پوتین و گروسی فردا دیدار می‌کنند

کد خبر: 1179060

سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد ولادیمیر پوتین سه‌شنبه با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روسیه دیدار می‌کند.

پوتین و گروسی فردا دیدار می‌کنند

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه سه‌شنبه (۱۱ اکتبر) با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سنت پترزبورگ روسیه دیدار خواهد کرد.

گروسی ماه‌هاست کی‌یف و مسکو را برای توافق بر سر ایجاد یک منطقه غیرنظامی اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا، تحت فشار قرار داده است.

شهر زاپروژیا در ۵۲ کیلومتری نیروگاه زاپروژیا قرار دارد. پیش‌تر، گلوله‌باران شبانه شنبه برق نیروگاه زاپروژیا را قطع کرد. کی‌یف و مسکو یکدیگر را مسئول گلوله‌باران این تاسیسات می‌دانند که به ساختمان‌ها آسیب زده و خطر یک حادثه فاجعه‌بار اتمی را در پی دارد.

بخش‌هایی از منطقه زاپروژیا از جمله این نیروگاه از روزهای اول درگیری‌ها در اوکراین تحت کنترل روسیه قرار دارد اما شهر زاپروژیا مرکز این منطقه همچنان تحت کنترل طرف اوکراینی است.

«رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه ۱۳ مهر با دستور کار رسیدگی به وضعیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا وارد اوکراین شد. او در توییتی در این خصوص نوشت: الزام برای ایجاد یک منطقه امن پیرامون نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا اکنون شدید تر از هر زمان است.

اوایل ماه سپتامبر هم یک هیات حقیقت‌ِیاب وابسته به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت سرپرستی گروسی به محل این نیروگاه رفت. در خاتمه تحقیقات این هیات، دو تن از اعضای آن به عنوان ناظر در محل تاسیسات زاپوریژیا باقی ماندند. پس از آن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی را منتشر کرد و در آن خواستار ایجاد یک منطقه ایمنی هسته‌ای پیرامون این نیروگاه با هدف پیشگیری از هر گونه حادثه احتمالی ناشی از درگیری‌ها شد.

منبع: فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها