نکاتی که علاقمندان به خرید کالا های آنتیک باید بدانند

کد خبر: 1115413
نکاتی که علاقمندان به خرید کالا های آنتیک باید بدانند

عتیقه یا آنتیک ( Antique ) به چیز های قدیمی ای گفته می شود که در کلکسیون ها گردآوری می شوند. اگر خودتان یکی از علاقمندان به کالا های آنتیک نباشید، قطعاً نزدیکان یا دوستانی دارید که به خرید یا جمع آوری آن ها علاقمند هستند. اجناس آنتیک به دلیل زیبایی، ارزش مادی و حتی معنوی آن ها از گذشته تا به امروز مورد توجه بسیاری از افراد عادی و هنرمندان گرفته تا کلکسیونر ها بوده اند. اما قبل از خرید کالا های عتیقه نکات مهمی را لازم است بدانید که ما در ادامه ی این مطلب به آن ها اشاره خواهیم کرد.

 

پر طرفدار ترین کالا های آنتیک

با اینکه تمامی اجناس قدیمی خاص و ارزشمند هستند و انتخاب یک عتیقه به سلیقه ی شخصی، احساس درونی و بسیاری موارد دیگر وابسته است، برخی از انواع عتیقه ها از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند و قبل از آنکه به نکاتی که در بالا گفتیم بپردازیم، به شما سه مورد از محبوب ترین اجناس آنتیک را معرفی خواهیم کرد:

 

  1. ساعت رومیزی آنتیک
  2. دیوارکوب دکوری آنتیک
  3. مجسمه های دکوری آنتیک

روش تشخیص اجناس عتیقه اورجینال

تشخیص عتیقه ی اصل از تقلبی نیاز به دانش تخصصی و دقت بسیاری دارد، به طوری که می توان گفت انجام این امر برای هر کسی امکان پذیر نیست و بهتر است برای بررسی صحت عتیقه، آن را به افراد متخصص در این حوزه واگذار کنید. اما در ادامه به ذکر چند نکته ی ساده و در عین حال کاربردی اشارi خواهیم کرد که می تواند به شما در تشخیص عتیقه های تقلبی کمک کنند.

  1. در دوران باستان اضافات پرس روی عتیقه ها به خصوص سکه ها وجود نداشت و اشکال روی آن ها ممکن است پاک شده به نظر برسند.
  2. پاتین موجود در عتیقه  های اصل با مواد اسیدی یا بازی مانند الکل، سرکه، لیمو، اسید و... از بین می رود، در حالی که پاتین عتیقه های تقلبی حتی با یک دستمال خیس نیز پاک می شود.
  3. اگر رنگ آلیاژ عتیقه در هر قسمت متفاوت باشد ممکن است دلیلی بر تقلبی بودن آن باشد.
  4. سکه های اصل وقتی کف دست گذاشته شوند، لیز می خورند اما سکه های تقلبی لیز نمی خورند یا اصلاحاً به دست می چسبند.
  5. اگر اشکال و نوشته های روی عتیقه با تاریخ مغایرت داشته باشند و اصطلاحاً یک مجموعه ی تاریخی را تشکیل ندهند، می توان گفت آن عتیقه تقلبی ست.
  6. وجود خطا در نوشته ها و یا متعلق نبودن آن خط به دوران باستانی خاص می تواند یکی دیگر از دلایل اصل نبودن یک عتیقه باشد.
  7. کیفیت و سبک ریخته گری معادن دوران باستان با امروزه تفاوت بسیاری دارد. به طور مثال می توان به کمک یک ذره بین روی سکه های قدیمی را نگاه کرد تا لکه های سیاهی که روی آن هست را مورد بررسی قرار داد.

نگهداری و تمیز کردن انواع اجناس آنتیک

کالاهای آنتیک و عتیقه به علت ارزش و قدمت زیادی که دارند معمولا از قیمت بالایی نیز برخوردار هستند همین امر باعث می شود تا علاقمندان به آنتیک  همواره به دنبال روش هایی برای نگهداری و تمیز کردن اجناس آنتیک باشند تا این کالاها همیشه در بهترین ظاهر خود بمانند. هر کدام از کالا های عتیقه با توجه به نوع و جنسی که دارند، روش متفاوتی برای تمیز کردن نیز دارند که ما در ادامه به ذکر روش های تمیز کردن برخی از عتیقه های قدیمی خواهیم پرداخت.

روش تمیز کردن ظروف مسی عتیقه

سه ماده ی نمک + سرکه + آرد را با یکدیگر ترکیب می کنیم تا خمیری نرم بدست آید. سپس آن را به آرامی به سطح ظرف می مالیم، یک ساعت صبر کرده آن را با آب ولرم می شوئیم و با دستمال مخصوص خشک می کنیم.

 

روش تمیز کردن ظروف چینی آنتیک

از آن جایی که کالاهای آنتیک چینی مثل سرویس های چای خوری رویال آلبرت شکننده هستند، ابتدا لازم است یک حوله ی نرم و ضخیم را در یک ظرف بزرگ پهن کرده و سپس آن را پر از آب نسبتاً گرم کنیم و کمی در آن مایع ظرفشویی ریخته و در آب حل می کنیم. بعد با کمک یک اسکاچ نرم به آرامی ظرف را می شوئیم، با آب ولرم آبکش کرده و توسط دستمال مخصوص، ظرف را خشک می کنیم.

 

روش تمیز کردن ظروف برنجی عتیقه

در ابتدا گرد و غبار روی سطح ظرف را با استفاده از پارچه ای نرم و بدون کرک پاک می کنیم و با ترکیب مواد ( نمک + جوش شیرین + آب لیمو ) یک خمیر تهیه کرده و روی بدنه ی ظرف می مالیم. پس از 15 دقیقه با آب ولرم شسته و با پارچه ی مخصوص خشک می نماییم.

 

 

روش تمیز کردن ظروف نقره عتیقه

به طور کلی ظروف نقره به دلیل بافت حساسی که دارند به نگهداری بیشتری نیاز دارند و برای تمیز کردن آن ها باید وقت و دقت بیشتری را صرف کرد. روش کار بدین صورت است که دور یک ظرف شیشه ای را آلومینیوم پیچیده و ظرف نقره ای خودمان را درون آن ظرف شیشه ای قرار می دهیم. سپس کمی جوش شیرین روی ظرف ریخته و آن ها در یک قابلمه حاوی آب جوش قرار می دهیم. وجود جوش شیرین و فویل آلومینومی موجب جدا شدن ذرات کدر ظرف نقره ای می شوند.

 

روش تمیز کردن سکه عتیقه

برای تمیز کردن یک سکه ی عتیقه که قدمت زیادی دارد، بهتر است از محلول آب + سرکه سفید استفاده کنید. بدین صورت که سکه را در این محلول قرار داده، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با دستمال مخصوص تمیز کنید.

 

معرفی بهترین گالری فروش اجناس آنتیک

انتخاب یک عتیقه فروشی معتبر که تجربه ی خریدی مطمعن را به شما هدیه بدهد، یکی از مهم ترین و چالش بر انگیز ترین انتخاب ها برای هر طرفدار کالای آنتیکی می باشد. در این میان، گالری کاریزما آنتیک با سال ها تجربه ی تخصصی در زمینه ی ارائه اجناس آنتیک خاص و اصل از دیدگاه خریداران به عنوان بهترین عرضه کننده ی کالا های آنتیک شناخته شده است که با مشاوره ی اختصاصی به شما کمک می کند انتخابی هوشمندانه تر داشته باشید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها