همه چیز درباره سئو، از نظر محمد پورفیض

کد خبر: 1132287
همه چیز درباره سئو، از نظر محمد پورفیض

 

از زمانی که وارد این حرفه شدم همانند شما با علامت سوال‌های مکرری روبه‌رو بودم، که اصلا هدف از سئو چیست و به درد چه کاری می‌خورد؟! اما همه چیز به همینجا ختم نمی‌شد، از جست‌وجوی کلمات و جملات لذت می‌بردم و دوست داشتم بیشتر درباره دنیای فناوری اطلاعات بدانم. سئو یکی از شاخه‌ها و زیر مجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ است. بازی با کلمات کلیدی مرتبط با هر حوزه که کاربر را به نتیجه دلخواه برساند و در انتها با رضایت کامل در همان صفحه از گوگل نگه دارد.

از نظر من سئو یک هنر است. هنری که نیاز به ظرافت و مهارت دارد. مجموعه‌ کارهایی که به بهتر دیده شدن هر کسب و کاری در فضای اینترنت کمک می‌کند و آن را در صفحه اول گوگل نشان می‌دهد. شاید کمی عجیب و پیچیده به نظر برسد، اما دنیا در حال حرکت به مسیری است که همه چیز در اینترنتی اتفاق بیافتد. با روی کار آمد مفاهیم پیچیده و البته جذاب جدیدی مانند ارزهای دیجیتال و متاورس، دیجیتال مارکتینگ و سئو دیگر مانند قبل پیچیده به نظر نمی‌آیند.

با محمد پورفیض بیشتر آشنا شوید | همچنین اگر می‌خواهید سئو را درست و اصولی یاد بگیرید، می‌توانید در دوره آموزش خصوصی سئو پورفیض شرکت کنید.

با چهار سال تجربه به صورت تخصصی در حوزه سئو به حقایقی دست یافتم. که سئو است که یک کسب و کار اینترنتی را از جایگاه فعلیش بلند می‌کند و به آسمان‌ها می‌برد، سئو است که مجرای فروش اصلی سایت بیشتر کسب و کارهاست، این سئو است که حتی در زمان خواب هم می‌تواند از سایت شما برایتان درآمد به ارمغان آورد، سئو معنای واقعی دیده شدن، برندینگ و فروش اینترنتی است. سئو یک روش مقرون به صرفه و بهینه است که به کارگیری آن می‌تواند فروش شما را تا 10 برابر و بیشتر بالا ببرد.

در این روزها هر چیزی را که بخواهیم می‌توانیم در گوگل بیابیم، از خرید غذا تا پوشاک و رزرو هتل و یافتن شغل. شاید بگویید سئو چه نقشی در این مواردی که اشاره کردم داشته باشد؟! سئو به این کسب و کارها کمک می‌کند تا به صورت حرفه‌ای با یکدیگر رقابت کنند و بتوانند کاربران را به وب‌سایت خود دعوت کنند. هنر سئو ماندگاری و دوامی است که برای کسب و کارهای مختلف در محیط آنلاین به ارمغان می‌آورد. هنر سئو مجموعه‌ای از فعالیت‌ها است که باعث می‌شود که هر سایتی از نظر مخاطب و گوگل مناسب به نظر برسد، پس در نتیجه گوگل سایت را در نتایج جست‌و‌جو به مخاطب نشان می‌دهد و مخاطب هم از آن استقبال می‌کند.

سئو چیست؟

وقتی اولین بار کلمه سئو را در اینترنت دیدم، برایم جذاب بود و دوست داشتم بیشتر درباره آن بدانم. نمی‌توانم این حقیقت را انکار کنم که به محض شنیدن این کلمه قوای کنجکاوی من شروع به علامت دادن کردند و من را برای کشف بیشتر دنیای آن سوق دادند.

13

SEO همانگونه که در گوگل هم سرچ کنید متوجه خواهید شد، مخفف Search Engine Optimization است. معنای تحت‌اللفظی آن بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو است. سئو همانند یک چراغ سبز برای کسب و کارها عمل می‌کند. اما این چراغ سبز از کجا به دست می‌آید. من به عنوان یک متخصص، اعتقاد دارم که سئو کمک می‌کند تا وب‌سایت‌های با کیفیت از سایر سایت‌ها متمایز شوند.

این روشی است که گوگل انتخاب کرده تا به وب‌سایت‌ها امتیاز بدهد و به ترتیب آن‌ها را  در نتایج جست‌و‌جو رتبه‌بندی کند. البته با توجه به تجربه چند ساله‌ام و مطالعه مقالات متعدد از وب‌سایت‌های معتبر حوزه سئو به این نتیجه رسیدم که همه چیز به نظر و رفتار کاربر در سایت باز می‌گردد.

حالا سئو چیست؟! سئو می‌تواند شامل یافتن کلمات کلیدی منحصر به همان حوزه کسب و کار (کلماتی که مخاطب در گوگل جست‌و‌جو می‌کند) باشد که با انتشار محتواهایی مرتبط با آن کاربر را به سایت ما هدایت می‌کند. هر چقدر که میزان محتواهای موجود بتواند رضایت کاربران را جلب و به نیازهای آن‌ها پاسخ دهد، یعنی سئو کار خود را انجام داده است.

البته این همه کارهایی نیست که متخصص سئو انجام می‌دهد. تجربه کار روی پروژه‌ها و سایت‌های مختلف به من ثابت کرده که سئو روشی مقرون به صرفه اما زمان‌بر است. یک پروسه ۶ ماه تا یک سال و در بعضی مواقع بیشتر (به میزان رقابت در کلمه کلیدی بستگی دارد) که به افزایش دیده شدن سایت کمک می‌کند و باعث می‌شود تا مردم یا هر کاربری که به دنبال خدمات یا محصولات مرتبط با هر حوزه کسب و کاری باشند را در گوگل نشان داده شود.

سئو یک فرآیند است که باید پیموده شود. مجموعه‌ای از کارها مثل یافتن کلمات کلیدی، لینک‌سازی داخلی و خارجی و اجرای انواع کمپین‌ها و تکنیک‌هایی برای بهبود تجربه کاربران در سایت که همه این‌ها برای دیده شدن سایت و برند به کار برده می‌شوند. منظور من از فرآیند این است که سئو همانند هر کار دیگری یک روال دارد که باید طی شود تا هر وب‌سایتی بتواند به چراغ سبز گوگل دست یابد. البته روالی که نیاز به مهارت و دانش دارد.

باز هم جای نگرانی وجود ندارد، گوگل هم این چراغ سبز را با توجه به عکس‌العمل کاربر و الگوریتم‌های خود به هر وب‌سایتی می‌دهد. هر چقدر که تعداد صفحات و لینک‌های درست و مطابق با استانداردهای گوگل بیشتری ساخته شود و سایت دارای محتوای با کیفیت‌تری باشد و تجربه بهتری برای مخاطبان خود ایجاد کند، شانس بیشتری هم برای دیده شدن و جذب مشتریان حقیقتی برای هر زمینه کاری وجود دارد.

طی این ۴ سال تلاش و کار مداوم به این نتیجه رسیدم که سئو دقیقا یک راه عادلانه‌ است که میزان تلاش درست هر سایت را برای جذب واقعی مشتریان در نظر می‌گیرد. سئو روشی است که سرچ‌های ارگانیک در فضای آنلاین را از آن خود می‌کند. یعنی هر چقدر یک کسب و کار بتواند این جست‌وجوی طبیعی را با انتشار محتواهای مناسب و در واقع اجرا سئو، برای سایت خود کند، بیشتر دیده می‌شود و درنتیجه فروش بیشتری خواهد داشت.

برای آنکه دقیقا شما را با مفهوم آن آشنا کنم باید بگویم که سئو به خزنده‌های گوگل نشان می‌دهد که این سایت اعتبار بیشتری دارد و برای جلب رضایت کاربر کارهای زیادی انجام داده است و بهتر است به مخاطبان بیشتری در نتایج جست‌و‌جو نشان داده شود.

 من به این نتیجه رسیدم که برای درک عمیق سئو باید اول گوگل را  کشف کنیم. گوگلی که سال‌هاست کاربران را به هر بهانه‌ای به دنبال خود می‌کشاند و همه روزه با قوانین جدیدی وجود خود را به رخ ما سئوکاران می‌کشد. اما گوگل قوانین و استانداردهای عجیب و غریبی برای بهتر شدن رتبه سایت‌ها در نتایج جست‌و‌جو ندارد، این موتور جست‌و‌جو تنها می‌خواهد کاربران، هنگام سرچ در گوگل تجربه بهتری در سایت‌ها داشته باشند و پاسخ خود را به خوبی در سایت‌هایی که گوگل به آن‌ها پیشنهاد داده است بیابند. پس سئو دقیقا از اینجا بوجود آمد. برای خلق یک تجربه کاربری خوب در سایت.

با بهترین سئوکاران ایران آنا شوید

یعنی هر چیزی را در این باکس جادویی جست‌وجو کنیم همانند یک کتابخانه غول‌پیکر فهرستی از نتایج را نمایش می‌دهد و با توجه به میزان رعایت استانداردهای سئو هر سایت، به آن‌ها رتبه می‌دهد. نکته جالب اینجاست که وجود الگوریتم‌های پیچیده و بروزرسانی مداوم آن‌ها نشان می‌دهد که گوگل از وجود ما سئوکاران حرفه‌ای حسابی وحشت‌زده شده است. البته که دلیل اصلی این کار بهتر کردن همان تجربه کاربری مخاطبان است.

من معتقدم این روزها رقابت بین صفحه اول بودن نیست، رقابت بین لینک اول و دوم است. پس سئو را باید پیش از هر زمان دیگری جدی بگیریم. من این جمله را با توجه به تجربه چند ساله‌ام می‌گویم، اگر به فکر راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی هستید، پس به سئو و اعتماد به یک سئوکار حرفه‌ای را در اولویت اول قرار دهید.

متخصص سئو کیست؟

تا اینجا درباره اینکه اصلا سئو چیست و چه فرآیندی است، صحبت کردم. متخصص سئو کسی که با برنامه‌ریزی، مهارت و تجربه خود همه کارهایی که برای نگه‌داری سایت مورد نیاز است را کار می‌گیرد. در حقیقت یک کارشناس سئو است که برنامه‌ریزی می‌کند، گاهی تیم تشکیل می‌دهد و گوشه کار را به یک نفر می‌سپارد.

من به عنوان یک متخصص بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) از تجزیه و تحلیل دیجیتال و مهارت‌های بازاریابی برای خروج کسب و کارهای سنتی به فضای آنلاین استفاده می‌کنم. استراتژی‌ها، تکنیک‌ها و تاکتیک‌هایی را برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان یک وب‌سایت و کسب رتبه بالا در صفحه نتایج موتورهای جستجو شناسایی و مهارت‌های خود را به کار می‌گیرم.

14

جالب است بدانید که با ایجاد سرنخ‌های بیشتر برای کسب و کار، می‌توان فرصت‌های جدیدی برای رشد و سود از طریق بهینه‌سازی وب‌سایت ایجاد کرد. من مجموعه‌ای از کارهایی که به عنوان کارشناس سئو روی پروژه‌ها انجام می‌دهم را به صورت خلاصه مطرح می‌کنم تا دقیق‌تر بدانید که یک سئوکار چه کارهایی انجام می‌دهد:

  • آنالیز تکنیکال وب‌سایت؛ اولین کاری که انجام می‌دهم، تحلیل تکنیکال سایت است. منظور من از تحلیل تکنیکال، توجه به عناصر غیر محتوایی است که در پشت پرده سایت واقع شده‌اند. این بخش شامل استراتژی‌هایی است که برای بهبود ساختار و پایه یک وب‌سایت چیده می‌شود. به زبان ساده‌تر و باز هم جزیی‌تر، تحلیل تکنیکال بخشی از تجزیه و تحلیل کامل یک وب‌سایت از نظر سرعت، امنیت، تجربه کاربری، استراتژی‌های سئو پیاده شده از قیل و... است.

این مرحله معمولا به بهبود سرعت سایت، سازگاری با موبایل و دستکتاپ و ساختار کلی وب‌سایت منتهی شود. گاهی هم سئوی فنی خوانایی وب‌سایت را بهبود می‌بخشد. یادآوری می‌کنم که هدف من از سئو تکنیکال بهبود تجربه کاربری است، یعنی دقیقا همان کاری که هدف سئو است. یعنی نشان دادن یک سایت خوب به گوگل که رضایت کاربران را جلب می‌کند.

  • بررسی سئو داخلی؛ دومین و البته بهتر است بگویم یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های کاری من مرتبط با سئو داخلی سایت است. سئو داخلی دقیقا با محتوای هر وب‌سایت و کمک به بهینه‌سازی آن‌ها جهت بهتر دیده شدن ارتباط مستقیمی دارد. اینکه هر وب‌سایت محتوای مناسبی داشته باشد تا به موتورهای جست‌وجو نشان دهد که کاربر به یک منبع معتبر و ارزشمند دسترسی دارد.

سئو داخلی یا سئو درون صفحات هر وب‌سایت می‌تواند شامل عناصری مثل کلمات کلیدی، متا تگ‌ها، لینک‌های داخلی و تگ‌های عنوان یا HTML است که باز هم به بهتر دیده شدن و افزایش ترافیک موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند. این بخش هم جز عناصری است که منجر به دریافت چراغ سبز از سمت الگوریتم‌های گوگل و کاربرپسند بودن هر سایت می‌شود و در انتها هم سایت را در نتایج اول گوگل قرار می‌دهد.

 

  • تدوین استراتژی سئو؛ برای شروع هر کاری نیاز به برنامه ریزی و پیش رفتن طبق برنامه است. سئو هم به همین صورت است. ابتدا نیاز است که برای اجرای یک پروژه سئو برنامه ریزی شود، اینکه جایگاه فعلی ما در حال حاضر در سئو کجاست، چه کارهایی باید انجام دهیم تا جایگاهمان را بهبود دهیم، چه کلماتی هستند که برای ما لازم است که در آن ها رتبه بگیریم، صفحات سایت ما چه چینشی باید داشته باشد تا بهترین تجربه را برای بازدید کننده سایت خلق کنیم و ...

 

  • تحقیق کلمات کلیدی؛ بعد از تدوین استراتژی سئو و مشخص شدن برنامه و کارهایی که باید انجام دهیم تا سایت سئو شود، در این مرحله برای ما مشخص می‌شود که مخاطبان در رابطه با زمینه کاری سایت ما چه کلماتی را در گوگل جست‌و‌جو می‌کنند. با استفاده از ابزارهایی خاص این کلمات استخراج می‌شوند و برای مرحله بعدی آماده می‌شوند.

 

 

  • تدوین استراتژی محتوا؛ بعد از مشخص شدن کلمات کلیدی، حال برای آن‌ها یک مسیر محتوایی تایین می‌کنیم تا طبق آن تولید محتوا انجام شود و در صفحات قرار بگیرند تا ما با انجام تکنیک‌های دیگر رتبه آن‌ها را در گوگل بهبود بدهیم.

 

  • تولید محتوا؛ در این مرحله تمام محتواهایی که از روی کلمات کلیدی و استراتژی سئو استخراج شدند، تبدیل به محتوا می‌شوند و در سایت قرار می‌گیرند. در این مرحله متخصص سئو باید به کار تولید کننده محتوا نظارت کامل داشته باشد تا محتوا طبق استراتژی تایین شده تولید شود.

 

  • تحلیل سایت در گوگل کنسول؛ همه اتفاقاتی که در سایت رقم زدیم و اصطلاحا سئو کردیم، در ابزار گوگل کنسول که توسط خود گوگل در اختیار ما قرار گرفته است، قابل بررسی است. اینکه کارهای انجام شده باعث شده است که از چه کلمات کلیدی به سایت ما چه تعداد بازدید کنند بیاید یا اینکه سرعت صفحات، ظاهر صفحات ما جقدر مخاطب پسند بوده است، همچنین اینکه خزندگان گوگل چقدر به سایت ما سر می‌زنند و ...

 

  • اجرا تکنیک‌های حرفه‌ای سئو؛ تکنیک‌هایی مانند بستن کمپین‌های رپرتاژ آگهی‌ بروزرسانی صفحات مهم سایت، بهینه کردن استراتژی سئو به صورت مداوم و... باعث می‌شود که رتبه سایت ما در کلمات کلیدی هدف بهتر و بهتر شود.

بهینه‌سازی خارج از سایت استراتژی است که به موتورهای جست‌وجو نشان می‌دهد تا یک وب‌سایت منبع قابل اعتمادی است و می‌توان به آن رتبه خوبی داد. وقتی که از ما در سایتی بجز سایت خودمان اسم برده می‌شود و به ما لینک داده می‌شود، از نظر گگل یعنی سایت ما آنقدر خوب بوده است که از طرف یک یا چند سایت دیگر درباره ما صحبت شده و ما به عنوان یک منبع خوب به مخاطبان پیشنهاد شده‌ایم، که در نتیجه اینکار بهبود رتبه سایت اتفاق می‌افتد.

به عنوان یک کارشناس سئو همواره به خود یادآوری می‌کنم که چگونه تمام سطوح بهینه‌سازی موتورهای جستجو در رتبه‌بندی وب‌سایت در بین نتایج جستجوی گوگل نقش دارند.

من باور دارم که هر یک از کارهایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردم روی نتیجه نهایی تاثیر می‌گذارند. یعنی اگر وب‌سایتی تنها به بخش سئو داخلی اهمیت می‌دهد و بودجه‌ای را هم برای بخش آف پیج در نظر نگرفته، نباید انتظار گرفتن رتبه یک در هر کلمه مرتبط با کسب و کار خود را داشته باشد.

بنابراین هر یک از روالی که من برای تحقق پروژه‌های سئو در نظر گرفته‌ام، هر کدام از آن‌ها با تحقیق، مطالعه و تجربه به دست آورده‌ام. یعنی هر کدام از مراحل، تکمیل‌کننده بخش‌های دیگر است و در کنار هم منجر به رسیدن به نتیجه دلخواه و بهتر دیده شدن در گوگل می‌شود. البته به دلیل گسترده بودن کار، بسیاری از جزئیات سئو در مراحل بالا گفته نشد.

موارد مهم دیگری که باید درباره سئو بدانید

از زمانی که سه سطح مهم سئو را کشف کردم متوجه شدم که دنیای سئو همانند یک زنجیر است. یعنی هر بخشی برای تکمیل شدن نیاز به گذراندن سایر مراحل دارد. البته گاهی این روند به یک ذهن باهوش بازاریابی نیاز دارد. یعنی هر چه که به جلو حرکت می‌کنم، از نظر بازاریابی، سئو شباهت زیادی به سایر مشاغل مربوط به فروش دارد.

زیرا همه به دنبال فروش بیشتر و جذب مصرف‌کنندگان و مشتریان به سمت کسب و کار خود هستند. شاید تنها بخش دشوار آن ایجاد محتوایی است که هم برای گوگل و الگوریتم‌های آن خوشایند باشد و از طرفی هم نظر کاربر را به خود جلب کند. به عنوان یک متخصص سئو به بازاریابی محتوایی عمیق‌تر نگاه می‌کنم.

پس از آن هم شناسایی مخاطبان هدف و روانشناسی مصرف‌کننده و ارائه استراتژی که در نهایت منجر به افزایش آگاهی از برند می‌شود. تجربه کار با سایت‌های مختلف به من ثابت کرده که سئو به مهم‌ترین خواسته‌های کارفرمایان یعنی برند شدن (شناخته شدن) کمک می‌کند.

کنجکاوی و دانستن درباره سئو من را به صورت مداوم برای ماندگاری در این حرفه حرکت می‌دهد. برای مثال برخی از دیدن الگوریتم‌های گوگل حسابی خسته می‌شوند و آن را کسل‌کننده می‌دانند، اما برای من سر و کله زدن با این الگوریتم‌ها چالش محسوب می‌شود و با اشتیاق آن را انجام می‌دهم.

فضای سئو پویا است و دلیل من برای بودن در این حرفه همین بود. یعنی هیچ وقت از یادگیری خسته نمی‌شوم. این تعریف از خودم نیست، چون یک سئوکار هیچ وقت نمی‌تواند به اولین دوره‌ای که گذرانده، اعتماد کند، باید همیشه بخواند و بخواند و بخواند.

سئو نیاز هر کسب و کار اینترنتی

هر کسب و کار اینترنتی که از فضای فروش سنتی فاصله می‌گیرد و راهی کار در فضای آنلاین می‌شود باید این حقیقت را بداند که به سئو نیاز دارد. من، محمد پورفیض به عنوان یک متخصص سئو می‌خواهم حقایقی را به شما بگویم. اگر می‌خواهید مشتریان بیشتری را به سمت کسب و کار خود جذب کنید، باید مطمئن شوید که آنها می‌توانند شما را پیدا کنند.

تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان به جست‌وجوی آنلاین روی می‌آورند تا درباره محصولات، خدمات و کسب و کارها قبل از تصمیم‌گیری برای خرید تحقیق کنند. گوگل در همین راستا یک تحقیق انجام داد و متوجه شد که بیش از ۷۰ درصد مردم با گوشی همراه پیش از خرید آنلاین تحقیق می‌کنند (در گوگل درباره آن سرچ می‌کنند).

حالا می‌گویید خب سئو چه تاثیری دارد؟! این دقیقا فرصتی برای چیدن یک استراتژی سئوی قوی است که با محتواهای مرتبط و دادن اطلاعات مرتبط، کاربران را جذب سایت خود کنید. بنابراین، حتی اگر هدف نهایی شما افزایش ترافیک و خرید در فروشگاه باشد، حضور قوی در فضای دیجیتال همچنان برای رسیدن به هدف نهایی، حیاتی است. تدوین استراتژی سئو قدرتمند با هدف جذب مخاطبان و به دست آوردن مشتریان بیشتر، کاری است که من برای کسب و کارهای اینترنتی می‌توانم انجام ‌دهم.

زمانی که کسب و کار اینترنتی بالای لیست نتایج جست‌جو قرار می‌گیرد، احتمالاً افراد بیشتری روی وب‌سایت مورد نظر کلیک کرده و از آن بازدید می‌کنند. هر یک از این بازدیدکنندگان فرصت جدیدی برای به دست آوردن یک مشتری جدید برای تجارت شما ارائه می‌دهند. همه این کارها برای رسیدن به تجربه کاربری مطلوب و تصور مناسب از کسب و کارهای اینترنتی است.

سعی شد به زبانی ساده، تجربیاتی از پروژه‌های انجام شده سئو با شما دوستان عزیز درمیان گذاشته شود. امیدوارم توانسته باشم شما را با مفهوم سئو بیشتر آشنا کنم.

سئو را جدی بگیرید، تا در فضای مجازی جدی گرفته شوید

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها