موضع مبهم حمایت واشنگتن از اوکراین

کد خبر: 1209007

به نظر می‌رسد دولت بایدن درها را در مورد حمایت واشنگتن از اوکراین برای پس گرفتن کریمه از روسیه باز نگه داشته و ترجیح داده این مساله را همچنان در ابهام نگه دارد.

موضع مبهم حمایت واشنگتن از اوکراین

به نظر می‌رسد دولت بایدن درها را در مورد حمایت واشنگتن از اوکراین برای پس گرفتن کریمه از روسیه باز نگه داشته و ترجیح داده این مساله را همچنان در ابهام نگه دارد.

به نقل از هیل، مقامات بایدن دولت مکرراً از سؤالات درباره اینکه آیا واشنگتن از تلاش‌های کی‌یف برای بازپس گیری شبه جزیره کریمه حمایت می‌کند یا خیر، چشم پوشی کرده‌اند، و این موضوع را "در ادامه مسیر" مطرح کرده‌اند.

حتی در حالی که برخی از قانونگذاران خواستار شفاف‌تر شدن موضع دولت شده‌اند، کارشناسان می‌گویند استراتژی ابهام راهی برای ایالات متحده است تا از شرط‌بندی‌های خود بر روی یک قطعه زمین مورد مناقشه جلوگیری کند که ممکن است به آوردن روسیه به میز مذاکره برای پایان دادن به آن کمک کند.

کریس چیویس، افسر سابق اطلاعات ملی ایالات متحده در اروپا و مدیر فعلی برنامه "دیپلماسی آمریکا" American Statecraft Program در موسسه کارنگی این باره گفت: آنها ممکن است بر این باور باشند که در معرض خطر قرار دادن کریمه برای تحت فشار قرار دادن روس‌ها برای حضور در میز مذاکره ارزشش را دارد.

شبه جزیره کریمه از زمانی که روسیه در اوایل سال ۲۰۱۴ آن را ضمیمه کرد، یک منطقه درگیری بوده است، از آنجایی که نیروهای اوکراینی به بازپس گیری مناطق وسیعی از زمین از نیروهای روسیه ادامه می‌دهند، دیدگاه در مورد پتانسیل کی‌یف برای بازپس گیری کریمه تغییر کرده است. واضح است که هدف اوکراین بازپس گیری شبه جزیره است و رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی در سپتامبر متعهد شد که نیروهایش تک تک قلمروهایی را که روس ها تصرف کرده‌اند پس خواهند گرفت. زلنسکی این دیدگاه را در یک حضور ویدئویی در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در ژانویه تکرار کرد و تاکید کرد که «کریمه سرزمین ما، قلمرو ما است. ... آنچه مال ماست را برمی گردانیم.» اگرچه مقامات ایالات متحده گفته اند که واشنگتن برای پیروزی در جنگ از اوکراین حمایت خواهد کرد، اما آنها تمایلی به حمایت کامل از جاه‌طلبی‌های کی‌یف در کریمه نداشته‌اند. این تا حدی به دلیل تسلیحات سنگین - موشک‌های دوربرد، تانک‌ها و هواپیماها - است که احتمالاً برای انجام یک حمله موفق برای بازپس‌گیری کنترل کریمه مورد نیاز است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن، ماه گذشته از پرسش‌هایی در مورد اینکه آیا دولت بایدن از هدف اوکراین حمایت می‌کند یا خیر طفره رفت. سالیوان در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی گفت: نکته مهم در حال حاضر این است که آن‌ها باید قلمروی جنوب و شرق را که در حال حاضر روی آن متمرکز شده‌اند پس بگیرند و ما باید ابزارهایی را در اختیار آنها قرار دهیم تا بتوانند این کار را انجام دهند.

سالیوان افزود: «مسئله کریمه و این سؤال که در این راه چه اتفاقی می افتد، چیزی است که ما به آن خواهیم رسید».

پنتاگون همچنین در ژانویه به این موضوع اشاره کرد، زمانی که سابرینا سینگ، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که ایالات متحده مدت‌هاست که این موضع را حفظ کرده است که کریمه بخشی از اوکراین است و از «اوکراینی‌ها برای پس گرفتن قلمرو خود به هر وسیله‌ای که می‌توانند» حمایت می‌کند. اما او از گفتن اینکه آیا ارتش ایالات متحده چنین اقدامی را در مورد کریمه به طور خاص تایید می‌کند یا نه، به خبرنگاران گفت که "ما به اوکراینی‌ها دیکته نمی‌کنیم که چگونه عملیات خود را انجام دهند."

هنگامی که در هفته گذشته در مورد موضع پنتاگون در مورد این موضوع سؤال شد، یک سخنگو از ارائه چیزی بیشتر خودداری کرد. به گزارش پولیتیکو، مقامات ارشد وزارت دفاع در اوایل فوریه همچنین به قانونگذاران گفتند که بعید است نیروهای اوکراینی بتوانند در آینده نزدیک کریمه را از روسیه پس بگیرند. قانونگذاران از آن زمان در مورد اینکه آیا اوکراین می تواند به طور قابل تصوری شبه جزیره را بازپس گیرد یا خیر ابراز تردید کرده اند،

آدام اسمیت، عضو کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان در ماه گذشته گفت که "اجماع بیشتری" وجود دارد که "اوکراین قصد ندارد کریمه را به طور نظامی بازپس گیرد." اندی کیم (D-N.J.)، یکی از اعضای کمیته، نیز معتقد است که استراتژی ایالات متحده راهبردی است که درها را برای مذاکرات صلح باز می گذارد.

کیم به هیل گفت: حتی قبل از شروع مذاکرات مهم است که ما سعی نکنیم پیش داوری کنیم که چه نتایجی می تواند داشته باشد.  مایک گالاگر، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا گفت که ابهام ایالات متحده در مورد کریمه "با اهداف ما مطابقت دارد." گالاگر گفت: "من فکر نمی‌کنم دولت باید سیاست عملیاتی اوکراین را دیکته کند." ما می‌توانیم به آنها سلاح بدهیم، اما نیازی نیست که بگوییم XYZ را بگیرید.» با این حال همه از مواضع واشنگتن راضی نبوده‌اند، زیرا برخی از قانونگذاران جمهوری خواه دولت را تحت فشار قرار داده‌اند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها