اگر در شهرهای شمالی ویلا اجاره می‌کنید، به این آداب و رسوم توجه کنید

کد خبر: 1201573
اگر در شهرهای شمالی ویلا اجاره می‌کنید، به این آداب و رسوم توجه کنید

 

هر شهر و منطقه‎ای از ایران عزیزمان دارای آداب و رسوم مختلفی است و این موضوع به دلیل تنوع فرهنگی و قومی در سرزمین کهن و پهناور ایران است. این تنوع آنقدر گسترده است که سرتاسر شمال ایران که شامل استان‌های مازندران، گلستان و گیلان می‌شود، مردم آداب و رسوم و گویش‌های متنوع و متفاوتی دارند و در نتیجه شما در هر منطقه جغرافیایی و حتی برخی از شهرهای نزدیک به هم، گوناگونی در گویش و تفاوت‌هایی در تلفظ و ادا کردن برخی از کلمات و هم‌چنین آداب و رسوم مردم را مشاهده می‌کنید.

با این همه کلیاتی از نظر آداب و رسوم، باورها و گفتار در میان مردم شمال وجود دارد که آگاهی داشتن از آنها خالی از لطف نیست. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر در شهرهای شمالی ویلا اجاره می‌کنید، به این آداب و رسوم توجه کنید.

آشنایی با آداب و رسوم مازندران: نوروز خوانی

نوروز خوانی مراسمی است که در اواسط اسفند ماه، برگزار می‌شود. دیدن این مراسم در حقیقت برای افرادی که علاقه به سفر در زمستان به شمال دارند بسیار جذاب خواهد بود. مراسم نوروزخوانی در روستاها برگزار شده و در آن افرادی آمدن بهار را با خواندن اشعار و ترانه‌های محلی، به مردم مژده می‌دهند.

کسانی که زمستان‌ها به شمال سفر می‌کنند، می‌توانند با تحقیق در مورد زمان نوروزخوانی، به گونه‌ای برنامه‎ریزی کنند که به هنگام این آداب و رسوم جذاب، از طریق سایت‌های جاباما یا املاک باشی در مازندران ویلا اجاره نمایند و این مراسم را از نزدیک مشاهده کنند. در صورتی که امکان مشاهده چنین مراسمی برایتان به وجود نیامد، از مردمی محلی که در کوچه و بازار می‌بینید، بخواهید که ترانه‌های این مراسم را برایتان خوانده و ترجمه نمایند تا با آداب و رسوم مردم استان مازندران بیشتر آشنا شوید. 

اگر در استان مازندران ویلا اجاره می‌کنید، رسم ورف چال را بشناسید

ورف چال یا برف چال در روستایی ییلاقی به نام اسک، در حوالی شهرستان آمل اتفاق می‌افتد. این رسم هر سال در اواسط اردیبهشت به دلیل تامین آب احشام انجام می‌شود. در اینجا گودالی بزرگ برای ذخیره آب حفر شده است که  هر ساله آن را تمیز و لایه روبی می‌کنند. سپس برف و یخ را خرد کرده و در به گودال می‌ریزند. در این روز زنان مدیریت روستا را به عهده می‎گیرند و هیچ مردی حق وارد شدن به روستا را ندارد. آنها یک زن را به عنوان حاکم انتخاب کرده و جلوی منزل او به رقص و پایکوبی می‌پردازند و سپس ناهارشان را به صورت دسته جمعی می‌خورند.

اگر در شهرهای شمال به ویژه در نزدیکی آمل ویلا اجاره می‌کنید، خودتان را برای دیدن این روستا و به ویژه آشنایی با مراسم ورف چال آماده کنید. حتی اگر در آن زمان به روستا سفر نکرده باشید، می‌توانید با پرس و جو از مردم نسبت به چند و چون این رسم جذاب اطلاع حاصل کنید. برای اجاره ویلا در هر زمانی از سال از پلتفرم‌های جاجیگا یا جاباما استفاده نمایید. 

اگر در شهرهای شمالی استان مازندران ویلا اجاره می‌کنید، بهاردونه و پشت زیک بخورید

پشت زیک شیرینی مخصوص شب چله است که گونه‌ای سوهان کنجدی با دستور طبخ زنان مازندرانی است. این شیرینی که خوردنش در چله شو یا همان شب چله رواج دارد به همراه شیرینی‌های محلی دیگری همانند بهاردونه یا برنجک در بازارهای محلی استان مازندران به فروش می‌رسد. البته در سفره شب چله  مازندرانی‌ها هندوانه، ماست، آجیل، میوه‌های فصل و... وجود دارد و این مراسم با خواندن شاهنامه و فال حافظ انجام می‎شود.

با این همه اگر در شب چله یا هر زمان دیگری به مازندران سفر کنید می‌توانید شیرینی‌های خوشمزه محلی را که تنها در این استان و با دستور پخت زنان مازندرانی درست می‌شود، از بازارهای محلی خریداری کنید. این بازارهای محلی به صورت بازارهای روزانه و هفتگی در سراسر استان وجود دارند و هنگامی که شما از طریق پلتفرم‌های املاک باشی یا جاباما در این استان ویلا اجاره کردید، می‎توانید به آنها رفته و از آنها خرید نمایید.

2

اگر در استان گیلان ویلا اجاره می‌کنید، با مراسم عروس گوله آشنا شوید

عروس گوله یک نمایش سنتی و در عین حال یک رسم جالب است که پیش از آغاز عید نوروز و سال نو در گیلان اجرا و برگزار می‌شود. در این نمایش سنتی سه نفر با نقش‌های غول، پیر بابو و ناز خانم وجود دارند که سه مرد نقش آنها را بازی می‎کنند. فردی که نقش غول را دارد کلاهی از ساقه برنج بر سر می‌گذارد و زنگوله و چماق دارد. نقش نازخانم توسط پسر جوانی ایفا می‌شود و پیر بابو یا کوسه، پیرمردی است که با غول بر سر به دست آوردن ناز خانم مجادله می‎کند.

اول با سبک و مدل ویلاهای شمال آشنا شوید، بعد اجاره کنید

اگر در بخش‌های سنتی و روستایی استان گیلان ویلا اجاره کردید، ممکن است بتوانید این مراسم را از نزدیک مشاهده نمایید. برای این که بتوانید شاهد نمایش آئینی جذاب عروس گوله باشید، به پلتفرم‌های جاباما یا هومسا سر بزنید و برای اجاره ویلا در هر منطقه از استان گیلان و سایر بخش‌های شمال اقدام نمایید.

اگر در شهرهای شمالی ویلا اجاره می‌کنید به مراسم بله برون و عروسی آنها توجه کنید 

 کلمه بله یا آره به زبان مازندرانی به صورت (با فتحه) اره تلفظ می‌شود و مراسم بله برون، اره گیران نام دارد یعنی شبی که خانواده داماد با دادن انگشتر به عروس بله را از خانواده او می‎گیرند. زمانی که نوبت به عروسی رسید، پیش از مراسم عروسی زنی محلی که به او خبر گیر می‎گویند، مردم را به عروسی دعوت می‌کند. در شب عروسی مردی از نزدیکان عروس که می‌تواند پدر یا برادر او باشد، نانی را به نیت پسردار شدن توسط یک شال سفید یا سبز به کمر عروس می‌بندد.

پس از پایان عروسی و به هنگام رسیدن به منزل مراسم پرتاب نارنج یا پرتقال به عروس نیز توسط داماد انجام می‎شود که شبیه انار زدن یا سیب زدن در سایر جاهای ایران است. عروس و داماد سپس به دور چاهی می‌گردند و به امید سفیدبختی سکه‌ای به درون چاه می‎اندازند. دیدن مراسم عروسی سنتی شمالی‌ها خالی از لطف نیست پس اگر توسط پلتفرم‌های جاباما یا ویلاجار در شمال ویلایی اجاره کرده‌اید، سعی کنید مقدمات دیدن یک عروسی سنتی شمالی را فراهم نمایید. 

3

اگر در شمال ویلا اجاره می‌کنید، رسم چهارشنبه سوری عجیب آنها را بشناسید 

در شمال ویلا اجاره کنید اما دختران خود را از خانه بیرون نکنید زیرا این یک رسم جالب و عجیب در میان شمالی‌هاست. بیرون کردن دخترها در شمال یکی از آداب و رسوم مردم این خطه از ایران است که هر ساله در شب چهارشنبه سوری انجام می‌شود. این رسم به صورت نمادین برای آماده کردن دختران برای ازدواج انجام می‎شود و بدین شکل است که دخترهای مجردی دم بخت را که با جارو زده و از خانه بیرون می‌کنند، به این امید که تا سال بعد ازدواج کرده و به خانه شوهر بروند. اما اگر شما در شمال ویلا اجاره کرده‌اید، این رسم عجیب را انجام ندهید!

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها