سنجش نیازهای اساسی ایران در حوزه غنی‌سازی

کد خبر: 341812
سرویس سیاسی « فردا »:

موضع منطقی ایران در مورد نیاز اساسی خود در خصوص تولید سوخت امری کاملا روشن است و طرف مقابل نمی‌تواند از ایران بخواهد که از تولید خود دست بردارد و به خرید سوخت از خارج مبادرت کند. "وظیفه‌ی همه‌ی ما این است که سعی کنیم کشور را مستحکم، غیر قابل نفوذ، غیر قابل تأثیر از سوی دشمن، حفظ کنیم و نگه داریم؛ این یکی از اقتضائات «اقتصاد مقاومتی» است که ما مطرح کردیم. در اقتصاد مقاومتی، یک رکن اساسی و مهم، مقاوم بودن اقتصاد است. اقتصاد باید مقاوم باشد؛ باید بتواند در مقابل آنچه که ممکن است در معرض توطئه‌ی دشمن قرار بگیرد، مقاومت کند."

سخنرانی مقام معظم رهبری در حرم ثامن الحجج علیه السلام (اول فروردین 1392)

اقتصاد مقاومتی یک رکن اکتسابی در حوزه اقتصاد محسوب می شود. در این میان "محاسبه داشته‌ها" و "سنجش نیازهای کلان کشور" دو مولفه اساسی محسوب می شود. مولفه‌هایی که باید به صورت موازی و همزمان در نظر گرفته شود. به عبارت بهتر، در صورتی که میان داشته ها و نیازهای یک کشور توازن برقرار نشود، اساسا نمی توان سخن از تحقق یک اقتصاد مقاومتی پویا به میان آورد. مذاکرات هسته ای ایران و اعضای 1+5 همچنان در حال برگزاری است. در حوزه مربوط به "غنی سازی" با مقوله ای به نام نیازهای اساسی Practical Needs مواجه هستیم. مفهوم و مصادیق مربوط "نیاز اساسی در مسئله غنی سازی" در راستای تدوین گام نهایی باید مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد.در این میان ثوابت و بدیهیاتی وجود دارد که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد:

1-مرجع تشخیص نیازهای اساسی ایران:

رویکرد ایران نسبت به موضوع نیازهای اساسی در غنی سازی کاملا مشخص است و این ایران است که نیازهای خود را تشخیص می دهد و آن را تعیین می نماید. این در حالی است که تاکنون ایران در میزان نیازهای عملی برنامه منطقی و روشن ارائه کرده است.به عبارت بهتر، مرجع تشخیص نیازهای اساسی در مسئله غنی سازی خود ایران است. در این میان مرجع دیگری اساسا "حق" و "قدرت" تشخیص چنین نیازهایی را ندارد.

2- لزوم توجه به نیازهای اساسی ایران در مسئله غنی سازی:

زمانی که سخن از لزوم توجه ایران به نیازهای اساسی خود در حوزه غنی سازی به میان می آید، با "چرایی" مسئله مواجه می شویم.تاسیسات اب سنگین اراک و نیروگاه بوشهر از نیازهای اساسی ایران است. از سوی دیگر قرارداد تامین سوخت نیروگاه بوشهر از سوی روس ها تا سال 2021 خاتمه خواهد یافت . اینکه ایران در خصوص نحوه تولید سوخت برای دوره پس از این قرارداد چه تصمیمی خواهد گرفت بیش از اینکه به دیگران مربوط باشد در حوزه تصمیمات ملی ایرانیان قرار دارد و قطعا زمانیکه ایران توان تولید سوخت مورد نیاز خود را دارد چه دلیل و منطقی برای صرفنظر از تولید داخلی و مبادرت به ورود از خارج وجود دارد.بدیهی است که این معادله و محاسبه کاملا واقع بینانه و برخاسته از دغدغه های اساسی ملت ایران محسوب می‌شود.

3- مواجهه با جوسازی دشمنان در خصوص نیازهای اساسی ایران:

ارائه برخی آلترناتیوهای گمراه کننده و مبتنی بر انتزاعیات، الگوی تبلیغاتی و رسانه های برخی کشورهای غربی در مواجهه با ایران محسوب می شود. به عنوان مثال برخی کشورها اخیرا به این فضا سازی باطل دامن میزنند که ایران می تواند سوخت مورد نیاز خود برای نیروگاه بوشهر را از طریق واردات از دیگر کشورها (همانگونه که تا کنون بوده) در آینده نیز ادامه دهد. این در حالی است که این گونه تحلیل ها و اظهار نظرها فقط جنبه تبلیغاتی داشته و هیچ کمکی به حل مسئله نمی کند و این در حالیست که ایران نشان داده است که از حقوق هسته ای خود ذره ای کوتاه نخواهد آمد.

موضع منطقی ایران در مورد نیاز اساسی خود در خصوص تولید سوخت امری کاملا روشن است و طرف مقابل نمی تواند از ایران بخواهد که از تولید خود دست بردارد و به خرید سوخت از خارج مبادرت کند. در نهایت اینکه همگان میدانند نیازهای اساسی کشورمان قابل چالش نیست و به غرور، استقلال و عزت کشور و ملت ایران گره خورده است.

منبع: تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها