لاپاراسکوپی رحم چیست و با چه هدفی انجام می‌شود؟

کد خبر: 1146027

لاپاراسکوپی رحم با هدف بررسی ناحیه شکم و مشکلات مربوط به رحم و تخمدان‌ها صورت می‌گیرد و دارای کمترین میزان جراحت است. واژه لاپاراسکوپی، برگرفته از کلمات یونانی لاپارا و اسکپو است که به معنای دیدن پهلو می‌باشد. در این مقاله قصد داریم به طور کامل در مورد این جراحی به شما توضیح دهیم پس تا انتها همراه ما باشید.

هدف از انجام لاپاراسکوپی رحم چیست؟

وجود برخی مشکلات در اندام‌های تولید مثل زنان مانند رحم و تخمدان‌ها می‌تواند باعث ناباروری شود. معمولا، عمل لاپاراسکوپی رحم با هدف شناسایی عوامل به وجود آورنده این شرایط و درمان آنها انجام می‌شود.

همه‌ی بیماران حوزه زنان، نیازی به انجام این جراحی ندارند. لاپاراسکوپی رحم فقط در موارد خاص، بنابر تشخیص پزشک متخصص و توسط جراح متخصص زنان انجام می‌شود. توسط لاپاراسکوپی رحم می‌توان بیماری‌هایی نظیر چسبندگی لوله‌های رحمی، کیست تخمدان و فیبروز رحم را تشخیص داد. لاپاراسکوپی، به تشخیص دقیق بیماری‌ها کمک کرده و می‌توان همزمان جراحی‌ لازم برای برطرف کردن مشکلاتی مانند کیست تخمدان و چسبندگی لوله‌های رحمی را انجام داد.

 

چگونگی انجام جراحی لاپاراسکوپی رحم

برای انجام لاپاراسکوپی رحم یا سایر نقاط شکمی، بیهوشی صورت می‌گیرد و بخش بسیار کوچکی از شکم یا اطراف لگن برش داده می‌شود. سپس کابلی باریک و منعطف به نام لاپاراسکوپ از محل برش وارد بدن می‌شود. ایجاد شکاف کوچک در این سبک از جراحی، باعث کاهش عوارض جراحی‌های باز مانند خونریزی و عفونت شده. همچنین، اسکار و جای زخم‌های پس از جراحی بسیار کوچک‌تر هستند و کم‌تر خود را نشان می‌دهند علاوه بر این، لاپاراسکوپی با درد کمتری همراه است و دوران نقاهت آن کوتاه‌تر است. به همین دلیل به آن جراحی با کمترین تهاجم نیز گفته می‌شود.

لاپاراسکوپ لوله‌ای منعطف، بلند و باریک است که یک دوربین و منبع نوری کوچک اما با کیفیت بالا بر روی آن تعبیه شده اند. از طریق این دستگاه می توان اندام‌های داخل شکم را به دقت مشاهده کرد. این دستگاه نقطه‌ی عطفی در زمینه جراحی است که بسیاری از مشکلات و عوارض مربوط به جراحی سنتی یا باز را از بین برده است. در بیماری‌های مربوط به لگن که در خارج از بدن قابل مشاهده نیستند، لاپاراسکوپی می‌تواند بهترین روش برای تشخیص و درمان بیماری باشد. همچنین، به دلیل وارد نشدن دست جراح به داخل بدن، عمل دقیق‌تر انجام شده و فرد پس از جراحی به عوارض بسیار کمتری دچار می‌شود.

 

لاپاراسکوپی رحم به چه دلایلی انجام می شود؟

دلایل متعددی می‌توانند باعث بروز ناباروری در افراد شوند. مشکلات ژنتیکی، آسیب دیدگی بر اثر حوادث و بروز بیماری از جمله این دلایل هستند. تشخیص ناباروری در زنان با انجام معاینات دقیق توسط  یک متخصص زنان و زایمان خوب صورت می‌گیرد. چنانچه مشخص شود مشکل مربوط به رحم یا تخمدان‌ها ست، سونوگرافی یا لاپاراسکوپی رحم انجام می‌شود. به وسیله لاپاراسکوپی رحم می‌توان بسیاری از بیماری‌های زنان را تشخیص داد. کیست‌های تخمدانی (سیستکتومی) از جمله مشکلات شایع در زنان هستند که به وسیله لاپاراسکوپی رحم تشخیص داده و جراحی می‌شوند. در برخی بیماری‌ها، برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب بیشتر به بدن بیمار، پزشک مجبور می‌شود رحم را خارج کند. جراحی خارج کردن رحم (هیسترکتومی) یا فیبروم رحم (میومکتومی) نیز توسط لاپاراسکوپی صورت می‌گیرند.

بارداری خارج از رحم، مشکلی است که ممکن است برای برخی از زنان اتفاق بیفتد. به این صورت که تخمک بارور شده در بخش‌هایی خارج از رحم مانند لوله‌های رحم یا واژن رشد پیدا می‌کند. تشخیص و درمان این نوع از بارداری به کمک لاپاراسکوپی رحم آسان‌تر و دقیق‌تر است و در صورت جراحی، مشکلات ثانویه دیگری برای بیمار ایجاد نمی کند.

 

چه اقداماتی پیش از لاپاراسکوپی باید انجام داد؟

پیش از انجام لاپاراسکوپی رحم، تحت معاینات عمومی قرار می‌گیرید. بدن شما از نظر سلامت ریوی، قلبی-عروقی و مشکلات داخلی بررسی می‌شود. ممکن است وجود این مشکلات باعث عدم انجام جراحی شوند. بسته به نوع لاپاراسکوپی که انجام می‌دهید، معمولا از شما خواسته می‌شود ۶ الی ۱۲ ساعت قبل از جراحی، از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.

مصرف داروهایی که غلظت خون را کاهش می‌دهند باید قطع شود زیرا این داروها ریسک خونریزی شدید را در طی جراحی افزایش می‌دهند.

 

مراقبت‌های لازم پس از لاپاراسکوپی

برای انجام راحت‌‌تر و دقیق‌تر لاپاراسکوپی، شکم را با گاز مخصوص پر می‌کنند. این کار از تراکم اندام‌های داخل شکم کاسته و فضا را برای مشاهده و معاینه بهتر فراهم می‌کند. پس از اتمام جراحی، گاز را از شکم خارج می‌کنند اما ممکن است مقداری از آن هنوز باقی بماند. به همین دلیل لازم است که بیمار پس از به هوش آمدن مدتی نفس‌های عمیق کشیده و قدم بزند تا گاز باقی مانده از بدن خارج شود. وجود این گاز ممکن است پس از به هوش آمدن، برای شما در ناحیه گردن و شانه درد ایجاد کند که پس از مدتی از بین می‌رود.

جراحی لاپاراسکوپی رحم نیازی به بستری طولانی مدت ندارد. معمولا ۶ ساعت پس از به هوش آمدن، فرد مرخص می‌شود. اگر بنا به تشخیص پزشک نیاز به مراقبت ویژه بود، یک روز پس از به هوش آمدن ترخیص انجام می‌شود.

پس از جراحی ممکن است دچار دردهای شکمی و یا خونریزی هایی مشابه دوران قاعدگی باشید. این تغییرات پس از لاپاراسکوپی رحم طبیعی بوده و جای نگرانی ندارند. با گذر زمان و طی کردن روند بهبودی، این عوارض کاهش یافته و از بین می‌روند. چنانچه هرگونه درد و مشکل غیرعادی در بدن خود احساس کردید، به پزشک گزارش دهید.

 

هزینه‌های انجام جراحی

انجام لاپاراسکوپی رحم به تجهیزات و دانش پیشرفته نیاز داشته و نسبت به جراحی باز، هزینه بیشتری دارد. اما از طرفی دوران نقاهت در این شیوه از جراحی کوتاه‌تر است و می‌توانید زودتر به روال معمول زندگی خود بازگشته و به انجام کارهای روزمره بپردازید. این جراحی فقط در برخی مراکز درمانی معتبر توسط جراحان متخصص انجام می‌شود.

 امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید.  دکتر درویش زاده علاوه بر خدمات درمانی به خدمات زیبایی و عمل جراحی زیبایی زنان  مانند لابیاپلاستی، تنگ کردن واژن، سفید کردن و ... میپردازد. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در وب سایت دکتر فرزانه درویش زاده متخصص زنان و زایمان به آدرس drdarvishzadeh.com  مطرح کنید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها