عارف مستقل کاندیدا می‌شود

کد خبر: 1050721

حسین مرعشی در گفت‌وگویی از عدم اجماع اصلاح‌طلبان روی عارف و ورود مستقل وی به انتخابات خبر داده است.

عارف مستقل کاندیدا می‌شود

گروه سیاست سایت فردا – کاندیداتوری عارف در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو از مدت‌ها قبل مشخص شده بود اما این طور که معلوم است او به صورت مستقل به میدان خواهد آمد و از حمایت اصلاح‌طلبان برخوردار نیست. 

این را اظهارات حسین مرعشی در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» می‌توان فهمید. همانجایی که از علت دعوت نشدن عارف به نهاد اجماع‌ساز جدید حرف زده و می‌گوید: «آقای عارف دعوت نشدند و دلیلش هم شاید این بود که آقای عارف به تنهایی تصمیم گرفتند کاندیدا شوند».

از همین یک جمله مرعشی به وضوح مشخص است که اصلاح‌طلبان قصد حمایت از عارف را ندارند و او نیز کوتاه بیا نیست. هیچ کدام هم تقصیری ندارد. بالاخره عارف بعد از آن کنارگیری در سال 92 خودش را یک ریاست جمهوری طلب‌کار می‌داند و از مدت‌ها قبل هم عزم خود برای ورود به انتخابات 1400 را عیان کرده است. از همان وقتی که ائتلاف انتقاد کرده و حرف از کاندیدای خالص می‌زد. او خودش را خالص‌ترین گزینه موجود دانسته و تصور می‌کرد که جریان اصلاحات پشت او را می‌گیرد. افزایش انتقادها به شورای عالی سیاست گذاری اما به او نشان داد که در اشتباه است لذا استعفا داد. استعفایی که نه تنها کسی را شوکه نکرد، با استقبال هم مواجه شد. بعد که نهاد اجماع ساز جدید را تشکیل دادند هم از وی دعوت نشد و به گفته مرعشی دلیلش تصمیم تنهایی برای کاندیداتوری بوده است.

سرنوشت عارف در انتخابات پیش رو ، به خصوص اگر مستقلا کاندیدا شده باشد کاملا قابل حدس است. فعالان سیاسی اصلاح‌طلب بارها صراحتا یا تلویحا از وی خواسته‌اند که این کار را نکند. مثلا ناصر قوامی به «نامه نیوز» گفته بود «هیچ اصلاح‌طلب عاقلی دنبال عارف راه نمی‌افتد».

بر این اساس انتظار حمایت اصلاح‌طلبان از عارف و اجماع روی وی واقعا گزاف است زیرا این جریان سیاسی به قدر کافی مشکل دارد و نمی‌تواند در این اوضاع و احوالی با ریزش سرمایه اجتماعی دست به گریبان است، غیرمحبوب‌ترین گزینه خود یعنی عارف را به عنوان کاندیدای نهایی معرفی کند. بدیهی است که حمایت از وی موجب ریزش هر چه بیشتر بدنه رای این جریان شده و وضعیت را خطیرتر می‌کند، لذا درست ترین تصمیم همین است که اصلاح‌طلبان گرفته‌اند.

تصمیم گیری درباره کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری عارف با خود اوست اما ورود وی به این انتخابات با توجه به کارنامه و پیشینه او به خصوص در مجلس دهم، فراکسیون امید و شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان چنان است که تقریبا همه به وی توصیه می‌کنند ، با ورود به این کارزار چهره دانشگاهی و اخلاق‌مدار خود را مخدوش نکند.

البته خروج عارف از جریان اصلاحات و ورود مستقل او تنها از لحاظ اعتباری به زیان اصلاح‌طلبان خواهد بود و گمان نمی‌رود که در نتیجه تاثیری داشته باشد زیرا عارف سبد رای قابل اعتنایی ندارد که به خواهد به پای گزینه مورد اجماع بریزد و همراهی یا عدم همراهی وی از این منظر تاثیری در اوضاع و احوال اصلاح‌طلبان ندارد.


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها