انتخابات ۱۴۰۰ و یک بام و دو هوای اصلاح‌طلبان/ کواکبیان: در انتخابات مشارکت مشروط داریم/ صادقی: میانه‌روی خردمندانه‌تر است

کد خبر: 1044281

کواکبیان گفت: نهاد اجماع ساز اصلاحات حتما به علی لاریجانی نخواهد رسید مگر این که یکی، دو حزب بخواهند سرپیچی کنند، دوست داریم ظریف بیاید، اما خودش تمایل ندارد

انتخابات ۱۴۰۰ و یک بام و دو هوای اصلاح‌طلبان/ کواکبیان: در انتخابات مشارکت مشروط داریم/ صادقی: میانه‌روی خردمندانه‌تر است

گروه سیاست سایت فردا- تقریبا ۵ ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و جریان‌های سیاسی خود را برای ورود به انتخابات آماده می‌کنند. اصولگرایان هنوز درباره سازوکار وحدت ساز به نتیجه و اجماع نرسیده‌اند اما وضعیت در جریان رقیب بدتر است. این طور که به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان هنوز هم تردیدها و اما و اگرهایی درباره چگونگی مشارکت دارند.

شاهد آنکه سید مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب اصلاح طلب مردم سالاری و نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با خراسان، از راهبردها و شروط اصلاح‌طلبان برای ورود به این انتخابات می‌گوید اما محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس دهم از ضرورت میانه‌روی پیشه کردن و قدری کوتاه آمدن از ایده جامعه محوری می‌گوید!

کواکبیان می‌گوید: «در جبهه اصلاحات ما سه راهبرد داشتیم یک راهبرد این بود که مشارکت در انتخابات و معرفی کاندیدا‌ها با هر قیمتی و بدون شرط، یک سری هم می‌گفتند اصلا نباید در انتخابات بیاییم و ضرورتی ندارد. این دو نظر در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات رای نیاورد. الان موضع مشترک شورای هماهنگی این است که در انتخابات ۱۴۰۰ به صورت مشروط شرکت کنیم با سه شرط رقابتی و عادلانه بودن انتخابات، داشتن نامزد اصلاح طلب و زمینه سازی برای حضور گسترده مردم.»

وی تاکید می‌کند: «ما در حزب مردم سالاری گفتیم که اگر نامزدی از اصلاح طلب‌ها نباشد اصلا از هیچ کس حمایت نمی‌کنیم. نامزد حزبی خودمان را هم در کنگره حزب در ۳۰ بهمن مشخص و به نهاد اجماع ساز معرفی می‌کنیم. هیچ بحثی از نامزد‌ها قبل از کنگره خودمان نخواهیم داشت و هر چه نهاد اجماع ساز تصمیم بگیرد حتما حمایت می‌کنیم. به نظرم در بهمن ماه ترکیب کامل نهاد اجماع ساز مشخص می‌شود، اما درباره مصداق نامزد اصلاحات بعید است تا پایان سال به نتیجه قطعی برسند.»

به گفته او « نهاد اجماع ساز حتما به علی لاریجانی نخواهد رسید مگر این که یکی، دو حزب بخواهند سرپیچی کنند.»

تاکید کواکبیان به معرفی نامزده اصلاح‌طلب و شرط و شروط گذاشتن برای ورود به انتخابات درحالی است که شاهدیم محمود صادقی در مصاحبه‌ای با آرمان ملی تاکید می‌کند: «بعضي معتقدند اصلاح‌طلبان بايد رويکرد جامعه‌محوري را براي خود قرار بدهند و يک رويکرد ديگري هم وجود دارد که آنها بايد تن به همه مسائل بدهند و با حاکميت هماهنگ‌تر عمل کنند؛ اما يک رويکردي هم وجود دارد که بايد اصلاح‌طلبان هم جامعه‌محور باشند و در عين حال از فرصت‌هاي حداقلي حضور موثر در حاکميت هم استفاده کنند. اين رويکرد ميانه‌رويي براي اصلاح‌طلبان خردمندانه‌تر است.»

صادقی درباره اینکه نتیجه پیروی از این رویکرد مبتنی بر میانه‌روی رسیدن به کدام کاندیدا یا کاندیداهایی از کدام طیف است توضیح نمی‌دهد اما این را می‌گوید که «دست اصلاح‌طلبان از نيروهاي کارآمد براي انتخابات سال آينده پر است و قطعا آنها نيروهايي دارند که بتوانند باعث به وجود آمدن اميد و رغبت در جامعه شوند و مردم را براي حضور در انتخابات تشويق کنند. اما مساله اصلي اصلاح‌طلبان بررسي صلاحيت‌هاست که شرايط را براي حضور کانديداهاي اصلاح‌طلبان در انتخابات سخت کرده است و امکان حضور آنها در انتخابات را با مشکل مواجه مي‌کند.»

به این ترتیب شاهد وضعیت یک بام و دوهوا در میان جریان اصلاح‌طلب هستیم و در حالی که برخی مثل کواکبیان به معرفی کاندیدای اصلاح‌طلب تاکید داشته و از شرط گذاشتن برای مشارکت می‌گویند؛ برخی مثل صادقی از ضرورت میانه‌روی و در نظر داشتن ملاحظات مربوط به تایید صلاحیت سخن می‌گویند. بگذریم از طیف محافظه‌کارتر اصلاحات که هر از چندگاهی حرف از ائتلاف با گزینه غیراصلاح‌طلب را نیز پیش می‌کشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها