طرح ادعایی تل‌آویو درباره تبادل اسرا

کد خبر: 1270288

با وجود اینکه مسئولان صهیونیستی پیش از این با هر طرحی برای توقف جنگ علیه مردم غزه مخالفت می‌کردند، تلویزیون این رژیم مدعی شد که تل‌آویو پیشنهاد جدیدی مطرح کرده است؛ پیشنهادی که حماس، آن را صرفا برای کاهش خشم صهیونیستها می‌داند.

طرح ادعایی تل‌آویو درباره تبادل اسرا

 پس از مخالفتهای گسترده کابینه رژیم صهیونیستی و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم با از سرگیری مذاکرات تبادل اسرا و آتش‌بس در غره، تلویزیون رژیم صهیونیستی شامگاه امروز دوشنبه مدعی شد که صهیونیستها به دنبال توافق با مقاومت فلسطین هستند.

شبکه آمریکایی «ان بی سی» اما بر خلاف این منابع اسرائیلی، اخیرا به نقل از یک دیپلمات آگاه گزارش کرد که اسرائیل حاضر به پذیرش درخواست حماس برای برقراری یک آتش‌بس دائمی نیست و به همین دلیل مذاکرات درباره آزادی اسرا در غزه همچنان در بن‌بست باقی مانده است.

طبق این گزارش، مقام‌های آمریکایی، قطری و مصری همچنان بر توافق دوجانبه بین حماس و رژیم صهیونیستی به منظور آزادی اسرایی که در غزه در اختیار حماس هستند، اصرار دارند.

به گفته تلویزیون اسرائیل، پیشنهاد اسرائیل، شامل «آزادی ربوده‌شدگان غیر نظامی در ازای آتش‌بس برای یک دوره معین است. بر اساس این پیشنهاد، ارتش اسرائیل هم از چند منطقه در نوار غزه، به صورت تاکتیکی عقب‌نشینی خواهد کرد.

این رسانه اسرائیلی می‌گوید که تل‌آویو انتظار دارد امروز پاسخی از قطر دریافت کند که درباره موضع حماس نسبت به «کلیات طرح اسرائیل» باشد.

سامی ابوزهری از رهبران جنبش حماس، ضمن زیر سؤال بردن این طرح ادعایی، گفت: «هدف از پیشنهاد آتش‌بس که مطرح شده، فرو نشاندن خشم مردم اسرائیل است».

ابوزهری تأکید کرد که «هر گونه توافقی باید شامل، آتش‌بس فراگیر در غزه و خروج نظامیان اسرائیل از نوار غزه باشد. لذا اگر آتش‌بس فراگیر در کار نباشد، توافقی هم صورت نخواهد گرفت.

تلویزیون رژیم صهیونیستی ساعاتی پیش هم به نقل از منابع سیاسی که نامی از آن نبرده است، گفت که «احتمالا روزهای آینده باید شاهد از سرگیری مذاکرات آزادی ربوده‌شدگان باشیم».

این رسانه اسرائیلی با اشاره به اینکه این مسئله معلول، «فشارهای واسطه‌هاست»، گزارش داد: واشنگتن به اسرائیل فشار می‌کند تا اینکه در توافق تبادل [اسرا] شاهد پیشرفت باشیم؛ چرا که چنین اقدامی می‌تواند باعث دستیابی به آتش‌بس شود و گفت‌وگو را در مرحله پساجنگ، تقویت کند».

منابع صهیونیستی در عین حال گفتند که در حال حاضر، هیچ راهکاری در قبال مواضع حماس ندارند. حماس خواستار آزادی همه اسرای فلسطینی، عقب‌نشینی نظامیان صهیونیست از غزه و آتش‌بس دائمی است؛ خواسته‌هایی که صهیونیستها به هر بهانه‌ای از پذیرش آن امتناع می‌کنند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها