چرا باید از قفل دیجیتال برای امنیت منازل استفاده کرد؟

کد خبر: 1177687
چرا باید از قفل دیجیتال برای امنیت منازل استفاده کرد؟

 

در سال های اخیر امنیت منزل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که به آرامش خاطر و رفاه ما منجر می‌ شود. این قفل‌ ها به طور کلی در دو دسته قفل دیجیتال و قفل معمولی قرار می‌گیرند که هر کدام از آن مدل های خاص و البته مزایایی هم دارند. اطلاع و آگاهی کافی از انواع قفل درب آپارتمان به انتخاب شما کمک شایانی می‌کند و در نتیجه قفل درب آپارتمان شما نیازها و انتظارات مد نظرتان را برآورده می ‌سازد. در این مقاله به بررسی قفل دیجیتال، تفاوت این قفل ها با قفل های معمولی، مزایای قفل دیجیتال، انواع و قیمت این قفل ها می پردازیم.

قفل دیجیتال چیست؟

قفل دیجیتال به قفلی اطلاق می شود که برای بازگشایی نیاز به کلید ندارد. این قفل برای ساختمان هایی که نیاز به وسیله قابل اطمینان برای کنترل دسترسی می باشد، اما در آنها تخصیص کلید به دلیل حجم بالای ورود و خروج افراد به ساختمان غیر عملی است، یک راه حل امنیتی کم هزینه و آسان به حساب می آید. همچنین این قفل، افراد را بی نیاز از حمل مجموعه ای از کلیدها برای ورود به محل کار، خانه و دیگر محیط های داخلی می کند. اگر می خواهید در مورد قفل دیجیتال بیشتر بدانید، توصیه می کنیم مقاله قفل دیجیتال چیست از سایت روزیاتو را مطالعه کنید.

تفاوت قفل دیجیتال و قفل های معمولی

قفل‌ های دیجیتال و قفل‌ های معمولی از جوانب مختلفی تفاوت دارند که عمده این تفاوت ‌ها در ساختار، ایمنی، قابلیت ‌ها، نحوه بازگشایی و هزینه دیده می‌شود.

ساختار

مهم‌ترین ویژگی که قفل دیجیتال را نسبت به قفل کلاسیک متمایز می‌ کند، ساختار پیچیده‌ و پیشرفته‌تر آن است. در قفل‌ های دیجیتال از مواردی مثل سیستم، سنسور و گاهی حتی دوربین استفاده شده است؛ در حالی که قفل قدیمی معمولا دارای فاکتورهایی مثل زبانه، شیار، مغزی، فنر و غیره می ‌باشد.

ایمنی

دلیل اصلی اختراع و استفاده از قفل‌ ها ایجاد امنیت بوده و همان‌طور که مشخص است، ساختار پیچیده تر انواع قفل دیجیتال به ایمنی بیشتر آنها منتهی می ‌شود. با این شرایط می توان گفت، واژه امنیت با قفل دیجیتال معنی تازه ای به خود گرفته است.

قابلیت ‌ها

انواع قفل دیجیتال در مقایسه با سایر قفل ‌های ساده‌تر امکانات و قابلیت ‌های خاصی را دارا هستند. برای مثال ضد ضربه بودن، مقاومت در برابر رطوبت یا حرارت، قفل کودک، سیستم هشدار، کنترل از راه دور و دوربین از قابلیت‌ های ویژه اکثر قفل های دیجیتال هستند. البته برخی از قفل های معمولی که نسبت به مدل های قبلی خود جدیدتر هستند هم می ‌توانند قابلیت‌ مقاومت در برابر ضربه و حرارت را داشته باشند.

نحوه بازگشایی

واضح است که نحوه بازگشایی مطمئن و امن انواع قفل دیجیتال، یکی از دلایل جذب افراد است. اکثر قفل ‌های قدیمی با کلید باز می‌شوند اما قفل ‌های دیجیتال با کارت، اثر انگشت، تشخیص چهره، رمز عبور و دیگر موارد باز می‌شوند.

هزینه

اغلب، هزینه‌ های قفل دیجیتال در مقایسه با سایر قفل‌ ها بیشتر است اما زمانی که کارایی و عملکرد آنها را مورد بررسی قرار می ‌دهیم، این هزینه کاملاً اقتصادی و به صرفه است. زمانی که قفل دیجیتال با ایمنی بیشتر را خریداری کنید، یک بار برای همیشه از تمامی ضررها جلوگیری کرده اید.

تفاوت ‌های انواع قفل دیجیتال و قفل معمولی ثابت می‌کند که قفل‌ های دیجیتال از جوانب بسیاری در مقایسه با دیگر نمونه‌ ها برتری دارند. پس اگر ایجاد امنیت نسبت به هر چیز دیگری در اولویت شما قرار دارد، خرید قفل دیجیتال کاملاً عاقلانه خواهد بود.

مزایای قفل دیجیتال

عدم نیاز به کلید

7

اگر قفل درب ورودی خود را دیجیتال کنید، دیگر نیازی به حمل دسته کلید ندارید. این بدین معناست که مشکل گم کردن و جا گذاشتن کلید و همینطور عواقب آن را نیز، ندارید. تنها کافی است به صورت بیومتریک شناسایی شده یا رمز عبور خود را وارد کنید.

امنیت بیشتر

قفل دیجیتال غیرقابل نفوذ و شکسته شدن است. هنگام ورود و خروج بدون اینکه نیاز باشد کاری انجام دهید، درب به صورت خودکار بسته و قفل می‌ شود. به این ترتیب مشکلاتی چون فراموشی، بستن در و … نمی‌ تواند امنیت منزل شما را تهدید کند.

امکان نگهداری آسان

عمر قفل‌ های دیجیتال زیاد است و چندین سال بدون نیاز به تعویض باتری کار می‌کنند. چنانچه نصب آنها به دست افراد کارشناس و حرفه ‌ای انجام شود، به این زودی ‌ها خراب و نیازمند تعمیر نخواهند شد. حتی اگر از این قفل ها به درستی استفاده شود، بر عمر آن نیز اضافه خواهد شد.

عدم نیاز به حضور در مکان

برخی از سیستم ‌های قفل دیجیتال این امکان را به شما می‌دهند که بدون نیاز به حضور در مکان، درب را برای کسی باز کنید. به این ترتیب محدودیت‌های زمانی و مکانی نیز به کمک قفل های هوشمند برداشته خواهد شد.

انواع قفل دیجیتال

قفل کارتی

قفل های کارتی، قفل هایی هستند که بازگشایی آنها توسط کارت های RFID صورت می گیرد. کلمه RFID در اصل کوتاه شده عبارت Radio-Frequency Identification است که به مفهوم شناسایی از طریق فرکانس رادیویی اشاره دارد. استفاده از این سیستم نیاز به تماس مستقیم را از بین می برد.

سیستم RFID، نوعی سامانه بی سیم است که می تواند از امواج رادیویی برای شناسایی یک کالا، شی و ... استفاده نماید. برای این کار نیاز به یک فرستنده و یک گیرنده وجود دارد. به زبان ساده وقتی که کارت RFID به قفل نزدیک می شود، سیگنالی به سمت قفل کارتی ارسال شده و گیرنده قفل کارتی، با دریافت این سیگنال و تایید آن، اقدام به بازگشایی قفل می کند.

قفل بیومتریک

برای استفاده کردن از قفل بیومتریک، در ابتدا لازم است اطلاعات چهره و اثر انگشت افراد مجاز به سیستم قفل داده شود تا این اطلاعات در بانک اطلاعاتی قفل ذخیره گردد. پس از ثبت اطلاعات، هر زمان که قصد ورود به خانه را داشتید، قفل با استفاده از داده های ذخیره شده در آن، صورت و اثر انگشت هر فرد را بررسی کرده و در صورت تطابق با این داده ها، قفل دستور بازگشایی را صادر می کند و اگر این اطلاعات با داده های وارد شده در قفل مطابقت نداشته باشد، قفل هشداری مبنی بر عدم تشخیص هویت را ارسال می نماید.

 البته برخی از قفل ها برای بالا بردن امنیت قفل خود، از سیستم دو مرحله ای استفاده می کنند. افراد بعد از تشخیص هویت خود توسط سیستم امنیتی قفل، باید یک رمز عبور نیز وارد کرده تا اطمینان حاصل شود که فرد مورد نظر، همان فردی است که اجازه ورود دارد.

قفل رمزی

8

یکی از متداول ترین انواع قفل های دیجیتال، قفل رمزی می باشد. این قفل که از طریق یک رمز عبور باز می شود، می تواند در رفت و آمد به ما کمک کند. تنها نکته قابل اهمیت در مورد این قفل، انتخاب رمز های غیر قابل حدس برای افراد غیر مجاز است؛ زیرا رمز عبور به عنوان کلید خانه شما است و فهمیدن آن توسط دیگر افراد همانند در دست داشتن کلید خانه شما توسط آنان است. اگر در هنگام باز کردن قفل‌ های دیجیتال رمزی شخصی نزدیک شما باشد و بخواهید رمز را به‌صورت نامحسوس وارد کنید، می ‌توانید اعدادی را قبل و بعد رمز عبور خود وارد نمایید تا هیچ خطری شما را تهدید نکند.

قفل ترکیبی

یکی از بهترین مدل ‌ها در میان قفل ‌های دیجیتال، قفل ترکیبی است که با قابلیت ‌هایی که دارد، امنیت بالایی را برای آپارتمان ‌ها و منازل به دنبال آورده است. این قفل، امکان بازگشایی با مشخصه های بیومتریک (تشخیص چهره و اثر انگشت)، کارت، رمز عبور و حتی بازگشایی با تلفن همراه را دارد. این مزیت باعث شده که قفل دیجیتال ترکیبی، برای اکثر افراد قفلی مقرون به صرفه باشد.

در نهایت مشخصاتی از قبیل ظاهری جذاب، امنیت چندین برابر، امکانات خاص مانند قفل کودک و سیستم هشدار انواع قفل دیجیتال را نسبت به دیگر قفل ‌ها برتری داده است.

قیمت قفل دیجیتال

عموما قیمت هر محصول در بازار، بر اساس برخی از ویژگی ها تعیین می شود که این قضیه در مورد قفل دیجیتال نیز صادق است. قیمت قفل دیجیتال معمولا بر اساس شرکت سازنده، امکاناتی که محصول در اختیار کاربر قرار می دهد، روش های بازگشایی متنوع و … تعیین می شود.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها