عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل معلق شد

کد خبر: 1139414

عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل معلق شد

عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل معلق شد

 مجمع عمومی سازمان ملل امروز پنجشنبه (۱۸ فروردین/۷ آوریل) قطعنامه‌ای را که خواستار معلق شدن عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل است به تصویب رساند.

۹۳ کشور با این قطعنامه موافقت کردند، ۲۴ کشور به آن رأی منفی و ۵۴ کشور به آن رأی ممتنع دادند. ایران جزو کشورهایی بود که با قطعنامه مخالفت کرد. «مجید تخت روانچی»، نماینده ایران در سازمان ملل در جلسه سازمان ملل طرح این قطعنامه را «سیاسی» خوانده و گفته بود ایران به آن رأی مخالف خواهد داد.

ایالات متحده روز دوشنبه بعد از متهم کردن نیروهای ارتش روسیه به کشتار صدها نفر از غیرنظامیان در شهر «بوچا» خواستار تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر شده بود.

تعلیق عضویت یک کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل منوط به حمایت حداقل دو سوم از اعضای مجمع عمومی از قطعنامه‌ای با همین موضوع است. شورای حقوق بشر در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد و تا به امروز ۴۷ عضو داشت. پیشتر، در سال ۲۰۱۱ عضویت لیبی در این شورا معلق شده بود.

روسیه از اسفندماه گذشته دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه همچنین اعلام کرده  اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشورهای غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.

کشورهای غربی در روزهای گذشته مدعی شده‌اند روسیه در برخی مناطق اوکراین به ویژه در شهر «بوچا» شمار زیادی از غیرنظامیان را قتل عام کرده‌اند.  با اینحال مقام‌های روس می‌گویند که ادعاها درباره بوچا ساختگی است و تلاش غرب برای فضاسازی علیه روسیه است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه با اشاره به تصاویر منتشرشده از شهر بوچا تصریح کرد: «یک بار دیگر، یک حمله ساختگی دیگر در شهر بوچا منطقه کی‌یف پس از آن آغاز شد که نیروهای نظامی روس مطابق با برنامه و توافقات حاصله، این منطقه را ترک کرده بودند. چند روز بعد، صحنه‌سازی در آنجا ترتیب داده شد که توسط نمایندگان اوکراینی و حامیان غربی آنها از طریق تمام کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت».

لاوروف با بیان اینکه ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) نظامیان روسیه به طور کامل شهر بوچا را ترک کرده بودند، افزود: «در ۳۱ مارس، شهردار [بوچا] رسماً گفت که همه چیز خوب است و دو روز بعد دیدیم که چه تولیداتی در همان‌ خیابان‌ها سازماندهی شد که اکنون سعی دارند از آن برای اهداف ضد روسی استفاده کنند».

«اسکات ریتر»، بازرس تسلیحاتی اسبق سازمان ملل متحد، به تازگی در یادداشتی به شرح دلایلی پرداخته که نشان می‌دهد روایت کشورهای غربی از وقایع بوچا غیرمنسجم و دچار تناقض است .

ریتر نوشته ایجاد ارتباط میان کشته‌شدگان و ارتش روسیه به صورت فوری و بدون بررسی‌های دقیق‌تر برقرار شده و سپس در همه رسانه‌ها اعم از رسانه‌های جریان اصلی و پیام‌رسان‌های جمعی دست به دست شده است. او نوشته هر کسی که جرئت داشت در این روایت که «این، کار روسیه است» تردید ایجاد کند با القابی مانند «مهره روسیه» یا القاب بدتری مورد حمله قرار می‌گیرد. 

اسکات ریتر در ادامه به تشریح دلایلی پرداخته که باعث ایجاد شک در روایت اوکراین از حوادث ادعایی بوچا می‌شود. او می‌نویسد: «زمان‌بندی روایت اوکراین، اولین نشانه‌ هشداردهنده‌ای است که نشان می‌دهد روایت طرح‌شده توسط اوکراین و منعکس‌شده در غرب آن چیزی که به نظر می‌رسد نیست. این یک واقعیت پذیرفته‌شده است که نیروهای روسیه بوچا را در روز ۳۰ مارس ترک کردند. پلیس ملی اوکراین روز ۳۱ مارس وارد شهر بوچا شد و همان روز شهردار بوچا اعلام کرد که شهر بوچا کاملا تحت کنترل مقام‌های اوکراین است. در آن زمان هیچ ادعایی از سوی شهردار یا هیچ مقام دیگر اوکراینی درباره اینکه روس‌ها مرتکب کشتار جمعی شده‌اند وجود نداشت. ویدئوی مورد نظر روز ۲ آوریل توسط مقام‌های اوکراین منتشر شد. مشخص نیست آیا این ویدئو همان روز گرفته شده یا قبل‌تر از آن. اما آنچه قطعی است، این است که تصاویری که در ویدئو نشان داده می‌شوند به شدت با روایتی که شهردار در ابتدا مطرح کرد تفاوت دارند.»/فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها