کامپوزیت و لمینت دندان: دو سرویس دندانپزشکی مشابه اما متفاوت!

کد خبر: 1094770

در حال حاضر با پیشرفت علم دندانپزشکی در تمامی زمینه‌ها، به راحتی می‌توان با استفاده از کامپوزیت و لمینت دندان، مشکلاتی از قبیل به هم ریختگی‌های جزئی و یا بدرنگی دندان‌ها و همچنین باز بودن بین آن‌ها را به راحتی برطرف نمود. همچنین با استفاده از ایمپلنت و بریج و .. دیگر شما کمتر کسی را می‌بینید که نتواند جایگزین مناسبی برای دندان‌های از دست رفته‌اش بیابد. ما در این مطلب قصد داریم بیشتر درباره روش‌های مختلف لمینت و کامپوزیت دندان صحبت کرده و تفاوت لمینت و کامپوزیت را شرح دهیم. 

5Ll9NmRRGieR

لمینت چیست؟

پیش از آن که به طور اختصاصی به معرفی روش‌های اصلاح دندان‌ها از طریق لمینت بپردازیم لازم است شما را با یک اصطلاح آشنا کنیم. اصطلاحی که گاهی توسط افراد اشتباه به کار می‌شود و شاید از طرف برخی پزشکان به این شکل مصطلح شده باشد، ولی اشتباه است. بنابراین ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که لمنیت دندان چیست؟ لمینت در معنای عمومی‌اش به معنای روکشی است که روی برخی از مواد یا محصولات قرار می‌گیرد و ضمن استحکام بخشی به آن، رنگ و طرح آن محصول را نیز می‌توان تغییر داد و یا عیوبی را به واسطه آن پوشاند. حتماً شنیده‌اید که گاهی کف خانه، دیوارها و یا حتی سایر وسایل را می‌توان لمینت کرد و طرح و رنگ جدیدی به آن‌ها بخشید. در دندانپزشکی هم به هر روکشی که روی دندان‌های شما قرار می‌گیرد و می‌توان اندازه و شکل و رنگ آن را انتخاب کرد، لمینت دندان گفته می‌شود. حال این لمینت به دو نوع لمینت کامپوزیتی و لمینت سرامیکی تقسیم می‌شود که لمینت کامپوزیتی با استفاده از موادی خاص، توسط پزشک روی دندان گذاشته و شکل داده می‌شود و لمینت سرامیکی از جنس سرامیک توسط لابراتور ساخته شده و دندانپزشک آن را روی دندان فرد می‌چسباند. حال که با این اصطلاح آشنا شدید ما در ادامه به معرفی هر یک از انواع لمینت کامپوزیت و لمینت دندان سرامیکی پرداخته و شباهت و تفاوت این دو را بررسی خواهیم کرد.

لمینت دندان یا لمینت سرامیکی چیست؟

لمینت سرامیکی یا پرسلن ونیر با استفاده از موادی که همرنگ دندان است، ساخته می‌شود و جهت اصلاح طرح لبخند و یا رفع به هم ریختگی‌های نه چندان حاد و اصلاح بدرنگی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. لمینت دندان سرامیکی در لابراتور ساخته شده و توسط دندانپزشک متخصص روی دندان فرد قرار می‌گیرد. ویژگی استفاده از لمینت سرامیکی در این است که دندانپزشک کمترین میزان تراش را روی دندان اعمال می‌کند و هنگامی که که لمینت دندان سرامیکی روی دندان‌ها چسبانده می‌شود به جهت ضخامت 5 الی 6 میلی متری که دارد، استحکام بسیار بیشتری به دندان‌ها می‌بخشد و نما و رنگ دندان‌ها را نیز زیباتر خواهد کرد. به همین جهت است که این روش در دنیا طرفداران بسیاری پیدا کرده و افراد می‌توانند جهت رفع مشکلات زیر از این روش استفاده نمایند.

  • رفع بدشکلی دندان‌ها که در اثر شکستگی، ترک خوردگی و کج بودن دندان‌ها حاصل شده است.
  • رفع بد رنگی دندان‌ها که به جهت استعمال سیگار و یا دارویی خاص به وجود آمده است.
  • اصلاح طرح لبخند که به شما کمک می‌کند دندان‌هایی زیبا داشته باشید و از خنده خود لذت ببرید.

CIIWjgir9K9F

کامپوزیت دندان یا لمینت کامپوزیتی چیست؟

کامپوزیت دندان نیز یکی از روش‌های لمینت دندان به شمار می‌آید که از نظر موارد استفاده کارکردی شبیه به لمینت دندان سرامیکی دارد و برای اصلاح طرح لبخند، اصلاح بد فرمی و به هم ریختگی دندان‌ها و همچنین رفع بد رنگی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این تفاوت که بر خلاف لمینت دندان سرامیکی که توسط لابراتوار ساخته می‌شود، کامپوزیت دندان با استفاده از موادی مخصوص یعنی همان موادی است که برای پر کردن دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، توسط دندانپزشک به طور مستقیم روی دندان گذاشته و شکل داده می‌شود.

زیبایی کامپوزیت دندان همگی به هنر دنداپزشک شما بستگی دارد. زیرا دندانپزشک ماهر می‌تواند مانند یک مجسمه ساز حرفه‌ای به گونه‌ای مواد را روی دندان شما شکل دهد که دندان کامپوزیت شما از نظر رنگ و ساخت تفاوتی با دیگر دندان‌های شما نداشته باشد. پس از این مرحله با استفاده از دستگاه لایت کیور به آن نور تابانده می‌شود که باعث سخت و محکم شدن آن شده و فرم نهایی را می‌پذیرد. در استفاده از روش درمان کامپوزیت دندان نیز کمترین تراش روی دندان‌های فرد اعمال می‌شود و تنها در طی مدت چند ساعت می‌توان دندان‌ها را زیبا و مرتب کرد.

تفاوت لمینت کامپوزیت و لمینت دندان سرامیکی

همان طور که گفتیم از نظر کارایی هر دو نوع لمینت کامپوزیت و لمینت دندان سرامیکی برای مشکلات یکسانی به کار برده می‌شوند و تفاوتی که بین لمینت سرامیکی و یا کامپوزیتی وجود دارد را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

  • کامپوزیت دندان برای درمان زیبایی دندان افرادی که در سنین پایین هستند مناسب‌تر است.
  • لمینت دندان سرامیکی از مقاومت بیشتری نسبت به روش کامپوزیتی برخوردار است.
  • لمینت دندان سرامیکی از ثبات رنگ بیشتری نسبت به کامپوزیت دندان برخوردار است.
  • در روش لمینت کامپوزیت دندان‌ها نسبت به لمینت دندان سرامیکی، تراش کمتری می‌خورند.
  • در خصوص تفاوت لمینت و کامپوزیت می‌توان به قیمت کمتر کامپوزیت نسبت به لمینت سرامیکی اشاره کرد.
  • میانگین عمر لمینت دندان سرامیکی ۸ سال و لمینت کامپوزیتی ۴ سال می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت لمینت و کامپوزیت روی لینک زیر کلیک کنید:

https://drserita.com/2021/04/17/لمینت-بهتر-است-یا-کامپوزیت/

کلینیک دندانپزشکی سریتا

4CN2klUfhQcJ

در شرایط حال حاضر دنیا و کشور ما که با بیماری واگیردار کرونا روبرو هستیم، برای بسیاری از افراد، قرارگیری در کلینیک‌های پزشکی و دندانپزشکی سخت خواهد بود. بنابراین کلینیک دندانپزشکی دکتر سریتا با طراحی یک اپلیکیشن جذاب به شما کمک خواهد کرد تا پروسه مشاوره را برای دریافت خدمات دندانپزشکی با سرعت بیشتر و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام دهید و در صورت نیاز به کلینیک مراجعه نمایید. برای این منظور لازم است شما وارد سایت کلینیک دندانپزشکی دکتر سریتا به آدرس الکترونیکی https://drserita.com/ شوید و پس از انتخاب نوع خدماتی که به ان نیاز دارید، از قبیل لمینت کامپوزیت و لمینت دندان سرامیکی و پر کردن و یا ایمپلنت دندان و .. اطلاعات و تصاویر درخواستی را برای دکتر سریتا ارسال کنید.

دکتر سریتا بهترین مطب‌ها و کلینیک دندانپزشکی را به شما پیشنهاد می‌کند و بدون آن که شما مجبور به حضور در کلینیک شوید، می‌توانید از هزینه‌های مربوط به خدمات مورد نظرتان آگاه شوید. همچنین می‌توانید از مشاوره کارشناسان و مشاوران این مرکز در خصوص جزئیات، زمان حضور در هر یک از کلینیک‌ها و .. برخوردار شوید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها