هزینه تست تشخیصی کرونا در ایران چه قدر است؟/چه کسانی حتما باید تست کرونا بدهند؟

کد خبر: 1130671

رئیس آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت گفت: تعرفه آزمایش پی سی آر در بخش دولتی کمتر از ۲۵۰ هزار تومان است.

هزینه تست تشخیصی کرونا در ایران چه قدر است؟/چه کسانی حتما باید تست کرونا بدهند؟

سیامک سمیعی، رئیس آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

هزینه تست تشخیصی کرونا در ایران چه قدر است؟

در کشور ظرفیت تولید کیت، چند برابر چیزی است که اکنون تولید می‌کنیم و کمبود تولید کیت تشخیص مولکولی و آنتی ژن وجود ندارد. دو نوع کیت تولید می‌شوند. کیت‌های آنتی ژن عملیاتی‌تر هستند، اما قدرت تشخیص کمتری نسبت به تشخیص مولکولی دارند. مقادیری از کیت ها هم فرمت الایزا دارند. آزمایشگاه‌ها طبق تصمیم ستاد موظف هستند هر آزمایشی که می‌گیرند در سامانه‌ها ثبت کنند که بعد به سامانه ایران من بپیوندد. اکنون انجام آزمایش آنتی ژن در آزمایشگاه دولتی کمتر از ۴۵ هزار تومان و در بخش خصوصی کمتر از ۶۵ هزار تومان است. با انجام این تست‌ها ظرفیت ما هم افزایش می‌یابد؛ اما مشروط به ایجاد دسترسی برای آزمایشگاه‌ها است.

تعرفه آزمایش پی سی آر در بخش دولتی کمتر از ۲۵۰ هزارتومان و در بخش خصوصی کمتر از ۳۵۰ هزار تومان است. برآورد ما از قیمت کیت در یک آزمایشگاهی که ۱۵۰ تست pcr در روز انجام می‌دهد، هزینه حدود ۱۸۳ تا ۲۰۰ هزارتومان برای تمام وسایلی است که برای انجام آزمایش نیاز دارد. اگر بیشتر کیت خریداری کند این هزینه کمتر می‌شود.

دستاورد‌های شبکه تشخیص کرونا در ایران را عنوان کنید.

کووید ۱۹ برای ما فرصتی ایجاد کرد تا ظرفیت کشور را نه فقط در گنجینه نیروی انسانی خود، بلکه در بین اساتید هم بشناسیم. تجربیاتی که در این مدت به دست آوردیم تجربیات استثنائی بود که به دلیل سازماندهی ایجاد شده از ابتدا بود تا به کمک هم دیگر کار را پیش ببریم. در این مدت ما خود را با تغییرات ویروس تطبیق دادیم و حتی در آینده هم با وجود گنجینه انسانی و تجهیزاتی امکان تغییر داریم.

باید از تولید کنندگان و محققان کشور قدردانی کنیم که چند ماه بعد از ورود ویروس ما را واردات کیت بی‌نیاز کردند. در این بین مهندسین پزشکی هم تجهیرات ما را در آلوده‌ترین نقاط بررسی و تعمیر می‌کردند.

در حوزه آزمایشگاه از تمام ظرفیت کشور در شرایطی استفاده کردیم که تحریم‌های ظالمانه علیه ایران وجود داشت و راه همه نیاز‌های ما برای پاسخ دهی خوب را بسته بود؛ اما ما موفق بودیم. این ظرفیت آزمایشگاهی افزایش یافته سبب شد از کیت‌های تشخیصی آنتی ژن استفاده کنیم.

عملکرد شبکه آزمایشگاهی کشور در تشخیص جهش‌های کووید ۱۹ چگونه است؟

پاسخی که انستیتو پاستور و آزمایشگاه‌ها نسبت به جهش‌ها داده اند، موضوع بسیار مهمی است. حدس می‌زنم در آینده هم با تغییرات ویروس همراه باشیم و مجبور باشیم پاسخ دهیم. ظرفیت بزرگی که ایجاد شده است، دیگر فقط مخصوص کووید ۱۹ نیست؛ بلکه پاسخ به بسیاری بیماری‌های دیگر مانند ایدز، هپاتیت‌ها، سل و... است. یکی از اقدامات مهم انستیتو پاستور این بود که حتی در زمان کاهش بار بیماری مطالعات ارزشمندی طراحی می‌کرد تا تکلیف تست‌های منفی مشخص شود تا در تهاجم ویروس دیگری قرار نگیریم و در همزمانی آنفلوانزا و کووید۱۹ این موضوع کمک کننده و ارزشمند بود.

چرا با وجود افزایش موارد ابتلا، تعداد تست‌ها بالا نیست؟

چند حالت در ارتباط با انتقال یک بیماری وجود دارد. اول آن که بیماری منتقل نمی‌شود که باید از حداکثر ظرفیت آزمایشگاهی استفاده کنیم. در موارد تک‌گیر توصیه می‌شود که تعداد تست‌ها افزایش یابد که زودتر به تشخیص برسیم. در حالتی که انتقال خوشه‌ای وجود دارد، می‌توانیم بفهمیم وقتی فردی بیمار شده است آلودگی از کجا به او رسیده است و باز هم باید از آزمایش استفاده کنیم. اما در مورد دیگر که کانون‌های بزرگ انتقال بیماری داریم که بیماری را به راحتی انتقال می‌دهند، دیگر نیاز به تست گیری از همه افراد نداریم و در همه پیک‌ها به این نقطه رسیدیم.

فردی که در این شرایط بیمار می‌شود نمی تواند به راحتی متوجه محل انتقال بیماری شود و در این شرایط باید به درستی از آزمایش استفاده کرده و هزینه را زیاد نکنیم؛ چون اطلاعات بیشتری به شما نمی‌دهد و مثلا می‌گویند آزمایش را برای کسانی نگه دارید که در بیمارستان‌ها نیاز به نتیجه آزمایش دارند تا به درستی مدیریت شوند.

چه کسانی حتما باید تست کرونا بدهند؟

کادر سلامت حتما باید صرف نظر از داشتن یا نداشتن آزمایش مورد بررسی قرار گیرند و حفاظت شوند؛ زیرا در ریسک ابتلا قرار دارند. یکی از دلایل بالانرفتن تعداد تست‌ها این است که باید تست ها را نگه داریم تا اگر با محلی مثل کلاس، پادگان و... روبه‌رو شدیم و فردی مبتلا شد، تمام افراد در تماس با او باید به قرنطینه بروند. تست برای اطرافیان این افراد لازم است. در هفته منتهی به ۲۵ بهمن مشخص شد اگر کسی با علامت تنفسی به مراکز ما مراجعه کند بین ۵۰ تا ۶۵ درصد کرونا دارد و این‌ها دیگر نیاز به تست ندارند و فرد باید قرنطینه شود، چون علائم دارد./باشگاه خبرنگاران جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها