رضایی: اقتصاد کشور ‌برای موفقیت نیازمند جراحی است

کد خبر: 1056087

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اقتصاد کشور برای موفقیت نیازمند جراحی است، گفت: میان پیشرفت کشور با پیشرفت وضع زندگی مردم فاصله زیادی داریم.

رضایی: اقتصاد کشور ‌برای موفقیت نیازمند جراحی است

خبرگزاری تسنیم: محسن رضایی دقایقی قبل در نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان یزد اظهار داشت: ممکن است کشور پیشرفت کند ولی کسب و کار و زندگی مردم پیشرفت نکند که نمونه آن را در بلوک شرق مشاهده کردیم.

وی تصریح کرد: شوروی در زمانی به جایی رسید که در زمینه صنایع بزرگ حتی از آمریکا هم جلو زدند ولی کسب و کار و زندگی مردم پیشرفت نکرد؛ الان در کشور ما فاصله‌ای بین این سه بعد پیشرفت در حال ایجاد شدن است.

رضایی خاطرنشان کرد: کشور ما در حوزه‌های بسیاری پیشرفت‌های بالایی به دست آورده ولی در حوزه کسب و کار و زندگی مردم فاصله بسیاری با حد مناسب داریم.

وی خاطر نشان کرد: اگر فکر مناسبی در ارتباط با شکافی که بین پیشرفت کشور و پیشرفت زندگی و کسب و کار مردم نکنیم، مشکلات بسیاری در اقتصاد کشور به وجود می‌آید که تاثیر آن بر حوزه‌های مختلف اقتصاد به وجود می‌آید.

رضایی تصریح کرد: نرخ سود بانکی، ارز، تعرفه‌ها و مالیات، بورس و موارد مختلف دیگر همه از جمله مواردی است که اگر به درستی در ارتباط با آن سیاستگذاری صورت نگیرد، فاصله بین پیشرفت کشور و پیشرفت زندگی مردم را افزایش می‌دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در برنامه هفتم به دنبال راهکاری برای این موضوع هستیم گفت: اگر بخواهیم در این زمینه موفق باشیم باید یک جراحی‌هایی در اقتصاد کشور انجام دهیم و راهکارهای شجاعانه‌ای را انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه پایه اساسی تحولات باید مردم باشند ادامه داد: شاید از تعبیری به عنوان مردم محوری اقتصادی بتوان در این حوزه استفاده کرد و ما نیاز داریم مسئله‌ای به وجود آید که نوسانات سیاسی به مسائل اقتصادی تاثیرگذار نباشند.

رضایی بیان کرد: نباید به این صورت باشد که هر رئیس جمهوری که روی کار می‌آید چند هزار مدیر در سراسر کشور را یک جا تغییر دهد و حتی مدیرانی که به صورت مستقیم بر زندگی مردم تاثیرگذارند را به دلیل مسائل سیاسی جا به جا کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بر ضرورت تفویض اختیار به استان‌ها تاکید کرد و گفت: صنعت اگر بخشی جدای از سایر حوزه‌ها دیده شود، خودش به ایجاد شکاف بزرگی در حوزه های مختلف منجر می شود.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه اقتصادی باید به استان‌ها اختیار داد گفت: این اختیار هم باید تحت عنوان ایالت‌های اقتصادی تعریف و امکان رقابت بین ایالت‌های مختلف در کشور فراهم شود.

رضایی افزود: این نوع رقابت را ما در ایام جنگ تحمیلی شاهد بودیم و با هویت بخشی به استان‌های مختلف کشور، زمینه‌ای فراهم کردیم تا استان‌های مخلتف برای رسیدن به هدف واحد کشور، با یکدیگر رقابتی سازنده انجام دهند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: از دل همین هویت‌سازی‌ها است که می‌توانیم ده‌ها سردار بزرگ اقتصادی در کشور ایجاد کنیم که هر یک از آنها زمینه‌ساز توسعه فراوانی در کشور باشند.

وی رسیدگی به کارگران را یکی دیگر از موارد مهم در ارتباط با مسائل اقتصادی دانست و گفت: باید به گونه‌ای به کارگران رسیدگی کنیم که با بنگاه‌داران و فعلان اقتصادی حس هم خانوادگی داشته باشند؛ موضوعی که در ایران در حد مناسب وجود ندارد.

رضایی با تاکید بر اینکه ما نیازمند یک تحولات اساسی در اقتصاد کشور هستیم، بیان کرد: این حس خانوادگی در جهش اقتصادی کشور ما بسیار مهم است و از حقوق، سلامت، مسکن و موارد مختلف دیگر باید وجود داشته باشد.

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها