انواع کفپوش سالن های ورزشی در ایران

کد خبر: 1135376

نصب کفپوش ورزشی برای حفظ ایمنی ورزشکاران در هنگام ورزش امری ضروری است. امروزه با فراگیر شدن ورزش برای عموم مردم، رفتن به باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی جزئی از برنامه روزانه افراد است. همان‌طور که می‌دانید در انواع رشته‌های ورزشی امکان آسیب دیدن وجود دارد؛ اما باید با استفاده از ابزار مربوطه احتمال آسیب دیدگی را به حداقل رساند.

استفاده از کفپوش‌ ورزشی استاندارد می‌تواند تا حد زیادی از انواع خطرات و آسیب دیدگی‌ها جلوگیری کند. این کفپوش‌ها معمولا در انواع سالن‌های سرباز و سربسته استفاده می‌شوند؛ اما کفپوش استاندارد از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. برای دیدن قیمت انواع کفپوش ورزشی به https://gamantj.com/sports-flooring-types/ بروید تا جدیدترین مدل ها را ببینید. انواع کفپوش در زمین های ورزش فضای باز نظیر استادیوم ها و ورزشگاه نیز نصب می شود که با کفپوش سالن ورزشی تفاوت دارند. منظور از کفپوش ورزشی، محصولاتی است که برای پوشش کف فضاهای ورزشی استفاده می شوند. این کفپوشها را می توانید در سایر مکان ها نیز ببینید ولی به جهت عملکرد بالاتر، همیشه یکی از این محصولات در اماکن ورزشی نصب می شوند.

کفپوش ورزشی چیست؟

امروزه در انواع باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی برای حفظ سلامتی ورزشکاران و جلوگیری از آسیب دیدگی از کفپوش ورزشی در سالن‌ها و اماکن ورزشی استفاده می‌شود. این کفپوش‌ها باتوجه به نوع ورزش می‌توانند درجه سخی یا نرمی متفاوتی داشته باشند. همچنین انتخاب جنس کفپوش بستگی به نوع ورزش دارد.

در برخی از ورزش‌ها از جمله ورزش‌های رزمی برای جلوگیری از آسیب دیدگی به وسیله زمین خوردن از کفپوش‌های نرم استفاده می‌شود. درحالی که در برخی از ورزش‌های سالنی مثل فوتسال، از کفپوش‌های سخت استفاده می‌شود تا روی سرعت ورزشکاران تاثیر منفی گذاشته نشود.

علاوه بر موارد گفته شده، استفاده از کفپوش‌ها در سالن‌های ورزشی برای حفظ پاکیزگی نیز کارایی زیادی دارند. همچنین محیط ورزش باید شاد و پرانرژی باشد؛ پس به کمک رنگ‌بندی کفپوش‌ها می‌توان محیطی شاد را برای ورزشکاران فراهم کرد. شایان ذکر است که استفاده از کفپوش‌های ورزشی فقط مختص به سالن‌های ورزشی نمی‌شود و از آن‌ها در مهد کودک‌ها، پارک بازی کودکان، حیاط مدارس، مبلمان شهری و جاده‌های سلامتی نیز استفاده می‌شود؛ البته نوع و ضخامت آن‌ها با کفپوش‌های داخل سالن تفاوت دارد.

ویژگی های کفپوش استاندارد

همان‌طور که اشاره شد نوع و جنس کفپوش به رشته ورزشی بستگی دارد و معمولا در ورزش‌های رزمی و پرتنش از کفپوش‌های نرم و ضخامت زیاد استفاده می‌شود تا از آسیب‌های ناشی از برخورد با زمین جلوگیری شود. در مقابل در ورزش‌های غیر رزمی و کم تنش که ورزشکاران بیشتر نیاز به سرعت دارند از کفپوش‌های سخت استفاده می‌شود.

کفپوش گرانولی معمولا ضخامتی بین 20 تا 25 میلی‌متر دارد. البته کفپوش‌هایی با ضخامت کمتر یا بیشتر نیز تولید می‌شوند که در محیط‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نصب کفپوش‌ها نیز باید دقت زیادی به خرج داد؛ چون با نصب اشتباه، علاوه بر خارج شدن کفپوش از حالت استاندارد، طول عمر آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. ساختار نرم و انعطاف پذیر سطح کفپوش موجب شده تا ایمنی کف چند برابر شود. پوشش های گرانول لاستیکی ضد ضربه هستند و به این زودی ها هم دچار آسیب و فرسودگی نمی شوند. اگر به دنبال بهترین کفپوش گرانولی برای باشگاه یا مهد کودک هستید حتما به ضخامت کفپوش توجه کنید. از نظر هزینه و قیمت کفپوش گرانول هیچ مشکلی وجود ندارد و با هر بودجه ای که دارید، امکان خرید محصولی با طول عمر بالا وجود دارد.

نکته‌ای که در حفظ و نگهداری انواع کفپوش ورزشی باید به آن دقت کرد، نظافت کفپوش‌ها در فاصله زمانی مشخص است. برای نگهداری و تمیز کردن انواع کفپوش‌ها کافی است با مواد اولیه‌ای مثل پارچه و آب در فواصل مشخص اقدام به تمیز کردن کفپوش‌ها کرد تا استفاده از مواد شوینده شیمیایی به حداقل برسد.

انواع کفپوش ورزشی

امروزه استفاده از کفپوش‌ها در اماکن ورزشی برای جلوگیری از آسب دیدن ورزشکاران مرسوم است. به طوری که در برخی از رشته‌های ورزشی، باشگاه‌ها موظف‌ هستند طبق استاندارد‌های بین‌المللی از کفپوش‌های باکیفیت استفاده کنند تا مجوز مربوطه را برای ادامه فعالیت خود دریافت کنند.

کفپوش‌های ورزشی بسته به نیاز و کاربردی که دارند در اندازه و نوع‌های مختلفی تولید می‌شوند. در ادامه انواع کفپوش‌ها را نام برده و پرکاربردترین کفپوش‌های ورزشی را بررسی خواهیم کرد. انواع کفپوش ورزشی عبارت‌اند از :

  • کفپوش ورزشی گرانولی
  • کفپوش ورزشی پلی یورتان
  • کفپوش وینیل
  • کفپوش ماسه‌ای
  • کفپوش‌ لاستیکی
  • تاتامی

کفپوش گرانولی ورزشی

کفپوش‌های گرانولی یکی از محبوب‌ترین کفپوش‌های ورزشی هستند که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از سالن‌های ورزشی قرار گرفته است. همان‌طور که از نام این نوع کفپوش‌ها پیداست از ماده‌ای به نام گرانول ساخته شده‌اند. گرانول یکی از پرکاربردترین مواد اولیه در صنایع تولیدی است که ساختاری پلیمری دارد. انواع گرانول را می‌توان به شکل ریزدانه‌های گلوله شکل و خرده پلاستیک پیدا کرد.

در واقع گرانول اصطلاحی است که برای نامیدن دانه‌های ریز پلیمری به دست آمده از بازیافت ضایعات پلاستیکی به کار می‌رود. گرانول برای اولین بار در سال 1985 از بازیافت لاستیک‌های اسقاطی تولید شد و امروزه در صنایع زیادی کاربرد دارد. بهتر است بدانید این مواد پلیمری در دمای بالا و با روش‌های مخصوصی قالب‌گیری و تولید می‌شوند تا خاصیت ضربه گیر بودن را در خود داشته باشند.

اصلی‌ترین کاربرد گرانول در صنایع پلاستیک‌سازی است و در ساخت انواع محصولات پلاستیکی مثل کابل‌های برق، ورق‌ها، پروفایل در و پنجره، لوازم خانگی و انواع کفپوش‌ ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کفپوش‌های گرانولی به دو دسته کفپوش‌های گرانولی ورزشی و کفپوش‌های گرانولی پارکی تقسیم می‌شوند.

کفپوش گرانولی ورزشی در انواع زمین بازی کودکان، کفپوش برای باشگاه بدنسازی، سالن یوگا، استخرها، پارک‌ها، پیاده روها، مدارس، مترو، ورودی اماکن اداری، پشت بام و .... کاربرد دارند. از ویژگی‌های مثبت این کفپوش‌ها می‌توان به مقاومت خوب و طول عمر بالا اشاره کرد. کفپوش مناسب سالن بدنسازی در حفظ سلامت ورزشکاران نقش کلیدی دارد. در حین انجام حرکات ورزشی، فشار زیادی به مفاصل و ستون مهره ها وارد می شود ولی کفپوش باشگاه بدنسازی مناسب می تواند این فشار را از نقاط حیاتی بردارد و به زمین منتقل کند. هر چقدر انعطاف پذیری و ضربه گیری کفپوش باشگاه بدنسازی بیشتر باشد، میزان آسیب به ورزشکاران نیز کمتر خواهد شد.

این کفپوش‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف تولید می‌شوند که برای استفاده در انواع سالن‌ها کاربرد دارند. در خرید این نوع کفپوش‌ ورزشی باید به کیفیت، استحکام، مقاومت و البته قیمت توجه کرد. کفپوش‌ گرانولی ورزشی به دلیل داشتن خاصیت الاستیسیته می‌توانند ضربه را به خود جذب کرده و از آسیب به ورزشکاران جلوگیری کنند.

کفپوش پلی یورتان ورزشی

کفوش پلی یورتان پرکاربردترین کفپوش ورزشی در سالن‌ها است و در اکثر سالن‌های ورزشی با کف یا زمین به اصطلاح سخت کاربرد دارند. این کفپوش ورزشی از ماده‌ای به نام پلی اورتان ساخته می‌شوند و به همین دلیل در برابر انواع ضربه‌ها مقاومت می‌کنند و استحکام فوق العاده‌ای دارند.

پلی اورتان یا پلی یورتان ماده شیمیایی است که از واکنش پلی ال‎‌ها و ایزوسیانات‌ها ساخته می‌شود. برای اولین بار اوتو بایر آلمانی موفق به کشف پلی یورتان در سال 1937 شد و با پی‌ بردن به خاصیت‌های این ماده به سرعت وارد صنایع مختلف شد. این ماده در شکل‌های مختلف مثل الاستومرها، ترموپلاستیک‌ الاستومرها، رزین، رنگ، فوم‌های نرم، فوم‌های سخت و ... کاربرد دارند.

کفپوش‌های پلی یورتان از مزایای خوبی مثل مقاومت بالا، ضدخش بودن، قابلیت خط کشی و قابلیت خود تراز شوندگی برخوردارند. جنس این کفپوش‌ ورزشی باعث شده تا پای ورزشکاران هنگام ورزش و دویدن دچار لغزش نشده و گیرایی خوبی داشته باشد. در ورزش‌هایی مثل فوتسال که از توپ استفاده می‌شود، استفاده از کفپوش پلی یورتان ورزشی یک مزیت محسوب می‌شود؛ چون این نوع کفپوش برگشت‌پذیری توپ را سریع‌تر می‌کند.

کفپوش پلی یورتان ورزشی به صورت یکپارچه و بدون درز قابل اجرا است که چسبندگی خیلی خوبی روی سطوح بتونی، سرامیک، سنگ و...دارد. از این کفپوش بدون نگرانی در انواع سالن‌های سرباز نیز می‌توان استفاده کرد؛ چون در برابر نور خورشید، دمای هوا و انواع مواد شیمایی و شوینده مقاوم است.

لیست قیمت کفپوش ورزشی

قیمت کفپوش‌ ورزشی به عوامل زیادی بستگی دارد و از جمله این موارد می‌توان به جنس مواد به کار رفته، نوع ساخت و کیفیت مواد اولیه اشاره کرد. قطعا قیمت کفپوش‌ها بسته به نوع آن‌‎ها با یکدیگر متفاوت است و قیمت آن‌ها در لیست قیمت کفپوش ورزشی با یکدیگر تفاوت دارد. برای مثال کفپوش گرانولی ورزشی را می‌توان به صورت قطعه شده و در سایز‌های مختلف خریداری کرد ؛اما قیمت کفپوش‌های پلی یورتان بستگی به اندازه و کیفیت مواد به کار برده شده دارد.

به طور کلی کفپوش‌های ورزشی از 100 هزار تومان تا چند میلیون تومان وجود دارند. با همه این موارد فراموش نکنید کیفیت این کفپوش‌ها به تولید آن بستگی دارد؛ پس باید علاوه بر قیمت، به اصالت محصول تولید شده توجه کنید. برای نصب این کفپوش‌ها نیز توصیه می‌شود از متخصصین نصب کفپوش‌ کمک بگیرید. شما می توانید برای مطالعه بیشتر به این مطلب مراجعه کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها