سفر به دنیای زیبایی‌های طبیعی سمنان

کد خبر: 1228720

شهری آرام و باوقار در دامنه رشته کوه البرز که در کنار طبیعت زیبا و دیدنی اش، کارنامه ای تاریخی غنی از افتخار را نیز با خود به دوش می کشد. شهری با جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی فراوان که در مرکز ایران واقع شده و با کلان شهرهای مختلف تنها چند ساعت فاصله دارد؛ سمنان یکی از آن شهرهای مهجور مانده و کم آوازه در زمینه گردشگری است که اگر با ویژگی های جذاب آن آشنا شوید، این سوال برایتان پیش می آید که چرا زودتر با آن آشنا نشدید و به آن سفر نکردید؟!

سفر به دنیای زیبایی‌های طبیعی سمنان

 

معرفی شهر زیبای سمنان

سمنان یکی از شهرهای مرکزی ایران و پایتخت استان سمنان است. این شهر در دامنه جنوبی رشته کوه البرز و شمال دشت کویر قرار دارد؛ با توجه به همین جمله ساده می توان دریافت که این شهر دارای دو آب و هوای متفاوت کوهستانی و گرم و خشک است و همین مورد امکان سفر افراد را در فصل ها و ماه های مختلف سال فراهم کرده است. سمنان یکی از پررونق ترین شهرها در دوره اشکانیان بوده و بنای اولیه این شهر به دست طهمورث دیوبند از پادشاهان دوره پیشدادی گزارده شده است.

این شهر حدود 97 هزار کیلومتر مربع مساحت داشته و از لحاظ موقعیت مکانی بین تهران و خراسان رضوی قرار دارد. جالب است بدانید که سمنان در مسیر جاده ای به نام جاده 44 قرار دارد؛ جاده 44 چیست؟ جاده 44 یکی از شلوغ ترین، پرترددترین و مهم ترین جاده های کشور بوده و تماما به صورت بزرگراه ساخته شده است. این جاده بخشی از بزرگراه آسیا 1 بوده و از حادثه خیزترین جاده های کشور است.

سمنان یکی از شهرهایی است که اگر آن را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کنید، با یک تیر چند نشان زده اید؛ چرا؟ زیرا موقعیت جغرافیایی این شهر به گونه ای است که امکان سفر به چند شهر زیبا و گردشگری را تنها در چند ساعت میسر کرده است. این شهر با تهران تنها 2 ساعت فاصله دارد و برای رسیدن به مشهد کافی است که حدود 8 ساعت با ماشین شخصی خود رانندگی کنید. سمنان با شهرهای شمالی کشور نیز فاصله چندانی ندارد و می توان بعد از گشت و گذار در جاهای دیدنی سمنان، شهرهای زیبا و خوش آب و هوای شمالی را به عنوان مقصد دوم انتخاب کنید.

بهترین زمان سفر به سمنان

همانطور که ذکر کردیم، سمنان از نظر جغرافیایی در دامنه رشته کوه البرز و در شمال دشت کویر قرار دارد؛ بنابراین این شهر دارای دو آب و هوای کلی است؛ زمستان ها سرد و خشک است و تابستان ها معتدل. اگر قصد گشت و گذار در مناطق ییلاقی سمنان را دارید، بهتر است که سفر خود را برای ماه‌های فصل تابستان برنامه ریزی کنید. اگر هم قصد کمپ زدن در کویر و شرکت در تورهای کویرگردی را دارید، بهتر است که زمستان را برای انجام سفر خود انتخاب کنید.

به طور کلی می توان گفت که سمنان در فصل های بهار و تابستان هوای بسیار معتدل و دلنشینی دارد و این فصل ها می توانند بهترین زمان سفر برای افرادی باشند که از گرما و سرمای افراطی فراری هستند.

سوغات سمنان

اگر عاشق امتحان کردن خوراکی ها، شیرینی و غذاهای محلی در شهرهای مختلف هستید، سمنان می تواند سوغاتی های خوشمزه ای را برای این تجربه در اختیار شما بگذارد. مهم ترین سوغاتی های سمنان در زمینه محصولات دامی و کشاورزی هستند؛ از انواع لبنیات گرفته تا شیرینی های جذاب محلی که نام آن ها را بارها و بارها شنیده ایم.

از جمله سوغاتی های خوراکی سمنان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گردو شهمیرزاد

  • انجیر سمنان

  • انگور شاهرود

  • پسته دامغان

  • دوغ محلی

  • روغن زرد

  • کشک

  • نان شیرمال

  • کماچ

  • فطیر

  • بقسمات

از جمله صنایع دستی مهم و مشهور سمنان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سفالگری

  • منبت چوب

  • چاپ قلمکار

  • گلیم بافی

  • و...

3 جاذبه گردشگری طبیعی برتر در سمنان

سمنان به پاس قرار گرفتن در دامنه رشته کوه البرز، جاذبه های طبیعی بسیار زیادی دارد که می تواند گزینه بسیار مناسبی برای کوهنوردی، گیاهشناسی، کمپ زدن و پیک نیک باشند. از جمله برترین های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جنگل ابر

جنگل ابر را می توان یکی از خوش آب و هواترین و زیباترین جنگل های ایران دانست و همچنین می تواند بهشتی سرسبز برای علاقه مندان به طبیعت و کمپ زدن باشد. این جنگل در ادامه جنگل های شمال کشور قرار داشته و وسعتی برابر 35 هزار هکتار دارد. ارتفاع از سطح دریا این جنگل بسیار زیاد بوده و به همین دلیل است که از ظهر به بعد به علت سرمای شدید هوا، بخش بزرگی از جنگل را ابرها می پوشانند؛ منظره به وجود آمده ترکیبی از ابرهای سفید و درختان سر به فلک کشیده سرسبز است که می تواند شما را ساعت ها به تماشای خود مشغول کند.

آبشار آلوچال

آبشار آلوچال از آن جاذبه های طبیعی سمنان است که افراد نامدار در زمینه کوهنوردی و صعود به قله های مختلف را به چالش می کشاند. این آبشار از دو آبشار بزرگ دیگر تشکیل شده و از سمت شمال به جنگل های استان گلستان می رسد. علاوه بر طبیعت زیبا، گونه های مختلف پرندگان نیز در این منطقه زندگی می کنند و اگر شانس خوبی داشته باشید می توانید آن ها را از فاصله کم مشاهده کنید. صعود و رسیدن به آبشار آلوچال صبوری و توانایی جسمی خوب و قابل قبولی می خواهد؛ بنابراین می تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که دوست دارند خود را به چالش بکشند.

دره مجن

اگر دوست دارید که در حین گشت و گذار در طبیعت به مناظری بربخورید که نتوانید برای عکس گرفتن از آن ها صبر کنید، به دره مجن سمنان بروید. در این دره به هر آن چه که شما از یک جاذبه گردشگری توقع دارید، خواهید رسید؛ از آبشار و مزارع گسترده آفتابگردان گرفته تا کوه، گل های وحشی و گونه های جانوری. این دره یکی از خوش آب و هواترین و شگفت انگیز ترین جاذبه های گردشگری سمنان است که می تواند مقصد گردشگری بسیاری از علاقه مندان به طبیعت باشد.

سمنان، طبیعت زیبا و تاریخ کهن

شهر سمنان یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای افرادی است که به دنبال کمپ زدن و گشت و گذار در اماکن بکر طبیعی هستند. بهتر است که سفر خود را برای بازدید از جاهای دیدنی سمنان در فصل های بهار و تابستان به خصوص ماه اردیبهشت برنامه ریزی کنید. همچنین یادتان باشد که در کنار رزرو بلیط سفر، اقامتگاه خود را نیز رزرو کنید. فلای تودی یکی از سایت‌های مرجع معتبر برای رزرو هتل در سمنان است؛ شما می‌توانید تمامی برنامه‌ریزی‌های سفر خود را در این سایت و تنها با چند کلیک انجام دهید. از تخفیف‌های دوره‌ای این سایت برای بلیط هواپیما و هتل غافل نشوید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها