قیمت برنج امروز 1 اسفند 1400| قیمت برنج سر به فلک کشید

کد خبر: 1130925

جدیدترین قیمت انواع برنج اعلام شد.


قیمت برنج امروز 1 اسفند 1400| قیمت برنج سر به فلک کشید

قیمت برنج طی چندماه گذشته با نوسان مواجه شده است. قیمت برنج به دلیل کاهش واردات برنج افزایشی شده است. قیمت برنج امسال در کانال صعودی قرار گرفت. قیمت برنج به دلیل خشکسالی با گرانی مواجه شد. قیمت برنج به دلیل نبود نظارت کافی در توزیع و قیمت گذاری با نوسان همراه شده است.

وزارت جهاد کشاورزی قیمت انواع برنج خارجی و ایرانی را اعلام کرد و خواستار نظارت و بازرسی بر رعایت این قیمت‌ها شد.بر این اساس هر کیلو برنج طارم درجه یک ۶۵ هزار تومان و برنج طارم درجه دو ۶۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. همچنین قیمت هر کیلو برنج هندی۳۰ هزار تومان و برنج پاکستانی ۳۱ هزار تومان اعلام شده است.

وزارت جهاد کشاورزی قیمت انواع برنج خارجی و ایرانی را اعلام کرد و خواستار نظارت و بازرسی بر رعایت این قیمت‌ها شد.

عباس عسکرزاده معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به سرپرستان سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های تهران، البرز، خراسان شمالی، لرستان، هرمزگان و کردستان قیمت انواع برنج را اعلام کرد.

در نامه عسکرزاده عنوان شده است: احتراماً با توجه به اقدامات این معاونت در پیشگیری از افزایش بی ضابطه قیمت برنج بدین وسیله قیمت فروش و مصرف کننده برنج ایرانی و خارجی به شرح ذیل تعیین می‌گردد:

۱- برنج طارم ایرانی درجه یک - ۶۵ هزار تومان

۲- برنج طارم درجه دو- ۶۰ هزار تومان

۳- برنج ایرانی شیرودی – ۴۲ هزار تومان

۴- برنج هندی وارداتی – ۳۰ هزار تومان

۵- برنج پاکستانی وارداتی – ۳۱ هزار تومان

۶- برنج‌های وارداتی که توسط شرکت خدمات بازرگانی تهیه شده است:

هندی ۱۱۲۱ - ۲۴ هزار تومان

پاکستانی ۱۱۲۱- ۲۵ هزار تومان

تایلندی – ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان

ضروری است دستور فرمائید نسبت به نظارت و بازرسی بر رعایت قیمت‌های فروش برنج برای مصرف کنندگان طبق لیست بالا اقدامات لازم معمول و با متخلفین برخورد قانونی صورت پذیرد.

قیمت برنج در میادین میوه و تره‌بار بین ۱۲تا ۲۰درصد نسبت به قیمت دی‌ماه بالا رفت.

قیمت برنج در میادین میوه و تره‌بار بین ۱۲تا ۲۰درصد نسبت به قیمت دی‌ماه بالا رفت. به این ترتیب مجموع تغییر قیمت برنج در طول امسال به ۸۰درصد رسید.

در تازه‌ترین تغییر قیمت انواع برنج ایرانی مرغوب شامل دمسیاه، هاشمی و طارم ۱۲درصد و انواع پرمحصول تا ۲۰درصد گران شدند.

 قیمت هر کیلو برنج شکسته از ۷۰ هزار تومان رد شد

بیشترین افزایش قیمت مربوط به وارداتی‌های هندی و پاکستانی است

دلایل گرانی برنج

 غلامرضا شریعتی ، با اشاره به افزایش قیمت برنج در بازار بر ضرورت کنترل قیمتها تاکید و بیان کرد: قیمت برنج خریداری شده از کشاورزان بستگی به نوع برنج دارد، برنج بر اساس سطح کیفیت نرخ گذاری شده و از کشاورز خریداری می شود، اما قیمتی که امروز برنج در بازار عرضه می شود تقریبا ۶۰ درصد بیشتر از قیمتی است که از کشاورز خریداری شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: در بهترین وضعیت، برنجی که بالاترین کیفیت را دارد در استان مازندران با نرخ کیلویی ۳۵ هزار تومان از کشاورز خریداری می شود، اما  در بازار با قیمت کیلویی ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان عرضه می شود. مصرف سالیانه برنج در کشور کاملا مشخص است میزان تولید برنج در کشور نیز رقم معینی است پس دولت باید به گونه ای برنامه ریزی کند که تعادل بین عرضه برنج در بازار و نیاز جامعه برقرار شود، پس در اینجا نقش دولت بسیار مهم است.

نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکهدولت باید به وظیفه خود در خصوص برنامه ریزی و نظارت دقیق برای تنظیم بازار عمل کند برنج و گندم از کالاهای اساسی سفره مردم است، یکی از علل گرانی قیمت برنج را عدم نظارت و برنامه ریزی دقیق از سوی دولت ذکر و تصریح کرد: وظیفه دولت است که سفره مردم را تامین کرده و اجازه ندهد سفره مردم با تنش های فراوان هر روز کوچک تر شود، باید بین مصرف جامعه، تولید برنج و واردات برنج تعادل برقرار شود.

شریعتی تاکید کرد: عامل دوم دلال بازی است که عده ای به راه می اندازند، با نرخ پایین برنج را خریداری و چندین برابر قیمت در بازار عرضه می کنند. متاسفانه دستگاه های نظارتی نیز به وظیفه خود عمل نمی کنند. ما آب را هم رها کنیم تبدیل به سیل شده و به جامعه آسیب می زند. قیمت تولید و فرآوری برنج و سود تولید کننده و عرضه کننده کاملا مشخص است. تعزیرات باید به این موضوع ورود جدی داشته باشد، باید با اعمال نظارت دقیق دست دلالان بریده شده و جلوی افزایش قیمت افسار گسیخته گرفته شود.

پرویز اوسطی درباره گرانی مجدد برنج ایرانی گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای سال آینده باید یک برنامه‌ریزی منسجم و دقیق داشته باشد. امسال جابه‌جایی دولت اتفاق افتاد و کشور درگیر انتخابات بود و از آنجا که مدیریت واحدی در حوزه برنج وجود نداشت، شرایط خاصی پیش آمد.

نماینده مردم قروه و دهگلان از کاهش ۲۰ درصدی تولید برنج در کشور خبر داد و علت آن را خشکسالی و بحران زیست محیطی عنوان کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها