سئو تکنیکال یا سئو فنی چیست

کد خبر: 1051403

jkzwNj5S7KRO

 

در بحث‌های قبلی سئوی سایت به مباحث سئو داخلی و سئو خارجی پرداختیم و امروز نوبت آن است که به سراغ ضلع نهایی تکمیل‌کننده مثلث سئو، یعنی سئو تکنیکال یا فنی برویم. البته سئو تکنیکال در اصل زیرمجموعه‌ای از سئو داخلی است؛ اما به دلیل ماهیت پر اهمیت خود به یکی از شاخه‌های اصلی سئو تبدیل شده است؛ تا حدی که بسیاری از کارشناسان آن را جدا از سئو داخلی و خارجی می‌دانند. در ادامه با سئو تکنیکال آشنا می‌شویم و به بررسی مهم‌ترین تکنیک‌های به‌کاررفته در این نوع سئو می‌پردازیم. همراه‌مان باشید.

سئو تکنیکال Technical SEO چیست

همان‌طور که در مطلب سئو چیست ذکر کردیم، سئو مجموعه فعالیت‌ها و فرایندهایی است که اگر به درستی انجام شود، می‌تواند جایگاه وبسایت شما را در موتورهای جست‌وجو به ویژه گوگل بالا ببرد، باعث افزایش ترافیک سایت‌تان شود و کاربران بیشتر و باکیفیت‌تری را به سمت سایت شما هدایت کند. یک سری از این فرایندها و فعالیت‌ها در حوزه‌ی تکنیکال یا فنی سایت قرار می‌گیرد که به عنوان سئو تکنیکال یا فنی شناخته می‌شود.

سئو تکنیکال مجموعه‌ی اقدامات فنی است که کارشناسان سئو با استفاده از آن‌ها به بهینه‌سازی سایت و سرور می‌پردازند. این اقدامات به ربات‌های خرنده‌ی موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند تا بتوانند هر چه بهتر داخل سایت شما بچرخند و از محتوای آن مطلع شوند.

سئو تکنیکال در زمینه‌ی بهبود و بهینه‌سازی سایت از نظر فنی مانند کدنویسی فعالیت دارد و تلاش دارد سایت را به گونه‌ای بهینه‌سازی کند که ایندکس کردن (ثبت و فهرست شدن مطلب در حافظه‌ی موتورهای جست‌وجو) مطالب و صفحه‌های آن در موتورهای جست‌و‌جو راحت انجام شود. اگر سایت شما از نظر فنی مشکل ساختاری یا تکنیکال داشته باشد، دو مشکل ممکن است برای سایت شما به وجود بیاید. اول اینکه حرکت کاربر در سایت مختل شود و او نتواند به آنچه در پی آن به سایت شما مراجعه کرده برسد؛ دوم اینکه ربات‌های موتورهای جست‌وجو نتوانند به درستی به بررسی سایت شما بپردازند و آن را در لیست پیشنهادی خود به کاربر قرار دهند. بنابراین باید از طریق بهینه‌سازی سئوی تکنیکال هم به کاربر، هم به ربات‌های موتورهای جست‌وجو کمک کنید تا به راحتی در سایت شما بچرخند و آن چیزی که به دنبال آن هستند را به دست بیاورند.

مهم‌ترین فاکتورهای سئو تکنیکال

سئو تکنیکال به مانند سئوی داخلی و خارجی تکنیک ها و روش هایی دارد که با استفاده از آنها می توان بخش فنی سئوی سایت را بهبود بخشید و تجربه ی بهتری هم برای موتورهای جست‌وجو و هم کاربران ایجاد کرد. در ادامه به بررسی مهمترین فاکتورهای سئو تکنیکال می پردازیم و چک لیست سئو تکنیکال را با هم مرور می‌کنیم:

سرعت سایت

یکی از مهم‌ترین مواردی که در سئو تکنیکال اهمیت دارد، سرعت لود شدن سایت است. گوگل اهمیت زیادی به این موضوع می‌دهد و آن را یکی از فاکتورهای اصلی رتبه‌بندی سایت ها در صفحه‌ی نتایج می‌داند. سرعت لود شدن صفحات سایت رابطه‌ی مستقیمی با تجربه کاربریِ کاربران سایت شما دارد و هر اندازه سرعت لود شدن سایت‌تان بیشتر باشد، رضایت مخاطبان‌تان نیز بیشتر می‌شود. از برنامه‌نویسان و سئوکاران وبسایت خود بخواهید با استفاده از روش‌هایی مانند استفاده از سرور و هاست قدرتمند و سریع، استفاده از یک ارائه دهنده‌ی DND سریع، فشرده سازی صفحات وب، فشرده سازی کدهای سایت، استفاده از استایل شیت CSS و غیره، سرعت لود شدن سایت‌تان را بالا ببرند. باید بدانید که تحمل کاربران به طور میانگین برای باز شدن یک وبسایت، بین 2 تا 7 ثانیه است و اگر این امر بیش از این طول بکشد، کاربران سایت شما را به مقصد سایت دیگری ترک می‌کنند.

موبایل فرندلی و ریسپانسیو بودن سایت

با گسترش هر چه بیشتر گوشی‌های همراه، امروزه کاربران بیشتر از این طریق به وب گردی می پردازند و کمتر با استفاده از کامپیوترهای شخصی‌شان وارد فضای وب می‌شوند. به همین دلیل موبایل فرندلی و ریسپانسیو بودن سایت‌ها این روزها اهمیت زیادی پیدا کرده است. منظورمان از ریسپانسیو بودن سایت این است که محتوای سایت به طور خودکار و به درستی روی صفحه‌ی موبایل یا تبلت به نمایش درآید و شکل و ساختار آن به هم نریزد. این موضوع یکی از فاکتورهای مهم رتبه‌بندی برای هر سایت است و گوگل در بررسی‌های خود آن را در نظر می‌گیرد. 

tJrE05rWFsYF

 

سایت مپ یا نقشه سایت

یکی از نکات مهمی که برای هر سایتی اهمیت دارد، تهیه نقشه سایت به صورت فایل XML است. سایت مپ این امکان را به ربات‌های خزنده‌ی موتورهای جست‌وجو می‌دهد که در هنگام خزش و چرخیدن در سایت‌تان درک درستی از آن به دست بیاورند و بدانند با چه چیزی طرف هستند. از سایت مپ‌ها به عنوان نقشه‌ی راه جست‌وجو نیز نام می‌برند که به موتورهای جست‌وجو می‌گویند هر صفحه در سایت دقیقاً کجاست و چه وضعیتی دارد. هر فایل سایت مپ ‌میتواند حاوی نکاتی مانند آخرین باری که روی یک صفحه تغییراتی ایجاد شده، اولویت‌های سایت‌تان و اینکه سایت هر چند وقت یک بار به‌روزرسانی می‌شود، باشد. حتماً این نکته را در زمان بررسی سئو تکنیکال سایت‌تان در نظر داشته باشید و اگر سایت مپ ندارید، هر چه سریع‌تر برای ساخت آن اقدام کنید.

امنیت سایت

امنیت سایت نیز برای گوگل اهمیت بسیاری دارد و یکی از فاکتورهای مهمی است که از آن برای رتبه‌بندی سایت در صفحات نتایج استفاده می‌کند. سایت‌هایی که امنیت بالایی ندارند و به راحتی اطلاعات آن‌ها یا کاربران‌شان مورد تهدید قرار می‌گیرد، نباید انتظار داشته باشند که جایگاه‌ بالایی را در صفحات نتایج به خود اختصاص بدهند. یکی از روش‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن به کاربران و گوگل اطمینان بدهید که سایت شما امن طراحی شده، استفاده از لایه سوکت‌های امن است. این لایه سوکت‌ها که با نام SSL شناخته می‌شوند، نوعی تکنولوژی امنیتی محسوب‌ می‌شوند که بین وب سرور و مرورگر یک لینک کدگذاری شده ایجاد می‌کنند. سایت‌هایی که از این تکنولوژی بهره می‌برند، در آدرس URL خود به جای http از https استفاده می‌کنند. این موضوع را حتماً در چک لیست سئو تکنیکال خود قرار دهید و آن را رعایت کنید.

فایل ROBOTS.TXT

در بسیاری از سایت‌ها، بخش‌‌ها و صفحاتی هستند که نیازی به ایندکس شدن و نمایش در صفحات گوگل ندارند. برای انجام این کار و برای اینکه ربات‌های خرنده‌ی گوگل را متوجه کنید در کدام بخش‌های سایت بخزند و کدام بخش‌ها را به حال خود واگذار کنند، می‌توانید به سراغ فایل robots.txt بروید. در این فایل که به صورت نسخه متنی روی روت هاست شما قرار می‌گیرد، دستورات مشخصی نمایش داده می‌شود که خرنده‌ها بدانند چه محتوایی و صفحاتی باید ایندکس و چه صفحاتی مانند صفحات پرداخت نادیده گرفته شوند.

صفحات 404 و لینک‌های شکسته

برخی اوقات اتفاق می‌افتد که محتوای برخی از صفحات از سایت‌ شما حذف می‌شود یا خودتان اقدام به حذف مطالب آن صفحه‌ها می‌کنید؛ در این صورت زمانی که کاربر روی آن صفحه کلیک می‌کند، با یک خطای 404 روبرو م‌ شود. به طور کلی صفحه‌های 404، صفحاتی هستد که دیگر محتوایی در آن‌ها به نمایش در نمی آید و تمام محتوای موجود در آن‌ها حذف شده است. حالا اگر از هر جای دیگر، چه سایت خودتان چه سایت های دیگر، لینکی به این صفحه داده باشید، این لینک به عنوان لینک شکسته شناخته می‌شود. برای اینکه بتوانیم از دست این صفحات 404 و لینک‌های شکسته که گوگل حساسیت زیادی به آن‌ها دارد، خلاص شویم باید از راهکار ریدایرکت 301 استفاده کنیم. این راهکار به ربات‌های خزنده و کاربران کمک می‌کند، از صفحات حذف شده وارد صفحه‌های اصلی سایت یا دیگر صفحات جایگزین شوند. 

dR5vnAUkGjiY

 

محتوای تکراری و تگ کنونیکال

برخی از سایت‌ها به ویژه سایت‌های فروشگاهی، صفحاتی با محتوای تکراری (duplicate content) دارند که وجود این صفحات تکراری ممکن است برای سئوی سایت آن‌ها امتیاز منفی داشته باشد. فرض کنید شما یک لباس با رنگ‌های مختلف در سایت خود می‌فروشید و تمام مشخصات این لباس در صفحه‌های مختلفی که برای معرفی آن تعریف کرده‌اید، یکی است و تنها لختلاف در رنگ آن‌هاست؛ گوگل محتوایی که برای این صفحات تعریف کرده‌اید را به صورت محتوای تکراری می‌شناسد.

برای جلوگیری از این مشکل، راه‌حلی به نام تگ کنونیکال (canonical) وجود دارد، به این صورت که با استفاده از این تگ به موتورهای جست‌وجو و ربات‌های آن‌ها می‌گویید کدام صفحه، صفحه‌ی اصلی است و باید ایندکس شود و به محتوای کدام صفحات کاری نداشته باشد.

اسکیما برای صفحات مختلف سایت

ربات‌های خزنده‌ی گوگل و هوش مصنوعی آن، هنوز به مرحله‌ای نرسیده است که بداند شما دقیقاً چه نوع محتوایی روی سایت‌های خود قرار داده‌ و در مطالب خود از چه چیزی صحبت کرده‌اید. برای حل این مشکل شما می‌توانید، از داده‌های ساختاریافته یا کدهای اسکیما (schema) استفاده کنید تا به موتورهای جست‌وجو کمک کنید درک بهتری از محتوای سایت شما داشته باشند و بهتر بدانند با چه نوع محتوایی طرف هستند. گوگل در ازای وقت و هزینه‌ای که برای این کار می‌گذارید، جایگاه بهتری در صفحات نتایج به شما می‌دهد و از طریق ریچ اسنیپت‌ها وبسایت‌تان را به شکل ویژه‌تری در این صفحات به نمایش در می‌آورد. نمایش ستاره‌های امتیازدهی که برای صفحه‌های نقد و بررسی درنظر گرفته‌اید، نمایش تعداد ویوها و لایک‌های صفحات‌تان، از جمله این ریچ اسنیپت‌ها هستند که بین سایت شما و دیگر وبسایت‌ها تمایز ایجاد می‌کنند.

بردکرامب یا نشانگر صفحات

بردکرامب‌ها (breadcrumb) یکی دیگر از موارد موجود در چک لیست سئو تکنیکال محسوب می‌شوند. به لینک صفحه‌ای که در آن قرار دارید توجه کنید، ابتدا لینک اصلی سایت نوشته شده است، سپس بخش مقالات که روی آن کلیک کرده اید با عنوان blog دیده می‌شود و سپس لینک خود این صفحه نمایش داده شده است. اینکه شما با استفاده از لینک‌های موجود در صفحه‌ای که در آن قرار دارید، بدانید در کدام بخش از سایت هستید، چیزی است که از آن به عنوان برد کرامپ یاد می‌کنیم. برد کرامپ به کمک موتورهای جست‌وجو نیز می‌آید و به آن‌ها می‌گوید در کدام صفحه قرار دارند و سایت چه ساختاری دارد. از آنجایی که برد کرامپ‌ها تجربه‌ی کاربری خوبی نیز برای کاربران سایت شما ایجاد می‌کنند، می‌توانند روی سئو سایت شما نیز تأثیر مثبتی بگذارند.

در انتها

در این مطلب به سوال سئو تکنیکال چیست پاسخ دادیم و با مهم‌ترین تکنیک‌ها و روش‌های مورد استفاده در آن آشنا شدیم. البته حوزه‌ی سئو فنی بسیار گسترده‌تر از این موارد است و اجرای آن به یک کارشناس خبره‌ی سئو نیاز دارد. به هیچ عنوان سئو تکنیکال را از برنامه‌های سئوی سایت خود کنار نگذارید و سعی کنید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. اگر برای سایت خود در بخش سئو تکنیکال نیاز به مشاوره دارید و می‌خواهید از صحت انجام سئوفنی سایت‌تان مطمئن شوید، می‌توانید با کارشناسان ما در شرکت توسعه فناوری نیک آوازه تماس بگیرید و با آن‌ها در این زمینه مشورت کنید. منتظرتان هستیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها