استادیوم‌های ورزشی مسابقات فوتبال جام جهانی قطر

کد خبر: 1169774

کشور قطر میزبان گران‌ترین دوره مسابقات جام جهانی فوتبال است. مسابقاتی که برای اولین بار است که در یک کشور خاورمیانه‌ای برگزار شده و طرفداران پروپاقرص فوتبال را از سراسر جهان به این منطقه می‌کشاند. طبق پیش بینی‌ها قرار است از زمان برگزاری مسابقات تا پایان آن بیش از 1.5 میلیون نفر به قطر سفر کرده و مهمترین رویداد ورزشی را از نزدیک تماشا کنند؛ بنابراین استادیوم های برگزاری مسابقات بیش از چیز دیگر در مرکز توجه قرار دارند. استادیوم‌هایی که قرار است میزبان بزرگان تاریخ فوتبال جهان باشند. به همین بهانه با آژانس هواپیمایی ستاره ونک همراه شده و نگاهی خواهیم داشت به استادیوم های ورزشی مسابقات فوتبال جام جهانی 2022 قطر.

قطر کشوری نسبتا کوچک در خاورمیانه است که میزبانی رویدادی بسیار بزرگ و باشکوه را بر عهده دارد؛ بنابراین بحث تور جام جهانی قطر در این روزها بسیار داغ شده و بر سر زبان‌ها افتاده، اما پیش از هر اقدامی برای سفر به قطر لازم است بدانیم که بازی‌های فوتبال جام جهانی 2022 قرار است در کدام شهرها و استادیوم‌های قطر برگزار شوند. خوشبختانه وسعت کوچک قطر کار را برای تیم‌های فوتبال و تماشاگران راحت کرده است چرا که دیگر نیازی نیست برای انجام یا تماشای بازی پروازهای طولانی مدت و بین شهری را تحمل کنند بلکه تنها با یک ترانسفر نهایتا یک ساعته می‌توانند خود را به استادیوم مورد نظرشان برسانند.

8 استادیوم قطر برای جام جهانی

کشور قطر استادیوم‌های خود را برای برگزاری مسابقات فوتبال جام جهانی 2022 با بهترین و پیشرفته‌ترین امکانات روز دنیا تجهیز کرده است. تمامی مسابقات جام جهانی در 8 استادیوم برگزار می‌شوند. در ادامه این استادیوم‌ها را معرفی می‌کنیم:

1. استادیوم الجنوب (Al Janoub Stadium)

استادیوم الجنوب با نام قدیمی الوکره در سال 2019 ساخته و چندی پیش برای مسابقات جام جهانی فوتبال با معماری بسیار زیبا مجددا بازسازی شد. نمای خارجی استادیوم مانند لنج‌های سنتی اعراب که در قدیم برای صید مروارید استفاده می‌شدند و به جهازات معروف بودند طراحی شده و نمای داخلی استادیوم نیز المان‌هایی از معماری نئوفوتوریسم و پست مدرن دارد. استادیوم الجنوب 40 هزار نفر ظرفیت داشته و در شهر وکره قطر قرار گرفته است. این ورزشگاه میزبان دوره یک هشتم نهایی مسابقات جام جهانی فوتبال است. علاوه بر زمین فوتبال رستوران، فروشگاه، سالن عروسی، موسسه آموزشی، پیست دوچرخه سواری و اسب سواری نیز از دیگر امکانات مجموعه استادیوم الجنوب هستند.

2. استادیوم احمد بن علی (Ahmad Bin Ali Stadium)

استادیوم احد بن علی در شهر الریان قرار داشته و میزبانی مسابقات گروهی و یک هشتم نهایی را بر عهده دارد. این استادیوم در سال 2003 ساخته شده و به عنوان بهترین استادیوم شهر الریان محل برگزاری لیگ ستارگان قطر به شمار می‌رود. ورزشگاه احمد ابن علی بسیار مجهز بوده و از تمامی امکانات لازم برخوردار است اما جهت اینکه به استانداردهای میزبانی جام جهانی برسد مجددا بازسازی شد. نمای بیرونی استادیوم حالتی مواج دارد همین ویژگی باعث شده از نظر زیبایی ظاهری نیز بسیار مورد توجه قرار گیرد. استادیوم احمد بن علی جهت برگزاری مسابقات جام جهانی ظرفیت 20 هزار نفری خود را به 40 هزار نفر افزایش داد اما پس از اتمام دوره مسابقات به ظرفیت سابق خود باز خواهد گشت.

3. استادیوم بین المللی خلیفه (Khalifa International Stadium)

مسابقات گروهی، یک هشتم و رده بندی جام جهانی در استادیوم بین المللی خلیفه برگزار می‌شوند. این استادیوم 40 هزار نفری در شهر دوحه قرار داشته و اولین استادیومی ست که برای برگزاری مسابقات آماده سازی شد. ساخت ورزشگاه بین المللی الخلیفه به سال 1976 بازمی‌گردد اما پس از تعیین قطر به عنوان میزبان مسابقات، مجددا مورد بازسازی قرار گرفت. البته این استادیوم پیش از مسابقات جام جهانی نیز میزبانی رویدادهای مهم فوتبال از جمله مسابقات بین المللی جام ملت‌های آسیا را نیز برعهده داشته است. استادیوم الخلیفه میزبان نخستین بازی ایران مقابل انگلیس در جام جهانی ست و بی شک به استادیومی خاطره ساز برای تماشاچیان ایرانی تبدیل خواهد شد.

 

4. استادیوم شهر آموزش (Education City Stadium)

شهر آموزش استادیومی ست که در سال 2020 مختص برگزاری مسابقات جام جهانی ساخته شده و علاوه بر زیبایی تمامی استانداردهای جهانی را نیز دارد. این استادیوم مجموعه‌ای کاملا مجزاست که در خارج از شهر و محیطی بیابانی ساخته شده است اما اطراف آن به قدری زیبا تزیین و درختکاری شده که با ورود به آن حتی یک لحظه هم فکر نمی‌کنید در وسط بیابان هستید. استادیوم شهر آموزش در نزدیکی شهر الریان قرار گرفته و 40 هزار نفر ظرفیت دارد. طبق برنامه ریزی‌های انجام شده بعد از برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال قرار است 20 هزار صندلی آن به استادیوم‌های کشورهای در حال توسعه اهدا شود.

5. استادیوم الثمامه (Al Thumama Stadium)

در معرفی استادیوم‌های قطر به یکی از لوکسترین و مجهزترین استادیوم‌های دنیا می‌رسیم. استادیوم الثمامه که در سال 2021 و در شهر دوحه ساخته شده است. این استادیوم چه از نظر زیبایی ظاهری و چه از نظر امکانات در دنیا رقیب ندارد. نمای بیرونی الثمامه المان‌های عربی داشته و به شکل قهفیه (کلاهی سنتی که مردان‌ عرب به سرشان می‌گذارند) طراحی شده است. فضای داخلی استادیوم نیز با به روزترین امکانات روز دنیا تجهیز شده به عنوان مثال تمام صندلی‌های الثمامه دارای صفحه نمایش هستند که این اقدام مرزهای استاندارد ورزشگاه‌های دنیا را جا به جا کرده است. استادیوم الثمامه میزبان مسابقات گروهی، یک هشتم نهایی و یک چهارم نهایی جام جهانی فوتبال 2022 می‌باشد. مسابقه ایران و آمریکا نیز در همین ورزشگاه فوق لوکس برگزار می‌شود.

6. استادیوم البیت (Al Bayt Stadium)

البیت دومین استادیوم لوکس قطر به شمار می‌رود که در سال 2020 در شهر الخور ویژه مسابقات جام جهانی فوتبال ساخته شد. این استادیوم معماری فوق‌العاده جذاب دارد. طرح نمای بیرونی البیت از چادرهای اعراب بادیه نشین الهام گرفته شده و معماری کاملا عربی دارد. تماشاگران مسابقات فوتبال جام جهانی لوکس‌ترین و خاص‌ترین امکانات را در استادیوم البیت در اختیار دارند. به عنوان مثال هتل‌های فوق لوکسی در بخشی از زمین فوتبال این استادیوم ساخته شده که به تماشاگران این امکان را می‌دهد تا بازی را در بالکن‌های اتاق خود تماشا کنند. در مجموع 9 بازی از مسابقات جام جهانی 2022 در استادیوم 60 هزار نفری البیت برگزار می‌شود.

7. استادیوم 974 (974 Stadium)

استادیوم 974 در سال 2021 ساخته شده و میزبان مسابقات مرحله گروهی و یک هشتم نهایی می‌باشد. این استادیوم 40 هزار نفر ظرفیت داشته و در شهر دوحه قرار دارد. استادیوم 974 معماری کاملا متفاوت دارد. در ساخت این ورزشگاه به جای مصالح نرمال از 974 کانتینر استفاده شده و از این رو عنوان نخستین استادیوم مدولار یا پودمانی در جهان را به خود اختصاص داده است. نکته جالب اینکه پس از اتمام مسابقات جام جهانی 2022 قطر این ورزشگاه با تمام زیبایی و عظمتش کاملا تخریب شده و کانتینرهای استفاده شده در آن در سایر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

8. استادیوم ملی لوسیل (Lusail Iconic Stadium)

لوسیل بزرگترین استادیوم قطر است که در سال 2021 ساخته شد. این ورزشگاه 80 هزار نفر ظرفیت داشته و در شهر لوسیل قرار دارد. استادیوم لوسیل را مهمترین ورزشگاه این دوره از مسابقات می‌دانند چرا که قرار است میزبانی مسابقه فینال را بر عهده داشته باشد؛ اما این ورزشگاه نیز در پایان رقابت‌ها به این شکل نمانده و قرار است کمی تغییر کند. بدین صورت که ظرفیت آن به 40 هزار نفر کاهش پیدا کرده و فضاهای خالی به مکان‌های تفریحی از جمله فروشگاه، کافه، کلینیک درمانی و تجهیزات آموزشی و ورزشی تبدیل خواهند شد.

ورزشگاه های بازی ایران در جام جهانی

ایران در گروه B رقابت‌های جام جهانی فوتبال 2022 قطر قرار گرفته و برای صعود به مرحله بعد بایستی با تیم‌های انگلیس، آمریکا و ولز به رقابت بپردازد. در ادامه خواهیم گفت که مسابقات تیم ملی ایران در چه روزی و در کدام استادیوم‌های قطر برگزار می‌شوند:

  • دیدار تیم‌های ایران و انگلیس در تاریخ ۳۰ آبان در ورزشگاه بین المللی الخلیفه انجام می‌شود.
  • دیدار تیم های ایران و ولز در تاریخ ۴ آذر ماه و در ورزشگاه الریان برگزار می‌شود.
  • دیدار تیم‌های ایران و آمریکا در تاریخ ۸ آذر و در ورزشگاه الثمامه برگزار می‌شود.

ورزشگاه های قطر برای فینال جام جهانی

فینال جام جهانی بی شک مهمترین، هیجان‌انگیزترین و پرتماشاگرترین بازی رقابت‌های جام جهانی 2022 قطر خواهد بود؛ بنابراین قطر بهترین ورزشگاه خود را برای تاریخ سازی در این روز در نظر گرفته است. ورزشگاه لوسیل به عنوان بزرگترین استادیوم قطر با ظرفیت 80 هزار نفر میزبان مسابقات فینال جام جهانی فوتبال 2022 است. در مقابل ورزشگاه البیت نیز میزبانی دیدار افتتاحیه این رقابت‌ها را بر عهده دارد. در واقع رویداد بزرگ جام جهانی فوتبال 2022 در البیت قطر آغاز و در لوسیل به پایان می‌رسد. بی شک استادیوم لوسیل از تمامی امکانات خود برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر جشن قهرمانی استفاده خواهد کرد.

شرایط سفر به قطر برای ایرانیان در جام جهانی

ایرانیان برای سفر به بسیاری از کشورهای خاورمیانه بایستی ویزا دریافت کنند به عنوان مثال برای سفر به امارات نیاز به دریافت ویزای دبی خواهیم داشت اما خوشبختانه در طول برگزاری مسابقات جام جهانی شرایطی فراهم شده که مجوز ورود به قطر (ویزای قطر) به صورت فرودگاهی صادر می‌شود. همچنین نزدیکی این کشور به ایران نیز باعث شده تا تماشاگران ایرانی به راحتی بتوانند از طریق مرزهای دریایی و هوایی جهت سفر به قطر اقدام کنند.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها