نقش واشینگتن و تل‌آویو در حمله پهپادی اخیر اوکراینی‌ها به کاخ کرملین

کد خبر: 1219364

حمله پهپادی اخیر اوکراینی‌ها به کاخ کرملین را باید نقطه آشکارساز روند مداخله‌گرایی تل‌آویو-واشینگتن در جنگ اوکراین دانست و قطعا در آینده‌ای نزدیک، اسناد بیشتری از دخالت رژیم صهیونیستی و آمریکا در پیچیده‌سازی شرایط فعلی نبرد افشا خواهد شد.

نقش واشینگتن و تل‌آویو در حمله پهپادی اخیر اوکراینی‌ها به کاخ کرملین

حمله پهپادی اخیر اوکراینی‌ها به کاخ کرملین را باید نقطه آشکارساز روند مداخله‌گرایی تل‌آویو-واشینگتن در جنگ اوکراین دانست و قطعا در آینده‌ای نزدیک، اسناد بیشتری از دخالت رژیم صهیونیستی و آمریکا در پیچیده‌سازی شرایط فعلی نبرد افشا خواهد شد.

نورنیوز نوشت: در بهمن‌ماه سال 1401، «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم اشغال‌ر قدس در سفری جنجالی به کی‌یف، از نقش پر رنگ تل‌آویو در جنگ اوکراین رونمایی کرد.

البته این نقش‌آفرینی محدود به ماه‌های اخیر نیست و از همان ماه‌های ابتدایی جنگ اوکراین ملموس بود.

بخشی از این همکاری‌ها، در قالب مناسبات دوجانبه تل‌آویو-کی‌یف در ابعاد تسلیحاتی و نظامی نمود پیدا کرده و در یکی از این موارد، اخیرا رژیم صهیونیستی مجوز صادرات تسلیحاتی به اوکراین را رسما مورد تایید قرار داده است.

در این خصوص، سه مقام صهیونیستی و اوکراینی اعلام کردند که تل‌آویو اخیرا مجوزهای صادراتی را برای فروش احتمالی «سیستم‌های ضدپهپادی» به کی‌یف تأیید کرده است.

مقامات صهیونیستی و اوکراینی گفته‌اند که مجوزهای صادراتی در اواسط ماه فوریه به تأیید «یوآو گالانت» وزیر جنگ و «الی کوهن» وزیر خارجه اسرائیل رسیده و کوهن در جریان سفر خود به کی‌یف در ۱۵ فوریه خبر تأیید این مجوزها را به اطلاع «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین رسانده است.

گرچه مقامات اسرائیلی و اوکراینی همچنین گفته‌اند که این مجوزها برای دو شرکت اسرائیلی «البیت» و «رافائل» که سیستم‌های ضدپهپادی را ارتقاء می‌دهند، تایید شده است، اما موضوع به این نقطه ختم نمی‌شود!

چندی پیش مذاکراتی میان رژیم صهیونیستی و اوکراین به صورت غیر رسمی در ورشو پایتخت لهستان با هدف استقرار سامانه پدافند ضدپهپادی در کی‌یف برگزار شد.

این سامانه در اوکراین قرار است به سیستم راداری موجود در کی‌یف مرتبط شده و هشدارهای «سریع‌تر» و «دقیق‌تری» در خصوص انجام حملات موشکی به تلفن‌های همراه مخابره کند.

وب‌گاه «دیفنس پست» که به صورت اختصاصی خبرهای نظامی و دفاعی را پوشش می‌دهد این موضوع را با استناد به اظهارات مقامات صهیونیستی و اوکراینی در قالب یک گزارش پوشش داده است.

اخیرا نیز هیأتی از طرف وزارت دفاع اوکراین به تل‌آویو سفر کرده و از این سیستم‌های ضدپهپادی دیدن کرده است، با این وجود اما هنوز قراردادی در این باره امضا نشده است.

در کنار این موارد، شاهد واسطه‌گری خاص صهیونیست‌ها در انتقال گسترده تسلیحات آمریکایی به کی‌یف هستیم.

بسیاری از این تسلیحات در منطقه غرب آسیا و در پایگاه‌های آمریکایی مستقر هستند و تل‌آویو مسئولیت انتقال آنها به اوکراین را بر عهده گرفته است.

گرچه برخی منابع صهیونیستی مدعی بودند با حضور کابینه «بنیامین نتانیاهو» در مسند قدرت و شکست کابینه «یائیر لاپید»، شدت مداخلات پنهان و آشکار تل‌آویو در جنگ اوکراین کاهش خواهد یافت یا حتی شاید نتانیاهو اقداماتی را در راستای تنش‌زدایی با روسیه صورت دهد، اما این تصور از ابتدا باطل بود!

اکنون در جریان حمله پهپادی به کاخ کرملین، نمی‌توان نقش نهادهای امنیتی و نظامی رژیم اشغال‌گر صهیونیستی را نادیده انگاشت.

فراموش نکنیم که دولت زلنسکی و ارتش اوکراین اساسا قدرت محاسبه، هزینه-فایده و خطرپذیری چنین عملیاتی را، آن هم بدون جلب حمایت دو بازیگر حامی خود در جنگ یعنی واشینگتن و تل‌آویو نداشته و ندارد.

با این حساب، حمله پهپادی اخیر به کاخ کرملین را باید نقطه آشکارساز این روند دانست و قطعا در آینده‌ای نزدیک، اسناد بیشتری از دخالت رژیم صهیونیستی و آمریکا در پیچیده‌سازی شرایط فعلی نبرد افشا خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها