«فردا» گزارش می‌دهد: رمزگشایی از رد طرح صلح چینی‌ها توسط ناتو

بایدن به طرح کسینجر فکر می‌کند؟

کد خبر: 1208947

نوع مواضع طرف‌های آمریکایی نشان می دهد که آنها حتی پیشنهاد نهایی خود در خصوص صلح در اوکراین را بدون در نظر گرفتن منافع اروپا مطرح خواهند کرد.

بایدن به طرح کسینجر فکر می‌کند؟

گروه سیاست سایت فردا/ حنیف غفاری: این روزها معادلات نبرد اوکراین نسبت به هر زمان دیگری پیچیده تر شده است! حدود یکسال از جنگ سپری شده و نبرد کماکان با تمرکز برمناطق شرقی و جنوبی شرقی  ( دونتسک،لوهانسک،ژاپورژیا و خرسون) ادامه دارد و دیگر نقاط این کشور نیز مصون از منازعه ،بمبارانهای مقطعی و ....نیستند. در یکسالگی جنگ اوکراین، گمانه زنی های زیادی در خصوص آینده جنگ و چگونگی گذار طرفین ( مسکو و  کی یف) از وضعیت کنونی هستیم.برخی تحلیلگران، از حرکت طرفین به سوی صلح در سال 2023 میلادی خبر می دهند اما برخی دیگر، مولفه های نبرد را گسترده تر و عمیق تر از حد تصور تلقی می کنند.

در این میان، رد طرح 12 ماده ای چینی ها با هدف ایجاد صلح اوکراین از سوی ناتو، سوالات زیادی را به ذهن متبادر می سازد که مهم ترین آنها معطوف به"بازیگر پیشنهاد دهنده صلح"می باشد. اعضای پیمان آتلانتیک شمالی می گویند معادلات صلح و جنگ در اوکراین نباید از مصدری غیرآتلانتیکی ( از جمله چین) مطرح شود ، حتی اگر شامل یک طرح عقلانی برای انعقاد صلح موقت یا دائم در جنگ اوکراین باشد. درمقابل، به نظر می رسد مقامات آمریکایی و به صورت خاص جوبایدن رئیس جمهوراین کشورکماکان نیم نگاهی به طرح پیشنهاد کسینجر درخصوص پایان دادن به جنگ اوکراین دارد!

هرچند مقامات روسی ترجیح داده اندکمتر در خصوص طرح کسینجر اظهار نظرکنند اما بر همگان مسجل است که ثوابت پایان جنگ اوکراین، "عدم عضویت اوکراین در ناتو"و " به رسمیت شناختن تعلق کریمه به روسیه" است. در جریان سفر اخیر زلنسکی به کاخ سفید،وی نگرانی های خود را در خصوص معامله پشت پرده آمریکا -روسیه بر سر کشورش را به بایدن منتقل ساخت! رئیس جمهورآمریکا این مسئله ( معاملات پنهانی) را به صورت تلویحی تایید کرد اما در ظاهر متعهد شد تا هر گونه راه حل نهایی در خصوص اوکراین، با تایید دولت زلنسکی صورت گیرد! بدیهی است که چنین ادعایی بیشتر نوعی تلاش برای آرام ساختن اوکراینی ها محسوب می شود زیرا کییف اکنون حکم "بازیگر تابع"در میدان جنگ یا صلح با روسیه را دارد نه "بازیگر تعیین کننده"را!درچنین شرایطی اروپاییان نیز عملا در حکم بازیگران تعیین کننده نبرد وارد معادله نشده اند! اتحادیه اروپا از یک سو بابت میزبانی جغرافیایی نبردی که خود به همراه واشنگتن زمینه بروز آن را فراهم ساخته شدیدا ناخرسند است و از سوی دیگر، هم ادامه و هم پایان جنگ اوکراین( با فرض تحقق شرایط پیشنهادی کسینجر) برای انها هزینه ساز است! این بدترین وضعیت ممکن برای اروپاییان است!

در هر حال، نوع مواضع طرف‌های آمریکایی نشان می دهد که آنها حتی پیشنهاد نهایی خود در خصوص صلح در اوکراین را بدون در نظر گرفتن منافع اروپا مطرح خواهند کرد.سفر پنهانی بایدن به کی یف و دیدار وی با زلنسکی، در همین راستا تفسیر میشود.گویا تحرکات زلنسکی در کشورهای اروپایی عضوناتو چندان به مذاق بایدن و همراهانش خوش نیامده است! رئیس جمهوراوکراین از سوی آمریکایی ها موظف شده تنها در یک زمین بازی کند وآن زمینی است که مختصات آن را واشنگتن ( ونه حتی اعضای اروپایی ناتو) تعیین می کنند!

زلنسکی و حتی برخی بازیگران اروپایی با جدایی رسمی کریمه از اوکراین به عنوان یکی از امتیازات صلح اوکراین مخالف هستند اما این مخالفت را به صورت علنی خطاب به واشنگتن ابراز نکرده اند. در مقابل، مقامات اوکراینی با ممنوع الورود کردن کسینجر به اوکراین نشان داده اند که نسبت به طرح نهایی وی برای صلح موضع سختی دارند اما آیا زلنسکی و همراهانش می توانند در نهایت این رویکرد را به مقامات آمریکایی تحمیل کنند؟! پاسخ این سوال منفی است.کی یف خود را به عنوان متغیری وابسته به آمریکا و ناتودر جنگ تعریف کرده و از همین رو، قدرت مانور بسیار اندکی در برابر طرح های تحمیلی واشنگتن خواهد داشت. در هر حال،هر اندازه زمان می گذرد، اختلاف میان آتلانتیکی ها و اوکراین بر سر معادلات جنگ و صلح جدی تر خواهد شد.موضوعی که از ابتدای نبرد تا حد زیادی قابل پیش بینی بود.....

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها