انواع دستگاه آب شیرین کن صنعتی ro چیست؟

کد خبر: 1156169

دستگاه آب شیرین کن صنعتی

آب شیرین کن صنعتی یا دستگاه تصفیه آب صنعتی RO که با نام اسمز معکوس (Reverse Osmosis) هم شناخته شده می باشد، یکی از روش های تصفیه آب است که روند کار آن از رفتار طبیعت الهام گرفته شده است. در طراحی و ساخت دستگاه آب شیرین کن صنعتی RO از قانون کلی تمایل به مهاجرت آب شیرین به سمت آب شور استفاده می شود. با توجه به مشکل کمبود آب در زندگی امروز و نیاز به شیرین کردن آب در مصارف مختلف صنعتی و خانگی، تولید آب شیرین کن صنعتی RO از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. گروه صنعتی هفت یکی از برترین شرکتهای تولید کننده دستگاه آب شیرین کن RO در ایران می باشد و در ادامه نگاهی جامع به روند این دستگاه تصفیه آب صنعتی، تجهیزات و استانداردهای به کار رفته در طراحی آن خواهد داشت.

آشنایی با انواع آب شیرین کن صنعتی RO

آب شیرین کن ها را می توان با توجه به نوع کاربرد آنها به گروه های مختلفی تقسیم بندی نمود، چون نوع غشا و ظرفیت و مراحل پیش تصفیه و غیره در محیط های مختلف متفاوت طراحی میشود. بر همین اساس، رایج ترین انواع آب شیرین کن صنعتی RO عبارتند از:

آب شیرین کن کشاورزی

با توجه به شرایط جغرافیایی ایران و کویری بودن اغلب مناطق آن، برای کشاورزی در شهرهای مرکزی و شرق و همچنین جنوب نیاز به اصلاح آب می باشد. به همین دلیل در اکثر مزارع مکانیزه از دستگاه های آب شیرین کن برای کاهش مقدار املاح موجود در آب استفاده میشود. ورود املاح زیاد به زمین های زراعی به مرور منجر به فرسایش خاک شده و کیفیت محصولات را نیز تا حد زیادی کاهش می دهد.

آب شیرین کن گلخانه ای

بسیاری از گل و گیاهان در برابر املاح موجود در آب مقاومت خوبی نداشته و باعث میشود تا رشد آنها متوقف شده یا از بین بروند. علاوه براین، محصولات کشاورزی که در محیط های گلخانه ای پرورش داده میشوند نیز به آب با حجم پایینی از املاح نیاز دارند. به همین دلیل دستگاه آب شیرین کن صنعتی گلخانه ای از انتخاب های مناسبی برای این محیط ها به شمار می رود. این دستگاه ها را می توان متناسب با وسعت گلخانه و مقدار آب ورودی به آنها در ظرفیت های مختلفی خریداری نمود.

آب شیرین کن بیمارستانی

در محیط های بیمارستانی با توجه به تاثیر آب بر سلامت بیماران و پرسنل، استفاده از آب شیرین کن اهمیت بسیار زیاد دارد. با حذف املاح موجود در آب شرایط برای استفاده از آنها در محیط های آزمایشگاهی به عنوان حلال فراهم می گردد. استفاده از غشای نیمه تراوا در فرآیند اسمز معکوس باعث میشود تا حجم بسیار زیادی از املاح در آب حذف گردد. در نهایت نه تنها به عنوان آب شرب برای بیماران و پرسنل و آشپزخانه و غیره، بلکه در آزمایشگاه و همچنین استریلز کردن تجهیزات اتاق عمل و غیره مورد استفاده قرار میگیرد.

آب شیرین کن مرغداری

استفاده از آب های دارای املاح با TDS بالا باعث میشود تا بیماری های مختلفی از قبیل سنگ کلیه و نرمی استخوان در مرغ و طیور شیوع پیدا کند. به همین دلیل استفاده از دستگاه های آب شیرین کن با ظرفیت متناسب با شرایط محیط یکی از ملزومات برای راه اندازی مرغداری می باشد. با توجه به تاثیرات مطلوبی که فرایند اسمز معکوس بر کاهش TDS دارد، یکی از بهترین روش ها برای حذف املاح از آب مرغداری ها RO خواهد بود.

آب شیرین کن دریایی

همان طور که از نام این نوع دستگاه RO مشخص است، برای تصفیه آب دریا و از بین بردن املاح و کاهش شوری آب و استفاده از آنها در کشاورزی و سایر صنایع اشاره نمود. مساله بسیار مهم در این تجهیزات، اهمیت بسیار زیاد پیش تصفیه به منظور حذف آبزیان و سایر آلاینده های معلق در اب دریا می باشد. به همین دلیل از سایر تجهیزات از قبیل آشغالگیر و انواع فیلترها و حوضچه های ته نشینی در کنار دستگاه RO استفاده میشود. علاوه براین، نوع فیلتر و غشاهای مورد استفاده در این تجهیزات باید توانایی حذف حجم بسیار زیاد املاح را داشته باشند.  به منظور افزایش کارایی این تجهیزات، بازه های زمانی کوتاه تری برای احیا ممبران ها در نظر گرفته میشود.

دستگاه آب شیرین کن صنعتی

مبانی و مفاهیم اولیه اسمزمعکوس

اسمز معکوس فرآیندی است که در آن بخش زیادی از مواد جامد محلول و سایر آلاینده ها با عبور آب  با فشار بالا از  یک غشای نیمه تراوا حذف می شوند. برای فهم بهتر فرایند اسمز معکوس می بایست به طور طبیعی فرایند اسمز را توضیح دهیم. اسمز یک پدیده‌ی طبیعی و یکی از مهم‌ترین فرایند های طبیعت است. فرایندی که در آن محلول رقیق تمایل به مهاجرت به سمت محلول غلیظ دارد. نمونه ‌های مختلف اسمز شامل جذب آب توسط ریشه‌ های گیاهان از خاک و جذب آب از خون توسط شش‌ها هستند. اسمز یک پدیده طبیعی و یکی از مهمترین فرآیندها در طبیعت است. این فرآیندی است که در آن یک محلول نمک ضعیف تر (با غلظت کمتر) تمایل به حرکت به محلول نمکی قوی تر (با غلظت بیشتر) دارد.

سلولی را در نظر بگیرید که توسط یک غشا نیمه تراوا به دو قسمت تقسیم شده است، این غشا باعث می شود آب و بعضی از یون ها از درون آن عبور کنند ولی نسبت به اکثر جامدهای حل شده ناتراوا عمل می کند. یکی از محفظه های سلول دارای محلولی با غلظت جامدهای حل شده بالا است درحالیکه محفظه دیگر حاوی محلولی با غلظت های جامد حل شده پایین می باشد. اسمز فرایند طبیعی است که در آن آب از محفظه با غلظت جامدهای حل شده پایین به محفظه با غلظت جامدهای حل شده بالا جریان پیدا خواهد کرد.

قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی 50 متر مکعب آب سازه

اسمز معکوس چیست

اسمز معکوس فرایندی است که در آن، فشاری بیشتر از فشار اسمزی بر روی محفظه ای که زمانی حاوی محلول با غلظت بالا بود اعمال می شود. این فشار باعث عبور آب از درون غشا در جهت عکس اسمز می گردد. اکنون آب از محفظه ای با محلول غلظت بالا به محفظه با محلول غلظت پایین حرکت می کند. با این روش آب نسبتا خالصی از درون غشا به درون یک محفظه عبور می کند، در حالیکه جامدهای حل شده در محفظه دیگر نگهداشته می شوند. بنابراین آب از یک محفظه تصفیه یا کانی زدایی می گردد و جامدها در محفظه دیگر تغلیظ می شوند.

پیشینه تاریخی فرایند اسمز معکوس

۱۷۴۸: محققان فرانسوی از کیسه صفرای خوک به عنوان غشا نیمه تراوا (ممبران) استفاده کردند.

۱۸۶۱: گراهام پدیده اسمز را کشف و شروع به گسترش آن کرد

۱۹۰۶: بچ هولد ممبران با فیلتر بسیار ریز و قطر ۰۱/۰ سانتیمر را ابداع کرد.

1950: دکتر اس. سوریراجان ابداع «شبیه‌سازی ممبران اسمزی زیستی»، پایه اسمز معکوس (UCLA)

۱۹۵۳: ریید شروع تحقیقات در زمینه فرایند اسمز معکوس

1960:  لوئب و سوریراجا اولین فردی که موفق به تولید ممبران RO با الیاف اسید استیک شد که دارای جریان آب بالا (WF) و دفع بالای نمک (SR) بود.

1970: شرکت فیلمتک ابداع ممبران RO با عملکرد فشار پایین.

درباره گروه صنعتی و تخصصی آب سازه

گروه صنعتی و مهندسی آب سازه در سال ۸۹، با تکیه بر دانش فنی مهندسین محیط زیست و آب دانشگاههای تهران، خواجه نصیر و صنعتی شریف و تجربیات اجرایی سایر عوامل شرکت، در تهران تاسیس شده است. امروزه این شرکت به عنوان یکی از شرکت های مهندسی بزرگ در زمینه تولید و تامین تجهیزات تصفیه خانه های آب و فاضلاب شامل انواع سیستم های فلزی، پلی اتیلنی، کامپوزیتی و ترکیبی فعال می باشد. پیدا کردن راه حل مناسب جهت تصفیه انواع پساب های صنعتی و بهداشتی و راهکارهای مهندسی جهت تصفیه و بهبود انواع آب های صنعتی و خاکستری، از خدمات اصلی شرکت و شعار ماست.

گروه مهندسی آب سازه در راستای عرضه خدمات زیست محیطی و مهندسی خود با بهره گیری از دانش روز و مشاوره با اساتید دانشگاههای معتبر کشور، اقدام به بروزرسانی توان فنی خود طی چندین سال فعالیت در عرصه این صنعت نموده است.

بخشی از خدمات گروه صنعتی و مهندسی آب سازه شامل موارد ذیل می باشد:

  1. مشاوره رایگان، طراحی دقیق و ساخت انواع پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی ( اطلاعات بیشتر )
  2. مشاوره رایگان، طراحی بر اساس جدید ترین رفرنس ها و مراجع معتبر علمی و تولید انواع سیستم های تصفیه آب با کاربری های گوناگون شامل تولید آب شرب، آب انواع صنایع، آب دامداری و مرغداری ، مصارف هتل، مصارف کشاورزی و تاسیسات و …
  3. مشاوره رایگان، طراحی دقیق و اجرای شبکه های جمع آوری فاضلاب و انتقال آب
  4. طراحی و تولید اناوع سیستم های پمپاژ و لیفت فاضلاب از ترازهای پایین دست به شبکه اگو سراسری (لیفت استیشن و پمپ استیشن فاضلاب)
  5. تولید انواع مخزن فایبر گلاس و پلی اتیلن جهت نگهداری انواع سیالات شیمیایی و بهداشتی
  6. طراحی و تولید انواع سیستم های پیش تصفیه و تصفیه بی هوازی فاضلاب از جنس پلی اتیلن شامل انواع سیستم های بی هوازی شامل UABR، UASB و ….
  7. تولید و تامین انواع محصولات پلی اتیلنی شامل لوله های پلی اتیلن، لوله های کاروگیت فاضلابی، منهول های تک جداره و کاروگیت، هندهول های پلی اتیلن و …
  8. طراحی، تولید و نصب انواع مخازن آب شرب و آب آشامیدنی از جنس GRP و FRP
  9. طراحی و محاسبه ظرفیت انواع مختلف پکیج های تصفیه آب صنعتی، کشاورزی، دامداری، تاسیسات و گلخانه ها شامل سختی گیر و فیلتر شنی، ازن ژنراتور، کربن اکتیو ، RO و …
  10. طراحی، تولید و تعمیرات مخزن اسید استیل، پلی اتیلن و فایبرگلاس در ظرفیت های مختلف بصورت عمودی و افقی ، دفنی و غیر دفنی
  11. طراحی و تولید اناوع مخازن تحت فشار، مخازن ثقلی، منابع کویلدار و مخازن استیل

منبع: آب سازه https://absaze.com

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها