آشنایی با مفهوم استیکینگ در حوزه بلاکچین

کد خبر: 1227838

کار با ارزهای دیجیتال در صورتی که درست و اصولی انجام شود، یکی از پرسودترین شغل‌های دنیا به حساب می‌آید. احتمالا برخی از شما فکر می‌کنید نوسانات این بازار دلیلی بر ناامن بودن بازار رمزارزهاست؛ اما این فکر درست نیست! در واقع همین نوسانات هستند که سودهای بزرگ و غیر منتظره را رقم می‌زنند.

آشنایی با مفهوم استیکینگ در حوزه بلاکچین

 

برای ورود به حوزه کریپتوکارنسی و آشنایی با اصطلاحات تخصصی آن، به گذراندن یک دوره کسب مهارت نیاز دارید. بعد از گذراندن این دوره می‌توانید به عنوان یک فرد حرفه‌ای کار خود را شروع کنید. یکی از تخصصی‌ترین اصطلاحتی که در حوزه رمزارزها وجود دارد، استیک کردن ارز دیجیتال است. آنچه که امروز در این مطلب به آن خواهیم پرداخت، بررسی کامل کسب درآمد از استیک کردن و آموزش استیک کردن رمزارزهای محبوب دنیا خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید!

 

استیکینگ چیست ؟

همه ما با سپرده‌گذاری پول در بانک آشنایی داریم. استیک کردن ارز دیجیتال نیز کاری مشابه به سپرده‌گذاری است. طی استیکینگ شما دارایی‌های خود را به منظور حفظ امنیت در والت خود استیک می‌کنید. استیک کردن را علاوه بر والت، می‌توانید در برخی از صرافی‌های معتبر نیز انجام دهید.

کسب درآمد از استیک کردن یک واقعیت است. استیک کردن با خود پاداش به همراه دارد. از طرف دیگر اگر قیمت توکنی که آن را استیک کرده‌اید بالا برود، این افزایش قیمت سود اضافی برای شما خواهد داشت. لازم به ذکر است همه رمزارزها قابلیت استیکینگ ندارند. در ادامه با نحوه کار استیکینگ مفصل‌تر آشناخواهید شد.

 

آشنایی با نحوه کار استیکینگ

همان طور که می‌دانید بیت کوین بر اساس الگوریتم اثبات کار (pow) کار می‌کند؛ اما این روش محدودیت‌های بزرگی داشت و استیک کردن را پشتیبانی نمی‌کرد. همین امر موجب شد، مهندسان الگوریتم pos را طراحی کنند. فرآیند استیک کردن با استفاده از این الگوریتم مقدور شد و استیکرها وارد شبکه شدند. استیک کردن ارز دیجیتال به این صورت است که فرد، مقدار مشخصی از یک توکن بومی را خریداری کرده و استیک می‌کند. افرادی که این کار را انجام می‌دهند، به عنوان اعتبارسنج نام برده می‌شوند. استکیر یا اعتبار سنج طی عمل استیک کردن، موجب بالارفتن امنیت و جلوگیری از خراب کاری‌ها می‌شود.

برای استیک کردن یک رمزارز به سرمایه‌گذاری مستقیم در یک ارز مشخص نیاز است. اگر افراد استیکر اطلاعات غلطی را به شبکه ارسال کنند، به عنوان جریمه تمام دارایی که سپرده‌گذاری کرده بودند را از دست خواهند داد. بسیاری از ولیدیتورها برای استیک کردن دوره زمانی مشخص و مقدار دارایی مشخصی را در نظر گرفته‌اند. استیک کردن الگوریتم ثابتی دارد و طبق این الگوریتم هرچقدر دارایی شما بیشتر باشد و هرچقدر زمان طولانی‌تری از استیک کردنتان گذشته باشد، سود بیشتری عایدتان خواهد شد.

برای استیکینگ رمزارزهای مختلفی پیش روی شما قرار دارند. برای اینکه بتوانید مقداری از یکی از این ارزها را استیک کنید باید یک مستر نود راه‌اندازی کنید. وجود مستر نود برای استیک کردن دارایی‌هایتان در سیستم pos یک ضرورت است. اگرچه استیکینگ هر رمزارز با دیگری متفاوت است؛ اما در نگاه کلی، مفهوم آن‌ها تفاوتی ندارد.

تفاوت هولد کردن و استیک کردن رمز ارز

بسیاری از افراد با شنیدن توضیحات مربوط به استیک کردن ارز دیجیتال، آن را با هولد کردن اشتباه می‌گیرند. اگرچه با هر دو روش می‌توان به درآمد رسید؛ اما نمی‌توان آن‌ها را یکی دانست. اولین تفاوت این دو روش این است که با استیک کردن دارایی شما قفل شده و تا مدت زمان مشخصی حق استفاده آزادانه از آن را نخواهید داشت.  هولد کردن چیزی به اندوخته‌های شما اضافه نمی‌کند؛ اما با استیک کردن می‌توان یک درآمد منفعل ایجاد کرد. استیکینگ پاداشی به صورت همان ارزی که استیک کرده‌اید به شما می‌دهد در حالی که هلدینگ فاقد این مزیت است. برای درک بهتر تفاوت‌های این دو روش یک مثال می‌زنیم.

فرض کنید طبق تحلیلی که کرده‌اید حدس می‌زنید طی ماه‌های آینده قیمت اتریوم افزایشی باشد؛ به همین دلیل می‌خواهید مقدار مشخصی از ارز اتریوم را برای مدت چندماه نگهدارید. اگر دارایی خود را استیک کنید، این دارایی تا مدت زمانی که تعیین کرده‌اید کاملا قفل خواهد بود. پس اگر تصمیمتان عوض شود و بخواهید آن را بفروشید این اجازه را نخواهید داشت؛ اما هولد کردن اینگونه نیست.

 

محبوب‌ترین ارزها برای استیکینگ

همان طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، ارزهای محدودی از استیکینگ پشتیبانی می‌کنند. این ارزها در دسته معروف‌ترین و محبوب‌ترین ارزهای شناخته شده دنیا هستند. نام تمامی این رمزارزها در لیست زیر آورده شده است:

  • اتریوم

  • ایاس

  • تزوس

  • کازماس

  • کاردانو

  • ولکادات

  • پالیگان

  • آوالانچ

  • سولانا

  • USDC

  • Tether

بهترین ارزها برای استیک کردن، استیبل کوین‌ها هستند. بهترین استیبل کوین یا ارزهای ثابت دنیا در حال حاضر اتریوم و تتر شناخته می‌شوند. در ادامه آموزش استیک کردن اتریوم را بررسی خواهیم کرد.

آموزش استیک کردن اتریوم

اگر قصد استیک کردن اتریوم را دارید، پیش از هر چیز باید یک گره با استفاده از اجرای کلاینت ایجاد کنید. دقت داشته باشید که کلاینت‌های اتریوم تنها به صورت نرم‌افزاری هستند و گره‌ها تنها از طریق این نرم‌افزارها می‌توانند با شبکه اصلی اتریوم ارتباط داشته باشند. از سری کلاینت‌های نرم‌افزاری اتریوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Prysm

  • Nimbus

  • Teku

  • Lighthouse

  • Lodestar

دومین قدم برای استیک کردن ارز دیجیتال اتریوم، مهیا کردن یک رایانه قدرتمند است. کامپیوتر شما باید حجم بالایی داشته باشد؛ زیرا اتریوم 1.0 به تنهایی 900 گیگ داده دارد. این تنها اتریوم 1.0 بود، برای دیگر بلاک چین اتریوم نیز به فضای بالایی نیاز دارید. اتصال به یک اینترنت پرسرعت نیز یکی دیگر از کارهایی است که در آموزش استیک کردن اتریوم بر آن تاکید می‌شود. بعد از فراهم کردن این موارد باید نرم‌افزار اعتبارسنجی مورد نظرتان را روی کامپیوتر نصب کنید. برای استیک کردن اتریوم لازم است که حداقل 23 اتریوم برای استیک کردن داشته باشید. این استیک کردن باید در آدرس قرارداد اشتراک قفل شود، این کار با ایجاد دو کلید صورت می‌گیرد. یکی از این کلیدها برای تایید بلوک‌های مربوط به تراکنش و دیگری برای برداشت وجه استفاده می‌شود.

قبل از استیک کردن اتریوم‌ها می‌بایست بازدیدی از لانچ پد اتریوم 2.0 داشته باشید. بعد از طی کردن دستورالعمل‌های این قسمت است که می‌توانید دارایی خود را قفل کنید. وقتی اتریوم‌ها را پرداخت کنید این پیغام را به شبکه اتریوم می‌دهید که می‌خواهید یک اعتبارسنج باشید. اگر بلاک چین تشخیص دهد که فعالیت‌های اعتبارسنجی شما درست انجام نمی‌شود، دارایی شما را کاهش خواهد داد. به ضبط دارایی اعتبار سنج‌ها توسط شبکه اتریوم اسلشینگ می‌گویند.

اگر یک اعتبارسنج مدت زیادی آفلاین بماند، جریمه کوچکی برای تشویق به آنلاین ماندن برای او در نظر گرفته می‌شود. هر شش و نیم دقیقه استیکینگ می‌تواند پاداش یا جریمه به همراه داشته باشد. استیک کردن ارز دیجیتال می‌تواند در یک دوره هم جریمه و هم پاداش را به صورت همزمان و همراه باهم داشته باشد. آموزش استیک کردن اتریوم را در همین جا پایان می‌دهیم و به سراغ آموزش استیک ترون می‌رویم.

آموزش استیک ترون

ترون یا trx یکی دیگر رمزارزهایی است که قابلیت استیکینگ را دارد. ترون نیز از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کند. در ادامه آموزش استیک ترون در کیف پول تراست را توضیح می‌دهیم. استیکینگ تروندرتراست ولت بسیار آسان است. به عنوان اولین مرحله تراست ولت را باز کنید و برای دیدن ارزهایی که توانایی استیک کردن آن‌ها را دارید را برگه finance را باز کنید.

در این قسمت مقدار ترونی که برای استیک کردن لازم است را مشاهده خواهید کرد. اگر روی آن کلیک کنید به صفحه‌ مشاهده جزئیات کامل می‌روید. پیش از انجام این کار حتما از مقدار موجودی خود اطمینان حاصل کنید. اگر احیانا نام ترون را در لیست ارزها مشاهده نکردید، روی علامت + کلیک کنید و به دنبال ارز ترون بگردید. بعد از اضافه کردن ترون به لیست، می‌توانید دکمه stake را فشار دهید. به همین راحتی شما مقدار مشخصی ترون سپرده‌گذاری کرده‌اید.

مطلب پیشنهادی : معرفی بازی های درامدزا بلاکچین

مزایای استیک کردن ارز دیجیتال

به عنوان مهم‌ترین مزیت استیکینگ می‌توان عدم نیاز به خرید تجهیزات گران‌قیمت برای تبدیل شدن به یک نود اشاره کرد. این ویژگی مزیت دیگری نیز به دنبال دارد و آن کاهش مصرف انرژی است. از طرفی، استیک کردن موجب تولید بلاک تراکنش‌های بیشتر می‌شود و درجه مقیاس‌پذیری بالاتری را به دنبال خواهد داشت.

اینکه با استیک کردن به یک اعتبارسنج تبدیل شوید بسیار راحت‌تر است، نسبت به اینکه بخواهید با ماینینگ به این ویژگی برسید. با نگاهی دقیق‌ترمی‌توان گفت که استیکینگ پایدارتر از ماینینگ است. از لحاظ سرمایه‌گذاری اولیه نیز استیکینگ قابل اعتمادتر به نظر می‌رسد. کسب درآمد از استیک کردن روشی است که اکثر سرمایه‌گذاران آن را به دیگر روش‌ها ترجیح می‌دهند. دیگر مزایای استیک کردن به صورت زیر هستند:

  • سازگاری با محیط زیست در مقایسه با ماینینگ

  • به تجهیزات و مهارت خاصی نیاز ندارد؛

  • کار با پلتفرم‌های ارائه‌دهنده استیکینگ بسیار راحت است؛

  • یک درآمد انفعالی است.

برای برخورداری از این مزایا تنها کافی است آموزش استیک کردن را دنبال کنید. اگر اطلاعات بیشتری در زمینه اخبار مربوط به حوزه متاورس می‌خواهید می‌توانید به وبسایت کریپتوباز سری بزنید. این وبسایت اولین و بزرگ‌ترین مرجع آموزشی خبری فارسی زبانان است که جدیدترین اطلاعات را در حوزه ان اف تی ها و بازی‌های درآمدزا دراختیار شما قرار می‌دهد.

جمع‌بندی

داشتن یک درآمد مطلوب بدون تلاش خاصی یک رویا نیست. استیک کردن ارز دیجیتال می‌تواند این رویا را به یک واقعیت تبدیل کند. آنچه که مطالعه کردید تلاشی برای آموزش استیک کردن به شما عزیزان بود برای نزدیک‌تر کردن مسیر رسیدن به رویاهایتان. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و با استفاده از آن بتوانید کسب درآمد از ارز دیجیتال را تجربه کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها