شکل پیدا می‌کند، تصعید می‌گویند. تصعید در این روش به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام می‌‌گردد. در تصعید مستقیم، جوهر‌های رنگی یک راست از دستگاه چاپ دیجیتال سابلیمیشن به روی پارچه منتقل می‌شوند. در روش غیر مستقیم، تصعید از پارچه شروع نمی‌شود بلکه ابتدا کاغذ مخصوص از چاپگر عبور می‌کند و به رنگ‌های جوهری آغشته می‌گردد. در مرحله بعد، کاغذ مذکور بر روی پارچه قرار می‌گیرد و از طریق اعمال فشار و پرس شدن، رنگ‌ها به روی پارچه منتقل می‌شوند. در طی این مراحل، گرمایی برابر با 400 درجه فارنهایت بر پارچه وارد می‌گردد. در واقع این حرارت، تضمین کننده کیفیت چاپ و قابلیت بالای آن در شست‌و‌شوهای بعدی خواهد بود. یکی از دلایل نامناسب بودن این روش برای چاپ بر روی الیاف طبیعی مانند پنبه و ابریشم، همین درجه حرارت بالا محسوب می‌شود.

روش سابلیمیشن، مانند سایر روش‌های چاپ، مزایا و معایب خاص خود را دارد. از جمله مزیت‌های این روش می‌توان به سرعت عمل بالا، کیفیت و ماندگاری و همچنین صرفه اقتصادی حتی در تیراژهای پایین اشاره کرد.

چاپگرهای جوهرافشان از دیگر تجهیزات چاپ روی پارچه به شمار می‌روند. این دستگاه‌ها برای ایجاد طرح‌های کوچک بر روی تیشرت و لباس‌های زنانه مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.

3

چاپگر سابلیمیشن

پرینترهای سابلیمیشن اولین و ضروری‌ترین نمونه از انواع تجهیزات چاپ روی پارچه به شمار می‌روند که برای تجهیز کردن کارگاه‌های چاپ مورد نیاز خواهد بود. این دستگاه با تعداد هدهای متفاوت در بازار موجود است که بسته به نوع محصول و عرض‌های متفاوت پارچه انتخاب می‌شود. تعداد هد در انواع مختلف این دستگاه شامل دو، چهار، شش و هشت هد می‌شود.

مرکب

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، فرآیند چاپ در چاپگر سابلیمیشن از طریق فرآیند تصعید انجام می‌گردد. به همین سبب جوهر مورد استفاده در این دستگاه باید قابلیت تصعید شدن داشته‌باشد. مرکب مخصوص سابلیمیشن وارد محفظه دستگاه می‌گردد و و بر روی کاغذ اسپری می‌شود. طرح ایجاد شده بر روی کاغذ در مرحله بعدی بر روی پارچه انتقال داده می‌شود.

کاغذ مخصوص چاپ

روش چاپ سابلیمیشن به گونه‌ای است که طرح مورد نظر ابتدا بر روی کاغذ سابلیمیشن چاپ می‌شود و سپس به پارچه منتقل می‌گردد. جنس این کاغذها مخصوص است و هر نوع کاغذی قابلیت چنین کاری را نخواهد داشت.

پرس حرارتی از انواع تجهیزات چاپ روی پارچه

برای انتقال طرح مورد نظر از کاغذ به روی پارچه، به گرما و حرارت زیاد نیاز خواهد بود. پرس حرارتی یا کلندر گرمای مورد نیاز فرآیند انتقال را تامین می‌کند. این وسیله همانند اتو، حرارت را با اعمال فشار بر روی کاغذ وارد می‌کند و باعث انتقال طرح از کاغذ به پارچه می‌گردد. پرس حرارتی برای اندازه‌های کوچک و محدود پارچه و کلندرها برای ابعاد بزرگتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فضای کارگاهی

پس از تهیه کردن انواع تجهیزات چاپ روی پارچه، نیاز به یک فضای مناسب برای انجام فرآیند چاپ خواهد بود. اندازه این فضا بستگی به ابعاد محصولات دارد اما در هر حال فضای مورد نظر باید نسبت به تغییرات دما و رطوبت عایق گردد چرا که این عوامل بر روی کاغذهای سابلیمیشن تاثیرات منفی خواهد داشت.

موارد مذکور جهت چاپ به روش سابلیمیشن مورد نیاز است که البته نسبت به روش‌های قدیمی هزینه‌های بالاتری را تحمیل می‌کند. هر چند کیفیت و توانایی بالای تولید تا حدودی این هزینه‌ها را جبران خواهد کرد.

4

چاپ سیلک یک روش سنتی به شمار می‌رود که ملزومات ارزان‌تر و ساده‌تری نسبت به سابلیمیشن دارد. هر چند این مسئله یک مزیت رقابتی محسوب نخواهد شد اما این روش هنوز هم برای برخی از تولیدات به صرفه و اقتصادی به شمار می‌رود. انواع تجهیزات چاپ روی پارچه در روش چاپ سیلک شامل چارچوب، توری، کاردک، رنگ، میز نور، ریتادر و خشک کن می‌شود.

5

سخن پایانی

سخن آخر این‌که، برای چاپ طرح‌ها و نقش‌های دلخواه بر روی پارچه روش‌های مختلفی وجود دارد و انواع تجهیزات چاپ روی پارچه در هر یک از این شیوه‌ها متفاوت است. باید به این نکته توجه داشت که انتخاب شیوه انجام کار باید با محصول و هدف نهایی هم‌خوانی داشته‌باشد و در کنار حفظ تمامی استانداردها و کیفیت خروجی، از لحاظ مالی به صرفه و اقتصادی محسوب شود. برای این منظور باید با افراد صاحب نظر در این زمینه مشورت کرد. مجموعه پایار چاپ یکی از گزینه‌های مناسب برای این منظور به شمار می‌رود که در کنار محصولات با کیفیت و ماندگار، می‌تواند شما را برای داشتن یک تصمیم درست و مناسب یاری دهد.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها