اخبار اوکراین/رایزنی شولتس و زلنسکی درباره تضمین‌های امنیتی اوکراین

کد خبر: 1137984

سخنگوی دولت آلمان امروز (چهارشنبه) با بیان اینکه برلین به طور کلی آمادگی دارد تا به عنوان تضمین‌کننده و ضامن عمل کند، گفت اولاف شولتس درباره تضمین‌های امنیتی برای اوکراین با ولودیمیر زلنسکی گفت‌وگو کرده است.

اخبار اوکراین/رایزنی شولتس و زلنسکی درباره تضمین‌های امنیتی اوکراین

به نقل از خبرگزاری رویترز، روز سه‌شنبه استانبول میزبان دور دیگری از گفت‌وگوها میان روسیه و اوکراین بود. ولادیمیر مدینسکی، رئیس هیات مذاکره‌کننده روسیه این نشست را "سازنده" خواند و گفت که مسکو از فعالیت‌های نظامی‌اش در مناطق کی‌یف و چرنیهیف می‌کاهد. کی‌یف هم به نوبه خود پیشنهاد گارانتی‌های امنیتی برای اوکراین را ارائه داد که اعضای شورای امنیت سازمان ملل، در کنار ترکیه، آلمان، کانادا، ایتالیا، لهستان و رژیم صهیونیستی به عنوان تضمین‌کنندگان آن عمل کنند.

در همین رابطه سخنگوی دولت آلمان به خبرنگاران گفت: در جریان گفت‌وگوها با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان آمادگی کلی را ابراز کرد... آلمان آمادگی دارد تا به عنوان یک ضامن امنیت عمل کند.

به گفته این مقام، برلین تاکنون از ارزیابی نتایج این مذاکرات میان اوکراین و روسیه در استانبول خودداری کرده و تاکید دارد که نشان دادن خویشتن‌داری ضرورت دارد./ایسنا

سوریه: موضوع به رسمیت شناختن دونباس را بررسی می‌کنیم

سفیر سوریه در مسکو گفت که کشورش موضوع به رسمیت شناختن دو جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک واقع در شرق اوکراین را بررسی می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، ریاض حداد، سفیر سوریه در روسیه گفت که دمشق با دو جمهوری خلق دونباس (لوهانتسک و دونتسک) به نفع ساکنان این دو منطقه همکاری می‌کند و آماده است تا این همکاری را گسترش دهد.

سفیر سوریه در روسیه تأکید کرد که موضوع به رسمیت شناختن دو منطقه مزبور نیاز به بررسی بیشتر و هماهنگی بین دو طرف دارد.

وی افزود: بشار اسد، رئیس جمهور سوریه پایان سال گذشته در جریان دیدارش با یک هیئت پارلمان روسیه در دمشق بر آمادگی سوریه برای به رسمیت شناختن دو جمهوری دونباس تأکید کرده بود.

چندی پیش هم فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه طی اظهاراتی، سخنرانی پوتین درباره به رسمیت شناختن جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین را نقطه عطفی در تاریخ خواند و گفت که دمشق از تصمیم برای به رسمیت شناختن استقلال لوهانسک و دونتسک حمایت می‌کند و با آنها همکاری خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اوایل اسفند ماه گذشته اعلام کرد که مسکو استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوهانسک را به رسمیت می‌شناسد.

وانگ یی: بحران اوکراین، انفجار مشکلات امنیتی انباشته‌شده در اروپاست

وزیر امور خارجه چین امروز (چهارشنبه) گفت، پکن معتقد است باید از بحران کنونی در اوکراین درس گرفت و این کار باید از طریق واکنش به نگرانی‌های مشروع امنیتی تمام طرف‌ها و ایجاد یک سیستم امنیتی موثر و قوی در اروپا باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: در درازمدت، باید از بحران اوکراین درس گرفت، نگرانی‌های امنیتی مشروع همه طرف‌ها باید بر اساس اصول احترام متقابل و تقسیم‌ناپذیری امنیت مورد توجه قرار گیرد، یک سیستم امنیتی متوازن، موثر و پایدار اروپایی باید از طریق گفت‌وگو ایجاد شود. و باید مذاکرات و نظم بلندمدت و ثبات پایدار در اروپا حاصل شود.

لاوروف امروز برای سفری دو روزه به منظور شرکت در سومین کنفرانس وزارتی همسایگان افغانستان و گروه گسترده‌تر که شامل روسیه، چین، ایالات متحده و پاکستان می‌شود، وارد چین شد.

وزیر امور خارجه چین همچنین تاکید کرد بحران کنونی در اوکراین، انفجار مشکلات امنیتی انباشته‌شده در اروپاست. او گفت: مشکلات اوکراین ریشه‌ها و دلایل تاریخی پیچیده‌ای دارد. این انفجار جنجال‌ها در حوزه امنیتی است که مدت‌های مدید در اروپا تجمیع شده بود. این هم چنین نتیجه جنگ سرد و ذهنیت بن‌بست گروهی است. چین همواره حامی یک جهان چندقطبی و دموکراتیزه شدن سیستم روابط بین‌المللی است و همواره از اهداف و اصول منشور سازمان ملل دفاع کرده است و همواره به موضع عینی و منصفانه در مسائل بین‌المللی پایبند بوده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها