تل‌آویو: دادگاه لاهه مشروعیت ندارد

کد خبر: 1275842

دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد این رژیم مشروعیت مناقشه‌های جاری در دیوان بین‌المللی دادگستری درباره پیامدهای حقوقی ناشی از سیاست‌ها و اقدامات صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسد.

تل‌آویو: دادگاه لاهه مشروعیت ندارد

دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد تل‌آویو «مشروعیت» جلسه استماع دیوان بین‌المللی دادگستری درباره اقدامات رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسد و به مبارزه و مخالفت خود با سمت و سوی نادرستی که در این دیوان در پیش گرفته شده، ادامه می‌دهد.

در این بیانیه آمده است جلسات استماع دیوان بین‌المللی دادگستری درباره عواقب قانونی اشغالگری این رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطین، تلاشی از سوی فلسطین برای تحمیل راه‌حل سیاسی بدون مذاکرات است.

در ادامه این بیانیه آمده است رژیم صهیونیستی مشارکت ۵۲ کشور درباره اشغالگری این رژیم در اراضی فلسطین را «سیرک رسانه‌ای» می‌داند و از دیوان بین‌المللی دادگستری می‌خواهد از مشارکت این کشورها خودداری کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری امروز جلسات استماع خود را درباره عواقب قانونی اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطین آغاز کرد. این جلسات با مشارکت ۵۲ کشور و اتحادیه عرب، اتحادیه آفریقا و سازمان همکاری اسلامی برگزار می‌شود.

قرار است دیوان بعدا رأی مشورتی را درباره عواقب قانونی ناشی از نقض مکرر حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین که نتیجه اشغال طولانی مدت سرزمین آن‌ها و شهرک سازی در اراضی فلسطینی است، صادر کند.

سال ۲۰۲۲ مجمع عمومی سازمان ملل از این دیوان خواست رأی مشورتی یا غیر الزام آوری را درباره اشغالگری صادر کند.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی هم مدعی شد: تلاش فلسطینی‌ها برای تبدیل نظام بین‌المللی به ابزاری سیاسی برای حمله به ما به اعتماد جهانی نسبت به نظام حقوقی بین‌المللی لطمه می‌زند!

دست‌ رژیم صهیونیستی از اتحادیه آفریقا به طور کامل قطع شد

در فوریه ۲۰۲۳، در جریان نشست قبلی اتحادیه آفریقا، یک هیئت اسرائیلی از مجمع‌ عمومی اتحادیه آفریقا اخراج شد.

به گزارش ایسنا، آفریقای جنوبی و الجزایر، دو کشوری که در پشت به حاشیه راندن نمایندگان صهیونیست بودند، با حضور دولت یهود به‌ عنوان عضو ناظر در اتحادیه آفریقا مخالفت کردند.

به نوشته لوموند، یک سال پس از این حادثه دیپلماتیک، جنگ در نوار غزه به این بحث پایان داد. یکی از مقامات ارشد اتحادیه آفریقا می‌گوید: «پرونده مربوط به اعتباربخشی اسرائیل بسته شده است.»

ابا کالوندو، سخنگوی رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا روز شنبه ۱۷ فوریه گفت: «اسرائیل به اجلاس دعوت نشده است.»

پس از یک دهه تلاش دیپلماتیک و دو سال پس از تأیید اعتبار، تل‌آویو به طور قطعی از حضور در این اتحادیه محروم شد.

در مقابل، اتحادیه آفریقا فرش قرمز را برای محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین پهن کرد که از تریبون مجمع‌ عمومی اتحادیه آفریقا، از تشویق طولانی سران این قاره که عمدتاً به آرمان فلسطین متعهد هستند، لذت برد.

اشتیه در این جلسه به سران آفریقا گفت: «فلسطینی‌ها از کشورشان دفاع می‌کنند، همان‌طور که شما در آفریقا از سرزمین‌هایتان در برابر استعمار دفاع کرده‌اید.»

سران آفریقا تهاجم رژیم صهیونیستی به فلسطین را محکوم کردند و آن را فاحش‌ترین نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه دانستند.

نالدی پاندور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی، «در مورد حضور نمایندگان اسرائیل در دفاتر اتحادیه آفریقا در روزهای اخیر» ابراز نگرانی کرد.

روز چهارشنبه، سفیر رژیم صهیونیستی در اتیوپی در داخل ساختمان اتحادیه آفریقا دیده شد. به گفته چندین منبع دیپلماتیک، معاون مدیرکل آفریقای وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، شارون بارلی - فردی که در سال ۲۰۲۳ از اتحادیه آفریقا اخراج شد - جلسات محرمانه‌ای در پایتخت اتیوپی برگزار می‌کند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها