هشدار همتی و احتمال تشدید فقر و تورم/ دوگانه احمدی‌نژاد – حاکمیت/ مقصران گرانی

کد خبر: 1055193

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن را در اینجا می‌خوانید.

هشدار همتی و احتمال تشدید فقر و تورم/ دوگانه احمدی‌نژاد – حاکمیت/ مقصران گرانی

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«اعتماد» امروز اظهارات رییس کل بانک مرکزی که از تورم‌زا بودن بودجه 1400 خبر داده بود را «اعتراف دیرهنگام» خوانده و نوشته است: «ابتدای هفته جاری پس از حدود سه ماه مجادله میان دولت و مجلس بر سر بودجه 1400، سقف منابع با افزایش 6.5 درصدی به 910 هزار میلیارد تومان رسید تا برای تایید نهایی راهی شورای نگهبان شود. سقف منابع بودجه در حالی افزایش یافت که تداوم تحریم‌های نفتی و احتمال بسیار کم‌تحقق درآمدهای حاصل از فروش نفت می‌تواند گزینه استقراض از بانک مرکزی را به عنوان تنها گزینه پوشش هزینه‌های جاری دولت‌های آینده قرار دهد. هر چند وزیر اقتصاد بارها بر انتشار اوراق مالی اسلامی به عنوان راهکاری برای جبران هزینه‌ها تاکید کرده بود، اما نگرانی همتی آن هم در شرایطی که تورم سالانه بهمن به 35 درصد و تورم نقطه‌ای کالاهای خوراکی و آشامیدنی نیز به 70 درصد نزدیک‌تر شده، می‌تواند هشداری در خصوص احتمال تشدید روند فقیرتر و کوچک‌تر شدن سبد معیشتی خانوارهای کم‌درآمد باشد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب ماجرای کناره‌گیری سعید محمد از فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیاء و آن توییتش درباره ورود به انتخابات را با تیتر «از خاتم به پاستور» گزارش کرده و نوشته است: «قضاوت درباره ترکیب نهایی اصولگرایان در حال حاضر ناممکن و هنوز برای چنین اظهارنظرهایی بسیار زود به نظر می‌رسد  اگر رییسی هم در انتخابات اعلام کاندیداتوری نکند، همچنان رقیبانی جدی دارد که بعید به نظر می‌رسد به نفع او میدان را  خالی کنند و  پشت  او  بایستند.»

اعتماد 18 اسفند

«شرق» ظریف را عکس کرده و در گفت‌وگو با گفت‌وگو با علی صوفی، حسین انصاری‌راد محمد مهاجری و ناصر ایمانی احتمال کاندیداتوری او را بررسی می‌کند.

این روزنامه اصلاح‌طلب تیتر یک خود را نیز به استعفای سعید محمد اختصاص داده و با عنوان «هموارسازی راه 1400» نوشته است: «استعفا داد، برکنار شد، رفت. ... سعید محمد دیگر فرمانده قرارگاه خاتم نیست. نام او در این یک سال اخیر زیاد بر سر زبان‌ها افتاده بود و تا پیش از آن کسی او را نمی‌شناخت. نامش با انتخابات 1400 رسانه‌ای شد و بسیاری او را گزینه رئیس دولت جوان انقلابی دانستند. بعدا این شایعه کم‌رنگ‌تر شد و گفتند او احتمالا گزینه شهرداری تهران اصولگرایان است. به‌تازگی هم اخباری به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه او با محسن رضایی ائتلاف کرده است. این احتمال وجود دارد که خروج او بی‌ارتباط با این شایعات خبری نباشد. ... درصورتی‌که استعفا خودخواسته نباشد، احتمالا از اینکه نام فرمانده نظامی قرارگاه خاتم با سیاست انتخاباتی گره خورده است و حواشی‌ای ایجاد کرده، مسئله‌ساز شده و مقامات مافوق ترجیح داده‌اند دیگری به جای او در این سمت بماند؛ اما در‌صورتی‌که عزم انتخاباتی به هر شکل داشته باشد، شاید این کنار‌رفتن عمدا در راستای باز‌بودن دستش برای فعالیت انتخاباتی صورت گرفته است.»

شرق 18 اسفند

«آفتاب یزد» تیتر یک خود را به انتقاد از رسانه‌های رقیب اختصاص داده است. این روزنامه در واکنش به رسانه‌هایی که تصمیم اخیر اروپایی‌ها مبنی بر پیگیری نکردن قطعنامه مجلس را صرفا نتیجه مقاومت دانسته و اشاره‌ای به نقش رایزنی‌های دستگاه سیاست خارجه نداشتند، می‌پرسد «پس دیپلمات‌ها چه کاره بودند؟».

این روزنامه اصلاح‌طلب ماجرای استعفا و توییت دیروز سردار محمد را در صفحه یک دیده است. همچنین گزارشی دارد به مناسبت روز جهانی زن که بر اساس آن «اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای زنان کاری نکردند».

آفتاب یزد 18 اسفند

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با غلامعلی رجایی از چهره‌های نزدیک به مرحوم هاشمی و تاکید می‌کند که «دو گانه«احمدی‌نژاد- هاشمی» به« احمدی‌نژاد- حاکمیت» تبدیل شد». اهم اظهارات وی در این گفت‌وگو به شرح زیر است:

*بنده چندین بار به آقای هاشمی گفتم در صورت امکان این رابطه را حسنه کنید و اگر امکان دارد در برخی جلسات با رهبری رئیس دولت اصلاحات را با خود ببرید. حتی زمانی که مقام معظم رهبری در بیمارستان بستری بودند ما به آقای هاشمی پیشنهاد کردیم شرایطی را فراهم کنند که رئیس دولت اصلاحات نیز از رهبری عیادت کنند. در این زمینه آقای هاشمی ملاحظاتی داشتند که در نهایت نیز این اتفاق رخ نداد.

* بنده فکر می‌کنم آقای رئیسی در نهایت وارد انتخابات خواهد شد.

*در جریان اصلاحات تنها نام افراد محدودی برای انتخابات مطرح شده است. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که اصلاح‌طلبان در صورتی که روی گزینه اصلی خود یعنی آقای جهانگیری به اجماع نرسند در نهایت روی یک گزینه مرضی‌الطرفین اجماع کنند.

* برخی از آقای ناطق‌نوری و سید‌حسن خمینی نام می‌برند که بنده با هر دو نفر صحبت کرده‌ام. حضور هر دو نفر در انتخابات قطعا منتفی است.

* معتقدم بهترین گزینه‌های ممکن برای جریان اصلاحات جهانگیری، محسن هاشمی و محمد‌جواد ظریف خواهد بود.

*سید‌حسن خمینی معتقد بودند از پتانسیل جریان اصلاحات برای انتخاب گزینه استفاده شود. ایشان حتی معتقد بودند رئیس دولت اصلاحات در انتخابات حضور پیدا کنند که با توجه به شرایط موجود بعید است این اتفاق رخ بدهد.

*بنده گمان نمی‌کنم گزینه مورد نهایی اصلاح‌طلبان آقای عارف باشد. واقعیت این است که ایشان یک گزینه مناسب برای شکست خوردن هستند.

آرمان ملی 18 اسفند

«وطن امروز» برای پوشش سخنان دیروز وزیر دفاع که در واع واکنشی بود به تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی یکی از آن تیترهای غیر مرسوم در مطبوعات را که معمولا مورد استفاده قرار می‌دهد، انتخابا کرده و با ساختن عکسی اسلحه به دست و آماده شلیک از امیر حاتمی نوشته است :«تن تل‌آویو می‌خارد»!

این روزنامه اصولگرا در تیتر یک خود نیز گرانی را عیدی دولت خوانده و نوشته است: «بررسی‌های «وطن امروز» نشان می‌دهد قیمت بسیاری از اقلام اساسی خوراکی نسبت به اسفند سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است»

وطن امروز 18 اسفند

«کیهان» نیز مثل وطن امروز تیتر یک خود را به گرانی و معیشت و مشکلات فعلی اختصاص داده است، با این تفاوت که بیشتر از شرح وضعیت به دنبال پیدا کردن دلیل و مقصر است. این روزنامه اصولگرا در گزارش تحلیلی خود با عنوان «چرخش گستاخانه غارتگران سفره مردم از پاسخگویی به طلبکاری!» نوشته است: «مردمی که قرار بود با چنان رونق اقتصادی دولت تدبیر و امید از یارانه هم بی‌نیاز شوند این روزها برای تهیه مرغ و روغن ارزان‌تر باید ساعت‌ها در صف‌های طولانی بایستند و در همین حال برخی از دولتمردان و مدعیان اصلاحات در اقدامی هماهنگ ژست کارآمدی و مصلح اجتماعی گرفته و به ‌جای پاسخگویی، طلبکار شده‌اند.»

کیهان 18 اسفند

«جوان» عکس یک خود را به وزیرخارجه ایرلند که دیروز در تهران مشغول رایزنی بود، داده است و در گزارشی با عنوان «گرداب دیپلماسی» می‌نویسد: « یک هفته بعد از «نه» ایران به مذاکره غیر رسمی با امریکا در چارچوب ۱+۵، وزیر خارجه ایرلند به تهران آمده و در ملاقات با رئیس‌جمهور گفته که دولت جدید امریکا مصمم به بازگشت به برجام است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا هم می‌گوید که مسیر دیپلماسی برای مذاکرات هسته‌ای با ایران باز است و توپ در زمین ایران است، اما با ادامه تحریم ها، در تهران هیچ نگاه مثبتی به دیپلماسی امریکا وجود ندارد.»

نکته قابل توجه آنکه «جوان» ماجرای رفتن سعید محمد از قرارگاه خاتم‌الانبیاء را از طرف دیگر دیده و در صفحه یک خود به انتصاب سردار هوش‌السادات به سمت فرماندهی قرارگاه اشاره می‌کند.

جوان 18 اسفند

«ایران» در تیتر یک خود از«برنامه دولت برای بازار شب عید» گفته و به مصوبات دیروز در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اشاره دارد. ایران دستور اکید رئیس جمهور به وزارت صمت برای نظارت و مدیریت دقیق بر قیمت کالاها در ایام پایانی سال را مودر توجه قرار داده و اولویت‌های اقتصاد پس از آزاد‌سازی منابع را در گفت‌و‌گو با کارشناسان بررسی کرده است. بر همین اساس هم به استقبال از دلارهای فرامرزی و گشایش‌های ارزی اشاره می‌کند. این روزنامه دولتی همچنین در گزارشی با بررسی قیمت 23 کالا را در پاسخ به این سوال است که سبد نوروز 1400 خانواده ایرانی چند تمام می‌شود؟

ایران در یکی از تیترهای کناری خود نیز با عنوان « سیاست خارجی را از وزارت خارجه بشنوید نه دیگران» تداوم واکنش‌ها به اظهارات اخیر محسن رضایی درباره برجام یا عراق و سوریه را جمه‌آوری کرده است.

ایران 18 اسفند

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها